Jag har aldrig förstått varför man skall ha tak till en robot den är ju ändå ute o klipper o då har den ingen nytta av skydd
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag har aldrig förstått varför man skall ha tak till en robot den är ju ändå ute o klipper o då har den ingen nytta av skydd
Det känns bra. Jag har inget bättre svar att ge dig 😅
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag har aldrig förstått varför man skall ha tak till en robot den är ju ändå ute o klipper o då har den ingen nytta av skydd
Som med allt annat så håller saker genrellt bättre om man skyddar dom så gott det går från väder och vind. Man skall inte underskatta UV skydd tex, och står den under tak säg 50% av tiden så är det ju ändå rätt många timmar i slutändan som den är skyddad....
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
F
Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag har aldrig förstått varför man skall ha tak till en robot den är ju ändå ute o klipper o då har den ingen nytta av skydd
Bortsett från skydd så är ser det ju lite trevligare ut. Robotarna är ju inte så fina direkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag har aldrig förstått varför man skall ha tak till en robot den är ju ändå ute o klipper o då har den ingen nytta av skydd
Min klippare står i direkt anslutning till en trädgårdsgång med rätt mycket spring och hellre än att riskera att familjen snubblar över klipparen så byggde jag en koja.

Sen tror jag klipparen i längden mår bättre av att stå skyddad. Det är ju bara knappt halva dygnet den är ute och gör sitt jobb.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag har tänkt göra liknande. Sätter den under trädäcket. 😅 Svårt att se, hur har du satt fast remsorna?
Med häftpistol.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Mkt viktigt att ha en sån här 90-gradersgrej. Annars blir det inte rakt. Det blir ändå inte helt rakt (för mig) men det blir rakare. Svetsa INGENTING utan att använda den.
Ja, det är ett vanligt problem. Hur blir det inte rakt? Är det t ex att hörnen blir skarpare än 90 grader även fast du använder vinkeln? Det beror på att svetsar krymper materialet när de svalnar.

Så om man ställer två plåtar i 90-graders vinkel och lägger en sträng i innerhörnet så får man en vinkel på 85-87 grader eller så. Mao så måste man ställa plåtarna i lite större vinkel än 90 grader om man vill ha 90 graders slutresultat. (Och inte använder någon annan teknik för att få det rakt.) Ordningen man svetsar spelar också roll.

Här är exv. en video som demonstrerar problemet och grunderna i vad man kan göra.

 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är ett vanligt problem. Hur blir det inte rakt? Är det t ex att hörnen blir skarpare än 90 grader även fast du använder vinkeln? Det beror på att svetsar krymper materialet när de svalnar.

Så om man ställer två plåtar i 90-graders vinkel och lägger en sträng i innerhörnet så får man en vinkel på 85-87 grader eller så. Mao så måste man ställa plåtarna i lite större vinkel än 90 grader om man vill ha 90 graders slutresultat. (Och inte använder någon annan teknik för att få det rakt.) Ordningen man svetsar spelar också roll.

Här är exv. en video som demonstrerar problemet och grunderna i vad man kan göra.

[media]
Tack för tipset!
Jag menade att man kan inte få 90 grader utan vinkeln, med ögonmått 😅 (jag provade)
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tack för tipset!
Jag menade att man kan inte få 90 grader utan vinkeln, med ögonmått 😅 (jag provade)
Ja, det är ju ett lättare problem att lösa. ;)

Men bli som sagt inte förvånad om det inte blir rakt ändå… ;)
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den har fått dålig mottagning på robotklipparen så jag vill inte säga att det här sättet fungerar till 100%. Om den inte har bra mottagning kommer den inte köra ut från stationen. Så gör detta på egen risk.
(Som lars säger vrider sig materialet en hel del av värme. Det avhjälps lättast genom att punkta fast grejerna i hörnen först, åtminstone i motstående hörn/sida.) Tror inte det hade blivit speciellt snyggt oavsett hur duktig svetsaren var, pinne blir inte snyggaste resultatet. Ser ändå ut som att du lyckats rätt bra iom. att det inte är några synliga hål efter slipning.

Vilken härlig liten klippare, den har personlighet! Vad är det för sändare som används? Snabbgooglade "4G & Bluetooth & Wi-F" i manualen och de våglängderna är betydligt kortare än vad största avståndet är i ramen är så borde inte vara något problem (för 433 Mhz som är vanligt på enklare grejer typ fjärrkontroller och bilnycklar har du däremot råkat bygga en perfekt antenn 😉).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag har aldrig förstått varför man skall ha tak till en robot den är ju ändå ute o klipper o då har den ingen nytta av skydd
Det är sådär härligt nördigt. Blir samma sak som när man ställer in bilen i garaget eller carporten.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är ett vanligt problem. Hur blir det inte rakt? Är det t ex att hörnen blir skarpare än 90 grader även fast du använder vinkeln? Det beror på att svetsar krymper materialet när de svalnar.

Så om man ställer två plåtar i 90-graders vinkel och lägger en sträng i innerhörnet så får man en vinkel på 85-87 grader eller så. Mao så måste man ställa plåtarna i lite större vinkel än 90 grader om man vill ha 90 graders slutresultat. (Och inte använder någon annan teknik för att få det rakt.) Ordningen man svetsar spelar också roll.

Här är exv. en video som demonstrerar problemet och grunderna i vad man kan göra.

[media]
Jag fattade nu vad du menade, läste lite snabbt innan
Kan man förhindra detta genom att svetsa med materialet fastspänt innan bänk eller med någon slags ram som håller fast det? Jag ska kolla på videon sen. Tack för tipset!
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag har aldrig förstått varför man skall ha tak till en robot den är ju ändå ute o klipper o då har den ingen nytta av skydd
Förutom allmänt solskydd så verkar Mammotion ha haft lite problem med tätheten på den stora röda knappen så att inte ha den ute i hällregn är nog en bra ide.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattade nu vad du menade, läste lite snabbt innan
Kan man förhindra detta genom att svetsa med materialet fastspänt innan bänk eller med någon slags ram som håller fast det? Jag ska kolla på videon sen. Tack för tipset!
Ja, kolla videon för bra tips. Och som redan nämnts, om man punktar ihop hela konstruktionen först, så kan man åtminstone få ihop det, vilket inte alltid är sant om man svetsat delkonstruktioner först som slagit sig.

Men som sagt, det finns en del saker att göra; punkta, ju mindre svets desto bättre, lägga svetsarna i rätt ordning, m.m.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.