K Kriss Marc skrev:
Efter som inte givet bud accepterats på 1 månad och inga bättre bud anlänt kan det som du tycker kan betraktas som "oseriöst" ge en fingervisning om att säljaren bör anta budet eller "förlora" pengar!
Men, säljaren "förlorar" väl bara pengar om objektet säljs till underpris? Varför skulle säljaren förlora pengar på ett osålt objekt? Om denne bor i objektet eller hyr ut det så har ju inga pengar gått förlorade. Själv sitter jag som säljare och försöker sälja min lägenhet - för att kunna köpa en större när försäljningen är klar. Just nu bor jag i lägenheten och amorterar, betalar ränta och månadsavgift som vanligt. Än har jag inte förlorat ett öre ...
 
  • Gilla
Simon Traktor och 2 till
  • Laddar…
P
Nej det verkar baseras på nån fantasi om att alla behöver sälja nu på en gång helst nyss

men i det här fallet verkar det ju dessutom handla om ett fritidshus vilket jag skulle säga i dom flesta fall gör att dom flesta som säljer han än mindre press på sig än när folk säljer villor , ja menar oftast har man ju stått med fritidshus och permanentboende parallellt och har redan lånen och vet oftast vad allt kostar så oftast har man tid att vänta på den betalning man önskar annars säljs det inte helt enkelt..
precis som ts upplevt så godtogs inte budet för dom vill inte sälja till det priset och har eftersom man nekat mest troligt råd att äga det tills det säljer och rätt köpare ger det dom tänkt sig i pengar

Att alla skulle vara i läget att man säljer till vilket underbud som helst är såklart rena fantsier och att det just nu inte fanns fler köpare betyder ju inte att säljaren har bråttom. Det är mycket kvar av sommaren och vi har inte ens kommit till industrisemestern så det är lång sesong av sommarhus försäljningar kvar..

Att köpare har bråttom betyder inte att säljaren faller för det
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Låter nästan lite otillbörligt att försöka "pruta" när man redan har lagt bud. Känslan blir att man kan vara en besvärlig köpare som man inte går att lita på.
Vore jag säljare skulle jag välja annan köpare, oavsett pris!
Håller med till fullo, en besvärlig köpare är mer skrämmande än ett lågt bud! I dagarna sålde en kompis ett hus för 6,2 Mkr, fast hen hade ett bud på 6,3. Den som låg högre var helt crazy. Frågade om allt, ringde förre ägarens (15 år gamla!) dödsbo, tog kontakt med grannar och spenderade en timme i huset för att mäta inför kommande ombyggnation och ansökte om bygglov - INNAN hen ens vunnit budgivningen! Huset är unikt och säljaren ville inte höra talas om någon ombyggnation som skulle förstöra husets "själ" och blev också förbannad av det gränslösa sättet att bete sig. En visning, med flera intressenter anmälda, var bokad men det struntade hen i med motiveringen "jag orkar inte mer!" Lärdom: håll låg profil som köpare, lägg ett bud och ställ dina frågor till mäklaren. För en del säljare är rätt köpare viktigare än köpeskillingen. Om man har lagt ett skambud så stärks knappast ens aktier av hot eller prissänkningar. Det är bättre att gå vidare och köpa ett hus som man har råd att köpa utan märkliga krumbukter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
R raspen86 skrev:
Om ska återkalla sitt bud beror väl på hur långt ifrån säljaren man ligger.
Nej. Det finns bara en anledning att återkalla. Att man inte är intresserad.

OM man insett att huset inte är värt det man bjudet eller måste sänka sitt bud berättar man det inte innan köparen har meddelat intresse att sälja. Det är först då den egentliga prisförhandlingen sker. 50kkr hit eller dit på ett ensamt lagt bud har ingen betydelse innan dess.
R raspen86 skrev:
Nackdelen om man återkallar är väl att det ser lite konstigt ut att sedan gå i budgivning
Precis. Det verkar kanske inte oseriöst, men definitivt veligt och kanske till och med opålitligt.
 
