Lite märkligt, jag upplever att mina LED-lampor håller riktigt bra, speciellt jämfört med de glödlampor som gick sönder hela tiden. Det är en jättestor fördel, innan hade jag alltid en förråd med några glödlampor i fall 1 gick sönder igen (och då bodde vi i ett väldigt liten radhus med få lampor). Tror att hittills bara 1 av mina LED-lampor har gått sönder och jag har några av de sedan mer än 10 år. Dock har jag bytt ut några pga för svag och ”konstig” färg ljus (det var ju inte så bra i början som nu).
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Hej,

Se, att du har homewizard. Det har jag med. Jag har bara P1 mätaren och se då bara saldo av production och förbrukning. Inte egen förbrukning i diagrammet.
Vilka mätare har du? Hur har du kopplat in det?
P1-pucken (HWE-P1-G1) har jag helt enkelt kopplat till porten i elmätaren, sedan har jag betalversionen Energy+ för att bla kunna se belastning/produktion per fas. Tyckte det kunde vara värt en tia per månad eller vad det var, åtminstone för att utvärdera. Man får trixa litet med appinställningarna så man får det som man vill.

Minns inte hur data presenterades tidigare i den där grafen där egenkonsumtionen visas i blått men det är en bra visualisering, bra också att de lagt till en graf över spänning per fas över tid så man kan ha litet koll på hur det varierar (typiskt mellan 235 - 240 V).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men samtidigt, jag har ännu inte bytt till LED på små lampor som lyser korta tider (spottar i badrummen och i köket). Jag kan aldrig räkna hem det bytet förrän det är dags att byta armatur ändå. Min erfarenhet är dessutom att LED i kök och badrum håller väldigt dåligt.

Jag har istället satt rörelsesensorer som stänger av om man inte är på plats. Fortfarande billigare än att byta ut armaturerna och jag kan fortsätta med glödlampor/halogen där LED inte håller.

Men nog har jag räknat på det innan jag fattade beslutet.

Jag kastade ut min gamla server och köpte en Raspberry Pi istället. Där sparar jag ca 50W kontinuerligt, Raspberryn räcker för mina behov. Egentligen är faktiskt PC-servern kvar, jag har dock en fjärrstyrd strömbrytare för att slå på den de få gånger jag behöver de funktioner jag inte löst i Linux.

Största energislöseriet jag har är nog lysrlr, men de släcks på timer även de om man glömmer dem på

Funderar på att stänga av robotklipparen på natten, den verkar dra runt 5W när den är färdigladdad, men inte klipper. Den drar ca 0,5kWh per dag när den är i full drift.

Men som sagt, jag jagar numera vara småsaker. Efter att jag skaffade LLVP och började behovsstyra värme, varmvatten och dessutom prisoptimera dessa så har jag hittat ytterst små vinster på annat håll (PCn som jag redan nämnt är dock en).

Men det körs ju 1-2 diskmaskiner om dagen och även en tvättmaskin om dagen. Det duschas i snitt 3 ggr per dag. Vi har två eldrivna bilar som totalt ligger på runt 4 MWh/år. Jag är inte helt missnöjd med 16 MWh i förbrukning per år.

De offerter jag fått på solpaneler har inte ens täckt hälften av denna förbrukning i årsproduktion. Då vi har en suterrängvilla så är helt enkelt taket för litet jämfört med husets volym och det faktum att vi har två bilar som går på el.

Jag har inte gett upp att spara mer, men enklaste sättet att göra det är nog att kasta ut barnen. De har ju ändå nått den åldern...
H Harald Blåtumme skrev:
P1-pucken (HWE-P1-G1) har jag helt enkelt kopplat till porten i elmätaren, sedan har jag betalversionen Energy+ för att bla kunna se belastning/produktion per fas. Tyckte det kunde vara värt en tia per månad eller vad det var, åtminstone för att utvärdera. Man får trixa litet med appinställningarna så man får det som man vill.

