”D-day” för Draco 2700 Sterling

I dag var det äntligen dags att montera in några månaders jobb i båten. Den nya stora möbeln är ganska tung så vi fick handräckning av några personer till för att få upp den i båten.

Väl i båten började det sista precisionsarbetet med att markera alla dom nya fästpunkterna.
Målet var att få alla 8 fästpunkter ”spot on” och det lyckades vi med. Här är dom rostfria Rampamuffarna monterade och bultarna testas. Fotpallen fick två fästpunkter i durken. Det räcker.

Interiör av båt med ett trädäck, rostfria ramper och en fotpall fastsatt på durken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ekbyggd möbel med inbyggd trappa och rostfria beslag i en båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När väl all var monterat fick Marcus den stora äran att ta bort skyddsplasten på dom rostfria dörrarna. Som hyllplan i den stora möbelns förvaringsutrymme har vi använt 4mm Plexi.
Givetvis så passar inte dom gamla mattorna längre men nya står på tur och då blir det perfekt passform.
Nu skall Marcus montera extrasätet och städa av sittbrunnen.

Nyinstallerad båtmöbel i massiv ek med öppna rostfria dörrar och plexiglashyllplan ovanpå röd matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad massiv ek möbel med rostfria detaljer och röd dyna i en båtinteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad träpanelmöbel i en båt med rostfria rampamuffar monterade på toppen och rött mattgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på nybyggd ek-möbel med rostfria detaljer i en båt, markerade fästpunkter och skyddsplast avlägsnas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trätrappa i båtens sittbrunn med vita stoppade säten och rostfritt ståldetaljer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av en nyinstallerad ekmöbel i en båt med öppen rostfri dörr som avslöjar förvaringsutrymme och plexiglashylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen installerad båtmöbel i massiv ek med rostfria dörrar och plexiglashyllplan, monterad på röd båtmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad båtinredning med en ny ek-möbel och en vit stoppad sits, rostfria detaljer och röd matta i en Draco 2700 Sterling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad massiv ekmöbel med rostfria dörrar i båt, omgiven av vitklädda säten och röd matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan till vänster står på tur. Skall vara klar innan Midsommar så det blir till att göra en ”mock up” i skitvirke innan den riktiga görs. Enkel fastsättning är ett måste. Fick reda på idag att trappan måste bort om man vill öppna motorluckan i golvet. Så enkelt och stabilt får det bli. Marcus är jättenöjd med resultatet och så även jag.

En intressant fråga när det gäller en sådan här renovering är. Vad kostar det?
Mellan tummen och pekfingret tror jag det landar närmare 10000kr för materialet.
Den summan innebär att han har fått 3 nya möbler i massiv ek, en ny trappa, avtagbar badplattform i aktern av 4mm plexi med Biltema teakmatta och till vintern blir det ett nytt stort bord till sittbrunnen. Det har vi ek över till men inte tid.
När dom återstående delarna blir klara kommer dom att redovisas här.

Jag gör alltid en belastningstest på det jag bygger. Kravet är att föremålet skall klara tyngden av en ”Pelarborr!
Då är jag nöjd!

Nyinstallerad möbel i båt med massivt ekträ, rostfria dörrar, röd matta och en ölburk ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nybyggd möbel i massiv ek med en ölburk på toppen och röd matta i en båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Putte G... och 23 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”D-day” för Draco 2700 Sterling

I dag var det äntligen dags att montera in några månaders jobb i båten. Den nya stora möbeln är ganska tung så vi fick handräckning av några personer till för att få upp den i båten.

Väl i båten började det sista precisionsarbetet med att markera alla dom nya fästpunkterna.
Målet var att få alla 8 fästpunkter ”spot on” och det lyckades vi med. Här är dom rostfria Rampamuffarna monterade och bultarna testas. Fotpallen fick två fästpunkter i durken. Det räcker.

[bild]

[bild]

När väl all var monterat fick Marcus den stora äran att ta bort skyddsplasten på dom rostfria dörrarna. Som hyllplan i den stora möbelns förvaringsutrymme har vi använt 4mm Plexi.
Givetvis så passar inte dom gamla mattorna längre men nya står på tur och då blir det perfekt passform.
Nu skall Marcus montera extrasätet och städa av sittbrunnen.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Trappan till vänster står på tur. Skall vara klar innan Midsommar så det blir till att göra en ”mock up” i skitvirke innan den riktiga görs. Enkel fastsättning är ett måste. Fick reda på idag att trappan måste bort om man vill öppna motorluckan i golvet. Så enkelt och stabilt får det bli. Marcus är jättenöjd med resultatet och så även jag.

