Essingeleden utan reperationer av broskarvar...
 
  • Haha
  • Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Essingeleden utan reperationer av broskarvar...
åkte med en gammal taxichaufför som sa att det bara var första 6månaderna efter invigningen som de inte varit repartioner på bron, inget jag går i god på ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F
Tokslut Tokslut skrev:
åkte med en gammal taxichaufför som sa att det bara var första 6månaderna efter invigningen som de inte varit repartioner på bron, inget jag går i god på ;)
Det kallas underhåll.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det kallas underhåll.
Nä, oplanerat "underhåll" kallas felavhjälpning.
 
F
L lat skrev:
Nä, oplanerat "underhåll" kallas felavhjälpning.
Hur vet du att det var "oplanerat"?
 
H heimlaga skrev:
Jag tror inte de finns att köpa som nya. Mina hjälphandtag är skrot- och loppisfynd.
Min morfar K A Nilsson fick patent på detta i början av 1900-talet och tillverkade ett stort antal.
 
  • Gilla
Unikt namn och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Hur vet du att det var "oplanerat"?
Mycket tveksam till att man bygger en bro där man planerar att "underhålla" broskarvarna 1ggr/halvåret.
Känns det normalt/sunt att göra så?
Ser du det ofta på andra broar?
 
D Dilato skrev:
I och med internet har det ju i praktiken blivit i princip gratis att ringa över hela världen.

Min fru sitter ibland i telefonsamtal flera timmar med folk i Afrika och USA, kostar 0 kronor (WhatsApp & Wifi).
Berätta för oss hur du har fått gratis internet uppkoppling 😎
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Berätta för oss hur du har fått gratis internet uppkoppling 😎
Det vimlar av gratis Wifi, varenda köpcentrum, snabbmatskedjor, bibliotek m.m.

Sedan har du:
WiFi Map® med mer än 150 miljoner WiFi-hotspots tillgängliga över hela världen.

Nu var det ju inte specifikt gratis internet vi pratade om utan att ringa utlandssamtal utan kostnad, och det gör man via internet (som *alla* ändå redan har så det kostar inte extra).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Mycket tveksam till att man bygger en bro där man planerar att "underhålla" broskarvarna 1ggr/halvåret.
Känns det normalt/sunt att göra så?
Ser du det ofta på andra broar?
Just skarvarna vet jag inte men det finns broar som har kontinuerligt underhåll med till exempel målning. Det mest kända exemplet är väl Golden Gate som målas om kontinuerligt. Om jag inte missminner mig tar det 7 år att göra ett varv.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Just skarvarna vet jag inte men det finns broar som har kontinuerligt underhåll med till exempel målning. Det mest kända exemplet är väl Golden Gate som målas om kontinuerligt. Om jag inte missminner mig tar det 7 år att göra ett varv.
Jo, undantagsfall går alltid att hitta och är jävligt ointressanta när man diskuterar "normalfall".
Kan väl säga att 99,5% av de svenska broarna är inte konstruerade för "kontinuerligt underhåll" eller "underhåll" 1ggr/halvåret.
Men det kanske är de 0,5% som Essingeleden representerar?
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
F
L lat skrev:
Mycket tveksam till att man bygger en bro där man planerar att "underhålla" broskarvarna 1ggr/halvåret.
Känns det normalt/sunt att göra så?
Ser du det ofta på andra broar?
För det första: Hur känner du till vad som planeras? Källa?
För det andra underhåller man inte ALLA skarvar på hela Essingeleden vid varje tillfälle.
För det tredje finns det inte så många andra broar med samma trafikvolym och lika många skarvar som Essingeleden.
 
F
L lat skrev:
Jo, undantagsfall går alltid att hitta och är jävligt ointressanta när man diskuterar "normalfall".
Kan väl säga att 99,5% av de svenska broarna är inte konstruerade för "kontinuerligt underhåll" eller "underhåll" 1ggr/halvåret.
Men det kanske är de 0,5% som Essingeleden representerar?
Av "dina" 99,5 procent broar är det inte många - snarare inga - som har lika många broskarvar som Essingeleden.
 
Redigerat:
F frasen_36 skrev:
broslarvar
Om de slutar broslarva behöver de kanske inte vara där så ofta..
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Av "dina" 99,5 procent broar är det inte många - snarare inga - som har lika många broskarvar som Essingeleden.
Ölandsbron, Öresundsbron.
Påstår du att nån av de broarna har "underhåll" av broskarvarna var 6:månad.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.