Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu börjar det bli lite väl mycket idiotförklaring av ts.
Ts misstänker att det uppstått ett läckage på utkastaren. Han väntar på hantverkare som ska kolla. Eftersom fb är inkopplade så gör han som fb säger. Han kanske är värdelös på vvs och fasader. Men har tillräcklig kunskap för att bo i villa.
Han har inte sagt att felet är dolt. Skadan har uppstått efter besiktning. Skadan har med största sannolikhet uppstått under den tid som säljaren har haft ansvar för huset. Det är även det ts säger. (Säljaren är ansvarig för huset fram tills nycklarna byter ägare. Om frysen går sönder så är det säljarens ansvar. Allt som händer är säljarens ansvar) Vi vet att slangvindan var inkopplad under vintern. Om utkastaren var från -83 Så har jag fått för mig att det inte fanns något frostskydd. Så oavsett slang så måste man tömma utkastaren manuellt. Det gör ingen egentlig skillnad.

Hjälp ts istället för att tjafsa för att han inte gjort som ni skulle gjort.


Jag är inte riktigt förtjust i ts vilja att skylla på andra. Det är oväsentligt vems fel det är. Det måste åtgärdas och det är ts ansvar. Det kommer alltid vara det.
Har du fortfarande inte läst TS förra tråd? Då, i höstas, var han förbannad över att säljaren hade för avsikt att skruva ner och ta med sig slangvindan. TS hävdade dock att det var fast inventarie och skulle lämnas kvar. Nu måste han alltså ha vinnit den bataljen, men lät själv bli att koppla bort den för vintern. Nu försöker han istället skylla på säljaren, och med hjälp av ett försäkringsbedrägeri få ett nytt badrum.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Sernando och 8 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Det blir svårt att hävda att säljaren borde kopplat bort slangvinda. Köparen har ju själv önskat och tagit strid för att den skall vara kvar (ingå i köp). [länk]
Här har TS Förlorat all sympati denne ev hade….

TS borde stannat kvar i hyresrätt…
 
  • Gilla
  • Älska
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Här har TS Förlorat all sympati denne ev hade….

TS borde stannat kvar i hyresrätt…
Vill bara rätta det fel som blivit en sanning så att ni diskuterar och refererar rätt - detta är saxat från tråden som personen som du citerade:

"Det är faktiskt jag, köparen, som av goodwill sa att säljaren kunde få vindan att göra vad han vill med, när den kom på tal. Säljaren lät vid tillfället inställd på att den skulle tillhöra huset, men trodde att den skulle gå att sälja för någon tusenlapp eller "några" som han sa.

Det är nu som det blir intressant! I köpekontraktet framgår det att säljaren ska byta ut den tvättmaskin som finns i huset mot en ny, då den gamla är sunkig.

Nu, några dagar/någon vecka innan tillträde ringer säljaren upp mig för att försöka förhandla sig ur ersättningen av tvättmaskinen.... Genom att erbjuda mig vindan i utbyte istället. Samma vinda som jag i princip gav bort, då han först (förmodat) tänkte att den tillhörde huset."

Jag har aldrig lyft ärendet med säljaren, endast efterhört åsikter/bollat med personer på ett forum. Några vettiga svar om tillvägagång, resonemang har förts som faktiskt hjälper. Många andra är dock snabba med att spotta ur sig kommentarer som dessa baserade på felaktiga uppgifter. Tråkigt. Jag är van vid forum men har faktiskt aldrig stött på något liknande.

Nybliven första-husägare som försöker göra saker rätt drabbas av en eventuell vattenskada inom 3 månader och man får relativt många kommentarer som:
- skulle ha stannat i hyreslägenhet
- har köpt för dyrt och har inte råd att underhålla
- sällan skådat någon så dum och ansvarslös
Alla är nya i början. Naiv och glad över husköpet, och att man ska få fixa till saker och göra det fint så hoppas man kanske att det värsta inte ska inträffa. Och nu anser du att man har förlorat all sympati. Nej, jag vet att det är på internet och jag kan hantera det här men jag är besviken på detta forum. Jag uppdaterar tråden var eftersom det händer något - men efter det vänder jag mig nog annanstans.
 
Redigerat:
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Om ni frågar mig, så är det säljaren som orsakat problemet genom att inte ta bort slang/koppling innan vintern.
Kranens funktion att tömma sig själv och inte frysa uteblir ju om slang/koppling sitter kvar.
Som husägare borde man informera en ny husägare att slang och koppling ska bort innan vintern, en ny husägare kanske aldrig haft en sån kran och känner till den saken.
Jag har en utkastare som tömmer både sig och slangen när man stänger den och slangen sitter kvar.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
O Ole E skrev:
Jag har en utkastare som tömmer både sig och slangen när man stänger den och slangen sitter kvar.
Och det är samma modell som den TS har?

