D Dilato skrev:
Snitt av vad?
Det vimlar av varor i butiken som är svindyra som om man väljer dom ger en extrem prisökning.
Vanliga basvaror har inte ökat i pris nämnvärt om man har minsta framförhållning och kan tänka sig att inte köpa exempelvis tomater i februari när dom kostar 80 kr/kg, nu kostar dom under 20.
Vissa varor som socker har ökat eftersom tillgången sjunkit ( betorna ruttnat i dränkta åkrar och fabrik brann upp?).

Jag påstår inte att det inte blivit dyrare men hur mycket dyrare styr man till stor del själv genom sina inköp och vilka varumärken man väljer.
Man har en ”korg” av bas-matvaror som man jmf priset på månad efter månad.

Hur tror du själv SCB mäter inflation?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men i verkligheten har priserna på många varor som ost, smör, mjölk och mycket annat återgått till nästan samma.

Visst, svensk oxfile är numera skitdyrt men falukorv och sånt är inte 25 % dyrare, i vart fall inte där jag handlar.
Vet inte riktigt vad du tittar på för produkter som återgått till nästan samma pris.

December 2021 på Coop:
"Svenskt Smör från Arla. 500g. Jfr-pris 95.9 kr/kg."
Nu:
"Svenskt Smör från Arla. 500g. Jfr-pris: 119,90 kr/kg."
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Vet inte riktigt vad du tittar på för produkter som återgått till nästan samma pris.

December 2021 på Coop:
"Svenskt Smör från Arla. 500g. Jfr-pris 95.9 kr/kg."
Nu:
"Svenskt Smör från Arla. 500g. Jfr-pris: 119,90 kr/kg."
Finns ju andra än Arla att välja, denna vecka Citygross billigare än coop Arla 2021😃
Jag har handlat samma vara för 29,90 på stora Coop Jägersro för inte så länge sedan...man handlar inte såna här grejer till "normalpris" om man är lite på ..
 
  • Skärmbild från City Gross med erbjudanden på olika smörprodukter, inklusive Valio och Bregott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D Dilato skrev:
Finns ju andra än Arla att välja, denna vecka Citygross billigare än coop Arla 2021😃
Jag har handlat samma vara för 29,90 på stora Coop Jägersro för inte så länge sedan...man handlar inte såna här grejer till "normalpris" om man är lite på ..
Enskilda kedjors specialrabatter är väl inte det som diskuteras?

Har matpriserna rasat är det väl på generell basis som åsyftas å inte att Coop i Glesträsk sänkt sin leverpastej med 40%…???
 
  • Gilla
  • Haha
GlennB och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Finns ju andra än Arla att välja, denna vecka Citygross billigare än coop Arla 2021😃
Jag har handlat samma vara för 29,90 på stora Coop Jägersro för inte så länge sedan...man handlar inte såna här grejer till "normalpris" om man är lite på ..
Om man ska jämföra priser får man ju jämföra samma produkter helst i samma butik.

https://web.archive.org/web/2021112...ri-ost-och-agg/smor-margarin-och-jast/matfett

2021-12:
Valio 81,80 kr/kg
Nu:
118,80 kr/kg

Men visst om man byter Änglamarks Bacon mot irländskt bacon och Brämhults jos mot koncentrat kan man säkert känna som att priserna gått tillbaka.

Och att köpa till kampanjpris kan knappast hela kundkollektivet göra för att spara pengar. Hela grejen med kampanjer och rabatter är ju att locka till sig kunder för specifika varor och ta igen pengarna på någonting annat och att prisdiskriminera de som inte pallar jagar erbjudande med ett högre pris samtidigt som man säljer till lägre pris till de som håller på och grejar.
 
Z Zodde skrev:
Enskilda kedjors specialrabatter är väl inte det som diskuteras?

Har matpriserna rasat är det väl på generell basis som åsyftas å inte att Coop i Glesträsk sänkt sin leverpastej med 40%…???
Det blir ju då helt individuellt om priset ökat eller inte beroende på vad man handlar, var och när.

För mig som har koll har priset knappt ökat alls, för den som handlar allt på impuls på Pressbyrån eller Preem-macken har priset självklart ökat med flera hundra procent.

Väljer man att bara handla det man vill ha just nu utan att reflektera över vad det kostar och om det finns billigare nån annan stans eller någon annan tid blir det ju ofta dyrt...
 
D Dilato skrev:
Det blir ju då helt individuellt om priset ökat eller inte beroende på vad man handlar, var och när.

För mig som har koll har priset knappt ökat alls, för den som handlar allt på impuls på Pressbyrån eller Preem-macken har priset självklart ökat med flera hundra procent.

