F fribygg skrev:
Glöm inte att det fanns tankbilar när Ölandsbronbron byggdes...

Om man varit riktigt framsynt kunde man dessutom dragit en ledning till det torra östra Götaland och kanske ända till Gotland
Jag tycker du skall göra ett snabbt överslag på hur mycket det skulle kräva, och kosta...
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag tycker du skall göra ett snabbt överslag på hur mycket det skulle kräva, och kosta...
Nä, det är fullständigt meningslöst eftersom bron nu är byggd med bräckt vatten.
 
F fribygg skrev:
Glömmer du att det finns/fanns utmärkt vatten i tex Vättern? att man snålade då och använde bräcktvatten får vi ju betala än i dag med onödigt höga underhållskostnader.
Tänk igen - det är rätt lång bit mellan Vättern och Kalmar att transportera vatten, och varje meter kostar i transportkostnad.
 
X xxargs skrev:
Tänk igen - det är rätt lång bit mellan Vättern och Kalmar att transportera vatten, och varje meter kostar i transportkostnad.
Se möjligheter istället för problem @xxargs!
Om man dragit en vattenledning till Kalmar kunde man försett den nederbördsfattiga delen av landet med bra dricksvatten, om ledningen sen förlängts till Gotland kunde Cementa fortsatt med den samhällsviktiga kalkbrytningen utan att öns vattenförsörjning hotats.

Med så gott om rent dricksvatten vi har i det här landet är det dumsnålt att inte använda rent vatten till betonggjutning.
 
Hur tänker du att den ledningen skall betalas - det är ju inte gratis och om det hade varit 'enkelt' så hade det varit gjort för länge sedan
 
X xxargs skrev:
Hur tänker du att den ledningen skall betalas - det är ju inte gratis och om det hade varit 'enkelt' så hade det varit gjort för länge sedan
Från Vättern är väl att gå över ån efter vatten, men däremot kunde man dragit en ledning från t ex Helgasjön, tio mil fågelvägen från Kalmar.

Som jämförelse kommer hela Helsingborgs och halva Malmös dricksvatten från sjön Bolmen i Småland via en åtta mil lång ledning. Så omöjligt vore det inte.

Att detta inte gjorts tyder nog snarare på dumsnålhet hos beslutsfattarna. Det går liksom så länge det går och efter oss syndafloden verkar vara nutidens melodi i AB Sverige u.p.a.
 
En av definitionerna på "expert" år en som vet exakt vad som gjorts fel, efteråt.

Om man aldrig hade provat nya metoder hade vi fortfarande byggt stenbroar till våra hästkärror och i bästa fall kunnat segla till Öland nån gång i livet.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den första en s.k Tegelsten och den var i princip oförstörbar till skillnad av dagens smäck som inte tål att ramla ner från bordet. Den var även avsedd att ha som komradio med på byggen och hade även en lång antenn att sätta på. Gick bra att slå in en kabelklammer med, batteriet är i en stålkasset. Tappade en från 6 meter, rekt ner i ett stenröse, gick den sönder, Nej fungerade perfekt.
Den andra "" Hajfenan "" var llite mindre, men samma kvalitet
Båda var för 450 nätet, sen dom första telefonerna som kom, var med en batteripaket på ca 5 kilo och en lur med knappsats.
nej de gick på 900 nätet
Jag var projektledare på "hajfenan"
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Hur tänker du att den ledningen skall betalas - det är ju inte gratis och om det hade varit 'enkelt' så hade det varit gjort för länge sedan
Det är brukligt att ta betalt per m3 vatten.
 
F fribygg skrev:
Det är brukligt att ta betalt per m3 vatten.
suck - det är efter att allt är byggt...

Att bygga en sådan dricksvattenledning (med reningsverk och hela bidevippen) är en investering på typ 50 år för att förbättra vattentillgången långsiktigt för ett område - inte en tillfällig behov på några år för ett byggprojekt. Sedan måste ån i fråga tåla vattenuttaget också, vilket inte är självklart.

