F frasen_36 skrev:
För det första: Hur känner du till vad som planeras? Källa?
För det andra underhåller man inte ALLA skarvar på hela Essingeleden vid varje tillfälle.
För det tredje finns det inte så många andra broar med samma trafikvolym och lika många skarvar som Essingeleden.
Så du menar på fullt allvar att när man byggde Essingeleden så designade man den för att broskarvarna skulle "underhållas" var 6:månad?
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
F
L lat skrev:
Så du menar på fullt allvar att när man byggde Essingeleden så designade man den för att broskarvarna skulle "underhållas" var 6:månad?
Jag upprepar eftersom du tydligen ej läst det jag skrev.
Alla, skarvar underhålls ej varje gång.
 
F
L lat skrev:
Ölandsbron, Öresundsbron.
Påstår du att nån av de broarna har "underhåll" av broskarvarna var 6:månad.
Ölandsbron är 10 år yngre och Öresundsbron i stort "bara barnet" jämfört med Essingeleden som invigdes i mitten av 60-talet så de är naturligtvis inte jämförbara.
Ölandsbron är inte ens i närheten trafikvolymmässigt.
Essingeleden är dessutom inte "en bro". Det är som namnet säger en led med ett antal sammanbundna broar.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
T
L lat skrev:
Så du menar på fullt allvar att när man byggde Essingeleden så designade man den för att broskarvarna skulle "underhållas" var 6:månad?
Nä, den planerades som en tillfällig led tills man byggt ringled runt Stockholm och skulle finnas i 30 år ungefär så till mitten av 1990-talet....
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Blev så glad när jag såg en bild på en sån där kassettsnurra så letade hemma hos pappa i helgen när vi hälsade på och visst fanns de gamla Tintin-banden kvar 😄
Gammal kassettsnurra med ett urval av Tintin ljudbokskassetter på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Sorry f att jag avbröt bro/väg o telefonidiskussionerna 😛)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
-MH- och 21 till
  • Laddar…
4774
X17 GBs godaste glass någonsin 😀. Gillar egentligen inte glass men har alltid varit svag för isglass och den var super god. Inte sötsliskig som alla isglassar sedan den är.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mikael_L
D dilemma skrev:
Blev så glad när jag såg en bild på en sån där kassettsnurra så letade hemma hos pappa i helgen när vi hälsade på och visst fanns de gamla Tintin-banden kvar 😄
[bild]
(Sorry f att jag avbröt bro/väg o telefonidiskussionerna 😛)
Ooohhh, precis sådana hade jag, med den där träimitationen i plast. :)
 
  • Gilla
  • Haha
dilemma och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ooohhh, precis sådana hade jag, med den där träimitationen i plast. :)
Vi hade sån träimitationsplast på golvet i radhuset vi köpte 1990, tidigare ägare hade tröttnat (?) på linoleummattan och ville piffa till det. 😳
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
L lat skrev:
Mycket tveksam till att man bygger en bro där man planerar att "underhålla" broskarvarna 1ggr/halvåret.
Känns det normalt/sunt att göra så?
Ser du det ofta på andra broar?
Jag har glömt när Sundsvallsbron byggdes, men jag tror den underhålls varenda gång jag åker på den.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har glömt när Sundsvallsbron byggdes, men jag tror den underhålls varenda gång jag åker på den.
För att inte tala om Högakustenbron.
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För att inte tala om Högakustenbron.
Har du glömt bort att den finns? (Eller menar du att den underhålls lika frekvent som Sundsvallsbron?)
 
F fribygg skrev:
menar du att den underhålls lika frekvent som Sundsvallsbron?
Ja, typ...
 
hsd
Sandöbron , nära på glömd
 
hsd hsd skrev:
Sandöbron , nära på glömd
Morfar jobbade med det brobygget. Han var lyckligtvis på marken när bron rasade och 18 personer föll ner i älven och dog.
Olyckan blev knappt uppmärksammad i tidningarna, förutom i Ångermanland, för dan efter gick tyskarna in i Polen och orsakade helt andra tidningsrubriker.
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det gäller ju bara vad ungdomar tror. På den "riktiga" ( 1950 och1960-talet ) var det 10 öre, 25 öre och 1 kr. Vi barn/ungdomar öppnade ofta dörren och lyfte på trä-trallen eller kollade myntfacket, för att få lite extra veckopeng. Oftast bara 10-öringar, men en sådan räckte ju till 2 st Dixi- eller Rivalkola, det var ju värt besväret.
Någon gång andra halvan av 70-talet eller så minns jag att det fanns både automater som tog enbart 10-öringar och sådana som hade tre myntinkast. Tioöresautomaterna kostade det nog 20 öre att ringa från, kanske höjdes det till 30 men de blev ju väldigt opraktiska till annat än lokalsamtal. Minns ej om 25 räckte för att starta samtal i den andra typen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.