Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du menade uppenbarligen att citera någon annan.
Jag avsåg faktiskt att citera dig. Risken för genomspikning i ett tak måste vara försumbar så fördelen med att kunna byta ledningar i en flexslang blir rent hypotetisk.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag avsåg faktiskt att citera dig. Risken för genomspikning i ett tak måste vara försumbar så fördelen med att kunna byta ledningar i en flexslang blir rent hypotetisk.
Och var skrev jag annorlunda?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Takhöjd på 3,45 m och planer på spots
...
Jösses...
Kulturförstöring, finns det som begrepp?🤔
Häng en vacker tidstypisk lampa i rummet för guds skull!
Kära du, du kallar dig själv inredare. Det är ett rum på ca 37m2, det belyser man inte med en enda taklampa. Hur tidstypisk den än är. Du vet inte ens vad du pratar om. Innan du hoppar på människor så kanske du skall fundera på vad du skriver och varför. Jag bad aldrig om din åsikt kring min inredning. Har du inget vettigt att tillföra tråden så håll dig borta. Men du kanske mår bra när du får klanka ner på människor? Tidstypiskt… fastigheten är från 1880, Googla fram när Edison konstruerade den första glödlampan… menar du att jag skall ha fotogenlampor?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Kära du, du kallar dig själv inredare. Det är ett rum på ca 37m2, det belyser man inte med en enda taklampa. Hur tidstypisk den än är. Du vet inte ens vad du pratar om. Innan du hoppar på människor så kanske du skall fundera på vad du skriver och varför. Jag bad aldrig om din åsikt kring min inredning. Har du inget vettigt att tillföra tråden så håll dig borta. Men du kanske mår bra när du får klanka ner på människor? Tidstypiskt… fastigheten är från 1880, Googla fram när Edison konstruerade den första glödlampan… menar du att jag skall ha fotogenlampor?
Bågljus! Sista skriket 1880. Kombinerar nackdelarna med fotogenlampan som rök och behov att justera lampan med skyhög elförbrukning. 😉
 
Bågljus var den enda elektriska ljuskällan i första halvan 1800-talet. Extremt bländande. Jag har jobbat med det i mitt examensarbete på -80-talet pga vissa spännande egenskaper.
Klart man kan sätta spottar i en 1880-tals lägenhet, det är helhetsintrycket som gör en stilmässig inredning. Det krävs en hel del finkänsla för sådant. Ofta är det inte att sätta Renova i uttagsvägen som gör det bra. Det är för enkelt!
 
  • Gilla
Andreas Kneg
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
3,45 upp där det är glesa plankor med 1-2cm mellan varje planka?
Du tycker det är ok med moderna spottar men kan inte tänka dig att sätta ett modernt undertak så du slipper plankor med mellanrum och behöva slabba med att putsa in kablar?
Eller varför inte spottar på skena så blir det ju både kabel och fäste i samma...
 
Redigerat:
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Bor i en lägenhet från 1880 typ och skall ha spots i taket(utanpåliggande) men kabel skall gå i putsen i taket…

Nu till min utmaning, det verkar som putsen ev är för tunn på sina ställen för ett 16 flex rör och nej det går inte fräsa djupare. El det går men det är praktiskt omöjligt.

Jag har sett och hört att det är tillåtet att putsa in viss typ av kabel EKK el EKLK el några med Q… men elektrikern stretar emot o argumenterar att det inte är tillåtet.

Fråga, vart står egentligen installationsels regler? Hur övertygar jag elektrikern?

Alternativ 2
Finns det flexslang som är typ 10-12 mm inte 16 som man kan använda för 230?
En kabel ska ha basskydd och felskydd. Ex EQQ eller EQLQ har det. De behöver inte förläggas i rör, så det är okej att bygga in dem. FQ har bara basskydd vilket innebär att den måste ha rör.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Kära du, du kallar dig själv inredare. Det är ett rum på ca 37m2, det belyser man inte med en enda taklampa. Hur tidstypisk den än är. Du vet inte ens vad du pratar om. Innan du hoppar på människor så kanske du skall fundera på vad du skriver och varför. Jag bad aldrig om din åsikt kring min inredning. Har du inget vettigt att tillföra tråden så håll dig borta. Men du kanske mår bra när du får klanka ner på människor? Tidstypiskt… fastigheten är från 1880, Googla fram när Edison konstruerade den första glödlampan… menar du att jag skall ha fotogenlampor?
Varför begränsar du alternativet till en enda lampa?
Det verkar som att du ändå förstår att något är fel med dina spotar när du tar saken så personligt...🤔
Mitt förslag tyckte jag var bra när det verkade som att du var osäker på det praktiska också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.