En intressant fråga när det gäller en sådan här renovering är. Vad kostar det?
Mellan tummen och pekfingret tror jag det landar närmare 10000kr för materialet.
Den summan innebär att han har fått 3 nya möbler i massiv ek, en ny trappa, avtagbar badplattform i aktern av 4mm plexi med Biltema teakmatta och till vintern blir det ett nytt stort bord till sittbrunnen. Det har vi ek över till men inte tid.
När dom återstående delarna blir klara kommer dom att redovisas här.

Jag gör alltid en belastningstest på det jag bygger. Kravet är att föremålet skall klara tyngden av en ”Pelarborr!
Då är jag nöjd!

[bild]

[bild]

Trevlig Helg! 🍺
Dag
Mycket fint!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag helt säker på att det klarar åtskilliga lådor pelarborrar 🙂

Mycket snyggt, alla borde ha en Stigen/Dan som granne 🙂
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
T
Snyggt!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag helt säker på att det klarar åtskilliga lådor pelarborrar 🙂

Mycket snyggt, alla borde ha en Stigen/Dan som granne 🙂
Kan bara hålla med 🙂
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Helgen är uppdelad på tre projekt.

1. Båtinredning klar! Badbryggan på G!

2. Grannens terassbygge rullar på. Igår blev kjolen runt trallen klar och en bärlina 45 x 145 monterades för dom vagnstycken som trapptrallen skall vila på. Steghöjd 18cm, d.v.s en och en halv trall. Liggande 45 x 95 används i konstruktionen. Då har man 95mm att skarva på och slipper att sätta skruvarna för nära ändträ. Klar fördel! Nu håller”Den läraktiga grannen” på att serieproducera 21 vagnstycken. Jag vet att det blir bra. Han är en mästare på Excel!
I morgon hoppas vi kunna sätta alla vagnstyckena.

Konstruktion av trädäck med nytt vagnstycke och verktyg, verkliga byggprojektståndpunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. En medlem på BH vill ha lite såghjälp i morgon förmiddag. Lite MDF-sågning i givna mått.
Ulmia 1710 och Dewalt 125 Radialsåg fixar det.

Nästa vecka blir det båttrappa för hela slanten. Stabila steg lär behövas på midsommarafton!

Dag
 
  • Gilla
Nelax och 8 till
  • Laddar…
”2m Principen”

Principer är till för att tänjas på.
I ”Snickerboa” gäller 2m principen. Det är den längden jag kan kontrollera på grund av verkstadens storlek och maskinernas kapacitet.
Skulle idag hjälpa en medlem på BH att såga till lite fanerad MDF. 2m principen hade jag informerat om. Men när hen kom var dom 9 bitarna 2400 x 300. Så det blev att tänja lite på 2m principen.

Sju av bitarna skulle rensågas i ändarna till exakta mm-mått.
Två var specialare. Dom två skulle kantskäras i exakt 45˚ över hela längden och ändå vara 300mm breda.
Justerade in radialsågens anhåll till exakt 90˚. Som tur är står den på ett hjulförsett bord så jag kunde använda MDF-bordet som förlängningsbord. En ren fröjd att dra sågen genom MDF skivorna!

Ljust fanerat MDF-skiva som sågas med en radiell armsåg i en verkstad med verktyg och skåp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom två som skulle ha 45˚ kanter sågades på Ulmiasågen. Fungerade över förväntan och det är helt och hållet det nya tryckanhållet från Hongduis förtjänst. Rullarna håller verkligen arbetsstycket klistrat mot sågens anhåll. Därefter frästes ett antal Dominohål i 45˚ sågningen för att få en bättre styrning när dom två vinkelsågningarna skulle sammanfogas.

Radialsågs arbetsområde med precisionstillbehör och anhåll inställt på 90 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fanerad MDF-skiva på radialsågens förlängningsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medlemmen nöjd och då är jag också nöjd.
Dag
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 13 till
  • Laddar…
”Those are my principles! If you don’t like them, I have others.”
(Groucho Marx)

Snyggt jobbat, Dag!
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
”Bråda dagar”

På måndag är det sjösättning för Marcus av sin ny/gamla Draco 2700 Sterling.
Många småsaker återstår att fixa men listan blir kortare för varje dag.
Idag skar han till dom nya mattorna och i morgon åker dom till skräddaren för att kantas.