Väljer man att bara handla det man vill ha just nu utan att reflektera över vad det kostar och om det finns billigare nån annan stans eller någon annan tid blir det ju ofta dyrt...
Tror du inte det finns nåt vedertaget mått som visar hur priserna förändras?
Hur tror du SCB mäter inflation?

Att det finns enstaka individer som alltid handlar på ”rätt tidpunkt”, alltid utnyttjar rabatter optimalt etc, är väl ganska ointressant om vi diskuterar matpriser i stort…???
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Och att köpa till kampanjpris kan knappast hela kundkollektivet göra för att spara pengar
Varför inte?
J Jaggatagga skrev:
prisdiskriminera de som inte pallar jagar erbjudande med ett högre pris
Att man inte "pallar" är väl ett eget val, det kan väl inte kallas för diskriminerande att man är lat?
 
M Mikaelzii skrev:
Ja bostadsbristen existerar bara i storstäderna.
Glesbygden blir glesare och hus står tomma.

Det kommer troligen fortsätta och bostadsbristen kommer öka där människor vill bo.
vill och måste är ju inte samma sak
 
P Pligg85 skrev:
För 3 år sedan hade vi 3,1 ggr årslönen i lån.
Nu är den nere i 1,95 ggr lönerna.

Lönerna upp 30% och bra amortering på lånet under dessa 3år och vi låste på riktigt låg ränta.

Om 3 år (2027) till är lånet nere på under 1,40 ggr våra löner.

Om ytterligare 3år (2030) ligger lånebeloppet under våra löner som det ser ut och då löper 10åriga bindningen ut strax därefter och vi tackar banken för att fått låna så billigt i ett decennium.
Kan du inte berätta vad du jobbar med? Tycker mig känna igen i andra trådar att du verkar ha enormt bra löneökning, hög lön, får bidrag ovanpå det. Och har en bekantskapskrets med höga löner, stora tillgångar i mark och förmögenheter men med knegarjobb och lågt belånade hus värda nån miljon... Bor du typ i nån gruvort i Norrland? Folk äger massor av skog och bor i nåt hus de köpt för 200.000 och jobbar i en gruva med skiftgång och 60.000 i månaden i lön?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Ja bostadsbristen existerar bara i storstäderna.
Hur ser du någon bostadsbrist?
Som sagt är det fullt med objekt till salu på hemnet. Det falsifierar bostadsbrist fullständigt.
M Mikaelzii skrev:
Glesbygden blir glesare och hus står tomma.
Ja, jag kan ju tycka att de som ropar efter billiga bostäder kunde köpa där. Finns ju en del som är ganska ok, som bostäder.
 
D daVinci skrev:
Hur ser du någon bostadsbrist?
Som sagt är det fullt med objekt till salu på hemnet. Det falsifierar bostadsbrist fullständigt.

Ja, jag kan ju tycka att de som ropar efter billiga bostäder kunde köpa där. Finns ju en del som är ganska ok, som bostäder.
Jag har köpt och sålt några hus jag haft, när jag köpte mitt första hus 2002 så fanns över 300 objekt till salu i min kommun.
Det var trots allt ganska rejäla budgivningar.
Idag på Hemnet finns det 213.

Jag pratar bostäder där folk vill bo…
En kollega skulle titta på ett hus i förra veckan utgångspris 5 miljoner slutade på 6,8.

Allt handlar om läget..
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur som helst tror jag inte ett dugg på att matpriserna, hur man än räknar, skulle ha nästan samma nivå idag som före Rysslands angrepp på Ukraina.
Förvisso blockerar Polen mfl spannmål från Ukraina för att det sänker priset i Europa. Och där säkerställer högre livsmedelpriser för oss. (Och det var inte bara import till Polen som förbjöds. Utan även transit genom Polen. Det var viktigt för regimen i Polen att våra livsmedelpriser är höga).

Men det stora lär vara att priset på konstgödsel gick upp rejält. Och det håller uppe livsmedelpriserna. Har inte kollat på senare tid men förväntar mig att pris på konstgödsel nu faller när energipriserna gått tillbaka.
Sedan är det fördröjningar som är ganska långa innan den där typen av förändringar når konsumenterna. Vi talar om ett år eller så.
 
D daVinci skrev:
Hur ser du någon bostadsbrist?
Som sagt är det fullt med objekt till salu på hemnet. Det falsifierar bostadsbrist fullständigt.
Det är relationen antal köpare/antal säljare som avgör om det är brist, inte antalet objekt till salu i sig.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det är relationen antal köpare/antal säljare som avgör om det är brist, inte antalet objekt till salu i sig.
Vill nog räkna in bostadslösa där också.

Många som bor hemma alldeles förlänge men inte löser den ekonomiska biten att flytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.