D dan_norstedt skrev:
Jag tycker det verkar som vi är rörande överens om att lösningen med att kunna bryta bort nollan med en en brytare för att hantera jordfel i en tvättmaskins värmeelement är fel lösning på problemet med gemensam jordfelsbrytare.
Jag undar hur ofta det inträffar att det inte hjälper att bryta bort tvättmaskinen antingen med brytare eller säkring för att JFB:n skall gå att återställa? Jag vet att i teorin så är det möjligt, men i praktiken? Om TM sitter på egen säkring?

Jag har en elpanna (3-fas) som inte används, och som ger jordfel direkt när jag slår på den. Minns inte om nollan bryts i arbetsbrytaren.🤔

Å andra sidan har det ju ofta hänt att man löst JFB när man råkat nudda nollan och jord vid installationsarbete där säkring varit utskruvad...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O
Om man är pragmatisk, praktiskt och lösningorienterad räcker det med att hitta en lösning som fungerar och sen är det bra med det. Gillar man inte lösningen behöver man inte använda den.

I det här fallet: Om du har en anläggning med en central jordfelsbrytare, och om du vill slippa bryta strömmen för att koppla loss en felande fast ansluten tvättmaskin, så går det att lösa med en allpolig brytaren. I och med att alla tvättmaskiner för konsumentbruk är 1-fas och att de vanligaste tvättmaskinsbrytarna är 3-poliga kan man bryta både fas- och neutralledare utan problem. Annars är 4-polig säkerhetsbrytare, t.ex. Garo SBH416, billigare och bättre men lite fulare.

Jag förstår ärligt talat hur ni orkar hålla på och tjafsa. Den här mentaliteten att sitta och skriva spaltmeter med inlägg i enda syfte att hitta på specialfall och olika sätt att göra något annat än det som föreslagit är fascinerande.

Ja, brytare i allmänhet är inte allpoliga
Ja, det finns brytare som bara bryter faserna och då funkar det inte
Ja, det är inte ett tvingande krav att göra så
Ja, det är inte säkert att tvättmaskinsbrytaren är godkänd som frånskiljare
Ja, det är inte nödvändigtvis garanterat att nollan bryts först
Ja, det finns fortfarande tvättmaskiner för 3-fas med det finns inga 4-poliga tvättmaskinsbrytare
Ja, du kan göra på något annat sätt om det känns bättre
Ja, en PSA är en annan lösning
Ja, att lägga tvättmaskinen utanför JFB är också en annan lösning
Ja, att montera ett vägguttag och sätta dit en stickpropp på anslutningskabeln är ytterligare en lösning
Ja, om du jobbar som serviceelektriker kanske kunden inte vill ha en ful brytare
Ja, även om du gör det själv kan du eller frugan tycka att brytaren är ful
Ja, om du bygger ny tvättstuga eller badrum är det bättre att sätta ett uttag än att klippa kontakten och starta ännu oändlig tråd om vad som händer med CE-märkningen.
Ja, jag du kan säkert hitta på ändå fler saker...

Inget av det förändrar det faktum att för det givna problemet är det är en möjlig och enkel lösning att använda en allpolig brytare.
 
Redigerat:
Jag har en väl fungerande konsument-tvättmaskin på landet som är fast ansluten till två faser (anslutningseffekt 3,9 kW). Den är dock inte purung...

Att vara kreativ och koppla N på den tredje polen i dess standardmässiga 3-poliga brytare i det fallet gör att man riskerar att få överspänning på en av faserna under avslaget. Samma problem i fallet att någon tagit en gammal 2/3-fasanslutning och gjort om till två uttag men behållit brytaren.

Ska man bryta N så ska man använda rätt material för det, att koppla el pragmatiskt utan att tänka igenom alla fall och implikationer är dåligt.

Separat jordfelsbrytare eller personskyddsbrytare är rätt material för att bryta nollan vid jordfel (och man slipper mycket av detektivarbetet för att hitta vad som löst ut).

