T TommyC skrev:
Inget konstigt, det var en konkurrent som rapporterade om det. Minns du sossarnas trollfabrik? Rapporterades för några år sedan, jag minns inte exakt när eller var, ska söka när jag orkar. Tror du på allvar att det finns något parti vars sympatisörer inte bedriver försök till påverkan anonymt?
Det var väl en sosse som spelade fult. Inte en hel avdelning sanktionerad av ledningen (men detta är whataboutism)
Hade TV4 bluffat hade inte samtliga större tidningar och tv kanaler i Skandinavien vidareförmedlat skandalen utan fokuserat på TV4s fulspel. Nu gjorde man INTE det. Tror du verkligen 99% av alla undersökande journalister är i maskopi…??
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Nej, de bluffar sällan. Men de vinklar det så att det ska verka mer extremt än vad det är. Det gäller varenda granskande program, de är allt annat än objektiva.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Hade TV4 fulspelat hade det ju varit en betydligt större nyhet än att SD som parti har en trolldivision, det var väl knappast någon som blev förvånad av den granskningen.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de bluffar sällan. Men de vinklar det så att det ska verka mer extremt än vad det är. Det gäller varenda granskande program, de är allt annat än objektiva.
Ja. De vinklar definitivt PRESENTATIONEN för att få fram poängen och för att vara säljande för tittarna.

Men bluff i sakfrågan?
No way, då hade dom blivit avklädda direkt.
 
Z Zodde skrev:
Det var väl en sosse som spelade fult. Inte en hel avdelning sanktionerad av ledningen (men detta är whataboutism)
Hade TV4 bluffat hade inte samtliga större tidningar och tv kanaler i Skandinavien vidareförmedlat skandalen utan fokuserat på TV4s fulspel. Nu gjorde man INTE det. Tror du verkligen 99% av alla undersökande journalister är i maskopi…??
"en sosse" du är rolig du.

"Tror du verkligen 99% av alla undersökande journalister är i maskopi…??"

Var fick du maskopi ifrån? Jag tror inte, jag vet att de inte biter den hand som föder dom.
 
Inte sällan gör att få fram en poäng som inte finns. Men du kanske är en av dem som går på deras påstådda poänger. I allmänhet är det inte i närheten av så hemskt som de vill framställa det som. Men genom att klippa intervjuer, tydligt antyda saker men inte ljuga mm så lyckas de lura väldigt många utan att ljuga. Men det folk uppfattar är ändå inte sanningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, de bluffar sällan. Men de vinklar det så att det ska verka mer extremt än vad det är. Det gäller varenda granskande program, de är allt annat än objektiva.
Jovisst var det TV4 som startade trollfabriken men politikerna hängde ju på direkt.

Tycker väl det är synd att fokus ligger på trollfabriker istället för konkreta lösningar av ofta komplicerade problem som bäddar för trollandet.

Har väl inga högre tankar om svenska politiker efter EU-valet. Sen förefaller det som ingen politiker är särskilt intresserad av att förklara "spelet" i Bryssel och valutgången dvs i EU-parlamentet (inte i Sverige som är ganska ointressant).
 
D Daniel 109 skrev:
Inte sällan gör att få fram en poäng som inte finns. Men du kanske är en av dem som går på deras påstådda poänger. I allmänhet är det inte i närheten av så hemskt som de vill framställa det som. Men genom att klippa intervjuer, tydligt antyda saker men inte ljuga mm så lyckas de lura väldigt många utan att ljuga. Men det folk uppfattar är ändå inte sanningen.
Som så ofta så är det omöjligt att förstå vad du syftar på och vilket inlägg du svarar på. Prova att citera när det är befogat även om du tror att det strider mot forumets regler. Läs gärna igenom det du skrivit också innan du trycker på skicka. "Inte sällan gör att få fram en poäng som inte finns." vad betyder det?
 
T TommyC skrev:
Jag tror inte, jag vet att de inte biter den hand som föder dom.
journalister är absolut inte en homogen grupp, vad du än tror. Flera är direkta fiender av varandra.

Men du verkar trivs har handfasta bevis sp kan du inte dela dessa med oss andra…?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Som så ofta så är det omöjligt att förstå vad du syftar på och vilket inlägg du svarar på. Prova att citera när det är befogat även om du tror att det strider mot forumets regler. Läs gärna igenom det du skrivit också innan du trycker på skicka. "Inte sällan gör att få fram en poäng som inte finns." vad betyder det?
F och g sitter bredvid varandra så det är enkelt att för blir gör ( och autokorrekt slår också till ibland ) men det vet vi som kan läsa så man förstår ändå ..
Min telefon byter alltid ut så till då..
 
