Mikael_L
J jonaserik skrev:
Nu är jag inte insatt i det med solceller och tillverkning av el. Men om jag bara använder det till egen förbrukning som att värma VV och kanske en pool med en el-patron. Ska ju inte vara något probelm att göra så. Utan att föra ut det på nätet. Är det då skatt på genproduktion, behöver ju inte tala om att jag har solceller. Lika med att värma VV och en pool med solfångare, där finns inget som hindrar det.
Varför tycka sig tro att det är en inkomst och ekonomi att installera överkurs för sitt ego med plånboken. har inte funderat på solceller, men det går nog inte att försörja husets el utan att ha ett batteriblock som kan hålla spänningen på rätt nivå. Blir liksom lite kaka på kaka, först göra om till växel och sen till lik och sen igen till växel. Verkar som att det blir rätt stora förluster då.
Någon som vet bättre än mina tankar.
Jag tror inte att det i dagsläget är något problem att skaffa solceller på sitt eget hus, på sin båt, på sin husvagn, på sitt fritidshus, och sen bara använda elen själv, utan att skatta för det.
Och jag har mycket svårt att se hur sådan skatt skulle kunna införas, det skulle bli väldigt tungt administrativt.

Dock är en sådan anläggning inte berättigad till grön-teknik-avdrag eller några 60 öre per producerad kWh - naturligtvis.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror inte att det i dagsläget är något problem att skaffa solceller på sitt eget hus, på sin båt, på sin husvagn, på sitt fritidshus, och sen bara använda elen själv, utan att skatta för det.
Och jag har mycket svårt att se hur sådan skatt skulle kunna införas, det skulle bli väldigt tungt administrativt.

Dock är en sådan anläggning inte berättigad till grön-teknik-avdrag eller några 60 öre per producerad kWh - naturligtvis.
Då är det bara tänket för egen plånbok som gäller, sen att det med 60 öringen kan vara en morot, men är det inte skatt på producerad el då, vad jag förstår att betala. Rätta mig om jag har fel. Klart det kostar mer att inte ha någon subvension vid installation, men måste man ha så stort att sälja ut på nätet då. Måste vara mer ekonomiskt att sätta upp lagom, så det räcker för mig själv.
Och när alla ska ha solceller och det blir för mycket ut på näten, vad ska göras då. Stänga all annan produktion, vattenkraft, kärnkraft, vind, fungerar det, troligen inte.
 
D daVinci skrev:
Du kan inte ignorera lagstiftningen. Och som jag förstått den är nätägaren i Sverige skyldig att ordna så att inmatningen i nätet fungerar.
Dvs den dagen ens växelriktare stänger av pga överspänning så skickar man bara en anmälan till EI. Då måste nätägaren lösa problemet.
(Kan man tycka är orättvist och fel, men det är pöbelns godtycke som manifesteras i lagstiftningen och den drivs igenom med våld. Jag föredrar frivilliga avtal istället, men verkar vara ganska ensam om det).

"Lösningen" för elområden i Sverige blir att producenter drar ned produktionen när priset blir för lågt, och att staten slutar obstruera för de som vill lagra och producera vätgas (när priset är lågt).

Om man liknar näringslivet vid en cyklist så har staten ställt ett gäng runt om med käppar. Och så fort näringslivet försöker ta sig fram, så sticker gänget käpparna i hjulen. (Och en del kommer då säga att först måste vi få hjulen att rulla, sedan kan vi ta bort käpparna).
Nu är ju elnäten monopol, av en bra anledning. Då fungerar det inte att hänvisa till frivilliga avtal och marknadsekonomi.

Balansen på el i hela elområdet löses som sagt med marknadsekonomi. Den funktionen kan förbättras genom att dra ner på skatteavdraget vid lågt elpris. Tex att avdraget aldrig kan bli högre än elpriset. Även skatten bör begränsas så att den aldrig är över 100%.

Staten obstruerar inte för den som vill lagra el i batterier eller producera vätgas.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu är ju elnäten monopol, av en bra anledning. Då fungerar det inte att hänvisa till frivilliga avtal och marknadsekonomi.

Balansen på el i hela elområdet löses som sagt med marknadsekonomi. Den funktionen kan förbättras genom att dra ner på skatteavdraget vid lågt elpris. Tex att avdraget aldrig kan bli högre än elpriset. Även skatten bör begränsas så att den aldrig är över 100%.

Staten obstruerar inte för den som vill lagra el i batterier eller producera vätgas.
Jo men det det här problemet löser ingen marknadsekonomi och det är ju SvK som får ge order om en bortkoppling av ett område.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet...-funkar-frankoppling-om-elen-inte-racker-till
 
Jo, det problemet har marknadsekonomin löst hittills. Någon bortkoppling har inte behövts.
 