Det betyder inte att man nödvändigtvis ska bygga om en existerande installation, man kan välja att leva med att man snabbt kan behöva elektriker (eller Molgan) för att felsöka och koppla ur den fasta utrustningen vid problem. Men jag ser det som dumt att bygga om anläggningen så man riskerar lätt undvikbara framtida problem, som jag anser att en enda gemensam jordfelsbrytare för hela huset ofta kan skapa.

(Allpolig brytare betyder bara att den bryter polerna, inte nollan. Och jag är säker på att en flerpolig brytare som är godkänd för 3P+N garanterat bryter nollan sist, eftersom den annars är farlig. Detta skriver jag inte för att älta saker, utan för framtida läsare av tråden.)
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Ja, brytare i allmänhet är inte allpoliga
Ja, det finns brytare som bara bryter faserna och då funkar det inte
Ja, det är inte ett tvingande krav att göra så
Ja, det är inte säkert att tvättmaskinsbrytaren är godkänd som frånskiljare
Ja, det är inte nödvändigtvis garanterat att nollan bryts först
Ja, det finns fortfarande tvättmaskiner för 3-fas med det finns inga 4-poliga tvättmaskinsbrytare
Ja, du kan göra på något annat sätt om det känns bättre
Ja, en PSA är en annan lösning
Ja, att lägga tvättmaskinen utanför JFB är också en annan lösning
Ja, att montera ett vägguttag och sätta dit en stickpropp på anslutningskabeln är ytterligare en lösning
Ja, om du jobbar som serviceelektriker kanske kunden inte vill ha en ful brytare
Ja, även om du gör det själv kan du eller frugan tycka att brytaren är ful
Ja, om du bygger ny tvättstuga eller badrum är det bättre att sätta ett uttag än att klippa kontakten och starta ännu oändlig tråd om vad som händer med CE-märkningen.
En allpolig brytare kan vara en enpolig brytare, det är nämligen bara fasen/faserna som behöver brytas om det står att det ska vara allpolig brytare.

De brytare som säljs som "tvättmaskinsbrytare" är trepoliga, men samma typ av brytare finns allt från enpolig till "hur många som helst", men fler än tre går inte in i en vanlig apparatdosa.

Det är inte överallt det får sitta vägguttag, även om vägguttaget får sitta där så är det inte säkert att tvättmaskinen/torktumlaren får anslutas med stickkontakt beroende av var maskinen placeras.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
O
D dan_norstedt skrev:
Att vara kreativ och koppla N på den tredje polen i dess standardmässiga 3-poliga brytare i det fallet gör att man riskerar att få överspänning på en av faserna under avslaget.
Nu beskriver du något helt annat än vad jag gjorde. Jag avsåg en installation med 1-fas. Då kopplar du L på första polen, N på den andra polen och den tredje är oanvänd. I en enfaskrets spelar det ingen roll i vilken ordning det bryts och det finns bara en fas så någon överspänning mellan två olika faser är inte möjlig. Sen är det givetvis, precis om jag redan skrivit, bättre att använda t.ex. Garo SBH416.

Demmpa Demmpa skrev:
En allpolig brytare kan vara en enpolig brytare, det är nämligen bara fasen/faserna som behöver brytas om det står att det ska vara allpolig brytare.
Bra påpekande! Självklart är det så och jag tänkte slarvigt att allpoligt betyder "flerpolig med tillräcklig många poler för den givna tillämpningen", vilket blir fel.
 
Redigerat:
D dan_norstedt skrev:
Och omvänt så är (var?) det vanligt att man inte lägger kyl och frys så att den inte går på samma jordfelsbrytare som andra delar av huset - förr i tiden så drog man ofta uttag till dessa på egna grupper och även utan jordfelsbrytare eftersom stoppad frys ganska säkert ger upphov till extrakostnader - och så länge den är skyddsjordad kan risken vid små läckströmmar beroende på fukt vara tolerabla beroende på var de står, är det en frys som står i garaget/förrådet fylld med viltkött så är nog många som skulle tänkas vilja undvika jordfelsbrytare just där (men kontrollmät helst skyddsjorden).
Ja det är ett vanligt felslut att tro att det var därför man lade kylar och frysar utanför JFB, dvs att skydda dem från resten av anläggningen.