Minns inte hur data presenterades tidigare i den där grafen där egenkonsumtionen visas i blått men det är en bra visualisering, bra också att de lagt till en graf över spänning per fas över tid så man kan ha litet koll på hur det varierar (typiskt mellan 235 - 240 V).
Tack för svaret.
 
K
M Martin Lundmark skrev:
Hej Klacken.
Husets genomsnittliga effektbehov under Juni -23 verkar vara ca (1558-1288 +113)/(24*30)= 534 W om jag förstått siffrorna rätt. Stämmer det med dina beräkningar?
pacman42 pacman42 skrev:
En artikel här på bygga hus som handlar om att det kan vara svårt att ens få koppla in solpanelerna på elnätet.

[länk]

Mycket av det som står i artikeln har redan lyfts i denna tråden.
Utpräglat landsbygdsproblem? Gäller inte bara solcellsinstallationer. Men visst är det märkligt att man får tillståndet, men sedan inte får koppla på. Stämmer det borde det vara läge att kompensera kunderna.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Utpräglat landsbygdsproblem? Gäller inte bara solcellsinstallationer. Men visst är det märkligt att man får tillståndet, men sedan inte får koppla på. Stämmer det borde det vara läge att kompensera kunderna.
Hej Klacken

Kompensera kunderna för vad?

Det är de som ansluter sig till elnätet som betalar elnätets kostnader. Det har informerats om det för ett tag sedan.; ”2023 informerade Energimarknadsinspektionen (Ei) om att myndigheten bedömer att alla som äger en produktionsanläggning ska betala en nätavgift (inmatningstariff) som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el. Ägare av mindre produktionsanläggningar ska därmed inte få en reducerad nätavgift. Här kan du ta del av frågor och svar.”
https://ei.se/konsument/el/mikroproduktion-av-el/fragor-och-svar----natavgift-solcellsanlaggning

Detta har lyfts åtskilliga gånger i tråden.

Läs även övriga frågor och svar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Det pratas mycket om ekonomi här och naturligtvis kan alla med solceller svara på några enkla frågor men det är inte så lätt att värdera den årliga besparingen, tycker jag.

Svårigheten ligger i den egenförbrukade elen, vid många tillfällen då elpriset är högre så förbrukar man kanske större delen och värdet av denna är svår att fånga. Jag har letat lite efter metoder, antingen i HA eller på annat sätt men inte hittat något bra.
 
D djac skrev:
Det pratas mycket om ekonomi här och naturligtvis kan alla med solceller svara på några enkla frågor men det är inte så lätt att värdera den årliga besparingen, tycker jag.

Svårigheten ligger i den egenförbrukade elen, vid många tillfällen då elpriset är högre så förbrukar man kanske större delen och värdet av denna är svår att fånga. Jag har letat lite efter metoder, antingen i HA eller på annat sätt men inte hittat något bra.
Jo men i den "cirkulära gröna ekonomin" så går ju allt på plus..... varför fundera över krassa pengar? (ironi)
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D djac skrev:
Det pratas mycket om ekonomi här och naturligtvis kan alla med solceller svara på några enkla frågor men det är inte så lätt att värdera den årliga besparingen, tycker jag.

Svårigheten ligger i den egenförbrukade elen, vid många tillfällen då elpriset är högre så förbrukar man kanske större delen och värdet av denna är svår att fånga. Jag har letat lite efter metoder, antingen i HA eller på annat sätt men inte hittat något bra.
Det rimligaste är väl att räkna på skillnaden mellan 60-öringen och elskatt+överföringskostnader och sedan sedan applicera detta på den el som en ren vinst på den el som brukas internt?

Eller menar du att du inte vet hur mycket du gör av med internt? I så fall räcker det med en P1/HAN-mätare för att kunna få in import/export-siffrorna, tillsammans med de siffror du får från växelriktaren så har du ju allt du behöver. Men dessa siffror kan du ju också få i efterhand av elnätsbolaget via deras Webb.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det rimligaste är väl att räkna på skillnaden mellan 60-öringen och elskatt+överföringskostnader och sedan sedan applicera detta på den el som en ren vinst på den el som brukas internt?