J jonaserik skrev:
Då är det bara tänket för egen plånbok som gäller, sen att det med 60 öringen kan vara en morot, men är det inte skatt på producerad el då, vad jag förstår att betala. Rätta mig om jag har fel. Klart det kostar mer att inte ha någon subvension vid installation, men måste man ha så stort att sälja ut på nätet då. Måste vara mer ekonomiskt att sätta upp lagom, så det räcker för mig själv.
Och när alla ska ha solceller och det blir för mycket ut på näten, vad ska göras då. Stänga all annan produktion, vattenkraft, kärnkraft, vind, fungerar det, troligen inte.
Jag har lite svårt att förstå vad du skriver. Men den sk 60-öreingen är bara återbetalning av inbetald skatt.

För varje kWh egenproducerad el som du säljer, och köper tillbaka, så betalar du ca 60-öre i skatt. Och de 60 öre återbetalas då.
Det är ingen subvention på något sätt utan mer skattebefrielse för egenproducerad el. (De som anser att staten borde äga allt kommer dock se skattebefrielse som subvention. Så en del kallar det för subvention).

Om det blir stor produktion av effekt utan att efterfrågan är stor kommer priset falla. Och har vi då perioder med lite produktion och stor efterfrågan kommer priset att gå upp. Det göra sk prisarbitrage lönsamt. Dvs lagring.
T ex avser Vattenfall sparka igång sitt ganska stora pumpkraftverk. De kan då köpa el när det är billigt och sälja el när den är dyr. Vilket plattar ut priskurvan.

I takt med att batterier blir billigare och billigare blir det lönsamt med sådan lagring. Priset är nu nere på ca $89/kWh i inköp för Li-jon batteri celler. Men det är då i stora volymer. För hemmalagring tillkommer lite elektronik och förpackning. Det kommer falla iom att priset på battericeller faller. Na-jon är i grunden billigare så när produktionskapaciteten för det ökar kommer pris på stationär lagring att falla mer. Råvarukostnaden för Na-jon ligger på $4 per kWh. Och då är det för närvarande ca 5000-7000 laddcykler. Sedan finns andra intressanta batteri-kemier som är lämpliga för stationär lagring.
 
När du får 60öre per utmatad kWh finns det ett incitament att sälja även när marknaden inte vill köpa. Ner till -60öre/kWh. Jag ser det definitivt som ett stöd. Vill man inte ta bort det kan man i alla fall se till att man inte får mer än elpriset.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu är ju elnäten monopol, av en bra anledning. Då fungerar det inte att hänvisa till frivilliga avtal och marknadsekonomi.

Balansen på el i hela elområdet löses som sagt med marknadsekonomi. Den funktionen kan förbättras genom att dra ner på skatteavdraget vid lågt elpris. Tex att avdraget aldrig kan bli högre än elpriset. Även skatten bör begränsas så att den aldrig är över 100%.

Staten obstruerar inte för den som vill lagra el i batterier eller producera vätgas.
Absolut så kan "för mycket" energi in i nätet vara ett problem. Men vi är långt därifrån ännu. Dessutom så kommer efterfrågan att öka rejält de närmaste åren.
Att nätbolaget tycker att solel från villor är ett problem ser vi inte. De annonserar ganska friskt om att vi ska installera solceller på taken och erbjuder både rabatter och subventioner.

Det går att öka egenanvändningen av solel. Kanske inte väldigt mycket, men i alla fall en del. Det som motsäger detta i dagsläget är att det inte lönar sig. Elpriset är mestadels lägre på nätterna. Det andra är att det inte finns enkla system att styra över förbrukning till lämpligaste tidpunkt. Exempelvis så saknar de flesta värmepumpar ackumulatortank. Inte ens för varmvatten finns någon tank, utan varmvatten produceras vid behov. Här finns fortfarande mycket att göra.
Att underlaget för 60- öringen är inlevererad effekt oavsett om det är brist eller överskott är inget incitament till förändring av förbrukningsmönster. Det är inte bra. Bättre om den tas bort vid låga prisnivåer och höjs vid höga. I teorin en enkel sak men i praktiken något knepig.
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det problemet har marknadsekonomin löst hittills. Någon bortkoppling har inte behövts.
Nej men det kommer säkert!?

Sen är det då två olika problem som nu diskuteras.

1. Höga spännningsnivåer i ett lokalnät som kan vålla skada för elutrustning.

2. En snabbare förändring av solcellsproduktionen när en väderfront drar in och solen går i moln.
Har man inte tillräckligt med reglerkraft så återstår det bara en större bortkoppling.