Men se, det var faktiskt tvärtom. Kylar och frysar brukade istället ha så stora jordfel och läck (enligt de gamle) att när jordfelsbrytaren kom så lade man dessa förbrukare utanför eftersom de var kylarna och frysarna som brukade lösa ut jordfelsbrytarna. Så det var resten av anläggningen man behövde skydda från kyl/frys, inte tvärtom.

Om det är funktionssäkerhet för kyl/frys man vill uppnå så är det dessutom förkastligt att lägga dem på en egen JFB. Då kommer man nämligen inte att upptäcka när de löser, eller kyl/frys går sönder av andra skäl. Det är mycket större risk att felet blir tyst.

Så bara av det skälet så bör man ha sin kyl/frys ihop med andra förbrukare (belysning är bra) s.a. man har en chans att upptäcka när de gå. Detta är naturligtvis extra sant och viktigt om frysen står i garage/förråd.


MEN, och det är det centrala här. Kylar och frysar ger upp andan av en massa andra skäl som helt torde dominera risken att utlöst JFB skulle tina älgen. Så om det är det är man rädd för så får man helt enkelt göra som man gör i industrikylar/frysar; övervaka. Då är ett ett enkelt batteridrivet övervakningssystem man saknar, inte JFB-sektionering.

Eftersom i stort sett ingen har sådan övervakning, så är det lätt att dra slutsatsen att risken för kyl/frys-katastrof i realiteten är så liten (dvs folk värdesätter den inte högre) att man på goda grunder kan sätta kyl/frys under JFB de också.

Jag växte själv upp i ett hus med en strömförande frysbox, och se, en JFB som hade upptäckt detta fel hade naturligtvis varit värd många, många gånger om vad innehållet i frysen någonsin skulle kunnat vara värt jämfört med en grillad unge...
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Eftersom i stort sett ingen har sådan övervakning,
Vi är nog några här som kör Home Assistant och har lagt en sensor i kyl och frys.

Kyl, högst upp i dörren.
Aqara-temperatursensor visar 5,2 °C och ett grafdiagram som registrerar temperaturhistoriken över tid, med svängningar mellan 4,75 °C och 8,5 °C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frys.
Temperaturhistorik för Aqara Sensor 3 som visar frysens temperaturvariationer mellan -19,0 °C och -18,0 °C under en 24-timmarsperiod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ja, givetvis larmar det vid problem.
 
  • Gilla
dan_norstedt och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi är nog några här som kör Home Assistant och har lagt en sensor i kyl och frys.

Och ja, givetvis larmar det vid problem.
Kul! Det är ju framsynt. Men jag tror att det fortfarande håller sig inom "i stort sett" ingen. ;)

Eller? :)
 
tommib
Hur länge håller batterierna i de där?

Jag försökte med Aqara tempsensorer ute men batteriet dog efter bara några dagar på vintern.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det är ett vanligt felslut att tro att det var därför man lade kylar och frysar utanför JFB, dvs att skydda dem från resten av anläggningen.

Men se, det var faktiskt tvärtom. Kylar och frysar brukade istället ha så stora jordfel och läck (enligt de gamle) att när jordfelsbrytaren kom så lade man dessa förbrukare utanför eftersom de var kylarna och frysarna som brukade lösa ut jordfelsbrytarna. Så det var resten av anläggningen man behövde skydda från kyl/frys, inte tvärtom.

Om det är funktionssäkerhet för kyl/frys man vill uppnå så är det dessutom förkastligt att lägga dem på en egen JFB. Då kommer man nämligen inte att upptäcka när de löser, eller kyl/frys går sönder av andra skäl. Det är mycket större risk att felet blir tyst.

Så bara av det skälet så bör man ha sin kyl/frys ihop med andra förbrukare (belysning är bra) s.a. man har en chans att upptäcka när de gå. Detta är naturligtvis extra sant och viktigt om frysen står i garage/förråd.