T TuVu skrev:
Men, säljaren "förlorar" väl bara pengar om objektet säljs till underpris? Varför skulle säljaren förlora pengar på ett osålt objekt? Om denne bor i objektet eller hyr ut det så har ju inga pengar gått förlorade. Själv sitter jag som säljare och försöker sälja min lägenhet - för att kunna köpa en större när försäljningen är klar. Just nu bor jag i lägenheten och amorterar, betalar ränta och månadsavgift som vanligt. Än har jag inte förlorat ett öre ...
Exakt.
Så länge säljaren har kvar huset är inget förlorat. Tvärtom. Huset kan användas att bo i, hyras ut, belånas eller renoveras mm. Inget har förlorats. Varken pengar eller möjligheter.
 
K Kriss Marc skrev:
Efter som inte givet bud accepterats på 1 månad och inga bättre bud anlänt kan det som du tycker kan betraktas som "oseriöst" ge en fingervisning om att säljaren bör anta budet eller "förlora" pengar!
Eftersom ytterligare visning är inplanerad har säljare/mäklare förhoppning om högre bud. Dessutom vet vi inte om säljaren nödvändigtvis måste sälja, och i så fall väljer säljaren köpare.
Det fins ingen naturlag som säger att någon bör anta ett dåligt bud.
 
Jag tror inte det är fel att ge säljaren ett litet uppvaknande, helt rätt ts. Om ingen annan ens lagt ett bud eller visat närmare intresse så är det ju uppenbarligen inget skambud, verkar snarare vara ett skamutgångspris. Som dessutom sänkts en gång trots att det från början inte alls gick att gå lägre.

Om det bud som fanns försvinner kan man nog som säljare fundera på om man lagt sig rätt i pris. Oavsett om man har råd att äga det i evig tid måste man ju haft en anledning att sälja från början.
 
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Jag tror inte det är fel att ge säljaren ett litet uppvaknande, helt rätt ts. Om ingen annan ens lagt ett bud eller visat närmare intresse så är det ju uppenbarligen inget skambud, verkar snarare vara ett skamutgångspris. Som dessutom sänkts en gång trots att det från början inte alls gick att gå lägre.

Om det bud som fanns försvinner kan man nog som säljare fundera på om man lagt sig rätt i pris. Oavsett om man har råd att äga det i evig tid måste man ju haft en anledning att sälja från början.
Eller behålla fritidshuset och njuta av sommaren.
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Eller behålla fritidshuset och njuta av sommaren.
Absolut kan man göra det. Säljaren är ju fri att sälja eller låta bli. Reagerade mest på att det högsta pris marknaden har att erbjuda kallas skambud upprepade gånger i tråden. Det är uppenbarligen marknadspriset om man vill sälja. Tills det budet inte gäller längre...
 
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Absolut kan man göra det. Säljaren är ju fri att sälja eller låta bli. Reagerade mest på att det högsta pris marknaden har att erbjuda kallas skambud upprepade gånger i tråden. Det är uppenbarligen marknadspriset om man vill sälja. Tills det budet inte gäller längre...
"Marknaden” består inte bara av köpare, utan av köpare och säljare. ”Marknadspris” är den punkt där köpare och säljare kommer överens om ett pris. Och ibland går det inte, eller så tar det lite längre tid innan ”marknaden” kommer fram till rätt ”marknadspris”.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Absolut kan man göra det. Säljaren är ju fri att sälja eller låta bli. Reagerade mest på att det högsta pris marknaden har att erbjuda kallas skambud upprepade gånger i tråden. Det är uppenbarligen marknadspriset om man vill sälja. Tills det budet inte gäller längre...
Marknadspriset är väl priset som det faktiskt blir sålt för?
 