Detta är också ett projekt som är i samma storleksordning som att bygga ölandsbron där massor av mark måste köpas eller skrivas servitut på, gräva ned ledningar etc.

---

Nu menar jag inte att det fortfarande var rätt att blanda in brackvatten, men förmodligen gjorde man en samlad bedömning att det skulle gå bra för att hålla byggets tidplaner (och du vet - tidplaner är ju heliga för vissa - speciellt hos de som håller i pengarna) - och det efteråt visade sig inte att det var så bra beslut.

hade man vetat det redan då så hade man förmodligen jobbat mer på att avsalta vattnet innan det gick in i betongblandningen.
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Från Vättern är väl att gå över ån efter vatten, men däremot kunde man dragit en ledning från t ex Helgasjön, tio mil fågelvägen från Kalmar.

Som jämförelse kommer hela Helsingborgs och halva Malmös dricksvatten från sjön Bolmen i Småland via en åtta mil lång ledning. Så omöjligt vore det inte.

Att detta inte gjorts tyder nog snarare på dumsnålhet hos beslutsfattarna. Det går liksom så länge det går och efter oss syndafloden verkar vara nutidens melodi i AB Sverige u.p.a.
https://sydvatten.se/var-verksamhet/bolmentunneln/

Tunneln är 80 km, sedan 25 km till innan det når reningsverket och därifrån är det väl ungefär 50 km till beroende på vart i Malmö vattnet förbrukas
 
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den hade jag glömt! Och apparaten som man stäplade den i!
Fanns det någonsin någon "stämpelklocka"?
Som jag minns det kom det aldrig någon sådan lösning i Stockholm, utan det var manuell stämpling som gällde.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Fanns det någonsin någon "stämpelklocka"?
Som jag minns det kom det aldrig någon sådan lösning i Stockholm, utan det var manuell stämpling som gällde.
Jag kan fortfarande höra ljudet när busschaffören drar ut sin stämpel från hållaren, stämplar och sätter tillbaka.. rassel-kabom-rassel

Fler ljud som har försvunnit som man glömt? Gamla tunnelbanevagnarnas dörrstängning försvann ju precis nyss så de har man ju inte glömt..
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Ja, jag städar ... tömmer och går igenom gamla lådor
Minns dom än från tjänsteresor till huvudstaden för kanske 12 år sedan. Kan ännu inte begripa hur långt efter man låg stora delar av landet då Västtrafik redan på 90-talet hade magnetkort där resorna och saldot stämplades på baksidan av kortet och vad jag minns någon gång före millenieskiftet började med RFID, åtminstone på prov. Vill minnas att jag var med om det redan 96, men kan ha fel.

Spola sen fram tiden 10-15 år så står man där som ett fån i Stockholm och viftar med långa pappersremsor som man sen knölar ner i ett kuvert för att skicka in med sin reseräkning.
 
P PappasHammare skrev:
Jag kan fortfarande höra ljudet när busschaffören drar ut sin stämpel från hållaren, stämplar och sätter tillbaka.. rassel-kabom-rassel

Fler ljud som har försvunnit som man glömt? Gamla tunnelbanevagnarnas dörrstängning försvann ju precis nyss så de har man ju inte glömt..
När ett tåg precis skulle till att avgå från en station brukade det ropas ut i stationens högtalarsystem: "Resande med [tågnummer] till [destination], tag plats, stäng alla dörrar och grindar!".

Och apropå tåg, kommer ni ihåg de små skyltarna? Vid fönstren: "Luta er inte ut". På toaletten: "Fäll upp båda locken. Fäll sedan, om så erfordras, åter ned det undre."

Och till sist, de underbara karafferna med jolmigt, avslaget vatten, och de tillhörande små muggarna av vaxat, vikt papper.
 
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.