MEN, och det är det centrala här. Kylar och frysar ger upp andan av en massa andra skäl som helt torde dominera risken att utlöst JFB skulle tina älgen. Så om det är det är man rädd för så får man helt enkelt göra som man gör i industrikylar/frysar; övervaka. Då är ett ett enkelt batteridrivet övervakningssystem man saknar, inte JFB-sektionering.

Eftersom i stort sett ingen har sådan övervakning, så är det lätt att dra slutsatsen att risken för kyl/frys-katastrof i realiteten är så liten (dvs folk värdesätter den inte högre) att man på goda grunder kan sätta kyl/frys under JFB de också.

Jag växte själv upp i ett hus med en strömförande frysbox, och se, en JFB som hade upptäckt detta fel hade naturligtvis varit värd många, många gånger om vad innehållet i frysen någonsin skulle kunnat vara värt jämfört med en grillad unge...
(Ett bra sätt att undvika strömförande frysbox bör vara att ha fungerande skyddsjord inkopplad.)

Intressant idé att använda resten av huset som varningssignal för att frysboxen drabbats av jordfel.

Smärre jordfel på en frysbox är relativt förutsägbart pga. kondensvattem, speciellt om den står i ett kallförråd, och jordfelsbrytare är som jag beskrev en nackdel i de fallen, förutsatt att man har stabil skyddsjord (därav min kommentar att kontrollera den). Men beroende på placering är det inte alltid tillåtet att skippa jordfelsbrytaren, möjligen kan man överväga en självåterställande jordfelsbrytare som CDA225RA, men jag är tveksam hur mycket nytta det gör,

Att elda bort (tillfällig) fukt som ger jordfel i en frys (inkopplad utan jordfelsbrytare) ser jag som ett mindre problem än att frysen stannar så länge miljön är godartad, men andra har säkert avvikande uppfattning. Så jag ser det som jordfelsbrytare till frysen mera som att man oftast bara skapar onödiga problem för sig - undantag finns. Nämnde jag att man bör kontrollera skyddsjorden?

Att lita på att en gemensam jordfelsbrytare skulle signalera trasig kyl eller frysbox är inte något jag skulle göra, den erfarenhet jag haft av frysar som går sönder är att de bara slutar kyla, och ofta kommer det smygande (modernare kylare larmar typiskt med pip, men någon måste vara i närheten för att höra det också).

För min egen del så ser jag en klar risk för att en gemensam jordfelsbrytare kan spontanutlösa vid elstörningar (eller naturligtvis fel eller råkortis på någon annan inkopplad apparat) när jag inte är hemma.

Övervakning som Alfredo beskriver är en betydlig mer robust metod.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hur länge håller batterierna i de där?
Jag vet inte säkert. Runt ett år talas det om. Kyl och frys byter jag inför längre bortavaro, vilket för oss betyder två gånger per per år. Tror att @useless har bättre koll.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
batteriet dog efter bara några dagar på vintern.
Kan tillägga att jag gett upp random batterier och kör numera på Varta. CR2032 hittar man för runt tian (på Amazon) så det blir inga stora pengar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan tillägga att jag gett upp random batterier och kör numera på Varta. CR2032 hittar man för runt tian (på Amazon) så det blir inga stora pengar.
CR2032 med kvalitet till bästa pris är fortfarande IKEA plattboj.
 
D dan_norstedt skrev:
Intressant idé att använda resten av huset som varningssignal för att frysboxen drabbats av jordfel.
Är du ironisk? Det går sällan fram bra.

Och det är fö den vanligaste metoden för felsökning av elfel vi har i svenska hem. Dvs att en större del av anläggningen slutar fungera.

Så jag skulle inte vara så avfärdande, så snabbt.

Att övervakning är det bästa sättet att lösa det faktiska problemet skrev jag från början. Men du har ingen sådan heller, eller hur?
 
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet inte säkert. Runt ett år talas det om. Kyl och frys byter jag inför längre bortavaro, vilket för oss betyder två gånger per per år. Tror att @useless har bättre koll.
Jag uppmärksammade igår att useless inte varit inloggad sedan i slutet av mars, bara så du vet. Massa inlägg - tvärstopp. Oroväckande, men det kan ju vara någon naturlig förklaring.
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.