A
GreenTurtle skrev:
Håller med dig om att det också är ett extremt snyggt kök. Det som skiljer främst mellan SH´s och mitt kök är väl framförallt att hans kök kostar 3 gånger mer än mitt :eek:
DItt kök e också snyggt! ;)
 
Den svenska avundsjukan har drabbat mej.... URSNYGGT!
 
Kommer in sent i debatten, men mycket fint kök. Är själv i planeringsstadiet till ett nytt lösvirkeshus.
Snickeriet liknar mycket Kvänums kök som vi har planerat in ochså i alm.

En sak jag undrar över är materialvalet. Vad gjorde att du har olika material på bänkskivorna och köksön? Jag planerar med granitskiva även på köksön. Är det något man inte har tänkt på?
 
stenene skrev:
Kommer in sent i dedatten, men mycket fint kök. Är själv i planeringsstadiet till ett nytt lösvirkeshus.
Snickeriet liknar mycket Kvänums kök som vi har planerat in ochså i alm.

En sak jag undrar över är materialvalet. Vad gjorde att du har olika material på bänkskivorna och köksön? Jag planerar med granitskiva även på köksön. Är det något man inte har täkt på?
Fanns inga granit skivor som var så breda som min kökskö och då hade fått bli att skarva 2 skivor istället (och det skulle nog inte bli så snyggt tyckte vi). Sedan så är ju den amerikanska valnötet en snygg kontrast till almen.
 
GreenTurtle skrev:
Fanns inga granit skivor som var så breda som min kökskö och då hade fått bli att skarva 2 skivor istället (och det skulle nog inte bli så snyggt tyckte vi). Sedan så är ju den amerikanska valnötet en snygg kontrast till almen.
Vad har du för typ av granit eftersom det inte skulle kunna täcka köksön?
de flesta stensorter går att få +3 meter x 2 meter
problemet är kanske att kunna hantera dem på byggplatsen = 80 kg / m²
 
Riktigt snyggt!

Är precis i renovera-köket-tagen själv och kikar på lösningar att montera glasskiva som stänkskydd. Om jag förstod dig rätt har ni bara "lutat upp" skivan mot väggen, har en trälist som låser skivan i överkant och en fog i nederkant.

Nu till mig fråga, lägger man fogsträngen sist när skivan så att säga är på plats i den vinkel som blir mellan bänkskiva och glas?

Gillade verkligen silikonet du använt, svårt att se på bilderna, men tror du även det passar till svart laminat som ju blir matt?
 
GreenTurtle skrev:
Ja, det är svart silikon. Se bara till att den är ättiksbaserad ocn antimögel behandlad.

Bra eller dåligt få du själv avgöra. Själv tycker jag att det är 100%-igt ;)

Bild på skarven:
De som lade min granit sa just att den INTE skall vara ättiksbaserad.
Ättika är en syra och syror kan ge färgförändringar i just granit.

Så i mitt kök blev det ättiskfri silikon.

Mvh
boogieman
 
Äckligt snyggt kök!!!

Fan, jag som var så nöjd med mitt budgetrenoverade 80-talskök.
 
Inte riktigt min smak men det ser gediget och välbyggt ut. Har lite svårt för när golv och kök nästan går ihop i varandra. Sen är det väldigt få kyl/frysar och diskmaskiner som är snygga i sig själv varför jag föredrar inbyggda dito eller alternativt att köpa svindyra fabrikat. Förmodligen blir det inbyggt för oss av den anledningen...
Men som sagt, gillar man ek så tycker även jag att det är ett fint kök.

Hoppas det inte låter som att jag tycker ert kök är fult, anledningen till att jag ventilerade vad jag tyckte var såklart att jag antar du ville ha input vad "vi andra" tycker, oavsett..
 
Hur funkar det med diskmaskin direkt jämte kyl eller frys (ser inte om det är kylen eller frysen som är närmast på bilderna)? Blir inte diskmaskinen varm, alltså värme som sedan sprider sig till kylen eller frysen som får jobba extra?

(Men det kanske bara är min gamla häck till diskmaskin som man kan bränna sig på...)
 
imported_Anders_S skrev:
Men som sagt, gillar man ek så tycker även jag att det är ett fint kök.
Haha men det var ju fortfarande inte ek =P
 
Som tidigare sagts - smaken är olika. Det är alltid svårt att inte prägla ett kök med sin egen smak. Om man nu inte vill det förstås. I min smak ser det här inte ens ut som ett kök, utan mer som en samling garderober.
Ljusår från min smak alltså.
 
Var ett tag sedan jag postade.

@Boogieman: som sagt, det kanske kan ge färförändringar. Men hos mig (och min polare som använde samma silikon) har det inte blivit någon färgförändring alls. Köket (och silikonsträngen) är nu över 2 år.

@5.2 racing: Tack!

@imported_Anders_S: som sagt, det är inte ek utan alm.

@johab: inga bekymmer med värme eller dylikt från diskmaskinen.

@Doldr: smaken är som baken som sagt. Du har rätt till din åsikt (även om jag förstås inte håller med :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.