pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker det är konstigt att ni är så få som har solpaneler när det passar er argumentation, för att sedan hävda att ni påverkar stabiliteten i elnätet i nästa andetag.

Jag har fortfarande inte förstått varför det skulle bli en giraffkurva dock. Även om ni väljer att ladda er elbil redan när ni kommer hem så kommer inte det att påverka de importerade elpriserna särskilt mycket. Effekttarifferna driver egen användning av el mycket mer än 60-öringen. Särskilt där man har dessa dygnet runt.
Och jag tycker att det är konstigt att de som inte har paneler tycker att vi påverkar kurvan så mycket, att det skulle va lösningen. Fast när vi börjar ladda våra elbilar när kurvan går upp, då påverkar vi inte kurvan allts längre.

Man förvärrar situationen genom att ta bort 60-öringen, så det kommer att bli ännu mer instabil och dessutom är det inte ens orsaken. Vi kunde ju tedan se det förra helgen när priserna låg på -42 öre och det var molnigt i nästan hela Sverige!
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, indirekt. Den som tar emot din el räknar på hur mycket du (och alla andra med solpaneler) kommer att leverera inför budgivningen och detta påverkas av 60-öringen. Sammanlänkade system påverkar alltid varandra.

Edit: om ni inte hade haft 60-öringen så hade ni ju stängt av produktionen när priset blir negativt, eller hur?
Återigen, detta har ingenting med att sätta priset negativt att göra, det som skapar negativa elpriser är överenskommelser utanför elbörsen.

Jag är inte så säker på att man automatiskt slutar leverera solel för att det är några öre minus, då får man ju själv köpa det man förbrukar och då tillkommer det avgifter som för att du förmodligen inte tjänat på att stänga. Dessutom kräver det passning och åtgärd som jag tror många inte gör.

Någon här har ju sagt att de inte klarar anpassa sin förbrukning till prisförändringar, likväl skulle det kunna vara med produktionen.
 
D
Flash_007 Flash_007 skrev:
Och jag tycker att det är konstigt att de som inte har paneler tycker att vi påverkar kurvan så mycket, att det skulle va lösningen. Fast när vi börjar ladda våra elbilar när kurvan går upp, då påverkar vi inte kurvan allts längre.

Man förvärrar situationen genom att ta bort 60-öringen, så det kommer att bli ännu mer instabil och dessutom är det inte ens orsaken. Vi kunde ju tedan se det förra helgen när priserna låg på -42 öre och det var molnigt i nästan hela Sverige!
Det är hundvisslande, man kan ganska enkelt följa väder, vind och elpris själv och se att soliga eller molniga dagar inte gör skillnaden, däremot verkar vattenflöden och vind spela större roll.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
OK, jag har fått två svar där det ena är att 60-öringen påverkar huruvida man säljer el eller inte, medan det andra säger att man inte påverkas av detta. Intressant...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
OK, jag har fått två svar där det ena är att 60-öringen påverkar huruvida man säljer el eller inte, medan det andra säger att man inte påverkas av detta. Intressant...
Nej, då läser du fel, 60-öringen påverkar (även om det är lite), fast det blir värre istället för bättre. Men det är inte orsaken till de enorma minuspriserna.

Det är som att bromsarna inte fungerar och istället för att sakta ner, kör man ännu snabbare. Inte orsaken till problemet, inte lösningen till problemet, men borttagningen ska göra det värre det kan jag lova dig (om inte en annan mekanism tas i bruk istället för att jämna ut skillnaden mellan köpt och såld kwh)
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
OK, jag har fått två svar där det ena är att 60-öringen påverkar huruvida man säljer el eller inte, medan det andra säger att man inte påverkas av detta. Intressant...
Jag tror du kan hitta en som säger att timpriset påverkar deras förbrukning och en som säger att det inte gör det, skumt..

En gillar bananer men en gillar det inte, skumt, bananer påstås ju vara goda..?!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Men om jag använder elen själv så säljer jag ju inte den, det är ju bara positivt för elnätet som har negativa elpriser.

Att det sedan finns växelriktare som inte kan styras på ett adekvat sätt, det är iofs ett annat problem.

Men om man tar bort alla subventioner så kommer negativa elpriser inte att vara särskilt vanliga och då finns inte problemet med att någon vill stänga ned heller.

@djac, jag gillar inte bananer, jag avskyr dem. Hur någon som inte svälter kan komma på att äta bananer förstår jag inte.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Men om jag använder elen själv så säljer jag ju inte den, det är ju bara positivt för elnätet som har negativa elpriser.

Att det sedan finns växelriktare som inte kan styras på ett adekvat sätt, det är iofs ett annat problem.

