4774 4774 skrev:
[bild]Tack vad trevligt av dig 😄. Tar en bättre bild imorgon men här är ena gaveln bredvid ytterdörren. Alla utemöbler står just nu mitt framför då gubben tänkte klippa gräset men fastnade framför tvn istället 😀.
Fint med rödfärg! Att få se en kopparfärg på huset hade ju varit spännande...
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Storsockret Storsockret skrev:
Vädret har inte varit på min sida men det har tillkommit hjul och hyllor.

[bild]

La ut plattorna ovanpå för att se på ett ungefär hur det kan tänkas bli

[bild]

Väldigt blanka plattor, så det speglas mycket. Ananas för fräschör

[bild]

Hur mycket håller klinkersplattor för? Jag har en bänkskiva jag hade tänkt lägga mellan men det känns lite overkill, och då ska man se till att den inte slår sig också. Det känns redan ganska plant och stabilt, så några liggande 45x145 reglar från altanbygget till mellan kanske räcker? Det ska kunna stå en pizzaugn på, enligt spec ca 25kg
Finns det ingen spec för maxvikt som följde med klinkersplattorna? Är det så att säga golvklinkers så ska de tåla belastning av dagligt gående människor bara underlaget är väl utfört. Vårt klinkersgolv ligger på ett uppreglat undergolv som består av ett regelverk så de ligger endast på det i kanterna och det har klarat sig sedan förra ägaren la dit dem 2005.
 
4774
F fribygg skrev:
Fint med rödfärg! Att få se en kopparfärg på huset hade ju varit spännande...
Hahaha 😂. Nu hajar jag 😉. Får skylla på för få långburkar Hahaha
 
Storsockret
4774 4774 skrev:
Finns det ingen spec för maxvikt som följde med klinkersplattorna? Är det så att säga golvklinkers så ska de tåla belastning av dagligt gående människor bara underlaget är väl utfört. Vårt klinkersgolv ligger på ett uppreglat undergolv som består av ett regelverk så de ligger endast på det i kanterna och det har klarat sig sedan förra ägaren la dit dem 2005.
Bra fråga. Jag vet inte ens vad jag köpte, traskade in och pekade på en utgående platta till nedsatt pris som var blank och såg OK ut och sa att jag ville ha 4st 😅

Men det är tydligen Fio Amani Grey jag köpt, men jag hittar inte något matnyttigt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Inte idag, men i helgen. Och (till största delen) inte mitt hus utan svärfars.
Han fick ju en vattenskada i huset i vintras (samtidigt som vi konverterade huset från heltidsboende till sommarstuga), och till slut så verkar försäkringsbolaget vara klara med åtgärderna. Så i helgen var vigd åt att återställa efter detta, således storstädning av både byggdamm och eftermössen som gärna besöker huset när det står tomt en längre stund.
Inget som gör sig kul på bild, men flyttat möbler, dammsugit och skurat huset från golv till tak, fixat i ordning trädgården så det ska gå att flytta ut lagom till midsommar.

Tacksamt nog hann vi hem igår kväll så jag kunde dra på ett lager grundfärg på balkongen hemma också innan läggdags.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
4774
Storsockret Storsockret skrev:
Bra fråga. Jag vet inte ens vad jag köpte, traskade in och pekade på en utgående platta till nedsatt pris som var blank och såg OK ut och sa att jag ville ha 4st 😅

Men det är tydligen Fio Amani Grey jag köpt, men jag hittar inte något matnyttigt.
De som jobbar i den butik som du köpte plattorna hos borde veta kan jag tycka eller åtminstone ha något bra tips för att de inte ska spricka när pizzaugnen kommer på plats.
 
Innan jag fyllde igen efter avloppsrörsbytet så vill jag ta tillvara på de gamla vattenrören som låg i backen, och fy satan vilket slit det var. Insåg till slut att manuellt arbete är förlegat och hämtade traktorn.
Gammalt vattenrör med mätstock på toppen för att visa rördiameter, fotograferat utomhus med träd och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Traktor på gräsmatta framför träd, som används för att flytta gamla vattenrör efter avloppsrörsbyte. Ett vattenrör och ett brunnslock ligger på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två rör på cirka 5 meter, tippar att de vägde 100-150kg/st.
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Det tog 18 år men nu är de gamla taklisterna i vardagsrummet laserade till samma 70-talsnyans som annat i huset.
Vi har pratat om detta länge men det krävdes att jag gjorde det för att det skulle bli gjort.

Numera använder jag Cuprinol brunsvart från Byggmax, det ger i stort sett identisk ton som övrigt brunsvart i huset från -74.
Förr blandade jag svart och brunsvart från Beckers.

Vardagsrum med laserade taklister, väggdekoration med blommotiv, kringliggande elkablar och öppning mot andra rum i huset. Trädetaljer matchar 70-talsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med nylaserade, mörka taklister och dörrkarmar. Tavla med blomdesign på vägg och trappa i bakgrunden. Sladdar hänger från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Och här kom sista bänken in! I gott sällskap av blandare och diskho. Damixa med utdragbar dusch var en liten prövning.
 
  • Installerad bänkskiva i kök med vit marmorlika yta, ny diskho och Damixa-blandare framför blommigt kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten- och avloppsrör under diskbänken med en nyligen installerad Damixa-blandare med utdragbar dusch samt diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Den tjugo år gamla toaletten blev splitterny för ynka 50kr på återbruket (kostar 300 i affären)
Vit toalettstol från Ifö, med en vit spolknapp, står i ett badrum med vita kakelplattor och en radiator i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vit toalett med förkromad spolknapp, vitkaklad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Spinne och 11 till
  • Laddar…
Igår men orkade inte ta bild då.
Fogat och rengjort tegel bredvid vedspisen.
Fogat och rengjort tegel bredvid vedspisen med vit fogmassa, omgärdat av vita kakelplattor. Försegling kvar att göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kvar att göra är "försegling" men det blir när vi har lite större ytor att ta på en gång.
 
  • Gilla
Henningelvis och 6 till
  • Laddar…
Såg finare ut än nytt när du rengjort så. Vad är tanken att behandla med?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Kök med nyligen monterade bänkskivor, verktyg och material på golvet. Början till nylagt golv syns i nedre högra hörnet, spegel på väggen till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igår monterades bänkskivorna. Känslan var verkligen att han visste vad han gjorde. Nu har jag precis börjat lägga golv. Fått till första kvadratmetern.
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Såg finare ut än nytt när du rengjort så. Vad är tanken att behandla med?
Det är nytt 😬

Det är någon härdande olja eller något. Kan kolla när det är dags.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Kanske inte med huset men dok i huset och trädgården
Fläder snaps
 
  • Två glasflaskor fyllda med hemgjord flädersnaps står på ett köksbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pjgb och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.