D Daniel 109 skrev:
Att priset alltid sätts rätt kräver inte att efterfrågan och tillgång är konstant.
Hej Daniel 109

Jag skrev inte det, utan jag gav ett exempel så att vårt resonemang kommer framåt.

När vi skriver här på byggahus är det viktigt att vi hjälper till, så att elanvändare förstår hur vår elkraftförsörjning fungerar.
 
Ja, därför är det dumt att blanda ihop saker.
Ett varierande elpris orsakar inte höga nätkostnader.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, därför är det dumt att blanda ihop saker.
Ett varierande elpris orsakar inte höga nätkostnader.
Daniel 109

Jag utgår ifrån att debiteringen av ökade balanskostnader från Svenska kraftnät, hamnar på elnätskostnaden och inte på elenergin, är det fel?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, det är fel.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är fel.
Hej Daniel 109

Bra upplysning,

Jag har sökt efter hur utdebiteringen går till men inte hittat.

Hur går utdebiteringen till?

Har du källa?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej

Jag har nu kommit en bit på väg hur Svenska kraftnät löst problematiken att täcka de ökade kostnader som uppstått för balansering av elsystemet.

Det finansieras idag inte genom ökade elnätskostnader (Daniel 109 hade rätt, tack Daniel) utan genom att; ”Svenska kraftnät har ansökt om att få använda kapacitetsavgifter för totalt 4,4 miljarder kronor för att täcka ökade kostnader för balansering av elsystemet.” https://www.svk.se/press-och-nyhete...at-vill-sanka-balansansvarsavgiften-for-2023/

Kapacitetsavgifter infördes i samband med elprisområden och betalas av oss elanvändare; ”Kapacitetsavgiften uppstår på grund av prisskillnader mellan elområden, enligt formeln prisskillnaden gånger volymen el är lika med kapacitetsavgift för varje timme.” https://www.svk.se/press-och-nyhete...der-bakom-rekordhoga-kapacitetsavgifter-2021/

Man skriver vidare ” Det höga elpriset har medfört väsentligt ökade kostnader för Svenska kraftnäts stödtjänster. Svenska kraftnät har sedan tidigare beslutat om en höjning av grundavgiften i balansansvarsavgiften med 40 procent för 2023. För att täcka de ökade kostnaderna och det ackumulerade underskottet skulle vi dock behöva höja avgiften till de balansansvariga parterna med ca 200 procent inför 2023.” https://www.svk.se/press-och-nyhete...at-vill-sanka-balansansvarsavgiften-for-2023/

Hur man löser finansieringen i år (2024) och framöver det får vi se, men som jag tidigare visat så prognoserar man med att kostnaden för balansering av elsystemet blir högre 2024 än för 2023.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
De balansansvariga är elhandlare. Den kostnaden hamnar på elräkningen, inte nätavgiften. Jag skulle tro att kostnaden går ner ordentligt när alla dessa batterilager som byggs och projekteras är driftsatta.
 
D Daniel 109 skrev:
De balansansvariga är elhandlare. Den kostnaden hamnar på elräkningen, inte nätavgiften. Jag skulle tro att kostnaden går ner ordentligt när alla dessa batterilager som byggs och projekteras är driftsatta.
Orsaken till de höga avgifterna är väl ändå beroende på att transmissionsnätet är undermåligt i förhållande till behovet?

Så det är i praktiken en form av extra nätavgift som varierar med elpriset, när elen är billig (efterfrågan är låg eller lägre än produktionen) är balansavgiften/kapacitetsavgiften låg eller obefintlig, när elen är dyr (efterfrågan är stor i förhållande till billig produktion) är avgiften hög och spär på elpriset ytterligare.

Att avgiften ligger på elräkningen beror nog på att endast SKV kan veta belastningen på stamnätet mellan elområdena vilket är det som driver kostnaden.

En fråga:

El producerad i SE3 (eller för den delen NO?) som säljs till DE eller DK och transporteras via SE4, höjer inte den transporten priset på min el också producerad i SE3 men som konsumeras i SE4?
Jag menar, om inte den transit-elen fanns borde kapacitetsavgiften bli lägre?

Ingen annan verksamhet som drivs av staten har så differentierad avgift beroende på var i landet man bor som stamnätet.
 
Nej, nu har du nog rört ihop det. Kapacitetsavgifter och balanskostnader är helt olika saker.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, nu har du nog rört ihop det. Kapacitetsavgifter och balanskostnader är helt olika saker.
Javisst, men dom betalas ur samma kassa.

Svenska kraftnät har ansökt om att få använda kapacitetsavgifter för totalt 4,4 miljarder kronor för att täcka ökade kostnader för balansering av elsystemet.

Jag skiter i semantiken, det är våra pengar som används oavsett vilket namn det har.
 
D Dilato skrev:
Orsaken till de höga avgifterna är väl ändå beroende på att transmissionsnätet är undermåligt i förhållande till behovet?
Hej Dilato

Eftersom det normalt tar storleksordningen säg 3–6 år att planera, få godkännanden och att bygga en transformatorstation eller ett ställverk och ca 10-20 år att planera och bygga transmissionsledning för 400 kV så gäller det att få börja i tid.

Blir det protester för byggandet så kan det ta dubbla tiden.

Det har sedan länge funnits ett intresse från Svenska kraftnät att få bygga starkare transmissionsnät genom Sverige men det blev stora protester. När kärnkraften lades ned i de södra prisområdena så hade problemen varit betydligt mindre om vi fått planera och bygga mera i tid.

Se inlägg #41
https://www.byggahus.se/forum/threads/likstroem.285007/page-3

och inlägg #202
https://www.byggahus.se/forum/threads/eon-kostar-dubbelt-sa-mycket.519604/page-14#post-5761681

Det är många gånger som protester från personer och kommuner mm. med dåliga kunskaper i elkraftteknik som hindrat att vi kunnat planera och bygga i rimlig tid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Javisst, men dom betalas ur samma kassa.

Svenska kraftnät har ansökt om att få använda kapacitetsavgifter för totalt 4,4 miljarder kronor för att täcka ökade kostnader för balansering av elsystemet.

Jag skiter i semantiken, det är våra pengar som används oavsett vilket namn det har.
Hur kan du få det till att de betalas ur samma kassa?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur kan du få det till att de betalas ur samma kassa?
Om SVK använder pengar från kapacitetsavgifter till att betala balanskostnader så är det väl att ta pengar från EN kassa (kapacitetsavgifter) till två olika ändamål?
 
Vilka ändamål? Jag begriper inte alls vad du menar.
 
D Daniel 109 skrev:
Vilka ändamål? Jag begriper inte alls vad du menar.
Jag vet att du ibland väljer att ha begränsad fattningsförmåga, jag kan inte hjälpa dig mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.