TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har en avställd bil. Den är både skattad och försäkrad. Och i fullt körbart skick.
Det låter mycket underligt för när jag ställer av våra bilar innan vi åker på semester så återbetalas både skatt och försäkring men du kanske har ett speciellt avtal med både Transportstyrelsen och ditt försäkringsbolag....
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Därför att du fortsätter tjata om att det inte är tillåtet.
De hade varit kul att se lappen. Var den skriven förhand?
Parkeringsvakter har inte så bra koll på lagarna som de borde ha.
Var ser du ditt påstådda tjat i inlägget som du citerade??
Det är nog mest du som tjatar som en gammal kärring...
 
Globetrot Globetrot skrev:
Liten uppdatering. Jag ringde PN igen. De står fast vid att de inte vill anvisa en ny plats (och att jag således inte ska flytta brevlådan), utan göra det framkomligt. Har denna vecka pratat med alla brevbärare jag sett, Bring, Citimail etc. Alla säger att vår brevlåda sitter bra och att de kommer fram. Men bring tex kör moped, inte bil. Brevbärare från PN har jag tyvärr inte sett röken av.....

Jag fick ett nytt epost från PN efter att jag frågat hur mycket plats de behöver. De skrev att mitt "lokala kontor" skulle kontakta mig inom två dagar. Det var i måndags.

Jag har iallafall insett att om jag någongång i mitt yrke eller privat ska skicka något så kommer jag nog hellre betala för att inte välja PostNord.
Har Bring-Citymail delat på sej till 2 bolag nu?
Hos oss så står det bara Citymail på bilarna nu, tidigare så stod det bara Bring på dem.
 
M maxmsm skrev:
Det låter mycket underligt för när jag ställer av våra bilar innan vi åker på semester så återbetalas både skatt och försäkring men du kanske har ett speciellt avtal med både Transportstyrelsen och ditt försäkringsbolag....
Jag frågade Folksam om detta när jag tecknade min försäkring och dom sa att om jag ställde av bilen gick försäkringen över till något slags egendomsskydd utan trafikförsäkring och detta med lägre kostnad.
Poängen var att bilen är försäkrad mot skador som kan uppstå när den bara är stillastående men inte körs.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
De står fast vid att de inte vill anvisa en ny plats (och att jag således inte ska flytta brevlådan), utan göra det framkomligt
Hur ska du göra det framkomligt när du inte äger gatan och parkering är tillåten? Framkomligheten är inte ditt ansvar.

Jag får lust att parkera framför någon av postnords gula brevlådor. Kanske den aldrig någonsin mer töms då?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Återigen, jag kan inte se någon "kassako" utan ett sjunkade skepp.

[länk]
Cherry picking är ett sätt att missa mycket information.
"Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar. Men här är det en kassako."
Jag tycker det är in bit ifrån bokslut
 
M maxmsm skrev:
Var ser du ditt påstådda tjat i inlägget som du citerade??
Det är nog mest du som tjatar som en gammal kärring...
Tjat brukar det kallas för när man upprepar sig flera gånger.
Förutom när man bråkar med frugan, då är det tjat så fort man tänkte säga det 😉
 
Kanske bör postnord se över val av fordon?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Den är både skattad och försäkrad.
Intressant. Berätta gärna hur du lyckats med det? Det är ju lixom det som är hela grejen med att ställa av ett fordon.
Transporstyrelsen brukar vara väldigt snabba på att betala tillbaka överskjutande skatt vid avställning.

Försäkring är en annan sak men...
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det låter mycket underligt för när jag ställer av våra bilar innan vi åker på semester så återbetalas både skatt och försäkring
Hos de flesta försäkringsbolag, om inte hos alla, övergår försäkringen automatiskt i någon s.k. "avställningsförsäkring" som inte innehåller trafikförsäkringen. För mina bilar är den extremt mycket billigare än den ordinarie helförsäkringen. Riktigt vad den omfattar har jag inte koll på men bilarna står säkert undangömda i ett garage...
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Intressant. Berätta gärna hur du lyckats med det? Det är ju lixom det som är hela grejen med att ställa av ett fordon.
Transporstyrelsen brukar vara väldigt snabba på att betala tillbaka överskjutande skatt vid avställning.

Försäkring är en annan sak men...
Att de betalar tillbaks skatten (om den är betald) vid avställning är en annan sak, skatten är betald. F ö betalar jag försäkring för den, dvs ett lägre belopp eftersom den är avställd.
 
MultiMan
Skatten är inte betald när den är återbetalad pga avställning. Du kör oskattat om du skulle köra med den utan att betala in på nytt. Hela detta resonemang du för är väldigt märkligt.
 
  • Älska
Rejäl
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Att de betalar tillbaks skatten (om den är betald) vid avställning är en annan sak
Förklara gärna hur du menar. Om skatten är betald och återbetald är ju bilen inte "skattad"
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har en avställd bil. Den är både skattad och försäkrad.
Eller menar du att du har betalt skatt för den - någon gång.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Hejsan,

Vi bor i en tätbebyggd förort till Stockholm. Husen hos oss ligger nära, parhus. Vi delar garageuppfart med vår granne och har en vändzon framför uppfart.

Nu har vi vid flera tillfällen fått uppmaning från PostNord att inte parkera bil på gatan framför vår brevlåda. Det är lagligt att parkera på gatan och oftast någon granne som står där.

Vår brevlåda sitter precis brevid ”vändzon/p förbud” skylt och det är således alltid framkomligt. Det finns dessutom en trottoar framför.

Men, Posten måste gå ut ur bilen, eller backa…för att leverera vår post. Nu börjar de hota oss med att sluta dela ut hos oss. Vi har försökt få dem att själva (om de anser någon felparkerad) att ringa kommunen. De gör de inte (för att det är ok att parkera på gatan skulle jag tro).

Jag hittar inget kring krav på placeringen av brevlåda. Vet ni om det finns något om det?

Vi skottar alltid minst 2m fritt på vintern. Men vad ska vi göra? Det är en kommunal gata….har vi själva rätt att förhindra parkering genom att köpa typ en pallkrage / stensugga och placera ut? Hur hade ni löst detta?
PostNord kan ju lägga ner
 
MultiMan
PostNord fungerar mycket bra i stora delar av landet och är en livlina för de som bor utanför tätbebyggt område.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.