D Daniel 109 skrev:
Risken för vad då?
Precis som jag skrev, det är tätt för stunden sen kör man på.
Däcket blir varmt sen är explosionen ett faktum.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Varför är det så svårt att förstå att ett däck som blivit tomt på luft utan att man riktigt vet varför måste kontrolleras på insidan?
Det är inte alls svårt att förstå. Men ibland vet man precis hur och när det blivit tomt på luft.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Precis som jag skrev, det är tätt för stunden sen kör man på.
Däcket blir varmt sen är explosionen ett faktum.
Varför skulle däcket explodera för att det en gång haft svårt att hålla luft?
 
T
D Daniel 109 skrev:
Det finns ju lösningar med lösa kulor i däcket för att balansera. Ger verkligen lös vätska obalans?
Förr la dom finsand, typ blästersand för att balansera, iaf i staterna
 
A Avemo skrev:
Jag skall försöka uttrycka mig tydligare. Utgör punkasprayen någon risk i ett däck som inte har några skador på stommen? Jag pratar alltså om det från en rent teknisk synvinkel.
Beror på vilket däck finns flera olika sorters som tidigare nämnts.

Men jag ger upp, fortsätt ni vara lekmanna experter det är ju dom viktigaste som finns för oss.

Lycka till och hej då.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle däcket explodera för att det en gång haft svårt att hålla luft?
För att däcket är tomkört och däckets bärsida inte är intakt.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Men jag ger upp, fortsätt ni vara lekmanna experter det är ju dom viktigaste som finns för oss.
När du som är den riktiga experten inte svarar på frågan har vi ju inget alternativ till att vara lekmannaexperter.
 
Så bara för att det haft en punktering så har det körts tomt?
 
A Avemo skrev:
När du som är den riktiga experten inte svarar på frågan har vi ju inget alternativ till att vara lekmannaexperter.
Frågan är svarad på men experterna vill inte lyssna
 
D Daniel 109 skrev:
Så bara för att det haft en punktering så har det körts tomt?
Godnatt
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Frågan är svarad på men experterna vill inte lyssna
Jag kan ha missat något av alla inlägg i denna tråd. Frågan jag ställde var alltså om det innebär någon säkerhetsrisk att köra med punkaspray i däcket om det inte har några skador på stommen. Jag ser bara att du gång på gång upprepar att det är en risk att köra med ett däck som har en skada på stommen och att detta är svårt att se utifrån. Något som vi är helt överens om.
 
D Daniel 109 skrev:
Så bara för att det haft en punktering så har det körts tomt?
Sov gott.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Skador från en spik borde inte orsaka däck explosion om den orsakar något. Däckbranchen bryr sig väl inte om vad som orsakade punkteringen heller.

Jag har svårt att lita på en branch som vinner på att förespråka mer jobb. De gör inte en risk/kostnadskalkyl på mina premisser. På liknande sätt som det ofta rekommenderas onödigt omfattande renoveringar sv våtrum.
Håller med. Lite som att det aldrig händer att veterinären svarar som vårdcentralen när man ringer in orolig en helg. Har aldrig hänt att en veterinär svarar, ge hunden en halv alvedon och ring om det blir värre. Ändå är de lika seriösa som däckhandlaren. Oj, har hunden ätit dåligt? Kom hit för säkerhets skull för tusan. Sen så får man betala 1500 för lite kokt kyckling. Eller ett däck då i det här fallet.
De vill tjäna snabbast möjliga pengar på kundens oro.
 
M Mikaelzii skrev:
Har svarat flera gånger men du väljer att inte ta till dig.

Råder dig att åka till din däckhandlare och fråga.
Eller du kanske inte litar på dom heller? Eller frågesätter alla som vet bättre än dig inom alla områden?

Om jag gissar grovt vad vätskan väger så 2-300 gram.
Obalanser i däcken börjar vid 10/15 gram.
Efter ett tag (ganska länge) så stelnar punkaspreyen och fastnar som klumpar i däcket.
Och tro att det inte ger vibrationer är inte bara naivt utan även urbota dumt.

Dessutom att inte inspektera ett däck på insidan efter en punktering kan vara direkt farligt när du råkar ut för en däckexplosion på vägen.

För 15 årsen vad det en däckgubbe som dog pga punkaaprayen.
En kund kom in på verkstaden med punka, fälgen hade spruckit och tyvärr dumt nog väljer mekanikern att svetsa fälgen utan att ta bort däcket.
Det resulterade till en katastrof.

Enligt min åsikt borde punkasprayen förbjudas.
Dels pga farligheten att bilar åker runt på skiten och för miöjöaspekten.

Men vad vet jag med min 23 år i däckbranschen 🤷‍♂️
Exakt. Så har du otur och står still efter du sprutat in får du obalans. Men eftersom det är nödlösning så handlar det om max 20 mil innan man lagat däcket.

Enligt min åsikt borde det absolut inte förbjudas. Så att man kan lämna motorvägen på ett säkrare sätt än att vara en idiot och lägga sig på knä och byta hjul på vägen.

Som sagt, nödlösning.
 
Jag har sett massor av skäl varför det är en nödlösning.

1. Det kan bli obalans som inte går att få bort med balansvikter.
2. Om man har oupptäckta skador på stommen i däcket kan det resultera i en däcksexplosion senare.
3. Om det finns seal eller isolering i däcket blir detta förstört av punkasprayen.
4. Det blir merarbete för däckverkstaden att avlägsna smeten.

Fyra utmärkta skäl varför det endast bör ses som en nödlösning. Men för att klargöra situationen lite till frågar jag om det är korrekt uppfattat att det inte är någon säkerhetsrisk att köra längre sträckor med sprayen som reparation givet att det inte är några skador på stommen i däcket. Av någon anledning kunde inte @Mikaelzii svara på detta utan tog det som ett ifrågasättande av hans kompetens.

I TS fall var det fråga om en långsam pyspunka. Och om då däcket aldrig varit helt platt så har det ju inte heller rullat när det var platt. Och då borde det man riskerar genom att se sprayen som en permanent lösning vara att det blir obalans. Men det skulle i så fall inte vara någon risk med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.