Så Danmark samt SE4 ligger då risigt till för en blackout.

Sen finns det nu då tomtar som på allvar vill köpa fossilgasturbiner som lösning.
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När du får 60öre per utmatad kWh finns det ett incitament att sälja även när marknaden inte vill köpa. Ner till -60öre/kWh. Jag ser det definitivt som ett stöd. Vill man inte ta bort det kan man i alla fall se till att man inte får mer än elpriset.
Nej men du förstår inte alls. Och du ignorerar helt vad jag förklarar för dig. På så vis fortsätter du att inte förstå.
Det finns fakta och det finns preferenser. Jag har inga synpunkter på dina preferenser men störs av att fakta blir fel.

Principen som gänget med största våldskapitalet har stipulerat är att vi skall plundras när vi köper el. Dock har man infört ett undantag som säger att vi inte behöver plundras för får egenproducerade el.
Det är vad som gäller.

Sedan skall detta verkställas. Och då har man värkt fram lösningen att vi plundras alltid när vi köper men den som säljer får tillbaka stöldgodset i efterhand.
Den löses då enkelt genom att nätägaren rapporterar in inmatat och förbrukad effekt till gänget. Gänget återbetalar då 60 öre per levererad kWh. Det är implementationen. Och den kostar inte så mycket.

Det du vill göra är att ändra på lagstiftningen och göra den flummig i bästa fall. Och sedan komplicera verkställandet. Har du ens tänkt på hur verkställandet skall implementeras.

Vidare har du fel i tankegångarna.
Ex.
1. Jag säljer vid 13 öre och återköper vid 43 öre. Jag betalar 30 öre för lagringen av min egenproducerade el.
2. Jag säljer vid -3 öre och återköper vid 33 öre. Jag betalar 30 öre för lagringen av min egenproducerade el.

Detta vill du ändra och säga att i fall 2 skall jag betala 33 öre för lagringen. Baserat på vilken princip då?
Svaret är: ditt godtycke.

Undantag i principer är väldigt olycklig och skapar typiskt mer problem än de löser. Det är nog illa som det är med undantaget att egenproducera el skall vara skattefri. Men samtidigt lär väl gänget inse att det blir väldigt illa om man skall fara runt i villorna och kolla så att alla betalar skatt för egenproducerad el.

I grunden är felet att ta ut skatt på el. Det är själva huvudfelet här. Tar man bort det felet försvinner massor av problem.
 
Sen finns det då lösningar och som en lustigkurre i USA-Kalifornien uttryckt det.
(just Kalifornien omnämns i artikeln om nedsläckning av Danmark)

Men jag själv ser då en tredje bild där man mixar energislagen inkl kärnkraft precis som i USA's energiplan kommande år.
 
  • Illustration av två energistyrsystem: "Energiewende" med en stressad person och "Nuclear" med en avslappnad person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej men det kommer säkert!?

Sen är det då två olika problem som nu diskuteras.

1. Höga spännningsnivåer i ett lokalnät som kan vålla skada för elutrustning.

2. En snabbare förändring av solcellsproduktionen när en väderfront drar in och solen går i moln.
Har man inte tillräckligt med reglerkraft så återstår det bara en större bortkoppling.

Så Danmark samt SE4 ligger då risigt till för en blackout.

Sen finns det nu då tomtar som på allvar vill köpa fossilgasturbiner som lösning.
1. Händer inte eftersom växelriktaren inte matar ut energi om spänningen är för hög.

2. Är bara ett problem om stora solcellsparker ligger i samma område. Villainstallationer blir så spridda att det inte blir plötsliga förändringar.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Imorgon, kl 14-15 kommer elpriset i SE3 vara minus 42 öre/kWh.
Jag tänker ladda bilen då. :)

Just nu är det bara minus 15 öre, förra timmen minus 16 öre.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Imorgon, kl 14-15 kommer elpriset i SE3 vara minus 42 öre/kWh.
Jag tänker ladda bilen då. :)

Just nu är det bara minus 15 öre, förra timmen minus 16 öre.
Har inte timpris, men får du betalt för att ladda bilen då och hur blir det på en faktura. Lite knepigt det med timpris att hålla reda på kostnaden. Då måste man kanske ha lite mer prylar som säkrar upp enligt lägsta pris. Vad har det gett dig under vintern som var.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Imorgon, kl 14-15 kommer elpriset i SE3 vara minus 42 öre/kWh.
Jag tänker ladda bilen då. :)

Just nu är det bara minus 15 öre, förra timmen minus 16 öre.
Sen jag fick Tibbers gridrewards så laddar jag i princip bara med det, hittills i juni har jag fått 181kr för att ladda bilen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.