Men om man tar bort alla subventioner så kommer negativa elpriser inte att vara särskilt vanliga och då finns inte problemet med att någon vill stänga ned heller.

@djac, jag gillar inte bananer, jag avskyr dem. Hur någon som inte svälter kan komma på att äta bananer förstår jag inte.
Jag är emot subventioner, starkt, de är omfattande framförallt till fossilt, skulle gärna se, uttryckt det återkommande, att man börjar om utan subventioner. Varje energislag får stå för sina egna kostnader, direkta och indirekta, det skulle tydligt straffa den belastande produktionen och snabba på omställningen.

Jag har ärligt talat mer än svårt att se den skattekvittning för privatpersoner som påverkande, det är inte ens kaffepengar, det är så lite att det inte skulle synas på en graf, men kan förstå att den kan reta de allra mest ideologiskt lagda.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror du kan hitta en som säger att timpriset påverkar deras förbrukning och en som säger att det inte gör det, skumt..

En gillar bananer men en gillar det inte, skumt, bananer påstås ju vara goda..?!
Okej, jag ska förklara 1 gång till. Timpriset påverkar förbrukningen, det är ju hela grejen. Men vad händer när man tar bort 60-öringen?
Då blir prisskillnaden för stor mellan köpt och såld el, och det betyder att jag ska försöka använda all min egen el, oavsett vad pris ligger på.

Låter det bra? Tänk efter lite längre. Det första jag gör är att inte längre ha timpris, men gå över till rörligt månadspris. Sedan ska jag sätta på bilen på vardagar, när jag kommer hem från jobbet varje em/kväll, även om jag bara laddar 1kwh och köper resten från nätet, är det nu billigare än att ladda på nattetid. Grattis, ni har skapat ett ännu större problem.
 
D djac skrev:
Jag är emot subventioner, starkt, de är omfattande framförallt till fossilt, skulle gärna se, uttryckt det återkommande, att man börjar om utan subventioner. Varje energislag får stå för sina egna kostnader, direkta och indirekta, det skulle tydligt straffa den belastande produktionen och snabba på omställningen.

Jag har ärligt talat mer än svårt att se den skattekvittning för privatpersoner som påverkande, det är inte ens kaffepengar, det är så lite att det inte skulle synas på en graf, men kan förstå att den kan reta de allra mest ideologiskt lagda.
Nu är det ju dock fortfarande sommar/vinter-kvittningen i Nederländerna/Tyskland som är prisdrivande.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Flash_007 Flash_007 skrev:
Okej, jag ska förklara 1 gång till. Timpriset påverkar förbrukningen, det är ju hela grejen. Men vad händer när man tar bort 60-öringen?
Då blir prisskillnaden för stor mellan köpt och såld el, och det betyder att jag ska försöka använda all min egen el, oavsett vad pris ligger på.

Låter det bra? Tänk efter lite längre. Det första jag gör är att inte längre ha timpris, men gå över till rörligt månadspris. Sedan ska jag sätta på bilen på vardagar, när jag kommer hem från jobbet varje kväll, även om jag bara laddar 1kwh är det nu billigare än att ladda på nattetid. Grattis, ni har skapat en ännu större problem.
Får du ha annat än timpris hos din operatör när du säljer el? Det var intressant! Det får inte någon av de som jag känner som har solpaneler.

Att du laddar din bil när du kommer hem påverkar ingenting i det stora hela, den elen är marginell om du jämför med variationerna i elförbrukningen på vintern. Dessutom kommer inte alla hem samtidigt heller. Är elpriset negativt så är det ju bara bra att du vill ladda bilen just då, det hade du ju gjort ändå (jag gör ju det). Elpriset är en större drivkraft för elbilsladdningen i allmänhet oavsett solpaneler eller inte.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu var det du som länkade till och har ständigt framfört kostnadsökningen som ett hot mot vårt välstånd, du har dock glömt, jag tror inte du tänker på det, att sätta det i perspektiv och när vi nu vet att worst case kommer det kosta en familj 30 kronor om året, så kanske vi kan dämpa oss lite i frågan.

Detta var ju enkelt att debunka genom offentliga källor, värre är det såklart när det blir tekniskt och allmänheten varken har kunskap eller tillgång till affärshemligheter för att kunna granska. Det är därför som jag tycker att sponsrade tidningsartiklar klart ska upplysa om avsändaren, då kan alla läsa det som en reklamtext.

Upplevd rädsla är idag det starkaste politiska vapnet och en trend, detta vet såklart de stora organisationerna och spelar på samma strängar.