Det finns nämligen tre olika typer av utkastare:
- De som tömmer sig när koppling & slang är monterat
- De som tömmer sig med koppling monterad men slangen bortplockad
- De som måste ha slang & koppling bortplockade.

TS har den modellen där slang och koppling måste vara bortplockade.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Naiv och glad över husköpet, och att man ska få fixa till saker och göra det fint så hoppas man kanske att det värsta inte ska inträffa.
Det är inte så du har fört dig. Du har avfärdat oss som ifrågasatt hur du har handlat, svarat ironiskt och spydigt på kommentarer om fullt rimliga åtgärder du borde vidtagit för att förhindra läckaget.
P Pr Sn skrev:
Tyvärr har du fel. Jag hade som sagt redan läst & hört om fenomenet med frysta utkastare. Redan innan skadan hade jag läst på (i manualen som jag hittade online) att den ska kopplas bort vintertid. Trodde dock att det skulle vara lättare att hävda fel av säljare och kräva ersättning för skadan.
Och med tiden så visar det sig att du hela tiden har varit fullt medveten om vad det är du gör och vilka risker det innebär och att du planerade att hävda fel mot säljaren när det sket sig.
 
  • Gilla
  • Älska
Sernando och 5 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Vill bara rätta det fel som blivit en sanning så att ni diskuterar och refererar rätt - detta är saxat från tråden som personen som du citerade:

"Det är faktiskt jag, köparen, som av goodwill sa att säljaren kunde få vindan att göra vad han vill med, när den kom på tal. Säljaren lät vid tillfället inställd på att den skulle tillhöra huset, men trodde att den skulle gå att sälja för någon tusenlapp eller "några" som han sa.

Det är nu som det blir intressant! I köpekontraktet framgår det att säljaren ska byta ut den tvättmaskin som finns i huset mot en ny, då den gamla är sunkig.

Nu, några dagar/någon vecka innan tillträde ringer säljaren upp mig för att försöka förhandla sig ur ersättningen av tvättmaskinen.... Genom att erbjuda mig vindan i utbyte istället. Samma vinda som jag i princip gav bort, då han först (förmodat) tänkte att den tillhörde huset."

Jag har aldrig lyft ärendet med säljaren, endast efterhört åsikter/bollat med personer på ett forum. Några vettiga svar om tillvägagång, resonemang har förts som faktiskt hjälper. Många andra är dock snabba med att spotta ur sig kommentarer som dessa baserade på felaktiga uppgifter. Tråkigt. Jag är van vid forum men har faktiskt aldrig stött på något liknande.

Nybliven första-husägare som försöker göra saker rätt drabbas av en eventuell vattenskada inom 3 månader och man får relativt många kommentarer som:
- skulle ha stannat i hyreslägenhet
- har köpt för dyrt och har inte råd att underhålla
- sällan skådat någon så dum och ansvarslös
Alla är nya i början. Naiv och glad över husköpet, och att man ska få fixa till saker och göra det fint så hoppas man kanske att det värsta inte ska inträffa. Och nu anser du att man har förlorat all sympati. Nej, jag vet att det är på internet och jag kan hantera det här men jag är besviken på detta forum. Jag uppdaterar tråden var eftersom det händer något - men efter det vänder jag mig nog annanstans.
En vit trähusfasad med en slangvinda monterad bredvid en dörr, omgivet av träd och en träaltan i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det känns som du har lite dåligt minne.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
P Pr Sn skrev:
Det är nu som det blir intressant! I köpekontraktet framgår det att säljaren ska byta ut den tvättmaskin som finns i huset mot en ny, då den gamla är sunkig.
Det här var intressant.
Jag har då aldrig läst ett kontrakt där det står att säljaren ska köpa nya vitvaror åt köparen på grund av sunkighet.
Är det vanligt förekommande?
 
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 7 till
  • Laddar…
Nej, det är helt absurt. Då får man ju anta att säljaren köper rena skitet, som man ändå inte vill ha.
 
  • Gilla
  • Älska
Sernando och 4 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
.... Jag uppdaterar tråden var eftersom det händer något - men efter det vänder jag mig nog annanstans.
Med tanke på hur mycket hjälp du faktiskt fått men inte gjort något med den informationen så blir det lite märkligt.
Just detta fel är dessutom ett som man med minimalt med verktyg borde klara med normal motorik.
Ju längre du väntar desto större kan konsekvenserna bli.
Snart är det kanske ett nytt badrum som behövs😂
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Har du fortfarande inte läst TS förra tråd? Då, i höstas, var han förbannad över att säljaren hade för avsikt att skruva ner och ta med sig slangvindan. TS hävdade dock att det var fast inventarie och skulle lämnas kvar. Nu måste han alltså ha vinnit den bataljen, men lät själv bli att koppla bort den för vintern. Nu försöker han istället skylla på säljaren, och med hjälp av ett försäkringsbedrägeri få ett nytt badrum.
Huruvida han har andra trådar eller inte spelar ingen roll. Den tonen och de påhopp är ändå inte ok. Du anklagar ts för att syssla med försäkringsbedrägeri. Är inte det lite hårt? Eftersom.han har inte pratat mycket att man måste riva badrummet.

