N
Hiréns Hiréns skrev:
Tack för bra svar! Vi sitter just nu i en isoleringspanik. Ingen tycks veta vad som är rätt för vårt hus och vissa tycker att det är för mycket jobb att ta ned gamla väggen med torv i jämförelse med hur minimalt vi kommer höja k-värdet i isoleringen. Dom tycker vi ska bygga på inåt bara, utan att riva. Medan andra säger att det kommer ändra k värdet rejält. Men så är det också samma gubbar som tycker att vi ska lägga en ångspärr på, och dom gubbarna vet jag inte riktigt hur mycket jag ska lyssna på alls. Eftersom jag hört att ångspärr är någon som gamla hus ABSOLUT INTE ska ha, över huvud taget, eftersom dom behöver fortsätta andas.
Så hur får vi det att andas men ändå med ett så bra k värde att vi kanske lyckas få energikraven anpassade efter dagens krav?
Vad ska vi mer ha för lager? Vindspärr? Är det plast? Dåligt för gamla hus?
Hur ska vi göra med golvet? Lager? Av vad? I vilken ordning?
Det finns semipermeabla ångspärrar. Vi har isolerat med dessa och cellulosa.
 
N Nephew skrev:
Det finns semipermeabla ångspärrar. Vi har isolerat med dessa och cellulosa.
Du menar Ångbroms alltså, finns på bygghandeln.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Oj man kan ladda upp video! 🤩
Så här blev det! Lägger också in bild på tvättrum och förebilder. Hittar tyvärr ingen förebild på tvättrummet. Det var alltså bara ett tomt rum som saknade golv. Jättesynd att jag inte hittar dem.
Inbyggda garderoben i tvättrummet är 5 dörrar bred. Sovrumsgarderoben är 3x3,7m och just nu kämpar jag med att ställa in dörrarna korrekt då dom hoppar ur skenan när man drar dom eftersom golvet faller (inte riktat sovrummet alls).
Ska försöka få bättre bilder en dag då jag är hemma under dagsljus.
 
  • Mystisk, mörkbetonad tvättstuga med torktumlare, tvättmaskin och unik fönsterform under snedtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oavslutat vindsvåningsutrymme med isoleringsmaterial, gult tak, träpelare, fönster, byggavfall, verktyg och kaos.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rörigt rum under renovering med blått tak, verktyg, spån, och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 14 till
  • Laddar…
Riktigt fint, bra jobbat


Trodde för ett kort ögonblick att det var du som var med i Robinson 😄
 
nino nino skrev:
Riktigt fint, bra jobbat


Trodde för ett kort ögonblick att det var du som var med i Robinson 😄
Haha ne, det är min kollega 😄
 
Hiréns Hiréns skrev:
Haha ne, det är min kollega 😄
Jaha 🙂 tråkigt att hon åkte ut
 
Rena kläder, äntligen 🙄
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Rena kläder, äntligen 🙄
Haha ja dom är lite skitiga nu 🥴
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Så här blev det! Lägger också in bild på tvättrum och förebilder.
Vad bra och fint det blir
 
  • Älska
Hiréns
  • Laddar…
Nu ni! Händer det grejer! Huset ute på air bnb med massa nya fräscha bilder. Kanske nån är lite sugen på en midsommarhelg på Åland? 😇
airbnb.com/h/aland
 
  • Framsidan av ett svart hus med vita fönsterkarmar och dekorativa detaljer, marknadsfört som boende på Airbnb i Godby, Åland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
BengtH och 5 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Nu ni! Händer det grejer! Huset ute på air bnb med massa nya fräscha bilder. Kanske nån är lite sugen på en midsommarhelg på Åland? 😇
airbnb.com/h/aland
4000:- spänn för 1 natt?? Nej tack men lycka till 👌
 
P Pappa1986 skrev:
4000:- spänn för 1 natt?? Nej tack men lycka till 👌
Haha njäää sen tillkommer en massa avgifter så det slutar nog på närmare 6500/natt och då ligger jag ändå 1000kr under alla andra som hyr ut likvärdiga hus på ön. Det finns hus här som tar 14k/natt och samtliga är fullbokade till augusti. Plus att jag är enda huset med bussförbindelser 🥳
 
  • Gilla
  • Älska
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Men var ska du bo under uthyrningstiden? Loftet ovanför hallen är väl för litet?
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Men var ska du bo under uthyrningstiden? Loftet ovanför hallen är väl för litet?
Haha jag bor ändå hos gubben 12km bort. Han ville inte flytta hit när jag inte har nåt garage 😆
 
  • Haha
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Hade tänkt göra ett besök på Åland, träffade nya vänner därifrån under en middag i Stockholm.
Hur funkar det airbnb, vad tar dom ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.