1 093 864 läst · 10 758 svar
1094k läst
10,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 834 inlägg
Tänk igen - det är rätt lång bit mellan Vättern och Kalmar att transportera vatten, och varje meter kostar i transportkostnad.F fribygg skrev:
Se möjligheter istället för problem @xxargs!X xxargs skrev:
Om man dragit en vattenledning till Kalmar kunde man försett den nederbördsfattiga delen av landet med bra dricksvatten, om ledningen sen förlängts till Gotland kunde Cementa fortsatt med den samhällsviktiga kalkbrytningen utan att öns vattenförsörjning hotats.
Med så gott om rent dricksvatten vi har i det här landet är det dumsnålt att inte använda rent vatten till betonggjutning.
Husägare
· Jönköping
· 5 589 inlägg
Från Vättern är väl att gå över ån efter vatten, men däremot kunde man dragit en ledning från t ex Helgasjön, tio mil fågelvägen från Kalmar.X xxargs skrev:
Som jämförelse kommer hela Helsingborgs och halva Malmös dricksvatten från sjön Bolmen i Småland via en åtta mil lång ledning. Så omöjligt vore det inte.
Att detta inte gjorts tyder nog snarare på dumsnålhet hos beslutsfattarna. Det går liksom så länge det går och efter oss syndafloden verkar vara nutidens melodi i AB Sverige u.p.a.
En av definitionerna på "expert" år en som vet exakt vad som gjorts fel, efteråt.
Om man aldrig hade provat nya metoder hade vi fortfarande byggt stenbroar till våra hästkärror och i bästa fall kunnat segla till Öland nån gång i livet.
Om man aldrig hade provat nya metoder hade vi fortfarande byggt stenbroar till våra hästkärror och i bästa fall kunnat segla till Öland nån gång i livet.
nej de gick på 900 nätetJ jonaserik skrev:Den första en s.k Tegelsten och den var i princip oförstörbar till skillnad av dagens smäck som inte tål att ramla ner från bordet. Den var även avsedd att ha som komradio med på byggen och hade även en lång antenn att sätta på. Gick bra att slå in en kabelklammer med, batteriet är i en stålkasset. Tappade en från 6 meter, rekt ner i ett stenröse, gick den sönder, Nej fungerade perfekt.
Den andra "" Hajfenan "" var llite mindre, men samma kvalitet
Båda var för 450 nätet, sen dom första telefonerna som kom, var med en batteripaket på ca 5 kilo och en lur med knappsats.
Jag var projektledare på "hajfenan"
suck - det är efter att allt är byggt...F fribygg skrev:
Att bygga en sådan dricksvattenledning (med reningsverk och hela bidevippen) är en investering på typ 50 år för att förbättra vattentillgången långsiktigt för ett område - inte en tillfällig behov på några år för ett byggprojekt. Sedan måste ån i fråga tåla vattenuttaget också, vilket inte är självklart.
Detta är också ett projekt som är i samma storleksordning som att bygga ölandsbron där massor av mark måste köpas eller skrivas servitut på, gräva ned ledningar etc.
---
Nu menar jag inte att det fortfarande var rätt att blanda in brackvatten, men förmodligen gjorde man en samlad bedömning att det skulle gå bra för att hålla byggets tidplaner (och du vet - tidplaner är ju heliga för vissa - speciellt hos de som håller i pengarna) - och det efteråt visade sig inte att det var så bra beslut.
hade man vetat det redan då så hade man förmodligen jobbat mer på att avsalta vattnet innan det gick in i betongblandningen.
https://sydvatten.se/var-verksamhet/bolmentunneln/ricebridge skrev:Från Vättern är väl att gå över ån efter vatten, men däremot kunde man dragit en ledning från t ex Helgasjön, tio mil fågelvägen från Kalmar.
Som jämförelse kommer hela Helsingborgs och halva Malmös dricksvatten från sjön Bolmen i Småland via en åtta mil lång ledning. Så omöjligt vore det inte.
Att detta inte gjorts tyder nog snarare på dumsnålhet hos beslutsfattarna. Det går liksom så länge det går och efter oss syndafloden verkar vara nutidens melodi i AB Sverige u.p.a.
Tunneln är 80 km, sedan 25 km till innan det når reningsverket och därifrån är det väl ungefär 50 km till beroende på vart i Malmö vattnet förbrukas
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 1 985 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 1 985 inlägg
Jag kan fortfarande höra ljudet när busschaffören drar ut sin stämpel från hållaren, stämplar och sätter tillbaka.. rassel-kabom-rasselC cpalm skrev:
Fler ljud som har försvunnit som man glömt? Gamla tunnelbanevagnarnas dörrstängning försvann ju precis nyss så de har man ju inte glömt..
Minns dom än från tjänsteresor till huvudstaden för kanske 12 år sedan. Kan ännu inte begripa hur långt efter man låg stora delar av landet då Västtrafik redan på 90-talet hade magnetkort där resorna och saldot stämplades på baksidan av kortet och vad jag minns någon gång före millenieskiftet började med RFID, åtminstone på prov. Vill minnas att jag var med om det redan 96, men kan ha fel.Mikael_L skrev:
Spola sen fram tiden 10-15 år så står man där som ett fån i Stockholm och viftar med långa pappersremsor som man sen knölar ner i ett kuvert för att skicka in med sin reseräkning.
När ett tåg precis skulle till att avgå från en station brukade det ropas ut i stationens högtalarsystem: "Resande med [tågnummer] till [destination], tag plats, stäng alla dörrar och grindar!".P PappasHammare skrev:
Och apropå tåg, kommer ni ihåg de små skyltarna? Vid fönstren: "Luta er inte ut". På toaletten: "Fäll upp båda locken. Fäll sedan, om så erfordras, åter ned det undre."
Och till sist, de underbara karafferna med jolmigt, avslaget vatten, och de tillhörande små muggarna av vaxat, vikt papper.