Båtens interiör med nylagd grå matta, vita säten och trädetaljer. Ett rostfritt skåp syns längst fram, med en utsikt mot en grön trädgård utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av en båt med nylagd grå matta, vit inredning och ett träbord. På vänster sida syns en fastmonterad verktygslåda och personer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag själv jobbar febrilt med trappan i båten. Min första plan var att göra en hel trappa men efter lördagens information om att halva durken under trappan var en motorlucka som behöver öppnas ganska ofta fick det bli ett eller flera lappkast. Nu blir översta steget fast och undre med förstorat trapplan kommer att fästas utan skruv och verktyg. Mer om det senare. Dom båda nya trapplanen är framtagna och slutslipade. Nu blir det två vaxoljebehandlingar. Vi fortsätter med rostfritt i inredningen och trapplanen kantas med en rostfri list i framkanten. Övriga beslag till trappan blir också i rostfritt. Den nya badplattformen i aktern är klar för montering på fredag morgon.

Två nyligen slipade trappsteg med rostfria framkanter ligger på en arbetsbänk, omgivna av olika verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kampen mot klockan tickar vidare…………
Dag
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 11 till
  • Laddar…
”Grann-Trall” rullar på……

Först kollade grannen på färdiga vagnstycken. Men då önskemålet var att få lite bredare steglängd valde vi att göra egna. Nu blir steglängden 37cm och steghöjden 18cm.

Vanliga vagnstycken är 45mm breda. Den bredden tycker jag är alldeles för liten om man skall skarva trallen vid läggning. Skruvarna kommer för nära ändträ och det blir sprickbildningar i trallen och därmed också perfekt grogrund för röta. Våra vagnstycken har 95mm bredd och tjocklek 45mm med förstärkning på sidorna så att skruvarna kan fästas en bra bit från ändträ. Kostnadsmässigt blev det faktiskt billigare att göra egna.
Ett av målen vid bygget var att inte använda olika spikplåtar vid konstruktionen utan bara snickra och skruva.
Därför monterades en kraftig bärlina 45 x 145 runt hela bygget för den stora trappen och varje vagnstycke fästes med två kraftiga skruvar i bärlinans ovankant. Steghöjden 18cm fick vi då automatiskt. Grannen har jobbat flitigt hela helgen och nu sitter alla 21 vagnstyckena på plats.

Trappa under konstruktion med breda vagnstycken placerade på vit presenning framför en nybyggd veranda av trä invid ett vitt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappkonstruktion av trä med egna breda trappvagnstycken monterade längs en nybyggd altan framför ett hus, redo att kläs med trall inför midsommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I och med det är arbetsvecka har jag lovat att fixa till dom tre hörnen så att trallen när den geras får ett stabilt underlag. Kommer att vara klart i morgon så han kan börja klä trappan inför Midsommar.

Dag
 
  • Gilla
Nelax och 12 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Grann-Trall” rullar på……

Först kollade grannen på färdiga vagnstycken. Men då önskemålet var att få lite bredare steglängd valde vi att göra egna. Nu blir steglängden 37cm och steghöjden 18cm.

Vanliga vagnstycken är 45mm breda. Den bredden tycker jag är alldeles för liten om man skall skarva trallen vid läggning. Skruvarna kommer för nära ändträ och det blir sprickbildningar i trallen och därmed också perfekt grogrund för röta. Våra vagnstycken har 95mm bredd och tjocklek 45mm med förstärkning på sidorna så att skruvarna kan fästas en bra bit från ändträ. Kostnadsmässigt blev det faktiskt billigare att göra egna.
Ett av målen vid bygget var att inte använda olika spikplåtar vid konstruktionen utan bara snickra och skruva.
Därför monterades en kraftig bärlina 45 x 145 runt hela bygget för den stora trappen och varje vagnstycke fästes med två kraftiga skruvar i bärlinans ovankant. Steghöjden 18cm fick vi då automatiskt. Grannen har jobbat flitigt hela helgen och nu sitter alla 21 vagnstyckena på plats.

[bild]

[bild]

I och med det är arbetsvecka har jag lovat att fixa till dom tre hörnen så att trallen när den geras får ett stabilt underlag. Kommer att vara klart i morgon så han kan börja klä trappan inför Midsommar.

Dag
Intressant lösning! 😎🙌
Snyggt!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
"Two small step for me, one giant leap for Marcus."