Journalister som inte granskar och sätter sig in bakgrunden till påståenden avsedda att skrämma allmänheten till foglighet, gör i mina ögon rätt allvarliga misstag.
Hej djac

Var har jag ” framfört kostnadsökningen som ett hot mot vårt välstånd”?

När jag skriver att ”Den stora hotbilden är att elsystemet kan ”kollapsa” till slut, om vi inte kan hantera en obalans mellan tillförd och uttagen effekt i elsystemet.” så verkar ingen begripa.

Man verkar mest vara intresserade av budskap om kronor och ören och sig själv.

Hur vi skall få hela vårt elkraftberoende samhälle att fungera framöver, det verkar ointressant.

Men vi kan inte runda fysikens lagar, utan måste förhålla oss till dem om vår elkraftförsörjning skall fungera framöver.

Hela vårt samhälle är helt beroende av en fungerande elkraftförsörjning.

Det är upp till dig om du vill lyssna eller inte.
 
  • Gilla
Real-House och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
OK, jag har fått två svar där det ena är att 60-öringen påverkar huruvida man säljer el eller inte, medan det andra säger att man inte påverkas av detta. Intressant...
M Martin Lundmark skrev:
Hej, lilytwig

När man läser elkraft undervisas man bland annat om om villkoren för att elkraftnät skall fungera.

Det handlar bland annat om svängmassa, kortslutningseffekt, förmågan att reglera reaktiv effekt (spänningsreglering). Dessutom om förmågan att leverera aktiv effekt i balans med effektuttaget så att nätfrekvensen hålls stabilt. Det ser du om du slår upp och läser i läroböckerna.

Här kan du läsa om incidenter som har inträffat; ”Halva Belgien riskerar bortkoppling av solpaneler –samma sak väntar i Sverige” [länk]
Jag har läst grundläggande ellära, så den delen har jag inga som helst problem att förstå.
Det jag inte förstår är hur och varför elnätet skulle kollapsa pga några solceller. Automatiska system stänger av innan det blir kollaps.
Dessutom finns det en mängd tekniker som övervakar nätet. De har förhoppningsvis också studerat ellära, så de vet vad de behöver göra för att en kolaps ska undvikas.
 
Nissens
Flash_007 Flash_007 skrev:
Nej, då läser du fel, 60-öringen påverkar (även om det är lite), fast det blir värre istället för bättre. Men det är inte orsaken till de enorma minuspriserna.

Det är som att bromsarna inte fungerar och istället för att sakta ner, kör man ännu snabbare. Inte orsaken till problemet, inte lösningen till problemet, men borttagningen ska göra det värre det kan jag lova dig (om inte en annan mekanism tas i bruk istället för att jämna ut skillnaden mellan köpt och såld kwh)
Nja, det finns ingen anledning att ha kvar en subvention som bidrar till överproduktion när elen behövs som minst.

Det är slöseri med skattepengar.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Får du ha annat än timpris hos din operatör när du säljer el? Det var intressant! Det får inte någon av de som jag känner som har solpaneler.

Att du laddar din bil när du kommer hem påverkar ingenting i det stora hela, den elen är marginell om du jämför med variationerna i elförbrukningen på vintern. Dessutom kommer inte alla hem samtidigt heller. Är elpriset negativt så är det ju bara bra att du vill ladda bilen just då, det hade du ju gjort ändå (jag gör ju det). Elpriset är en större drivkraft för elbilsladdningen i allmänhet oavsett solpaneler eller inte.
Ja man får köpa mot timpris, rörligt månadspris eller fast pris, som vanligt. Dock får man bara sälja mot timpris.

Om man läser det där artikel där man pratar om oro att elnätet kan kollapsa, då talas det ju just mycket om, den branta uppgången på em/kvällarna som är problemet när alla kommer hem och lagar mat och sätter på sina apparater. En elbil använder mycket, mycket mer el än en matlagning och en tvätt och diskmaskin sammanlagd. Och eftersom det blir fler och fler elbilar i framtiden behöver man ju se till att de laddas så mycket som möjligt på nattetid.

Ibland får jag en känsla av att det är någon sorts svartsjuka och så kallad orättvisshet och inte oro över elnätet i sig. För om man verkligen är oroligt över instabilitet i elnätet, då borde man istället föreslå t.ex. timpris för alla, som verkligen kommer att göra någon skillnad.

Och om man tycker att det är orättvis, då kan man ju också ta bort rot/rut avdrag som är mycket mer orättvist och handlar om mycket mer pengar än 60 öringen. Inte att jag vill det, jag får ju mycket mer tillbaka i rot-avdrag än från 60 öringen, men rättvist är det ju inte och det kostar mycket mer!
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.