JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Som kund behöver du förstå att du har köpt en rullande dator och mjukvara kommer alltid att ha buggar. Du är inte beredd att betala priset det skulle kosta med en bil som till 100% är buggfri. Har ägt några bilar genom åren och återkallning av mekaniska orsaker har hänt mig flera gånger, sist var det faktiskt Volvo som återkallade bilen på grund av någon form av problem med säkerhetsbältet.
Jag har OTA-uppdateringar i min bil och tycker rent principiellt att det är bra. Men det är stor skillnad på förbättrad funktionalitet av karaktären ”bättre stöd för Apple CarPlay” eller ”förbättrad laddkurva”, ”ny layout på skärmen” eller varför inte ”tillagd möjlighet att öppna frunken med FOB:en” och saker som direkt påverkar säkerheten. Det är inte ok att t ex den adaptiva farthållaren, lane assist eller bromsarna får frispel eller att hastighetsmätaren inte funkar som den ska.

Jag betalar för en färdig produkt och förväntar mig också en sådan.

Och det här är förstås inget som är unikt för elbilar egentligen, även om många elbilar har ännu högre grad av mjukvara som styr bilens funktioner än vad fossilbilar har.

Jag är väl medveten om att buggar förekommer i alla mjukvaror, men det är rejäl skillnad på en app eller ett spel som hänger sig i en viss situation eller en varukorg på en webbsida som det inte går att checka ut ifrån och en 2 tons bil som färdas i 100 km/tim.

Mjukvaruproblem är en förklaring men ingen ursäkt när det handlar om bilar.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Skulle inte bli förvånad om vissa bilar (VW och alla kineser) känner igen att den är i en WLTP cykel och optimerar sig där efter.
Du menar typ dieselgate ??
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag har OTA-uppdateringar i min bil och tycker rent principiellt att det är bra. Men det är stor skillnad på förbättrad funktionalitet av karaktären ”bättre stöd för Apple CarPlay” eller ”förbättrad laddkurva”, ”ny layout på skärmen” eller varför inte ”tillagd möjlighet att öppna frunken med FOB:en” och saker som direkt påverkar säkerheten. Det är inte ok att t ex den adaptiva farthållaren, lane assist eller bromsarna får frispel eller att hastighetsmätaren inte funkar som den ska.

Jag betalar för en färdig produkt och förväntar mig också en sådan.

Och det här är förstås inget som är unikt för elbilar egentligen, även om många elbilar har ännu högre grad av mjukvara som styr bilens funktioner än vad fossilbilar har.

Jag är väl medveten om att buggar förekommer i alla mjukvaror, men det är rejäl skillnad på en app eller ett spel som hänger sig i en viss situation eller en varukorg på en webbsida som det inte går att checka ut ifrån och en 2 tons bil som färdas i 100 km/tim.

Mjukvaruproblem är en förklaring men ingen ursäkt när det handlar om bilar.
Skulle påstå att det faktiskt är färre saker som styrs av mjukvara i en elbil än en vanlig bil. Plug-in hybrider såklart värst.

Saken är väl bara att man nu valt att helt plötsligt krångla till allt som ställer till problem. Speciellt när man vill ha aktiva system och oändlig datakommunikation för FSD.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Du menar typ dieselgate ??
Japp därför är huvudmistänkt VW 😎
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
JanneJanne123
J jocke31 skrev:
Jag har OTA-uppdateringar i min bil och tycker rent principiellt att det är bra. Men det är stor skillnad på förbättrad funktionalitet av karaktären ”bättre stöd för Apple CarPlay” eller ”förbättrad laddkurva”, ”ny layout på skärmen” eller varför inte ”tillagd möjlighet att öppna frunken med FOB:en” och saker som direkt påverkar säkerheten. Det är inte ok att t ex den adaptiva farthållaren, lane assist eller bromsarna får frispel eller att hastighetsmätaren inte funkar som den ska.

Jag betalar för en färdig produkt och förväntar mig också en sådan.

Och det här är förstås inget som är unikt för elbilar egentligen, även om många elbilar har ännu högre grad av mjukvara som styr bilens funktioner än vad fossilbilar har.

Jag är väl medveten om att buggar förekommer i alla mjukvaror, men det är rejäl skillnad på en app eller ett spel som hänger sig i en viss situation eller en varukorg på en webbsida som det inte går att checka ut ifrån och en 2 tons bil som färdas i 100 km/tim.

