Sätt brevlådan på "pallkrage" så upptar du inte onödig p yta. 👍
 
  • Ledsen
Sernando
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Du missuppfattar, jag vill att DU plockar fram en länk till en regel som säger att man inte får parkera en avställd bil på gatan enligt en lokal trafikförordning. Det går bra med vilken svensk kommun som helst.
Jag tror inte att det spelar någon större roll vad DU vill, det är nog lite mera vad jag vill eller inte vill som spelar roll...
 
  • Älska
Sernando
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag tror inte att det spelar någon större roll vad DU vill, det är nog lite mera vad jag vill eller inte vill som spelar roll...
Nu har du nog galet fel. Du har inte någon större betydelse ån någon annand


Men är det inte dags att du letar rätt på fakta som styrker det du säger?
 
  • Haha
  • Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Varför stod det "ta bort den avställda bilen från gatan" på meddelandet på bilen då?
Jag och sambon såg meddelandet när vi kom hem från en semesterresa och deras bil stod på gatan.
Men det är inte samma sak som att det fel att parkera där.
 
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det är inte samma sak som att det fel att parkera där.
Eftersom man enbart får köra en avställd bil till ett besiktningsföretag skulle jag påstå att en avställd bil aldrig får parkeras någon annanstans än utanför ett besiktningsföretag. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jo men nu är det väl ett mycket rimligt krav att Postnords brevbärare ska slippa att hoppa in och ur sin bil?

Sen är ju hela Postnord hårt sargat av den digitala övergången av post och det är nog svårt att höja avgifter.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det är inte samma sak som att det fel att parkera där.
Lawline kopierat svar angående parkering av avställd bil på gatan

"Huvudregeln vad gäller avställda bilar är att de inte får köras. Ett undantag till huvudregeln är att bilen får köras till eller från närmaste besiktning. Dock är detta undantag förknippat med vissa villkor (se 10 § p.4 Lag om fordons registrering och användning):

1.bilen måste vara trafikförsäkrat2.den får inte ha några obetalda fordonsskatter, och 3.färden ska tas på den kortast lämpligaste vägen, till eller från besiktningsplatsen.
Precis som du var inne på regleras I 3:49 a Trafikförordningen, att allmän plats inom tätbebyggda områden där kommunen är huvudman avseende allmän väg får fordon parkeras högst 24 timmar i följd på vardagar.

Vad detta innebär för dig är att du inte kan parkera din bil på gatan om den är avställd för då har du inte möjlighet att flytta den efter att 24 – timmarsfristen har löpt ut. Dessutom faller inte förflyttningen av bilen inom undantagsfallen att få köra en avställd bil. Mitt svar på din fråga är därför att din bil behöver vara påställd för att få parkera på gatan utanför dig.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu är det väl ett mycket rimligt krav att Postnords brevbärare ska slippa att hoppa in och ur sin bil?

Sen är ju hela Postnord hårt sargat av den digitala övergången av post och det är nog svårt att höja avgifter.
På landet är det ju ett rimligt krav, men knappast i tätorter. Många villaområden är utformade med trottoarer och där gatuparkering är tillåten, förutom vid utfarter då. Om detta skulle vara ett generellt krav hade gatuparkeringen behövts tas bort i många områden så PostNord kan köra upp sina bilar på trottoarerna. Alternativt glesas ut till enstaka rutor. I de flesta fall använder nog PostNord ändamålsenliga fordon, som ellådmoppar. Kanske handlar det om ett gränsfall i utkanten av tätbebyggt område?
En undran är vem TS haft kontakt med på PostNord. Är det någon lokalt, eller någon centralt placerad?
 
Globetrot Globetrot skrev:
Hejsan,

Vi bor i en tätbebyggd förort till Stockholm. Husen hos oss ligger nära, parhus. Vi delar garageuppfart med vår granne och har en vändzon framför uppfart.

Nu har vi vid flera tillfällen fått uppmaning från PostNord att inte parkera bil på gatan framför vår brevlåda. Det är lagligt att parkera på gatan och oftast någon granne som står där.

Vår brevlåda sitter precis brevid ”vändzon/p förbud” skylt och det är således alltid framkomligt. Det finns dessutom en trottoar framför.

Men, Posten måste gå ut ur bilen, eller backa…för att leverera vår post. Nu börjar de hota oss med att sluta dela ut hos oss. Vi har försökt få dem att själva (om de anser någon felparkerad) att ringa kommunen. De gör de inte (för att det är ok att parkera på gatan skulle jag tro).

Jag hittar inget kring krav på placeringen av brevlåda. Vet ni om det finns något om det?

Vi skottar alltid minst 2m fritt på vintern. Men vad ska vi göra? Det är en kommunal gata….har vi själva rätt att förhindra parkering genom att köpa typ en pallkrage / stensugga och placera ut? Hur hade ni löst detta?
https://www.postnord.se/privat/ta-emot/postutdelning/postlador-vid-villor-och-radhus/
Vi har vår vid infarten.
När soptunnorna står dagen för utdelning måste den vara tillgänglig utan att postbäraren ska stiga ur sitt fordon. Alltså ska ingenting finnas framför postlådan.
 
K kindvall skrev:
På landet är det ju ett rimligt krav, men knappast i tätorter. Många villaområden är utformade med trottoarer och där gatuparkering är tillåten, förutom vid utfarter då. Om detta skulle vara ett generellt krav hade gatuparkeringen behövts tas bort i många områden så PostNord kan köra upp sina bilar på trottoarerna. Alternativt glesas ut till enstaka rutor. I de flesta fall använder nog PostNord ändamålsenliga fordon, som ellådmoppar. Kanske handlar det om ett gränsfall i utkanten av tätbebyggt område?
En undran är vem TS haft kontakt med på PostNord. Är det någon lokalt, eller någon centralt placerad?
Nej det gäller främst villaområden i städer och jag skrev tidigare om det. Men kort så bor jag på ett område bredvid en stor gymnasieskola och dagens ungdom åker varken buss, cyklar eller går utan de invaderar området med epa-traktorer samt minibilar. Formidabelt kaos varje dag.
Brevbärarna har jag pratat med flera gånger inkl grannar har gjort det och de är mer uppgivna när de måste kliva ur vid varje brevlåda. P-lisorna har ju fullt upp på området och en sak man funderar på är då om det skulle gå att ha ett p-förbud vid varje brevlåda. Sen blir det även problem för sophämtningen men de har ju en utskjutbar arm för att tömma en soptunna, tar bara mycket längre tid.
Sen har då brevbärarna fått mycket stora utdelningsområden pga av att posten minskat så mycket.
Det finns inte heller någon bra lösning för gemensamma platser för postlådor.
Så inte alldeles enkelt!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Keelma skrev:
Lawline kopierat svar angående parkering av avställd bil på gatan

"Huvudregeln vad gäller avställda bilar är att de inte får köras. Ett undantag till huvudregeln är att bilen får köras till eller från närmaste besiktning. Dock är detta undantag förknippat med vissa villkor (se 10 § p.4 Lag om fordons registrering och användning):

1.bilen måste vara trafikförsäkrat2.den får inte ha några obetalda fordonsskatter, och 3.färden ska tas på den kortast lämpligaste vägen, till eller från besiktningsplatsen.
Precis som du var inne på regleras I 3:49 a Trafikförordningen, att allmän plats inom tätbebyggda områden där kommunen är huvudman avseende allmän väg får fordon parkeras högst 24 timmar i följd på vardagar.

Vad detta innebär för dig är att du inte kan parkera din bil på gatan om den är avställd för då har du inte möjlighet att flytta den efter att 24 – timmarsfristen har löpt ut. Dessutom faller inte förflyttningen av bilen inom undantagsfallen att få köra en avställd bil. Mitt svar på din fråga är därför att din bil behöver vara påställd för att få parkera på gatan utanför dig.
Nu är inte Lawline någon direkt seriös källa.
Det finns ett annat inlägg som som säger tvärtom.
Men hela resonemanget visar tydligt att vissa inte ska ge sig att göra egna slutsatser. Hela kakan rasar samman direkt.
När man säger att det är inte möjligt att flytta den. Har han ingen aning om hur bilar fungerar? Dels kan du ställa på bilen. Vips får du köra med bilen. Ja om det inte är körförbud av andra orsaker. Och vips försvann argument nr 1.
Om det nu inte är möjligt att köra bilen där ifrån. Så kan du kontakta en bärgare. Vips så är bilen borta. Du kan även ta bilen på släp. Vips så är bilen borta. Tja. Jag tror nog att det finns mindre komplicerade arbeten för den människan. Klistra igen kuvert till exempel. Nu är det inte alla som har den kapaciteten. Nu är dessa människor oftast mer toleranta med sina med människor. Det talar för att han ska klara av jobbet.

Du får kanske inte köra den själv därifrån.
Men du får bärga den där ifrån.
Du kan ta bärgaren till nästa parkeringsplats, sen får du stå 24h till.
Sen samma sak igen. Det är dyrt. Men jag har inte kört bilen.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det gäller främst villaområden i städer och jag skrev tidigare om det. Men kort så bor jag på ett område bredvid en stor gymnasieskola och dagens ungdom åker varken buss, cyklar eller går utan de invaderar området med epa-traktorer samt minibilar. Formidabelt kaos varje dag.
Brevbärarna har jag pratat med flera gånger inkl grannar har gjort det och de är mer uppgivna när de måste kliva ur vid varje brevlåda. P-lisorna har ju fullt upp på området och en sak man funderar på är då om det skulle gå att ha ett p-förbud vid varje brevlåda. Sen blir det även problem för sophämtningen men de har ju en utskjutbar arm för att tömma en soptunna, tar bara mycket längre tid.
Sen har då brevbärarna fått mycket stora utdelningsområden pga av att posten minskat så mycket.
Det finns inte heller någon bra lösning för gemensamma platser för postlådor.
Så inte alldeles enkelt!
Att områdena har blivit mycket större handlar bara om att tjäna mer pengar. De va därför de va så himla pilska i att alla flerbostadshus skulle ha postboxar. Posten skyllde på arbetsmiljön. Men alla utom facket kunde snabbt räkna ut att man kunde sparka hälften av brevbärarna.
Att man klagar på saker framför brevlådan är bara för att effektivisera arbetet.
Nu delar de bara ut posten varannan dag. Inte det kan du göra bra.
Av någon outgrundlig anledning så kan tidningsbuden dela ut tidningen vid varje dörr.
När jag jobbade med hissar så var det ganska ofta som dörren till maskinrummet var blockerat. Eftersom man sysslar med ett service yrke så kunde jag flytta undan allt som stog i vägen.
Alltså det går att lösa om man är intresserad av det Visst har brevbärarna mycket att göra. Men det är deras arbetsgivares ansvsar. inte mitt ansvar.
Det här visar tydligt att posten inte har något intresse i att lösa problemet.
Tänk om posten inte skulle få betala om man inte delade ut posten och inte kunde påvisa att man jobbade på lösa problemet.
Då går det inte att dra benen. efter sig och skylla på blockerade brevlådor
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du kan även ta bilen på släp. Vips så är bilen borta.
Man får inte bogsera en avställd bil.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Man får inte bogsera en avställd bil.
Att wincha upp den på ett bilsläp är inte att bogsera.
 
  • Gilla
Namnethär och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att wincha upp den på ett bilsläp är inte att bogsera.
Nej var det så det avsågs är det OK. Jag kanske misstolkade.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.