Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du nu hellre. väljer att köpa skit. varför inte köpa ryobi skit som skit.Men
ryobis skit är lätt att fixa på garantin
Roybi försöker kalla sig nått mellanprisalternativ, men deras grejer har dåliga egenskaper.
Jag har använt flera andra lågprisgrejer, de har känts lågpris men haft ok funktion för priset.
Roybidragaren jag hade var tung, klumpig, snurrade sakta och laddade olidligt långsamt.
Jag tyckte då att nästa 1000 spänn för ett Makita batteri var dyrt till min gamla 14,4 volts maskin och köpte Roybidragaren med batteri och laddare för 1.500:-
Så här i efterhand skulle jag köpt ett Makitabatteri istället.
Häcksaxen klippte dåligt och lät värdskrig. Reklamerade men de lät så där illa, det var en egenskap.
Plockade isär den, tänkte att de glömt fetta in kugghjulen, men det fanns fett, det var den klena konstruktionen med kugghjul av en plåtbit som lät.
Om häcksaxen kostat 395:- kunde jag haft överseende med det, men den kostade 895:-.
Bosch skulle kostat 1195:- men fanns inte hemma.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ställtiden med en sladdmaskin är såpass mycket längre
För mig, som använder maskinen stationärt på en plats, skulle ställtiden i form av batteribyten göra en batteridriven kapsåg långsammare än en nätansluten. Som vanligt är rätt verktyg för respektive arbete bäst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Isakare Isakare skrev:
Roybi försöker kalla sig nått mellanprisalternativ, men deras grejer har dåliga egenskaper.
Jag har använt flera andra lågprisgrejer, de har känts lågpris men haft ok funktion för priset.
Roybidragaren jag hade var tung, klumpig, snurrade sakta och laddade olidligt långsamt.
Jag tyckte då att nästa 1000 spänn för ett Makita batteri var dyrt till min gamla 14,4 volts maskin och köpte Roybidragaren med batteri och laddare för 1.500:-.
Jag har haft upplevelsen att dom flesta ryobimaskinerna har dålig ergonomi. Ofta sitter handtag i konstig vinkel. Dessutom är dom dåligt avvibrerade så man får domningar om man använder maskinen en längre stund.
Har sökt en häcksax ett tag och kollat bland annat på Ryobis sortiment då vi har en sladdmaskin från Ryobi som tjänat i nära 20 år, samt har redan batterier i deras maskinpark. Av dom nya maskinerna med batteri så hittar jag bara en som går att använda till häckklippning. (Den med ställbar längd/vinkel) Dom andra maskinerna har handtaget så att man inte kan klippa häcken på överkant.
 
H heimlaga skrev:
till och med en ny maskin direkt ur nyöppnat paket löser ut jordfelsbrytaren.
H heimlaga skrev:
Samtidigt som "experterna" säger att allt är i sin ordning och jordfelsbrytaren hel.
Jordfelsbrytaren i sig är säkert hel men antingen har du en väldig otur med en ny maskin som är trasig eller så finns det andra problem i elanläggningen.

Jag kan garantera att det normala är att korrekta elanläggningar med jordfelsbrytare fungerar problemfritt med hela elverktyg. Det luriga är att felet kan sitta på ett helt annat ställe än i jordfelsbrytaren/elverktyget, men visa sig först då anläggningen används på ett visst sätt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Cheesen
Alfredo Alfredo skrev:
Jordfelsbrytaren i sig är säkert hel men antingen har du en väldig otur med en ny maskin som är trasig eller så finns det andra problem i elanläggningen.

Jag kan garantera att det normala är att korrekta elanläggningar med jordfelsbrytare fungerar problemfritt med hela elverktyg. Det luriga är att felet kan sitta på ett helt annat ställe än i jordfelsbrytaren/elverktyget, men visa sig först då anläggningen används på ett visst sätt.
Jag tror Heimlaga har någon skarvsladd som inte är juste...
 
Cheesen Cheesen skrev:
Jag tror Heimlaga har någon skarvsladd som inte är juste...
Det trodde jag också senast det hände och provade med en splitterny skarvsladd och bytte sladd på ett par maskiner. Utan förändring.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Låter lite som skogs/lantbrukarnivå för dig. Jag tror fortfarande du underskattar hur fruktansvärt bra och effektiva moderna batterimaskiner har blivit.
Milwaukee, Hilti.. kanske tom 36v+ istället för 18v. De flesta skogsbrukarna hemma kör dessa. i Rumänien är det vanligare med Hilti/DeWalt


Får väl komma ihåg att du låter lite som en dystopisk skogshuggare från 1994 ;) och jag är medveten om att du bor inne i djupa finska deflationsbygden och prissättningen på dina timmar släpar efter. Höj värdet på din tid! 🙃
Det beror väldigt mycket på vad man gör.

Jag har till exempel aldrig sett någon batterimaskin som motsvarar den här som jag använder mycket på byggen när jag borrar 38mm hål för dymlingar i timmer
https://www.eibenstock.com/en/produ...s/hand-held-drilling-machine-ehb-32-2-2-r-r-l

Och den här som jag borrar mindre hål med
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gbm-1600-re-06011B0000

Inte heller finns det såvitt jag vet någon vettig batteridriven bordscirkelsg med minst 3 kw motor och 75mm sågdjup.

När jag får bättre läge med pengar behöver jag en större och kraftigare elhyvel än den här https://www.makita.se/product/1911b.html Den är i klenaste laget. Och den är större och kraftigare än allt betteridrivet som jag känner till.

Och så vidare.

