N Niq skrev:
Har du kollat vad gas kostar? Och om du får köpa den?
det är bara 4tkr kilot men det finns ju fulkit...
 
Kompis köpte gas från Ryssland, men det är knepigare nu.
 
N Niq skrev:
Har du kollat vad gas kostar? Och om du får köpa den?
Jo jag har köpt förr och fyllt på men inte värt det längre, det håller inte ens hela sommaren. Har en burk här hemma som är full.

Får... det låter som en fråga för vargen.

Finns nu folk på reddit m.fl. som påstår de här billiga single stage pumparna duger för bil-AC men vad vet jag...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jo jag har köpt förr och fyllt på men inte värt det längre, det håller inte ens hela sommaren. Har en burk här hemma som är full.

Får... det låter som en fråga för vargen.

Finns nu folk på reddit m.fl. som påstår de här billiga single stage pumparna duger för bil-AC men vad vet jag...
Jag har ingen aning om det är en gas man får köpa som privatperson eller om den har några begränsningar alls.

Vad är det för något du köpt och fyllt på med?
Jag trodde man behövde en pump som både fyller o tömmer.
 
I Sverige får man inte köpa köldmedium om man inta har både företags och personligt certifiering. Rekommenderar att göra ett trycktest med kvävgas för att konstatera ev. läkage.
 
nino nino skrev:
Har sett en modell av garagedomkraft modell större med ett T som man fäster i tröskeln och kan då lyfta ena sidan närmare en meter.
Var nåt år sen jag såg den nu så minns inte riktigt hur det var men såg rätt smidigt ut
Bacho har det som tillbehör till sina domkrafter. Bygger dock en del på höjden. Själv hade jag tur och fick tag på en gammal pneumatisk däckverkstadslyft för en billig peng. Har uppgraderat den till hydraulik så nu fungerar den jättebra. När jag ska gjuta golvet i garaget kommer jag dock att fälla in en saxlyft i golvet istället.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Angående lyftar så har jag sett saxlyftar som är öppna i mitten, så man får relativt bra åtkomst åt undersidan av bilen:
[bild]

Går också att klämma in en 4-post i ett trångt garage, detta ser ut att vara lika brett som mitt:
[bild]
Ett passande val av bil underlättar ju helt klart.
 
N Niq skrev:
Jag har ingen aning om det är en gas man får köpa som privatperson eller om den har några begränsningar alls.

Vad är det för något du köpt och fyllt på med?
Jag trodde man behövde en pump som både fyller o tömmer.
FylldinAC har jag köpt ifrån, det går även att köpa på ebay, det är oftast en mix av propan/butan+kanske något annat. Funkar som ersättning för R134. Burken jag har kom med en adapter och manometer som man kopplar in på lågtryckssidan.
 
  • Gilla
Sam H och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
FylldinAC har jag köpt ifrån, det går även att köpa på ebay, det är oftast en mix av propan/butan+kanske något annat. Funkar som ersättning för R134. Burken jag har kom med en adapter och manometer som man kopplar in på lågtryckssidan.
Ja, funkar fint. Somliga klagar på säkerheten men då samman tänka på att kolväten används som köldmedel inomhus i kylskåp och värmepumpar. Det är ganska liten mängd med.

Kommer ihåg ett ganska patetiskt försök att illustrera fara på tv där de fyllde ett system, petade hål och tände på. Ingen större fara vill jag minnas, skulle vilja de dem upprepa det försöket med bränsleslangen och motorn igång.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jo det är inget jag är orolig över i det minsta. Det är i mitt tycke mest skrämseltaktik och en vilja att hålla fältet instängt så man ska kunna ta höga priser.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ja, funkar fint. Somliga klagar på säkerheten men då samman tänka på att kolväten används som köldmedel inomhus i kylskåp och värmepumpar. Det är ganska liten mängd med.

Kommer ihåg ett ganska patetiskt försök att illustrera fara på tv där de fyllde ett system, petade hål och tände på. Ingen större fara vill jag minnas, skulle vilja de dem upprepa det försöket med bränsleslangen och motorn igång.
det lilla skitföretaget Mercedez håller inte med dig
 
DennisCA DennisCA skrev:
FylldinAC har jag köpt ifrån, det går även att köpa på ebay, det är oftast en mix av propan/butan+kanske något annat. Funkar som ersättning för R134. Burken jag har kom med en adapter och manometer som man kopplar in på lågtryckssidan.
när man ersätter R134A med naturliga köldmedel så uppstår problem med smörjning och fyllnadsmängden som måste minskas med 45%. risken för kompressorhaveri ökar. finns det en kvarstående läcka så kommer sugsidan gå mot undertryck med risk för fuktinträngning i systemet och torkfitret havererar med utsläpp av kiesel i hela systemet som täpper och skadar
 
returen returen skrev:
när man ersätter R134A med naturliga köldmedel så uppstår problem med smörjning och fyllnadsmängden som måste minskas med 45%. risken för kompressorhaveri ökar. finns det en kvarstående läcka så kommer sugsidan gå mot undertryck med risk för fuktinträngning i systemet och torkfitret havererar med utsläpp av kiesel i hela systemet som täpper och skadar
Fulfylla är väl en lösning för bilar där man annars inte kommer reparera ACn alls... Jag har haft en gammal skoda octavia som var värd 10.000 spänn. Inte värt att lägga några pengar på reparation av AC, men en fulfyllning fixade den sommar jag hade bilen (eller om det vart två somrar).

Jag tror inte miljöskadan är så stor, för det man fyller med är väl ungefär samma som finns i brännare och sprayflaskor och i en rätt liten mängd. Iofs troligen mer skadligt som fritt utsläppt än som uppeldat, men ...

I en finare bil skulle jag kosta på att lämna in den på fylling.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Inte en bil men undrar om någon som har koll på Atv kan svara på värdet av en Suzuki kingquad 450 2008 i bra skick med låga mil. (Vet ej mil än, bara att det är lägre än genomsnittet..) Det är alltså modellen som är precis likadan som 750 men mindre motor.
 
Fjärde och sista bilen nu polerad och lackförseglad. Fortfarande grymt nöjd med min meec. Är nog bästa budgetköpet jag någonsin gjort.
Silverfärgad bil på en verkstad, nypolerad motorhuv med en polermaskin ovanpå, reflekterande taklampor på huven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.