Mjukvaruproblem är en förklaring men ingen ursäkt när det handlar om bilar.
Tyvärr är det klurigt att få båda sakerna. Man vill dels ha snabba uppdateringar som gör vissa avseenden av din bil bättre, men också ha stabila uppdateringar som inte riskerar att påverka bilens system på ett negativt sätt. Än så länge verkar de vitala systemen i bilar rätt sällan drabbas av buggar, så jag gissar att extra krut läggs på testning och verifiering där, men på områden som tex adaptiv farthållare och skyltavläsning är det mer High Chaparral. Jag säger inte att det här är bra och rimligt, men jag förstår varför det blir såhär. De stora tillverkarna är helt enkelt inte duktiga nog och saknar processer för att utveckla mjukvara effektivt.

Man kan ju göra som i flygvärlden där all mjukvara behöver testas och certifieras in absurdum, men det kommer till en rejäl prislapp.
 
G Greger_08 skrev:
Japp därför är huvudmistänkt VW 😎
Vi har ju alla sett att biltillverkare ibland fuskar. Men hur menar du att det skulle gå till att fuska sig till en lägre förbrukning? Det går med en dieselmotor därför att man kan optimera för antingen utsläpp eller förbrukning. Men om de väljer att låta motorstyrenheten uppföra sig på ett annat effektivare vis under test så måste ju frågan vara vilken förlusten skulle vara med att göra det vid normal körning.
 
D
Funderar på att slå till på en EQE350+, tankar, vad bör jag absolut veta eller tänka på?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D djac skrev:
Funderar på att slå till på en EQE350+, tankar, vad bör jag absolut veta eller tänka på?
Åkte med en EQS taxi, han var väldigt nöjd med laddning, räckvidd och förbrukning. Troligtvis delar dom mycket teknik…

Jag har själv väldigt svårt för Mercedes interiör men det är ju bara smaksak…
 
D djac skrev:
Funderar på att slå till på en EQE350+, tankar, vad bör jag absolut veta eller tänka på?
Dom verkar bra. Bara att det är mycket pengar som går åt
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom verkar bra. Bara att det är mycket pengar som går åt
Ja, det är ju det, drar mig lite för det men är svag för Mercedes och gjorde misstaget att gå och kika på den..
 
D djac skrev:
Ja, det är ju det, drar mig lite för det men är svag för Mercedes och gjorde misstaget att gå och kika på den..
Är det värt 11' i månaden?
 
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är det värt 11' i månaden?
Nej det är det såklart inte, det är fåfänga, vi får se om jag kan bli av med min nuvarande till rimligt pris, det får avgöra.
 
Någon som provkört nya e-C3?
Jag skulle ju egentligen inte skaffa ny bil igen men till det priset (344k Maxutrustad) så blir det typ samma ägandekostnad för mig som min 10år gamla bensinare.

Det är väl avsaknaden av värmepump som klämmer men till skillnad från många behöver jag inte så mycket räckvidd ( klarade mig ju på 15-20mil i el-minin innan). Behöver heller inte dra släp,4WD eller massa tech ( räcker med carplay).
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Någon som provkört nya e-C3?
Jag skulle ju egentligen inte skaffa ny bil igen men till det priset (344k Maxutrustad) så blir det typ samma ägandekostnad för mig som min 10år gamla bensinare.

Det är väl avsaknaden av värmepump som klämmer men till skillnad från många behöver jag inte så mycket räckvidd ( klarade mig ju på 15-20mil i el-minin innan). Behöver heller inte dra släp,4WD eller massa tech ( räcker med carplay).
Ett tag var det där med värmepump något som lyftes fram mycket i artiklar men jag har för mig att jag nyligen läste en mer balanserad analys där slutsatsen var att det inte betyder så mycket om man inte gör långresor i kallt klimat.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D djac skrev:
Ett tag var det där med värmepump något som lyftes fram mycket i artiklar men jag har för mig att jag nyligen läste en mer balanserad analys där slutsatsen var att det inte betyder så mycket om man inte gör långresor i kallt klimat.
Den gör ändå en del skillnad framförallt på korta resor när bilen skall värmas mycket men i vardagen är sällan räckvidden särskilt relevant.

Ju fortare och längre du kör desto mindre andel av energin står uppvärmningen av bilen för men det är också på långresor man vill få ut dom sista milen räckvidd som mest…
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.