G Greger_08 skrev:
"Regeringen höjer viktgränsen för B-körkort från 3,5 ton till 4,25 ton – om man kör på el eller gas."


Så nu kommer vi få dra våra släp utan utökat B då? om bilen klarar det d.v.s..
Du glömde länken.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Nix det var medvetet ;)

[länk]
Varför? Det är väl bättre för diskussionen om du länkar?
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Nix det var medvetet ;)

[länk]
Såvitt jag vet röstades detta ner innan, dessvärre betallänk så jag kan inte läsa artikeln.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Inte första gången våra politiker ändrar sig ;)..

Hittade en gratis länk nu [länk]

gäller bara företag :(
Det var det jag ville minnas nämligen, hade precis samma förhoppning som du när jag hörde det först.

Kan i dagsläget inte dra det släp jag lånar utan BE-kort 🙁
 
G Greger_08 skrev:
Inte första gången våra politiker ändrar sig ;)..

Hittade en gratis länk nu [länk]

gäller bara företag :(
Nämner ju ingenting heller om att det skulle gälla släp, känns ju som en väldigt speciell regel som kräver specifika förutsättningar. Av artikeln framstår det som att det i första hand handlar om transportbilar typ skåp/flak/pickup typ sprinter och crafter fast på el
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var det jag ville minnas nämligen, hade precis samma förhoppning som du när jag hörde det först.

Kan i dagsläget inte dra det släp jag lånar utan BE-kort 🙁
Tog BE häromåret, kostar några tusen men var ändå ganska lärorikt att gå igenom boken, skriva provet och köra upp. Oftast klarar man sig ju på B96, det är ju bara en uppkörning som dom flesta som kört lite släp bör klara
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Tog BE häromåret, kostar några tusen men var ändå ganska lärorikt att gå igenom boken, skriva provet och köra upp. Oftast klarar man sig ju på B96, det är ju bara en uppkörning som dom flesta som kört lite släp bör klara
Jo, det ligger på att göra listan.
Men jag får inte den andra i hushållet att ta ett sånt kort, och denne brukar vara den som får hämta och lämna svärfars släp 😬
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, det ligger på att göra listan.
Men jag får inte den andra i hushållet att ta ett sånt kort, och denne brukar vara den som får hämta och lämna svärfars släp 😬
Jag skaffade ett släp med 1500kg totalvikt för att slippa låna ut det, är få som har en bil med totalvikt under 2000kg men dragvikt på 1500kg…det slutade dock med att jag även blir inkluderad i lånet i form av chaufför…
 
  • Haha
  • Gilla
martin43 och 7 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Så nu kommer vi få dra våra släp utan utökat B då? om bilen klarar det d.v.s..
Nej, som andra redan konstaterat verkar det gälla själva bilens vikt, inte tågvikten, och därmed ingen lättnad just för släp.

Men om någon har en vettig länk, alltså till en proposition eller ändrad förordning snarare än en kort nyhetsnotis så ska vi nog kunna reda ut det.
 
Jag kan i för sig tycka att det är rimligt att man låter vikten för tågvikt vara kvar på 3500kg.

Brukar hyra ett entreprenadsläp med boggi och en totalvikt på 1500kg, drar med en Model Y så ligger runt 3500kg i tågvikt och man känner att det är mycket massa i rörelse, fellastning eller manöverering kan snabbt få ganska ödesdigra konsekvenser.

Brukade köra en sprinter med vikt runt 3500kg i jobbet och det väldigt mycket lättare än att framföra än bil och släp med samma vikt.
 
Min erfarenhet är att BE-teoriprovet och -uppkörningen fokuserar väldigt lite på säkerhetstänket om stora krafter vid relativt hög hastighet. Så även om jag nu får köra 7 ton så tycker jag inte att jag drillats nämnvärt i den typen av fysik. Istället(?) har jag fått visa att jag förstår hur en påskjutsbroms fungerar och att jag kan backa runt hörn.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Gjorde en väldigt intressant notering idag då jag är på Europaresa med MY, för att toppa upp inför brist på laddare svängde jag in på en Supercharger med en laddning på 82% dvs allt annat än optimalt, laddaren kickar igång på 175kW direkt och håller i tempot, 6min senare är bilen uppe i 100%. Måste säga att LFP batterierna är fruktansvärt bra på laddning, en snitthastighet på 110kW från 82-100% var långt över vad jag hade förväntat mig.

Var helt av tron att det var batteriets laddning som styrde vilken hastighet det kan ta emot men verkar ju uppenbarligen vara möjligt att ladda i hög fart även med hög procent vid ankomst.
 
  • Gilla
lundgrenemma och 3 till
  • Laddar…
Det är ju en kombination av SOC, Temperatur och Kemi som avgör.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.