Okej, ni får kolla på linoljefärg som torkar.
Sista ”slipstrykningen” på dörrbladet och karmen har fått sitt ytskikt (wibo snickerifärg).
Hade man vetat att det skulle ta över en vecka att måla alla lager hade jag nog börjat i december. Men nu är det nära en vädertätt friggebod!
Fönsterkarmen fick en tredje slipstrykning pga utsatt läge, så om 24-48 timmar är den färdigmålad samtidigt som bågarna.
Installation i helgen 🥳
Målat dörrblad och karm på tork, med arbetsmaterial och färgburkar på ett bord i förgrunden, inuti en halvklar friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Hur tjocka är plattorna?
A atomlab skrev:
Waxade alla delar till hyllan vilket alltid är ett gamling att göra båda sidor samtidigt för man skall tjäna tid. Slutar oftast med att allt bara ligger i en hög eller man får klumpar. Men nu gick det bra. [bild]

Sedan bara att limma ihop allt och dit med alla tvingar man äger och har. [bild]

Byggde en enkel ställning som man lite sofistikerad kunde få upp pjäsen på väggen och skruvas fast. [bild]

Byggde sedan lite skåp och lådor tills materialet tog slut. Eller det står bakom 6skivor 30mm mdf och det orkade jag inte göra ikväll så nu får det bli påsk!
[bild]

Hoppas jag hittar en fin 2000x400 ekplanka imorgon när jag är hos bonden som har virkeslager. Det skall bli ett skrivbord längs med kortväggen.
fortsättning på detta projekt.

Ville ha en hel ekskiva som skrivbord och hittade en fin och lämplig som jag fick börja att planhalva. Tog bort nästan 18mm så för säkerhets skull ställde jag vikter på den för att förhindra den värsta vridningen Grovt bearbetad ekskiva i en verkstad, hålls av en person med handskar och arbetskläder, redo för vidare bearbetning och slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vikter placerade på plattor av stenskiva för att förhindra vridning, de står i tre rader på träunderlag mot en vägg i en arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så där fick den ligga i 3 veckor och kunde sedan kapa till den och börja slipa En ekskiva med ojämna konturer ritade på den, placerad på en arbetsbänk med hål, i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplanka på arbetsbänk i rum under renovering, framför fönster. Arbetsmaterial och verktyg på golvet. Solens strålar lyser genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivan kämpade emot ordentligt när jag grerade hörnet så fick köra med spännband och dra tillbaka allt. Men efter 2 dagar i spänn så gick jag ut som segrare.

Fyllde sedan i kvistar med svart epoxi
Hemmasnickrat skrivbord av ekskiva med svarta epoxilagningar och hål för kablar. Verktyg och material ligger på skivan. Vägg och fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ville heller inte ha några synliga konsoler så fräste in för en profil i bakkant med läpp ut under skivan. Gjort så många gånger tidigare och blir väldigt stabilt. Metallprofil monterad på vit vägg, med synliga eluttag och kablar, förberett för montering av skrivbordsskiva i en renoveringssituation, omarkerat golv synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montera på och se att alla höjder mot stommarna matchade vilket kändes rätt.
Byggd ekskiva som skrivbord med hörn i arbetsrum, med några verktyg och kablar inuti väggen, pågående renovering och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då fick stommarna åka iväg på lack samtidigt som skrivbordet fick sig ett par lager wax
Montering av hyllstommar, inklusive skåp och hyllor, mot en vägg med fönster i bakgrunden under byggprojekt för att skapa ett skrivbord av ekskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett L-format skrivbord av ek monterat i ett rum med vita väggar och betonggolv, där profiler har frästs in för stabil montering. Inga synliga konsoler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och idag var dessa klara och släpkärran lastades. Öppet släp med en flyttlåda från Jula, vita möbelstommar och en filt med tassmönster, redo att transporteras, omgiven av grönska och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå hyllplan ligger på skyddande material i ett rum; genom fönstret syns ett grävmaskinsarm och utomhusscen. En lampa hänger från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så inget att vänta på. Upp med eländet Montering av hyllor och skrivbord i ett rum. Verktyg som skruvdragare och nivå finns på plats. Arbetsyta med material och verktyg synliga på skrivbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt är monterat och skall göra passbitar upp mot taket och in vid skrivbordet. Men ändå bra känsla. Ni får luckorna stå öppna i ett par dagar över midsommar så dessa hänger till sig och så kan man justera dörrarna på riktigt

Rum under renovering med en träram för en bänk eller skrivbord, garderober, och hyllor med träinsatser. En kartong står på ramen framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt pågår, med inbyggda hyllor och ett skrivbord. En träskiva bearbetas och vikt placeras på den för att förhindra vridning. Pappkartong synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 17 till
  • Laddar…
Börjat isolera källaren ovan mark.
 
  • Isolering på utsidan av en källarvägg ovan mark, med jordhög framför. Gasolflaska och byggmaterial syns på betongdäck ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit isoleringsskiva monterad mot en källarvägg ovan mark, med utsläppsrör bredvid, och jord och stenar runtomkring vid ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Storsockret
Scrollade lite för långt och råkade posta detta i en tråd om oljebrännares skrotvärde, gör ett nytt försök 😅

Fått klart sista bitarna till bänken. Hade lite soltid under lunch så jag fick dit lite detaljer, men fick hålla mig i garaget nu på kvällen då vädret varit fortsatt emot mig. Byggde hylla för att få upp ugnen till lagom gräddhöjd för mig (och titta in höjd för sambon :p).