Eller menar du att du inte vet hur mycket du gör av med internt? I så fall räcker det med en P1/HAN-mätare för att kunna få in import/export-siffrorna, tillsammans med de siffror du får från växelriktaren så har du ju allt du behöver. Men dessa siffror kan du ju också få i efterhand av elnätsbolaget via deras Webb.
Det som gör det klurigt är ju att man måste ta egenförbrukningen för just de timmarna den uppstår, att tex ta värdet av såld el och applicera det på egenförbrukning blir inte rätt. Precis som du skriver så är ju värdet timpriset + skatter och överföring.
 
D djac skrev:
Det som gör det klurigt är ju att man måste ta egenförbrukningen för just de timmarna den uppstår, att tex ta värdet av såld el och applicera det på egenförbrukning blir inte rätt. Precis som du skriver så är ju värdet timpriset + skatter och överföring.
Nu säljer jag ingen el, men jag har ett Google-ark där jag stoppar in elpriserna och förbrukningen timme för timme varje månad. Sedan räknar det ut allt åt mig. Det som tillkommer i ditt fall är ytterligare en tabell i arket för egenkonsumtionen som skall beräknas på samma sätt.

Det tar mig ungefär 10 minuter att uppdatera arket varje månad, mest för att jag skall leta reda på det elpris jag betalat från min faktura, jag skall ladda ned elpriserna från Vattenfalls hemsida, sedan skall jag hämta förbrukningen från energibolagets hemsida också.

Jag hade kunnat automatisera allting och räkna ut det i mina script som kör i hemautomatiseringen där jag redan har siffrorna från elmätaren och dit jag laddar ned förbrukningen varje timme (jag använder detta för att bla automatisera elbilsladdningen, varmvattentillverkning mm till de billigaste timmarna), men jag har inte orkat ge mig på det än. Det är dock inte särskilt svårt alls att koda det scriptet, men det skall verifieras efteråt också...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
K
M Martin Lundmark skrev:
Hej Klacken

Kompensera kunderna för vad?

Det är de som ansluter sig till elnätet som betalar elnätets kostnader. Det har informerats om det för ett tag sedan.; ”2023 informerade Energimarknadsinspektionen (Ei) om att myndigheten bedömer att alla som äger en produktionsanläggning ska betala en nätavgift (inmatningstariff) som speglar de faktiska kostnaderna för inmatning av el. Ägare av mindre produktionsanläggningar ska därmed inte få en reducerad nätavgift. Här kan du ta del av frågor och svar.”
[länk]

Detta har lyfts åtskilliga gånger i tråden.

Läs även övriga frågor och svar.
Läste du ens artikeln?
Det handlar inte enda dugg om ennätsavgifter. Nätägaren ger grönt ljus för anslutnng av anläggningen, när anläggningen är installerad blir det tvärstopp! Tycker du verkligen att det är ett rimligt agerande av nätägaren? Vad innebär då det första beskedet från nätägaren?
Om detta agerande var vanligt, så misstänker jag att ingen skulle våga installera solel.
https://www.byggahus.se/vantetid-pa-uppemot-ett-ar-om-du-vill-salja-overskottsel
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Läste du ens artikeln?
Det handlar inte enda dugg om ennätsavgifter. Nätägaren ger grönt ljus för anslutnng av anläggningen, när anläggningen är installerad blir det tvärstopp! Tycker du verkligen att det är ett rimligt agerande av nätägaren? Vad innebär då det första beskedet från nätägaren?
Om detta agerande var vanligt, så misstänker jag att ingen skulle våga installera solel.
[länk]
Hej Klacken

Jodå jag läste artikeln, det var därför jag gav länk till vad Energimarknadsinspektionen (Ei) har skrivit (frågor och svar) gällande anslutning av solceller. Det finns en även en hel del information om du söker vidare.