sysmali
T TuVu skrev:
Håller med till fullo, en besvärlig köpare är mer skrämmande än ett lågt bud! I dagarna sålde en kompis ett hus för 6,2 Mkr, fast hen hade ett bud på 6,3. Den som låg högre var helt crazy. Frågade om allt, ringde förre ägarens (15 år gamla!) dödsbo, tog kontakt med grannar och spenderade en timme i huset för att mäta inför kommande ombyggnation och ansökte om bygglov - INNAN hen ens vunnit budgivningen! Huset är unikt och säljaren ville inte höra talas om någon ombyggnation som skulle förstöra husets "själ" och blev också förbannad av det gränslösa sättet att bete sig. En visning, med flera intressenter anmälda, var bokad men det struntade hen i med motiveringen "jag orkar inte mer!" Lärdom: håll låg profil som köpare, lägg ett bud och ställ dina frågor till mäklaren. För en del säljare är rätt köpare viktigare än köpeskillingen. Om man har lagt ett skambud så stärks knappast ens aktier av hot eller prissänkningar. Det är bättre att gå vidare och köpa ett hus som man har råd att köpa utan märkliga krumbukter.
Håller med. Jag har också en bekant som sålde till näst högsta budgivare, pga liknade scenario som du beskriver.

Ska man tro vissa trådar här i forumet så ska man undersöka huset på alla möjliga sätt; tala med grannar, ta hål i krypgrund, vind och golv för att undersöka fukt, lukt och radon. Helst ska man elda i öppna spisen, spola alla kranar och filma avlopp. Sen ska man prova alla spisplattor. Knacka överallt i badrummen och lyssna efter bomljud. Ta in mögelhund. Sätt på tvättmaskinen. Upp på taket och lyft på pannorna. Testa all el och kontrollera att alla intyg och kvitton finns på allt som har moderniserats sista 20 åren. Sätt på kortprogram på tvättmaskinen och kontrollera att allt fungerar. Hur låter FLVP egentligen - kompressor ok? Kontrollmät att uppgivna kvm stämmer. Är dränering korrekt utförd - gräv och kika. Ut och leta tomtpinnar.

Ovan ska man försöka göra utan att säljaren tycker man är besvärlig för annars väljer säljaren en "enklare" köpare.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Men, säljaren "förlorar" väl bara pengar om objektet säljs till underpris? Varför skulle säljaren förlora pengar på ett osålt objekt? Om denne bor i objektet eller hyr ut det så har ju inga pengar gått förlorade. Själv sitter jag som säljare och försöker sälja min lägenhet - för att kunna köpa en större när försäljningen är klar. Just nu bor jag i lägenheten och amorterar, betalar ränta och månadsavgift som vanligt. Än har jag inte förlorat ett öre ...
Om du betalar avgifter för det boende du har så fortsätt med det och bo kvar!
Om du vill förändra betalar du avgift och montering för något du vill byta bort.
Om du inte får bättre betalt amorterar du och betalar avgift förmågor du förlorar pengar och trivsel. Vad kostar det att köpa ett nytt kylskåp till köparen Om det går sönder?
 
K Kriss Marc skrev:
..
Hur mycke måste priset stiga för att täcka säljarens utgifter/ månad ( vatten, el, sophämtning, avlopp, fastighetsskatt, räntor och amortering?).
Jag skulle säga att dom kostnaderna är kanske 2-3000 per månad, max
 
K Kriss Marc skrev:
Om du betalar avgifter för det boende du har så fortsätt med det och bo kvar!
Om du vill förändra betalar du avgift och montering för något du vill byta bort.
Om du inte får bättre betalt amorterar du och betalar avgift förmågor du förlorar pengar och trivsel. Vad kostar det att köpa ett nytt kylskåp till köparen Om det går sönder?
Ett nytt kylskåp kostar väl runt 8 - 10 tkr. Och kylen kan gå sönder direkt i nästa boende jag köper. Min poäng är att man inte vinner något på att sälja något till underpris, och man förlorar inget på att bo kvar i ett boende som fungerar, även om siktet är inställt på något bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.