D
P paralun skrev:
Nej men måhända finns det viktigare saker att bränna politikertid på än trollfabriker.
Sen har vi fullt av anonyma troll samt troll med namn. Ett evigt trollande.

Men det är ju kanske mer greppbart för många än att sätta sig in i de kanske mer komplicerade utmaningar vi har idag och försöka lösa dessa så kanske man minskar polariseringen och trolleriet?
Ja, det är ju en långt viktigare fråga än det som diskuteras här iaf.
 
P pmd skrev:
Nyliberalism är i princip klassisk liberalism (formad av Smith, Bastiat och Mises, et al). Med tiden har dock liberalism urvattnats till att bli något annorlunda än klassisk liberalism. I USA motsvarar "liberal" snarare ungefär "socialdemokrat" i Sverige. Ibland lite mer vänster än socialdemokrat.

I Sverige (och antagligen även annorstädes) finns begreppet "socialliberal" som inte alls är samma sak som klassisk liberalism. Folkpartiet stod ganska länge för socialliberalism. Hur det är numera, efter namnbytet till Liberalerna, är jag lite osäker på.

(Det här är jag säker på att daVinci har koll på, så ovanstående är mer ett slags VDN-fakta till er övriga).
Finns en amerikansk rörelse kallad "Libertarians", jag tror det ligger i denna anda som jag känner av i DaVinci's inlägg upp till nu.

För ett antal år sedan deltog jag i en konferens inom IS-området (IFIP WG 8.2, Idaho), satt ner med Eric S. Raymond och vi snackade en del. Mycket intressanta diskussioner. Det är liknande inställning till stat vs individ, ansvarsförhållanden.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P paralun skrev:
Vi har ju redan diskuterat det! Glömsk? Elhandelsavtalet säger att elhandeln mellan länder ska vara fri och just HPB kan man då pröva via EU/Acer som är EU's energimyndighet. Sen finns det en prioritering av överföringar mellan länder som vi diskuterade i vintras, kommer inte ihåg om HPB är med.
Kolla själv:
[länk]
Jag må ha dåligt minne men du kan väl länka till stället som handlar om investeringar i nya förbindelser?
Att man vill se fler förbindelser är ju knappast detsamma som att man vill tvinga fram dem i områden där det redan finns relativt sätt många förbindelser redan.
 
D daVinci skrev:
Vem har lurat i dig att dom vill komma undan skatt??
Det går inte komma undan skatt.

Det du håller på med är halmgubbar i något bisarrt försök att försvara de Sovjetiska inslagen i Sverige.
Och det är därför du blir helt ställd och inte kan förklara något när jag synar.


Dom vill dra en 30 meter kabel från vindkraftverket till elektrolysören. Då det är en billig lösning. Det förbjuder överheten.
Alternativet är att gå till staten och be om en anslutningspunkt. Det är då svindyrt.
Att dom betalar skatt för den egenproducerade elen dom använder till vätgasproduktion dödar inte lönsamheten. Elskatten är bara skadlig för tillväxten. Inte dödande.
(Staten är synnerligen väl medveten om att dom avser använda el för att producera vätgas. Det finns 0 förutsättningar för dom att komma undan elskatt. Det är bara en förvirrad halmgubbe).

I de två fallen som nämndes i artikeln i Ny Teknik får de stöd från staten för att producera grön vätgas. Men då måste de kunna bevisa att dom använder grön el. Det kan dom inte om dom kopplar in elektrolysören på en anslutningspunkt hos SvK. Och då uppfyller dom inte statens krav på grön vätgas.

Så staten säger till dom att ni får bidrag om ni fixar fram grön vätgas. Och så säger staten att ni får jävlaremig inte dra en kabel från vindkraftverken, och gör ni inte det får ni inget bidrag.

Visst är det helt absurt. Men detta är som vanligt när det gäller staten. Tjänstemännen gör inte fel. Dom följer regelverken. Men det är politiker som hittar på regelverken och dom klarar inte av att vara rationella och konsekventa. Därmed skapar dom vettlösa moment 22 situationer hela tiden. Problemet är staten. Utan staten hade vindkraftsparkerna producerat vätgas när elpriserna var låga. Och då hade produktion av vätgas ur naturgas minskat. Men det förutsätter en liten stat som inte reglerar.
De får dra en 30 m kabel.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Jobbar du på att missförstå?
Du kommenterade ju ett inlägg om Dilatos lastfördelning på faserna i hans elcentral.
🙄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.