Jag har i förra kåken haft problemet flera gånger att hela huset blir mörkt för att ett grenuttag utomhus blivit lite fuktigt.

Julbelysning utomhus är ju trevligt men när värmepumpen och kyl/ frys stoppar medans man sover är ju sådär kul.
Så, en enda jfb för allt är inget jag rekommenderar ( om man har uttag utomhus).
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Och omvänt så är (var?) det vanligt att man inte lägger kyl och frys så att den inte går på samma jordfelsbrytare som andra delar av huset
Ja, det är ju ett sätt att öka komplexiteten i ett system. Det råder delade meningar om det är bra eller ej, har man gått ifrån det nu då?

https://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/24851-kyl-frys-separata-grupper-jfb-hur-gor-du.html

En PSA istället för varje säkring är förstås lika enkelt och lättbegripligt, har inget emot ett sådant system.

Det är när man skal vara fiffig och ha några utan JFB, några på en och några på en annan som det ställer till problem. Särskilt när det är nya moden på vad som skall kopplas vart, och man vill koppla om...
 
O
D dan_norstedt skrev:
(Är tvättmaskinen dessutom fast installerad så kan man mycket väl behöva koppla om i elsystemet för att få tillbaka strömmen i huset då det inte räcker att stänga av med normal brytare eller säkring vid jordfel eftersom kortis på nollan löser ut jordfelsbrytare.)
Är tvättmaskinen fast installerad skall den ha en allpolig arbetsbrytare. Det är så inarbetat att flera tillverkare till och med säljer arbetsbrytare under namnet "tvättmaskinsbrytare". Så jag ser inte riktigt att det du beskriver är ett verkligt problem om man gjort rätt i övrigt.
 
O Oldfart skrev:
Är tvättmaskinen fast installerad skall den ha en allpolig arbetsbrytare. Det är så inarbetat att flera tillverkare till och med säljer arbetsbrytare under namnet "tvättmaskinsbrytare". Så jag ser inte riktigt att det du beskriver är ett verkligt problem om man gjort rätt i övrigt.
Brytare bryter typiskt bara faserna inte nolledaren, så det är inte alls säkert att det hjälper vid jordfel. Likadant som att det inte fungerar att slå ifrån brytaren i centralen. Att dra ur stickproppen fungerar.
 
  • Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Är tvättmaskinen fast installerad skall den ha en allpolig arbetsbrytare. Det är så inarbetat att flera tillverkare till och med säljer arbetsbrytare under namnet "tvättmaskinsbrytare". Så jag ser inte riktigt att det du beskriver är ett verkligt problem om man gjort rätt i övrigt.
En säkring (diazed/dvärgbrytare), räknas som allpolig brytare och är en frånskiljare, i privata bostäder behövd ingen separat arbetsbrytare/frånskiljare till fast anslutna apparater.

En allpolig brytare behöver bara bryta fasen/faserna.

Edit:
Det är inte säkert att alla tvättmaskinsbrytare, är klassad som frånskiljare, då får de inte användas som arbetsbrytare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En säkring (diazed/dvärgbrytare), räknas som allpolig brytare och är en frånskiljare, i privata bostäder behövd ingen separat arbetsbrytare/frånskiljare till fast anslutna apparater.

En allpolig brytare behöver bara bryta fasen/faserna.

Edit:
Det är inte säkert att alla tvättmaskinsbrytare, är klassad som frånskiljare, då får de inte användas som arbetsbrytare.
Men det är mycket mer praktiskt att ha en brytare vid tvättmaskinen som man lätt kan bryta strömmen till TM med, om man så önskar, än att springa och bryta med säkringen. Dom brukar ju även vara en bra anslutningsdosa med dragavlastning.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Men det är mycket mer praktiskt att ha en brytare vid tvättmaskinen som man lätt kan bryta strömmen till TM med, om man så önskar, än att springa och bryta med säkringen. Dom brukar ju även vara en bra anslutningsdosa med dragavlastning.
Ja det är alltid lite olika bud om detta.
Samma visa med kravet som står inskrivet i PAX-fläktar att de ska ha en allpolig säkerhetsbrytare.
Det kommer ju direkt rakt från den produktstandard som de valt.
Men det blir ju rätt löjligt när kunden har köpt en snygg designad PAX-fläkt och så kommer jag sen och klämmer upp en säkerhetsfrånskiljare bredvid.

Vad gäller att antingen ha en anslutningsdosa eller en tvättmaskinsbrytare är inte lika problematiskt, det blir antingen en lite halvful elpryl eller en annan lite halvful elpryl.

Men i båda fallen är jag beredd att "fuska" och anse att säkringen i centralen är att anse som säkerhetsbrytare - så länge det är privatbostäder.
I offentliga utrymmen skärper jag upp kraven, och vill gärna sätta synligt eller låsbart brytställe för framtida service.



Dock har PAX tagit bort detta krav numera, jag tror att de anser att de har utrustad fläkten med en inbyggd allpolig brytare redan.
https://pax.se/Image/GetDocument/sv/58/manual bathroom fan calima.pdf
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Min poäng var att man ofta behöver koppla bort nollan för fallet jordfel pga. vattenfyllt värmeelement i en tvättmaskin, och säkring och i de flesta fall brytare gör det inte. Vilket kan bli ett rejält problem om man har en delad jordfelsbrytare och tvättmaskinen inte är ansluten med stickpropp.

Även om man kan installera brytare som bryter bort jorden också så har åtminstone inte jag sett det för tvättmaskiner som är kopplade på en två- eller trefasgrupp (vilket normalt implicerar äldre fastighet - vilket också är där man oftast hittar fast installation av tvättmaskiner) så sitter det nästan alltid en 3-polig brytare (tvättmaskinsbrytare) som bara bryter faserna på den - och att inte bryta nollan i en två- eller trefasinstallation minskar risken för det farligare felfallet flytande nolla pga. fel i brytaren.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Man kopplar ALDRIG jord så att den går att koppla bort med en brytare. Det finns ju aldrig någon orsak att koppla bort jorden, inte ens vid felsökning.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Jag är helt överens om att det är en dålig lösning att koppla ur nollan med en brytare, när det gäller trefas.

Detta precis av den orsaken jag skrev ovan, men det anfördes tidigare i tråden att allpolig brytning implicerade att den skulle bryta bort nollan för att lösa problemet med att kunna återställa en gemensam jordfelsbrytare för hela huset.

Det existerar 4-poliga brytare för att kunna bryta bort nollan vid trefas, men det är betydligt vettigare att montera en dedicerad (fyrpolig) jordfelsbrytare för det fall man kan förutse risk för jordfel.

Bryta enfas tvåpoligt är ser jag inga egentliga problem med, men i de fallen så är i tvättmaskinsfallet egen jordfelsbrytare eller stickpropp mycket mer vettiga lösningar.
 
4-poliga brytare för 3-fas växelström, där är det väl så att vid slutning så sluts nollan först och sedan faserna. Vid brytning, bryts faserna först och sedan bryts nollan. Brytaren är gjord så mekaniskt så det blir så. Man kan inte se att det är så utanpå brytaren. Jag diskuterade detta nämligen med en finsk tillverkare av brytare av industrikvalitet.

Det står ofta märkt vid brytarens plint vilken pol som är N.

Men för en tvättmaskin duger 3 polig brytare, nolla och jord bara passerar bytaren, se bild.
 
  • En 4-polig isoleringsbrytare för 3-fas växelström, märkt "BKATKO", täckt av snö och frost med en röd vridknapp som visar ON/OFF-lägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4-polig säkerhetsströmbrytare från Katko med vridreglage för av/på, märkt med "Safety Switch" i grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en 3-polig brytare med flera färgade kablar anslutna, inklusive gröngul, blå och brun. Visar anslutningsplintar och interna ledningsdragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Du har missat grundproblemet, nämligen att kunna återställa en gemensam jordfelsbrytare vid jordfel i tvättmaskinens värmeelement. Och då duger det inte att bara bryta faserna.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Jag är helt överens om att det är en dålig lösning att koppla ur nollan med en brytare, när det gäller trefas.

Detta precis av den orsaken jag skrev ovan, men det anfördes tidigare i tråden att allpolig brytning implicerade att den skulle bryta bort nollan för att lösa problemet med att kunna återställa en gemensam jordfelsbrytare för hela huset.

Det existerar 4-poliga brytare för att kunna bryta bort nollan vid trefas, men det är betydligt vettigare att montera en dedicerad (fyrpolig) jordfelsbrytare för det fall man kan förutse risk för jordfel.

Bryta enfas tvåpoligt är ser jag inga egentliga problem med, men i de fallen så är i tvättmaskinsfallet egen jordfelsbrytare eller stickpropp mycket mer vettiga lösningar.
Det var det här "som bryter bort jorden" i # 68 som jag hängde upp mig på.
 
Och det var därför jag reagerade mot påståendet att det är bättre att lägga hela huset på en gemensam jordfelsbrytare istället för att ha tvättmaskinen utanför en gemensam jordfelsbrytare.

För om man lägger tvättmaskinen på en gemensamma jordfelsbrytare utan möjlighet att koppla ur nollan (implicerande fast anslutning) så behövs det sannolikt elektriker (eller Molgan) för att kunna återställa strömmen i resten av husen om man får jordfel i värmeelementet.

Jag tycker det verkar som vi är rörande överens om att lösningen med att kunna bryta bort nollan med en en brytare för att hantera jordfel i en tvättmaskins värmeelement är fel lösning på problemet med gemensam jordfelsbrytare.

Rättat hopblandning av jord och nolla (tack -MH-) - ser att jag även gjort samma misstag på något ställe i tidigare kommentarer utan att inse det.
 
Redigerat:
Blandar du ihop jord och nolla här? För att lösa ett jordfel behöver man inte koppla ur jorden. Den behöver aldrig röras. Den skall aldrig röras.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.