Alfredo Alfredo skrev:
Nej var det så det avsågs är det OK. Jag kanske misstolkade.
Jag kanske var otydlig. Men den ska vara på flaket. Å andra sidan kom jag och tänka på att man kanske måste vincha den ett par meter på vägen. En kul tanke hur den gnällige skulle tolka det Men det borde då även gälla bärgaren.
Det andra alternativet var just en bärgare.
Bärgaren kan mycket väl välja att bogsera bilen och inte upp på flaket.
Va mycket man kan vända på saker. Det blir ett moment 22. Jag får inte flytta bilen och jag får inte parkera där....

😀
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag får inte flytta bilen och jag får inte parkera där....
En udda lösningar skulle kanske kunna vara att ställa på bilen och åka och besiktiga den om det behövs? 🤔
 
Alfredo Alfredo skrev:
Eftersom man enbart får köra en avställd bil till ett besiktningsföretag skulle jag påstå att en avställd bil aldrig får parkeras någon annanstans än utanför ett besiktningsföretag. 😉
Får man verkligen köra en avställd bil på allmänna vägar?
De brukar vara både oskattade och oförsäkrade.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men är det inte dags att du letar rätt på fakta som styrker det du säger?
Nej, varför skulle det vara dags för det??
Jag skulle givetvis tagit fram min mobil och fotograferat lappen, det var ju mycket dumt att jag inte tänkte på det då....
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det är inte samma sak som att det fel att parkera där.
Är det inte??
 
M maxmsm skrev:
Får man verkligen köra en avställd bil på allmänna vägar?
De brukar vara både oskattade och oförsäkrade.
Webbsida från Transportstyrelsen med rubriken "Information om avställning". Texten inkluderar regler för körning och bogsering av avställda fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
[bild]
Ok, vet hur man gör för att få ett försäkringsbolag att hålla med en trafikförsäkring på ett avställt fordon?
Jag har hittills gjort så med obesiktigade fordon att jag har ställt på fordonet och tecknat en försäkring innan jag har kört till besiktningen
 
Bra fråga! Jag har ingen aning.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att områdena har blivit mycket större handlar bara om att tjäna mer pengar. De va därför de va så himla pilska i att alla flerbostadshus skulle ha postboxar. Posten skyllde på arbetsmiljön. Men alla utom facket kunde snabbt räkna ut att man kunde sparka hälften av brevbärarna.
Att man klagar på saker framför brevlådan är bara för att effektivisera arbetet.
Nu delar de bara ut posten varannan dag. Inte det kan du göra bra.
Av någon outgrundlig anledning så kan tidningsbuden dela ut tidningen vid varje dörr.
När jag jobbade med hissar så var det ganska ofta som dörren till maskinrummet var blockerat. Eftersom man sysslar med ett service yrke så kunde jag flytta undan allt som stog i vägen.
Alltså det går att lösa om man är intresserad av det Visst har brevbärarna mycket att göra. Men det är deras arbetsgivares ansvsar. inte mitt ansvar.
Det här visar tydligt att posten inte har något intresse i att lösa problemet.
Tänk om posten inte skulle få betala om man inte delade ut posten och inte kunde påvisa att man jobbade på lösa problemet.
Då går det inte att dra benen. efter sig och skylla på blockerade brevlådor
Jo men nu går inte Postnord bra, senaste Q1 en liten förbättring.
https://group.postnord.com/sv/investor-relations/finansiell-rapportering/

Sen är det ett viktigt krav både för brevbärarnas arbetsmiljö samt att tid=pengar.
Men vill någon betala mer i avgifter så är det väl bara att meddela Postnord!?
Sen är det numera mycket sällan jag får något viktigare brev eftersom jag flyttat allt som går till huvudsakligen Kivra.
 
P paralun skrev:
Jo men nu går inte Postnord bra, senaste Q1 en liten förbättring.
[länk]

Sen är det ett viktigt krav både för brevbärarnas arbetsmiljö samt att tid=pengar.
Men vill någon betala mer i avgifter så är det väl bara att meddela Postnord!?
Sen är det numera mycket sällan jag får något viktigare brev eftersom jag flyttat allt som går till huvudsakligen Kivra.
Men jag betalar mer för mindre. De sänkte inte portot när de började dela ut breven varannan dag. Så visst betalar jag mer till postnord.
För postnord är arbetsmiljö normalt en kostnad. Men det kan även vara ett sätt att skära ner på personalen. Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar. Men här är det en kassako.
De ställer krav, men de hjälper inte till med lösningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Nej, varför skulle det vara dags för det??
Jag skulle givetvis tagit fram min mobil och fotograferat lappen, det var ju mycket dumt att jag inte tänkte på det då....
Därför att du fortsätter tjata om att det inte är tillåtet.
De hade varit kul att se lappen. Var den skriven förhand?
Parkeringsvakter har inte så bra koll på lagarna som de borde ha.
 
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
TRJBerg
M maxmsm skrev:
Får man verkligen köra en avställd bil på allmänna vägar?
De brukar vara både oskattade och oförsäkrade.
Jag har en avställd bil. Den är både skattad och försäkrad. Och i fullt körbart skick.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men jag betalar mer för mindre. De sänkte inte portot när de började dela ut breven varannan dag. Så visst betalar jag mer till postnord.
För postnord är arbetsmiljö normalt en kostnad. Men det kan även vara ett sätt att skära ner på personalen. Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar. Men här är det en kassako.
De ställer krav, men de hjälper inte till med lösningar.
Återigen, jag kan inte se någon "kassako" utan ett sjunkade skepp.

https://group.postnord.com/sv/investor-relations/finansiell-rapportering/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Liten uppdatering. Jag ringde PN igen. De står fast vid att de inte vill anvisa en ny plats (och att jag således inte ska flytta brevlådan), utan göra det framkomligt. Har denna vecka pratat med alla brevbärare jag sett, Bring, Citimail etc. Alla säger att vår brevlåda sitter bra och att de kommer fram. Men bring tex kör moped, inte bil. Brevbärare från PN har jag tyvärr inte sett röken av.....

Jag fick ett nytt epost från PN efter att jag frågat hur mycket plats de behöver. De skrev att mitt "lokala kontor" skulle kontakta mig inom två dagar. Det var i måndags.

Jag har iallafall insett att om jag någongång i mitt yrke eller privat ska skicka något så kommer jag nog hellre betala för att inte välja PostNord.
 
  • Gilla
Namnethär och 5 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Liten uppdatering. Jag ringde PN igen. De står fast vid att de inte vill anvisa en ny plats (och att jag således inte ska flytta brevlådan), utan göra det framkomligt. Har denna vecka pratat med alla brevbärare jag sett, Bring, Citimail etc. Alla säger att vår brevlåda sitter bra och att de kommer fram. Men bring tex kör moped, inte bil. Brevbärare från PN har jag tyvärr inte sett röken av.....

Jag fick ett nytt epost från PN efter att jag frågat hur mycket plats de behöver. De skrev att mitt "lokala kontor" skulle kontakta mig inom två dagar. Det var i måndags.

Jag har iallafall insett att om jag någongång i mitt yrke eller privat ska skicka något så kommer jag nog hellre betala för att inte välja PostNord.
Jo nu har jag bara pratat med flera av Postnords brevbärare som suckar över brevlådekaoset och parkerade bilar och det verkar ju vara någon märklig kontaktperson som du först hade hos Postnord. Det borde gå att få till en bra lösning för dig. Hoppas det går bättre med "lokala kontoret".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.