Vi har nog inte all information om hur all skriftväxling gått till i detta fall. Men om kunden anser sig orättvist behandlad av sitt elnätsbolag då vänder han sig till Energimarknadsinspektionen (Ei) för rättelse. I den dialogen måste elnätsbolaget förklara sitt agerande. Har elnätsbolaget gjort fel då framkommer det. Det står ju om detta i artikeln.

Normalt så får nätägaren inte bara frågan om en solcellsanläggning i sitt elnät, utan kan få flera förfrågningar. Om vi vänder effektriktningen från villan till elnätet då kan ibland elnätet behöva byggas om. En ombyggnad är något som kan ta tid (månader, år). Om det hela tiden kommer in nya förfrågningar kan elnätsbolaget i värsta fall få revidera sina planer och bygga om ännu mer.

En begränsning (problematik) är här att elnätsbolaget skall bygga näten utifrån de förfrågningar som kommer och inte bygga proaktivt. Vi har även en brist på elkraftingenjörer.

Desto mer vi kunskaper vi har om elkraft och om elnätet desto lättare har vi att förstå hur vi skall agera, och vad som händer.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
En begränsning (problematik) är här att elnätsbolaget skall bygga näten utifrån de förfrågningar som kommer och inte bygga proaktivt. Vi har även en brist på elkraftingenjörer.
Jo men den stora begränsningen är ju pengar och att ingen vill betala för kalaset.
Jag själv kan inte på något sätt se varför jag ska vara med och betala för grannens solceller via höjda elnätsavgifter.
Har noll solidaritet för den matematiken.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
K
M Martin Lundmark skrev:
Hej Klacken

Jodå jag läste artikeln, det var därför jag gav länk till vad Energimarknadsinspektionen (Ei) har skrivit (frågor och svar) gällande anslutning av solceller. Det finns en även en hel del information om du söker vidare.

Vi har nog inte all information om hur all skriftväxling gått till i detta fall. Men om kunden anser sig orättvist behandlad av sitt elnätsbolag då vänder han sig till Energimarknadsinspektionen (Ei) för rättelse. I den dialogen måste elnätsbolaget förklara sitt agerande. Har elnätsbolaget gjort fel då framkommer det. Det står ju om detta i artikeln.

Normalt så får nätägaren inte bara frågan om en solcellsanläggning i sitt elnät, utan kan få flera förfrågningar. Om vi vänder effektriktningen från villan till elnätet då kan ibland elnätet behöva byggas om. En ombyggnad är något som kan ta tid (månader, år). Om det hela tiden kommer in nya förfrågningar kan elnätsbolaget i värsta fall få revidera sina planer och bygga om ännu mer.

En begränsning (problematik) är här att elnätsbolaget skall bygga näten utifrån de förfrågningar som kommer och inte bygga proaktivt. Vi har även en brist på elkraftingenjörer.

Desto mer vi kunskaper vi har om elkraft och om elnätet desto lättare har vi att förstå hur vi skall agera, och vad som händer.
Jag förutsätter att det som står i artikeln är korrekt. (Annars vore det meningslöst att öht kommentera). Jag ställde frågan till dig som löd "Nätägaren ger grönt ljus för anslutnng av anläggningen, när anläggningen är installerad blir det tvärstopp! Tycker du verkligen att det är ett rimligt agerande av nätägaren?"
Jag har Google själv och håller mig ganska uppdaterad i relevanta elfrågor och har oftast läst informationen långt innan du kopierat o publicerat den på BH.
En fråga till: Tror du någon skull våga satsa på solceller om agerandet likt artikeln vore vanligt?
Själv har jag en nätägare som upplyste mig om att inte göra affär innan tillståndet var beviljat. Dessutom stod det i offerten från solcellsleverantören att den annullerades om jag inte fick tillståndet beviljat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.