A
Kilrain Kilrain skrev:
Även solen har sina fläckar.

Men ärligt talat är hela Sollentuna och Upplands Väsby suspekta, även delarna öster om E4. Lite som en karantänzon mellan idyllen i Norrort och smittohärdarna i Västerort. 😉
Lite så. Säg bara öster om Sollentuna så är det lugnt
 
Clarken37 skrev:
Inte en chans i helsike att du, dörr till dörr, tar dig från hus i Nyköping till adresser i innerstan på en timme. Speciellt inte rusning.

Sj-tåget tar 1 timme och 2 minuter mellan Sthlm C och Nyköping C. Du lär lätt ha 20 min till tågstationen ink buffert. Sen 20 min till från Sthlm C dit du ska. Du är snarare uppe på 2 timmar enkel resa än 1 timme.

Då har jag inte ens berört problematiken med att SJ tågen är ungefär lika pålitliga som Christer Pettersson var på systemet.

Folk ska alltid vara så sjukt överoptimistiska när det kommer till pendling.
Sant, men nu har de bytt ut mälartåg så får se ifall nästa aktör är bättre. Många pendlar från och t o m till Nyköping så de tycket det är värt det, många pendlar t o m med bil, speciellt om man jobbar inte norr om stan. Själv tröttna jag å pendla efter två år men det var 40 år sen. Då hade jag 3 min till station, en timme tåg, 15 min promenad till vasastan.
 
Redigerat:
A
R Radhussemlan skrev:
Sant, men nu har de bytt ut mälartåg så får se ifall nästa aktör är bättre. Många pendlar från och t o m till Nyköping så de tycket det är värt det, många pendlar t o m med bil, speciellt om man jobbar inte norr om stan. Själv tröttna jag å pendla efter två år men det var 40 år sen.
De som pendlar från Nyköping tror jag inte i regel behöver vara på kontoret 8-17 5 dagar i veckan. Snarare 1-3 dagar och då kanske man kan leva med det.

För mig skulle 20 minuters bilresa förvandlas till 2 timmar. Jag skulle alltså vaska 3 timmar och 20 minuter per dag på en sådan flytt. Inte ens om jag bodde i Drottningholms slott hade jag kunnat leva med det
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
De som pendlar från Nyköping tror jag inte i regel behöver vara på kontoret 8-17 5 dagar i veckan. Snarare 1-3 dagar och då kanske man kan leva med det.

För mig skulle 20 minuters bilresa förvandlas till 2 timmar. Jag skulle alltså vaska 3 timmar och 20 minuter per dag på en sådan flytt. Inte ens om jag bodde i Drottningholms slott hade jag kunnat leva med det
Då vore tåg bättre för dig, beroende var du jobbar, och om du kan tåla några förseningar i veckan, många pendlar varje dag men som du säger de jobbar kanske in fredan eller tar nån dag hemma, då kan man bo fint å lugnt å ungarna har lite säkrare uppväxt. Skriver lite säkrare, buset börjar nå vår lilla stad tyvärr.
 
Clarken37 skrev:
Ja med ett stort undantag. Hela Malmvägen som ligger vägg i vägg med Sollentuna C
Måste säga att järnvägen är en väldigt bra avskärmning, stöket håller sig till väldigt stor del på väster sida om spåren, trots ett väl placerat polishus.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Känns som att tråden spårat ur från ursprungsfrågan?

Du kommer inte få svar på din fråga av någon här. Ja det är riskabelt att göra som sambon vill. Det är också riskabelt att inte göra som sambon vill.

Vilken risk vill du ta? Risk kring det ekonomiska men ha en bra relation med sambon? Mindre risk ekonomisk men kanske ingen sambo?

Bara du kan svara på vad som är viktigast för dig. Enda inputen är väl att det finns _inga_ garantier här i världen. Jag upplever att om man söker för mycket efter hängslen & livrem så är det lätt att man missar livet och syftet med det, utan att för den sakens skull bli dumdristig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
A
R Radhussemlan skrev:
Då vore tåg bättre för dig, beroende var du jobbar, och om du kan tåla några förseningar i veckan, många pendlar varje dag men som du säger de jobbar kanske in fredan eller tar nån dag hemma, då kan man bo fint å lugnt å ungarna har lite säkrare uppväxt. Skriver lite säkrare, buset börjar nå vår lilla stad tyvärr.
Fast även med tåget skulle resan ta 2 timmar. Jag ska alltså gå från 40 minuters till 4 timmars pendling per dag?

Tack men tror jag passar
 
  • Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Beroende på yrke kan en timmes pendling med tåg på morgonen fungera fint som start på arbetsdagen med att läsa mail, planera osv
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Helkorkat att inte använda hjärnan utan bara lyssna till drömmar och fantasier.
Helkorkat att köpa ett hus till okänt pris (Huskostnad + kommande renoveringar)
Helkorkat att inte gifta sig och slippa de problem som sambor har vid eventuell bodelning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Fast även med tåget skulle resan ta 2 timmar. Jag ska alltså gå från 40 minuters till 4 timmars pendling per dag?

Tack men tror jag passar
För mig en dryg timme, det är några hundra som pendlar så alla fall de tycker det är värt det, hus för några miljoner ist f många miljoner, och en trevlig stad som har nästan allt. Men hade jag bara 40 min till jobbet som du hade jag oxå bott kvar där, men skippat sekelskifteshusplanerna, att ta på sig för mycket kan ta livet av en, och ta för stor ekonomisk risk är ingen bra huvudkudde att vila huvudet på när man ska sova.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M mnils skrev:
7 mille för en risig sommarstuga som säljs som blivande familjevilla med boyta på hela 52m2, och med lika stor källare för uthyrning. Är det en familj med möss mäklaren tänker sig som potentiell köpare?

Jösses!
Det där är definitivt ingen sommarstuga.
 
Clarken37 skrev:
Jag vill inte bo i Norra Ängby eller Tallkrogen just pga de orsaker du nämner. Det var bara exempel på hustyper.

Skulle aldrig låta mina döttrar hänga runt i Farsta C, Kista C, Huddinge C eller Vällingby Ckvällstid. Trygga Täby C däremot, inga problem.
Du kommer att bli förvånad över hur lite du kan bestämma var dina döttrar kommer att hänga när de kommit upp i tonåren!
 
  • Gilla
Anneli Törnros och 5 till
  • Laddar…
A
K Kirre2 skrev:
Du kommer att bli förvånad över hur lite du kan bestämma var dina döttrar kommer att hänga när de kommit upp i tonåren!
Jo. Men blir betydligt svårare att hamna i trubbel när man bor 3 mil från stök istället för 300m
 
Clarken37 skrev:
I norrort finns inget stök öht
Du får nog ändra det till nord-ost
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Ja absolut. Fakta är dock att norrortskommunerna Täby, Vtuna, Åberga, Danderyd är helt utan sk utsatta områden. Det finns heller inget liknande i närliggande kranskommuner.

I Norra Ängby har du hela Råcksta, Grimsta, Hässelby Gård och Vällingby runt knuten och där är det stök.

Tallkrogen i sig är säkert bra men finns mycket runt knuten.

Bor du i Norrortskommunerna är det mest dramatiska som händer att någon mopedist kör lite för fort i princip. Det skjuts inte på mils avstånd. Sånt betalar jag gärna för
Visst saknar vi utsatta områden här, men att våldet inte hittat hit är bara trams. Jag bor på en lugn gata i ett av de dyrare områdena i kommunen. När vi köpte 2017 hamnade huset i lokaltidningen som det dyraste köpet i kommunen det året. Allt känns mycket mer som Madicken än något läskigt här. Fast lik förbannat ser jag mellan träden huset där det sprängdes en handgranat på balkongen förra året, åt andra hållet låg det blommor året innan på platsen för ett mord.

Jag skulle inte heller vilja flytta till eller i närheten av ett "utsatt område" om det är den rätta termen, men det finns inget ställe utan murar som är helt säkert. Knarklangarna bor kanske inte här, men de åker till de "fina" områdena för att sälja. Var det förra året det sket sig ordentligt vid ett sånt tillfälle i Gribbylund? Det betyder inte att man behöver gå runt och oroa sig, då risken att drabbas som utomstående eller oskyldig är extremt liten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.