Trappan, som var det sista att montera på båten blev en följetong.
Min första tanke att göra en hel trappa gick bort när jag fick reda på att en del av golvet tillhörde motorluckan. Då blev det omtag. Fast monterat översteg och löstagbart understeg blev det istället. Monteringen av understeget med två rostfria ben i framkant och en specialinfästning med kardborreband fungerade utmärkt. Översteget monterades med tre rostfria hyllhållare och där hade jag ökat stegbredden gentemot det tidigare steget som jag tyckte var för smalt. Den konstruktionen blev fel! Motorluckan gick inte att öppna! En klar miss av mig att inte kolla hur mycket som följde med när luckan öppnades. När Marcus öppnade luckan såg jag att fundamentet till soffan också följde med upp! Det blev till att tänka i ny banor. Målet att behålla stegbredden och samma framkantsvinkel som förstasteget fanns kvar. En variant på undre stegets fastsättning fixades snabbt fram i ”Snickerboa”. Nu kan bägge stegen lätt tas bort/sättas dit utan verktyg. Kardborre bak med två stödben i framkant blev även här lösningen.
En stabil trappa för vingliga steg i Midsommar var säkrad!

Svart steg och batterimätare monterade i Marcus Draco 2700 Sterling båt, omgivna av vita ytor och ett rött objekt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa på båt med två rostfria ben fastsatta i ett trästeg, utrustad med kardborreband för enkel montering och demontering. Hessianmönstrad båtgolvbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrappa med två rostfria ben, monterad på ett båtdäck med vita dynor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappsteg till båt byggda av trä med rostfria stödben monterade på ett bord med infällda mugghållare. Bakgrunden visar båtsäten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nära bild på en båttrappa med fastmonterat översteg och löstagbart understeg. Trappstegen är i trä med rostfria ben och kardborreinfästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa monterad i en båt med tre hyllhållare i rostfritt stål, träöverdel och separata stegpinnar. Bredvid syns en vit vägg med mätare och en nödfrånkopplare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymonterade trätrappsteg i båten med rostfria stödben. Översteget fäst med hyllhållare, understeg med kardborreband. Lucka under trappan står öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigmonterad båttrappa med löstagbara steg och infästning med kardborreband. Vit och träfärgad inredning med rostfria detaljer syns i båten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt kaptenstol över trappa med ekpaneler på båt; bakgrund med vita lädersäten och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trappa på Marcus Draco 2700 Sterling båt med steg av trä och rostfria ben, ledande upp till en kapitenskarmstol. Vit inredning med grått och rött inslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrappa på en båt med tydliga skuggor och skruvhål, monterad framför en vit sektion nära vatten, en del av en renovering av en Draco 2700 Sterling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båtens sittdel med vita dynor och träbord med fyra rostfria mugghållare. Vattnet syns i bakgrunden och en liten röd boj flyter på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båten Marcus Draco 2700 Sterling med nya steg monterade på fördäck, en närbild på det övre och löstagbara nedre steget. Båten ligger stilla vid vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrappa med rostfria metallben och hyllhållare, monterad på en vit båt. Placeringen visas med detaljerad styrning och utgångar av motorrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy över sittgrupp på en båt med vita kuddar, bord med inbyggda mugghållare och vacker sjö i bakgrunden under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är sista kapitlet på vintern/vårens renovering av Marcus Draco 2700 Sterling.
Marcus har gjort en tillfällig lösning av ”fulbordet” och vi har fällt in 4 rostfria mugghållare i bordsskivan för att förhindra spill av ädlare drycker. Till nästa säsong blir det ett nytt bord i massiv ek. ”Vi har ju hela vintern på oss”!

Den här resan har varit väldigt spännande och lärorik. Dessutom har jag fått den stora ynnesten att hjälpa Marcus förverkliga en dröm om sin egen första båt.
Att Marcus är en tidigare gammal elev till mig gör den känslan ännu bättre!

Om någon annan ägare av en Dracobåt är i Sandhamn på Midsommarhelgen får ni gärna besöka Marcus och diskutera renovering. Båten är där lördag/söndag.
Kylda drycker kan jag garantera! 🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺

Trevlig Midsommar! 🇸🇪
Dag

PS. Givetvis måste dom nya stegen testas med tyngden av en ”Pelarborr”!

Trappa på en båt med två steg i trä och metall, med två burkar Arboga öl stående på var sitt trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Nelax och 24 till
  • Laddar…
T
Vackert!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
K
Alltid lika fantastiskt Dag! Det som håller dina belastnignstest håller för nästa generation, toppkvalité!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
T
Men... nu slipper ju Marcus sina "giant leaps"... 😜

Bra jobbat och snyggt löst!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.