Visst kan det finnas men det blir dyrt. Eftersom jag likväl skall dra ut sladdar för de stora maskinerna kan jag också ha de mindre på sladd och spara pengar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det beror väldigt mycket på vad man gör.

Jag har till exempel aldrig sett någon batterimaskin som motsvarar den här som jag använder mycket på byggen när jag borrar 38mm hål för dymlingar i timmer
[länk]

Och den här som jag borrar mindre hål med
[länk]

Inte heller finns det såvitt jag vet någon vettig batteridriven bordscirkelsg med minst 3 kw motor och 75mm sågdjup.

När jag får bättre läge med pengar behöver jag en större och kraftigare elhyvel än den här [länk] Den är i klenaste laget. Och den är större och kraftigare än allt betteridrivet som jag känner till.

Och så vidare.

Visst kan det finnas men det blir dyrt. Eftersom jag likväl skall dra ut sladdar för de stora maskinerna kan jag också ha de mindre på sladd och spara pengar.
Borrmaskinen går troligen att ersätta med en sån här;
https://www.dewalt.se/produkt/dcd470n-xj/54v-xr-flexvolt-vinkelborrmaskin-rak-utan-batteri

Tror Isak Stålenhag använder en sån när han timrar, men så är han ju "sponsrad" av dewalt....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har haft upplevelsen att dom flesta ryobimaskinerna har dålig ergonomi. Ofta sitter handtag i konstig vinkel. Dessutom är dom dåligt avvibrerade så man får domningar om man använder maskinen en längre stund.
Har sökt en häcksax ett tag och kollat bland annat på Ryobis sortiment då vi har en sladdmaskin från Ryobi som tjänat i nära 20 år, samt har redan batterier i deras maskinpark. Av dom nya maskinerna med batteri så hittar jag bara en som går att använda till häckklippning. (Den med ställbar längd/vinkel) Dom andra maskinerna har handtaget så att man inte kan klippa häcken på överkant.
Då måste jag fråga, hur låter din gamla med sladd ??
Det var ju en sån jag köpte för 2 år sen. Lät så illa att grannarna kollade ut och undrade vad jag höll på med. Den skrek så det gjorde ont i öronen, jobba utan hörselskydd var otänkbart.
 
D
På temat batteridriven häcksax så har jag en Makita i högre serie (ca 3 loppor) men vilken dröm den är att använda. Mjuk och tyst och stark. Min fru som är livrädd för allt som är motordrivet kör den som om hon aldrig gjort något annat. Rekommenderas varmt om budgeten räcker till, kan kolla upp modellnumret vid tillfälle isf.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen
Isakare Isakare skrev:
Då måste jag fråga, hur låter din gamla med sladd ??
Det var ju en sån jag köpte för 2 år sen. Lät så illa att grannarna kollade ut och undrade vad jag höll på med. Den skrek så det gjorde ont i öronen, jobba utan hörselskydd var otänkbart.
Låter som en häcksax. Så länge man smörjer kniven så är den väldigt tyst.
 
Cheesen
D Den ofrivillige klåparen skrev:
På temat batteridriven häcksax så har jag en Makita i högre serie (ca 3 loppor) men vilken dröm den är att använda. Mjuk och tyst och stark. Min fru som är livrädd för allt som är motordrivet kör den som om hon aldrig gjort något annat. Rekommenderas varmt om budgeten räcker till, kan kolla upp modellnumret vid tillfälle isf.
Jag kollar på den här just nu... https://www.maskinklippet.se/tradga...saxar/husqvarna-120itk4-h-hacksax-med-batteri
Men har inte hittat någon fysisk butik som har den ännu... Vill gärna klämma lite på den innan jag slår till.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
P perlundstrom skrev:
Jag minns hur lättborrat det var när jag fick testa en slagborr med tryckluft som en snickare hade
Nu var det säkert inte en slagborr utan en borrhammare. Borrhammare finns även som batteridrivna. Nog alla märken har en.
Visst man kan kalla det samma sak men det skiljer hur det slås och vilken styrka.

En borrmaskin/borrskruvdragare med slagborr funktion funkar väl kanske i vanligt mjukttegel men kommer du till normal betong så är det borrhammare som gäller.

Be och få prova en batteridriven borrhammare på betong så kommer du förstå att man behöver inte tryckluft.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu var detta ingen verkstad för tillverkning utan användes för när man byggde prototyper, så kraven var lägre.
Ryobis maskiner har blivit bättre men samtidigt så har priserna gått upp vilket gör att det inte finns någon större anledning att köpa dem för snickeri jämfört med mer genomtänkta maskiner som blå Bosch.

Fördelen med Ryobi är utbudet av olika typer av maskiner finns ju en hel del man behöver till trädgården också som häcksax, trimmer, sekatör, giftspruta och pump för cyklar & däck.
 
M mnils skrev:
Ryobis maskiner har blivit bättre men samtidigt så har priserna gått upp vilket gör att det inte finns någon större anledning att köpa dem för snickeri jämfört med mer genomtänkta maskiner som blå Bosch.

Fördelen med Ryobi är utbudet av olika typer av maskiner finns ju en hel del man behöver till trädgården också som häcksax, trimmer, sekatör, giftspruta och pump för cyklar & däck.
Då var det kanske modernare verktyg jag jämförde priser på.

De flesta andra tillverkare är inte långt efter där skulle jag säga.
Makita och blå bosch har väl ett växande trädgårdssortiment, och sen finns det adaptrar till exempelvis ryobi ifall man inte vill ha fler batterisystem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.