4 135 läst · 77 svar
4k läst
77 svar
Punkteringsspray permanent?
Är det inte just det här som är de två problemen? Möjlig obalans och att man missar skador på däcket till följd av att det rullat utan luft. Obalans är inte farligt och om man vet säkert att däcket inte rullat utan luft är det väl inte farligt att köra längre sträckor på det. Jag har inte gjort det och råder ingen att göra det. Men det är inte alltid bra att överdriva riskerna heller.M Mikaelzii skrev:Efter ett tag (ganska länge) så stelnar punkaspreyen och fastnar som klumpar i däcket.
Och tro att det inte ger vibrationer är inte bara naivt utan även urbota dumt.
Dessutom att inte inspektera ett däck på insidan efter en punktering kan vara direkt farligt när du råkar ut för en däckexplosion på vägen.
En tragisk olycka. Men är det inte svetsning i närheten av brännbara gaser som är farligt snarare än punkaspray?M Mikaelzii skrev:
Obalansen är inte farlig nej dock så sliter det onödigt på vissa bildelar.A Avemo skrev:Är det inte just det här som är de två problemen? Möjlig obalans och att man missar skador på däcket till följd av att det rullat utan luft. Obalans är inte farligt och om man vet säkert att däcket inte rullat utan luft är det väl inte farligt att köra längre sträckor på det. Jag har inte gjort det och råder ingen att göra det. Men det är inte alltid bra att överdriva riskerna heller.
En tragisk olycka. Men är det inte svetsning i närheten av brännbara gaser som är farligt snarare än punkaspray?
Kommer man ut till bilen och däcket blivit tomt över natten tex så fyller jag hellre på med lite mer luft än vad man skall ha och kör till närmsta verkstad.
Oftast sitter skruven kvar och läcker väldigt långsamt.
Då kan man köra en liten bit.
Däckverkstäder finns lite varstans.
Och bilar jag har punkasprayen originalmoterat har även en kompressor.
Så strunta i sprayen och fyll bara på luft istället.
Frågan var inte om det finns bättre lösningar än punkaspray. Det vet jag redan att det ofta gör. Frågan var om det under de specifika omständigheterna att man helt säkert vet att hjulet inte rullat utan luft är förenat med en risk att köra längre sträckor med smeten i hjulet.M Mikaelzii skrev:Kommer man ut till bilen och däcket blivit tomt över natten tex så fyller jag hellre på med lite mer luft än vad man skall ha och kör till närmsta verkstad.
Oftast sitter skruven kvar och läcker väldigt långsamt.
Då kan man köra en liten bit.
Däckverkstäder finns lite varstans.
Och bilar jag har punkasprayen originalmoterat har även en kompressor.
Så strunta i sprayen och fyll bara på luft istället.
Två gånger har jag försökt laga punktering på vägkanten med punkasmeten som tillverkaren skickar med. Det var två misslyckanden.
Är det något som är vanligt efter punkteringar?M Mikaelzii skrev:
Vilken miljöaspekt är det du syftar på? Inte att däcket klarar sig utan byte ett tag till gissar jag.M Mikaelzii skrev:
Som privatperson och däckverkstad har man väl lite olika situation här. Om du känner till omständigheterna så kan du veta att däcket inte rullat tomt. Då kan du baserat på den vetskapen välja att reparera utan att inspektera det inifrån. Men en däckverkstad gör klokt i att aldrig lita på den kund som försäkrar att däcket inte rullat tomt.D Daniel 109 skrev:
Det syns ju ganska tydligt även på utsidan om det rullat tomt.
Menar du att däck som ser oskadda ut på utsidan kan ha allvarliga skador invändigt?
Menar du att däck som ser oskadda ut på utsidan kan ha allvarliga skador invändigt?
Japp, har du tex en spik längre ut mot kanten så kan den blivit böjd och skadat däcket på insidan kanten.D Daniel 109 skrev:
Hänt många gånger.
Däcket kan även se fullt friskt ut på utsidan men ändå vara tomkört och då riskabelt att köra med.
Framförallt rft däck.
Kan se hela ut med spruckit fullständigt på insidan..
Finns inget som förvånar mig längre hur olika skador på däck ser ut.
Skador från en spik borde inte orsaka däck explosion om den orsakar något. Däckbranchen bryr sig väl inte om vad som orsakade punkteringen heller.
Jag har svårt att lita på en branch som vinner på att förespråka mer jobb. De gör inte en risk/kostnadskalkyl på mina premisser. På liknande sätt som det ofta rekommenderas onödigt omfattande renoveringar sv våtrum.
Jag har svårt att lita på en branch som vinner på att förespråka mer jobb. De gör inte en risk/kostnadskalkyl på mina premisser. På liknande sätt som det ofta rekommenderas onödigt omfattande renoveringar sv våtrum.
Är vi då överens om att det är inte punkaskummet i sig som innebär någon risk? Risken är i stället att man kör med skador på däckets stomme som uppstod vid punkteringen.M Mikaelzii skrev:Japp, har du tex en spik längre ut mot kanten så kan den blivit böjd och skadat däcket på insidan kanten.
Hänt många gånger.
Däcket kan även se fullt friskt ut på utsidan men ändå vara tomkört och då riskabelt att köra med.
Framförallt rft däck.
Kan se hela ut med spruckit fullständigt på insidan..
Finns inget som förvånar mig längre hur olika skador på däck ser ut.
Punkasprayen ger en falsk trygghet.A Avemo skrev:
Många tror jag nu läcker det inte längre så jag kör på.
Det är där risken kommen in
Risken för vad då?
Varför är det så svårt att förstå att ett däck som blivit tomt på luft utan att man riktigt vet varför måste kontrolleras på insidan?
Jag skall försöka uttrycka mig tydligare. Utgör punkasprayen någon risk i ett däck som inte har några skador på stommen? Jag pratar alltså om det från en rent teknisk synvinkel.M Mikaelzii skrev: