Clarken37
K Kling 1 skrev:
Det är ju en tätort.

Verkligheten stämmer inte alltid med vad man vill.

Tycker nog att du får tänka om när det gäller dina/era krav på hus och områden.
Antingen bor ni kvar eller flyttar ni dit ni har råd med era krav.
Frågan är ju vad man har råd med. I bankens ögon är det helt ok att
K Kirre2 skrev:
Jag gillar verkligen gamla hus, så förstår din sambo. Vi bor i ett hus från tidigt 1900-tal och trivs verkligen!
Men de flesta hus jag ser i annonserna är ju sönderrenoverade, alla ser likadana ut inne. Då kan man lika gärna köpa en 50- eller 60-talsvilla.
Har ni kollat nåt åt andra hållet, Nacka eller Gustavsberg tex?
nja problemet är pendlingen då vi lutar åt norra delen med jobb, familj, bekanta och liknande vilket gör pendlingen tuff
 
Clarken37
D dilemma skrev:
Haha - anar jag en fru i 30-35 årsåldern som hänger för mycket på sociala medier och bygger sin uppfattning om hur livet ska vara utifrån det? #fördom
Läs och ta till er alla goda råd ni redan fått i tråden och fundera en sväng till om kravet på husets ålder. Vi hade samma tankar en gång i tiden, läs 12 år sen, men landade i ett hus från 1984(iofs arkitektritat men ändå). Oavsett så var det kärlek från första besöket trots att det var sist på listan och vi bara skulle svänga förbi när vi ändå var i området
Livet vägar är outgrundliga ibland - lycka till 😊
D Dilato skrev:
Det är nog "spenaten" snarare än obygden som avses.🤓
Spenaten är allt utanför tullarna....
Såndär natur och sånt 😉
Nja det som avses är områden där det i princip inte är gångavstånd till något. Skolor, förskolor, mataffär etc
 
Clarken37
M Molly1 skrev:
Vill inte vara burdus men din fru borde göra en reality check. Komma tillbaka från sina fantasier och kolla upp verkligheten. Vad är det för mening att bo i ett äldre fint hus om man har maxat köpet och inte har budget kvar att renovera eller ens laga saker. Då tappar det verkligen sin charm. Skulle säga att ni gör er själva en otjänst om ni sätter er i en sådan situation. Titta bredare det finns massor av hus om man inte låser sig. Plötsligt kanske hon har fastnat för något helt annat ! Som kan bli lika bra i slutändan.
Ja fast hon är ju betydligt mer öppen kring områden än jag är.

Hon skulle kunna köpa ett hus vartsom bara hon tycker det är fint i princip.

Hon skulle lätt kunna ta hela vårt kapital och plöja ned det i ett hus i typ Borlänge (som sen kommer vara osäljbart för de pengar vi lagt på det) bara för att det är fint.

Hon blir mest frustrerad på mig som vill bo nära Sthlm.

Bara för att poängtera, vår budget räcker väl till ett bra hus i alla områden vi tittar i. Så länge man tittar på hus byggda typ 60 och framåt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Clarken37
Unikt namn Unikt namn skrev:
Äh #yolo
Är förhållandet tajt och ni kan leva med ett sämre budgetläge (dvs behöva justera ner lyx-kontot när uppvärmningen behöver bytas) så kör.

Men ang 1930talshus så gissar jag att det är charmen i tex en direktörsvilla som lockar, med tillhörande ordentlig tomt.
Inte lika mycket rackig sommarstuga med lika många år på nacken?

Det lär va totalt omöjligt att hitta en sådan fastighet någonstans med en vettig adress som inte ligger på långt pendlingsavstånd om din budget är typ 9m.
Tvärtom. Sambon har tex flera gånger föreslagit gamla enplanshus från 30-40 tal och dessa är så långt från någon direktörsvilla det går att komma.

Typ detta (men något större)

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-tallkrogen-stockholms-kommun-olympiavagen-67-21350298

Kolla på det protokollet och tänk att du köper till maxbudget utan en krona eller minut över att renovera

Däremot är det viktigt att området är ”trevligt och enhetligt”
 
Clarken37
S Staffan-N skrev:
Fortsätt leta tills ni hittar något som är skruttigt men inflyttningsklart. Man behöver ju inte mer krigskassa än att kunna hantera de värsta kriserna så som tak och värme. Att köpa ett helrenoverat hus eller spara pengar för en egen helrenovering på entrepenad är onödigt. Med tanke på var ni letar så är det inte många procent av er budget som behöver avsättas för att kunna fixa paniksaker.

Sen får man inse att om man ska bo finare än man egentligen har råd med så får man göra villalivet till en livsstil. Spendera sommarsemestern med att måla fönster istället för att åka till Thailand. Lära sig att ha lite is i magen över teknisk livslängd och fokusera sina resurser där de verkligen behövs.
Och det är ju här skon klämmer. Mitt intresse för att låta huset ta över mitt liv är absolut noll. Medan sambon är villig att offra i princip allt för ”rätt” hus.

Hon har också en kuslig förmåga att intala sig att allt kommer lösa sig när hon ska försöka få igenom det hon vill.
 
  • Wow
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Sambo är helt såld på äldre hus och vill på inga villkor bo i något annat än hus byggt senast 1930-tal. Klassisk villa av gammalt snitt helt enkelt. Jag tycker också gamla hus är vackra men inte livsnödvändigt vilket det är för sambon. Hela hennes psykiska välbefinnande står och faller i princip med att bo i gammalt vackert hus.
Vad det får mig att minnas tillbaka!! Åren runt 1987-88 var jag i samma läge. Vi åkte runt och kollade på husen från 30-talet i Bromma som redan då ropade på underhåll & massor av kärlek. Priserna i dåtidens penningvärde låg högt. Jag ville inte köpa och flytta in i ett renoveringsobjekt, hustrun ville, liksom din, ha ett gammalt hus. Hon övertygade sig själv, efter att ha sett en annons, att få ett nybyggt som såg gammalt ut och 1989 flyttade vi in i vårt nybyggda JW Hus (dom ritade hus som såg ut som äldre hus du normalt kan hitta i Skanör Falsterbo)

Idag bor vi fortfarande kvar, allt har fungerat toppenfint genom åren, visst har vi i perioder renoverat, bytt kök mm men det mesta är fortfarande original, det var väldigt hög kvalitet på allt såsom fönster och dörrar, väldigt bra isolering, jättelåg energiförbrukning

Blev hustrun nöjd? Nja, sådär, visst, hon älskar sitt hus och trädgård men jag får fortfarande höra ibland att den där äkta känslan, den finns inte där såsom den finns i "riktigt" gamla kåkar från runt 1910

Nåja, nu börjar den här kåken också att bli gammal och vi får väl se vad framtiden visar, vi har båda blivit äldre, ungarna har egna hem och familjer och det är mycket att ta hand om med trädgård mm

Ett hus med vit fasad och brunt tak, samt en vit fristående carport och två parkerade bilar. Grönmålade trästaket och höstlöv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Clarken37
K krambriw skrev:
Vad det får mig att minnas tillbaka!! Åren runt 1987-88 var jag i samma läge. Vi åkte runt och kollade på husen från 30-talet i Bromma som redan då ropade på underhåll & massor av kärlek. Priserna i dåtidens penningvärde låg högt. Jag ville inte köpa och flytta in i ett renoveringsobjekt, hustrun ville, liksom din, ha ett gammalt hus. Hon övertygade sig själv, efter att ha sett en annons, att få ett nybyggt som såg gammalt ut och 1989 flyttade vi in i vårt nybyggda JW Hus (dom ritade hus som såg ut som äldre hus du normalt kan hitta i Skanör Falsterbo)

Idag bor vi fortfarande kvar, allt har fungerat toppenfint genom åren, visst har vi i perioder renoverat, bytt kök mm men det mesta är fortfarande original, det var väldigt hög kvalitet på allt såsom fönster och dörrar, väldigt bra isolering, jättelåg energiförbrukning

Blev hustrun nöjd? Nja, sådär, visst, hon älskar sitt hus och trädgård men jag får fortfarande höra ibland att den där äkta känslan, den finns inte där såsom den finns i "riktigt" gamla kåkar från runt 1910

Nåja, nu börjar den här kåken också att bli gammal och vi får väl se vad framtiden visar, vi har båda blivit äldre, ungarna har egna hem och familjer och det är mycket att ta hand om med trädgård mm

[bild]
Hahaha vi har haft samma diskussion. Ett nytt hus som du föreslår har jag också föreslagit någon gång. ”Men det är ju inte samma sak”
 
Jag skulle överväga att försöka hitta ett så orenoverat hus som möjligt, i Stockholm följer ju inte priset logiken att det då skulle vara billigare men ur min synvinkel så minskar det risken.

Ett orenoverat hus där man lägger om taket är väldigt beräkneligt och man kan börja bygga upp en underhållsplan successivt. Det sker väldigt få plötsliga händelser helt enkelt. Hus byggda innan 1960 är generellt väldigt välbyggda. Hus som renoverats genom åren där vissa lösningar kanske blivit mindre bra kan bjuda på desto mer överaskningar. I vårat radhus från 1959 var tex badrummet orginal, när vi gjorde om det var det nästan 60år gammalt och jag såg inte ett spår av fuktproblem trots halvkaklad vägg och dusch utan kabin.

Ni kommer dock inte komma ifrån att troligtvis behöva lägga en hel del inkomsten under kommande år på att renovera men det är ju ofta det oplanerade underhållet man vill undvika.
 
  • Gilla
Clarken37
  • Laddar…
M
Clarken37 Clarken37 skrev:
Typ detta (men något större)
[länk]
Kolla på det protokollet och tänk att du köper till maxbudget utan en krona eller minut över att renovera
7 mille för en risig sommarstuga som säljs som blivande familjevilla med boyta på hela 52m2, och med lika stor källare för uthyrning. Är det en familj med möss mäklaren tänker sig som potentiell köpare?

Jösses!
 
  • Haha
  • Gilla
samovar och 6 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Nej bra tips. Men sambon vill verkligen inte vänta och är i princip beredd att flytta vart som helst för att få ett hus hon gillar
Oj, får man en nyrenoverad familjevilla i toppenläge i Stockholm för 9 miljoner? Jag trodde faktiskt det var dyrare!

Hur som helst, jobbigt att ni inte är överens om prioriteringarna! Det hjälper nog inte om du får husforum-gänget på din sida, det är sambon och du som måste komma överens. Just nu låter det lite låst. Du vill inte kompromissa med läge eller budget, sambon har bestämt sig ang tidshorisont och byggår. Mitt enda råd förutom parterapi är väl att åka och titta på många hus, kanske även de som ligger lite utanför bådas ideal, känna efter och prata med varandra.
 
  • Gilla
Vildparti och 6 till
  • Laddar…
Tänker fritt nu, men skulle ett radhus (friköpt) vara ett alternativ? men får väldigt mycket mer läge och charm för pengarna om man kan tänka sig att kompromissa med att kunna gå runt huset, annars medelvägen radhus med hörntomt.

Vi plöjde marknaden i norrort med i princip varenda område från Åkersberga till Hässelby efter hus runt 2015, till sist gav vi upp och landade i ett radhus precis där vi ville bo. Självklart hade vi drömt om ett hus men det finns ändå en viss poäng med begreppet Location,Location, Location...
 
  • Gilla
Clarken37
  • Laddar…
Clarken37
L Liljeros skrev:
Tänker fritt nu, men skulle ett radhus (friköpt) vara ett alternativ? men får väldigt mycket mer läge och charm för pengarna om man kan tänka sig att kompromissa med att kunna gå runt huset, annars medelvägen radhus med hörntomt.