Nybyggd hylla med träram och marmorskiva, stående på metallben i ett garage. Verktyg och byggmaterial syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet inte varför jag fick för mig att jag skulle göra gerade hörn då jag är bedrövlig på det, men det blev iaf good enough.

När jag var klar så bröt faktiskt solen fram så jag var bara tvungen att ställa ut alltihop för att få se slutresultatet

Hemmagjord träbänk med inbyggd hylla på hjul, utrustad med en liten ugn ovanpå, fotograferad utomhus på en altan bredvid en grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns en del detaljer kvar, några saker jag kanske ska justera/byta ut men överlag är jag jättenöjd och ser fram emot att testa den in action 🙂

Jag har tänkt på att hyllan kommer samla på sig vatten, men jag ska köpa ett överdrag till ugnen som jag tänkte försöka köpa stort nog så det kan dras över hela hyllan.

Som allra minst tycker jag iallafall att lösningen är finare än min förra

Användarbyggd träbänk med hylla för en ugn, placerad utomhus på en altan. Hyllan består av två lastpallar och en lackad träskiva. En liten växt syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Köpt lockläkt och börjat grunda, 2/7 klart just nu och myggen börjar ha åsikter…
Sen ska det sågas till rätt längd. Allt ska upp i helgen är det tänkt. Dörr- och fönsterkarmar också. Undrar om man borde förborra för spik som är 2,8x75 eller om det håller ihop ändå nu när jag tog den tunnare som är 17 mm istället för 22 - mest pga att priset var det dubbla för den tjockare!
Får provspika lite i någon avsågad bit.
Plankor för grundning arrangerade på bockar utomhus i trädgårdsmiljö, både dockade och obehandlade, redo för att sågas till rätt längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Köpt lockläkt och börjat grunda, 2/7 klart just nu och myggen börjar ha åsikter…
Sen ska det sågas till rätt längd. Allt ska upp i helgen är det tänkt. Dörr- och fönsterkarmar också. Undrar om man borde förborra för spik som är 2,8x75 eller om det håller ihop ändå nu när jag tog den tunnare som är 17 mm istället för 22 - mest pga att priset var det dubbla för den tjockare!
Får provspika lite i någon avsågad bit.
[bild]
Jag förborrar alla hål i min nya panel. Livrädd att det spricker!
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Själva panelen har legat grundmålad sedan i höstas och spikades upp nu under försommar/sommar. Hade två plankor som sprack av 2,0x50 galvad spik.
Lockläkten är ny direkt från lokala virkesnasaren och min förhoppning är att den klarar en 2,8. Vi får se.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Scrollade lite för långt och råkade posta detta i en tråd om oljebrännares skrotvärde, gör ett nytt försök 😅

Fått klart sista bitarna till bänken. Hade lite soltid under lunch så jag fick dit lite detaljer, men fick hålla mig i garaget nu på kvällen då vädret varit fortsatt emot mig. Byggde hylla för att få upp ugnen till lagom gräddhöjd för mig (och titta in höjd för sambon :p).

[bild]

Jag vet inte varför jag fick för mig att jag skulle göra gerade hörn då jag är bedrövlig på det, men det blev iaf good enough.

När jag var klar så bröt faktiskt solen fram så jag var bara tvungen att ställa ut alltihop för att få se slutresultatet

[bild]

Finns en del detaljer kvar, några saker jag kanske ska justera/byta ut men överlag är jag jättenöjd och ser fram emot att testa den in action 🙂

Jag har tänkt på att hyllan kommer samla på sig vatten, men jag ska köpa ett överdrag till ugnen som jag tänkte försöka köpa stort nog så det kan dras över hela hyllan.

Som allra minst tycker jag iallafall att lösningen är finare än min förra

[bild]
Fint! Var hittade du luckan till ugnen?
 
Renoverar balkongen.
Och gör nu det dödligt tråkiga jobbet att måla alla delar. Eller nästan, en del är inte tillkapade ännu, så jag får glädjen att fortsätta måla imorgon efter midsommarfirandet dessutom! 🙄
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Plåtar på plats liksom takpapp och vindskiva. Nu dags för sill och dryck. Målandet tar frugan framöver. Nybyggt hus med vit fasad, takpapp och vindskiva monterade. Flera luftkonditioneringsenheter installerade utomhus. Gröna buskar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusvärmepump installerad på en husfasad med takpapp och vindskiva, omgiven av en grusad yta och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Mellan måltiderna har det gnetats på i köket.
Renoverat kök under konstruktion med gråa skåp och vit bänkskiva. Köksön saknar häll och en låda är ännu inte monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I väntan på hällen så bjuder kvällen på grillat.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Köksbänken börjar bli klar
 
  • Köksbänk av betong under konstruktion i ett kök med träskåp och synliga takbjälkar. En katt går på trägolvet bredvid bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blandare med hampa och kalk utomhus på byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Spännande utmaning. Ser ut att bli ett speciellt kök. Är det halm iblandat i bänkskivan eller vad är det?
 
Så skönt att ha kommit ett stort kliv framåt idag.
Lockläkten sitter på överallt förutom runt fönstret och ovan/under dörren.
Det blir så satans bra. 🥳
Svart utomhusprojekt med lockläkt nästan helt installerad, undantag runt fönster och dörr. Stege lutad mot väggen och byggredskap på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en svartmålad lockläkt som täcker en vägg på en byggnad, omgiven av gröna träd och stenar vid basen. Underlag består av grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartmålat trädgårdsskjul med lockläkt installerad på sidorna, träden runtom. Ovanför en stege och rödmålat hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.