Som jag förstått ts så har säljaren bott i huset under en del av vintern. och har då glömt kvar slangvindan inkopplad. Det är inte omöjligt att säljaren faktiskt glömt den
ute. Då tycker jag att försäkringsbedrägeriet görs ihop ihop säljaren och köparen.

Diskussionen om slangvindan är enkel. Om säljaren säger att den inte ingår så.gör den inte det.
 
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det här var intressant.
Jag har då aldrig läst ett kontrakt där det står att säljaren ska köpa nya vitvaror åt köparen på grund av sunkighet.
Är det vanligt förekommande?
Du kan skriva vad du vill i avtalet. Jag tror inte att det behöver vara helt ovanligt att det skrivs in. Men det är ingen standard paragraf.
Det är inget man kan kräva.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror inte att det behöver vara helt ovanligt att det skrivs in
Sunkighet är definitivt ovanligt. Vet förstås inte vilken standard de fastigheter du sett kontrakt på håller🤣🤣
 
  • Gilla
Sernando och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Huruvida han har andra trådar eller inte spelar ingen roll. Den tonen och de påhopp är ändå inte ok. Du anklagar ts för att syssla med försäkringsbedrägeri. Är inte det lite hårt? Eftersom.han har inte pratat mycket att man måste riva badrummet.

Som jag förstått ts så har säljaren bott i huset under en del av vintern. och har då glömt kvar slangvindan inkopplad. Det är inte omöjligt att säljaren faktiskt glömt den
ute. Då tycker jag att försäkringsbedrägeriet görs ihop ihop säljaren och köparen.

Diskussionen om slangvindan är enkel. Om säljaren säger att den inte ingår så.gör den inte det.
Den gången TS eller någon annan lyckas förklara beteendet i den här tråden, ska jag be om ursäkt, på mina bara knän. Först en trådstart som redan den bara kan förklaras med något skumt. Alltså en vattenläcka som liksom bara inte kan vara en vattenläcka. En besiktningsman som tycks fuktmäta utanpå ytterpanelen. Men ändå konstaterar att ända sättet att laga det är genom att riva badrummet.
På alla frågor om hur vattenskadan kan ha uppstått, har TS ändrat sin utsago. Men plötsligt har han kommit på att felet är säljarens, som lämnade kvar slangvindan. Då dyker det upp en tidigare tråd från TS, där han vill ha hjälp med att få behålla slangvindan. När det kommer fram börjar han dra en vals om att det egentligen var säljaren som försökte lämna kvar slangvindan, men att TS var emot det hela. Uppå detta börjar han svamla om att felet var att säljaren skulle köpa nya tvättmaskiner åt TS.
Försök hitta en logisk förklaring till allt detta😄.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
antett och 7 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Huruvida han har andra trådar eller inte spelar ingen roll. Den tonen och de påhopp är ändå inte ok. Du anklagar ts för att syssla med försäkringsbedrägeri. Är inte det lite hårt? Eftersom.han har inte pratat mycket att man måste riva badrummet.

Som jag förstått ts så har säljaren bott i huset under en del av vintern. och har då glömt kvar slangvindan inkopplad. Det är inte omöjligt att säljaren faktiskt glömt den
ute. Då tycker jag att försäkringsbedrägeriet görs ihop ihop säljaren och köparen.

Diskussionen om slangvindan är enkel. Om säljaren säger att den inte ingår så.gör den inte det.
Man kan tycka mycket om mycket. FT skriver själv vad som har hänt, vad han har tänkt och hur han har agerat. Såvida han inte har delat, eller väljar att göra det, med sitt försäkringsbolag så är det försäkringsbedrägeri per definition i FAL. Min åsikt är att han även uppfyller kriterierna för framkallande av försäkringsfall. Men det finns det folk med mer högskolepoäng inom juridik än vad jag har att uttala sig om.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Då tycker jag att försäkringsbedrägeriet görs ihop ihop säljaren och köparen.
Du är bättre än så här. Med det resonemanget så tar du det här haveriet till helt nya höjder.

Då är alltså TS och försäljaren i maskopi och det var förutbestämt att säljaren skulle lämna vindan ute och sen skulle de dela på försäkringspengarna efter en kontantreglering? Varför finns då denna tråd? För att FT ska framstå trovärdigare inför försäkringsbolaget vid eventuell misstanke? Han sköter det jävligt illa i sådant fall.

För det är ju inte säljaren som har anmält skadan till sitt bolag. Det tror jag alla är tämligen överens om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.