Vi plöjde marknaden i norrort med i princip varenda område från Åkersberga till Hässelby efter hus runt 2015, till sist gav vi upp och landade i ett radhus precis där vi ville bo. Självklart hade vi drömt om ett hus men det finns ändå en viss poäng med begreppet Location,Location, Location...
Helt enig. Skulle kunna tänka mig radhus. Här är sambon anti
 
Clarken37
N Nybörjarsmurfen skrev:
Oj, får man en nyrenoverad familjevilla i toppenläge i Stockholm för 9 miljoner? Jag trodde faktiskt det var dyrare!

Hur som helst, jobbigt att ni inte är överens om prioriteringarna! Det hjälper nog inte om du får husforum-gänget på din sida, det är sambon och du som måste komma överens. Just nu låter det lite låst. Du vill inte kompromissa med läge eller budget, sambon har bestämt sig ang tidshorisont och byggår. Mitt enda råd förutom parterapi är väl att åka och titta på många hus, kanske även de som ligger lite utanför bådas ideal, känna efter och prata med varandra.
Toppenläge är en definitionsfråga. I Bromma, Lidingö, Danderyd får du inte ens ett halvsunkigt radhus för de pengarna knappt.

Ska huset vara topprenoverat för de pengarna så kan du möjligen hitta något i utkanten av Täby. Annars finns det i Tyresö, Åkersberga eller Vallentuna. Bra områden, men knappast toppläge. Ffa lååångt in till stan.

Jag lutar åt happy wife happy life läget. Hade vi varit barnfria hade jag bara anpassat mig.

Men jag hade själv aldrig velat växa upp som barn i ett område där det bara finns skog. Där man måste få skjuts för att träffa en vän, gå i skolan, förskola. Där man, om man tex vill gå på bio, fotboll osv, måste åka kommunalt nästan 2 timmar enkel resa och passa bussar som går en gång i timmen.

Sen är jag väldigt ogillande till iden att pumpa in allt vårt kapital i ett boende så off. Där vi kan bli ”fast” sen. Vill ha något som är lättsålt
 
Clarken37
M mnils skrev:
7 mille för en risig sommarstuga som säljs som blivande familjevilla med boyta på hela 52m2, och med lika stor källare för uthyrning. Är det en familj med möss mäklaren tänker sig som potentiell köpare?

Jösses!
Läget läget läget. Tomten är värd 6 msek huset 1 typ.

Men helt enig med dig. Hur man seriöst hellre bor i denna sommarstuga än en renoverad villa med 2 våningar ovan mark byggd 1975-1990 är bortom mig
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
nja problemet är pendlingen då vi lutar åt norra delen med jobb, familj, bekanta och liknande vilket gör pendlingen tuff
Där har ni problemet. Leta utmed pendeltågen söderut istället. Ni hamnar en bit från stan, men med kort pendlingsavstånd i minuter med pendeltåget. 15-25 minuter plus avstånd till pendeln. Priserna är mycket bättre än norr om stan, bara ni håller er utanför Stockholms kommun.

Det finns massor med fina äldre villor i Huddinge och en del även i Tullinge. Väldigt trevliga områden att bo i. Skogås är ett annat alternativ, men Skogås C är lite dystert och mycket miljonprogram på andra sidan centrum. Jag vet inte hur det är med äldre villor i villakvarteren i Trångsund, men det är värt att kolla. Det finns även enstaka äldre områden i Haninge, tex de gamla delarna av Vega och några områden kring Drevviken.

Vi bor i Huddinge i ett hus från 1934. 125+125 kvm, 1700 kvm tomt. Betydligt roligare än en hundkoja med frimärksstor tomt i Tallkrogen. Vårt hus skulle antagligen vara värt ca 8 mkr nu om det var färdigrenoverat, men går man ner till 75+75 kvm med styckad tomt på säg 700 kan priserna bli riktigt resonabla.
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.