E etompau skrev:
Ja det är ett vanligt fel att man inte använder tillräckligt med kraft för att trycka kontakterna på plats.
Jag lyckas inte trycka in kontakterna mer, men upplever att de sitter rätt sladdrigt. Har nu konstaterat att det räcker att ta ur och sätta i högerkontakten för att få igång slingan igen.
 
Hejsan igen!!

Efter några veckor med bra tuggande på maskinen så har laddstationen från 0-100 valt att bara lägga av?? Det lyser eller blinkar ingen färg från stationen samt att den inte laddar maskinen. Uttaget den sitter i är det inget fel på heller. Någon som har någon teori eller vetskap om detta? Roboten har gått en sommar utan problem (inköpt förra sommaren).
 
D Daveake skrev:
Hejsan igen!!

Efter några veckor med bra tuggande på maskinen så har laddstationen från 0-100 valt att bara lägga av?? Det lyser eller blinkar ingen färg från stationen samt att den inte laddar maskinen. Uttaget den sitter i är det inget fel på heller. Någon som har någon teori eller vetskap om detta? Roboten har gått en sommar utan problem (inköpt förra sommaren).
Teori: defekt transformator eller avbrott på kabel mellan laddstation och transformator.
Mät med en enkel multimeter (100-200 kr) så vet du var felet är.
 
  • Gilla
Daveake och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Teori: defekt transformator eller avbrott på kabel mellan laddstation och transformator.
Mät med en enkel multimeter (100-200 kr) så vet du var felet är.
Stort tack igen ”etompau”. Vad skulle vi göra utan dig i detta forum😅🙏
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Teori: defekt transformator eller avbrott på kabel mellan laddstation och transformator.
Mät med en enkel multimeter (100-200 kr) så vet du var felet är.
Hej igen!
Kabeln är ny och fungerade, men transformatorn gav inga bra siffror/utslag när vi mätte multimetern. Då bör det vara att införskaffa en ny transformator om jag förstått det hela rätt👍
 
D Daveake skrev:
Hej igen!
Kabeln är ny och fungerade, men transformatorn gav inga bra siffror/utslag när vi mätte multimetern. Då bör det vara att införskaffa en ny transformator om jag förstått det hela rätt👍
Uppdatering: ny transformator och maskinen går som vanligt igen!
 
  • Gilla
Magic-gnome och 4 till
  • Laddar…
Hej. Har idag inhandlat en 1500 LONA och försöker planera kabeldragning. Tacksam för kommentarer och erfarenheter.

Har ritat skiss med begränsningskabel (bild 1) men är osäker på guidekabeln (ett förslag på bild 2)

Det är en häck längs översta ytterkant (ovanför växthuset) och avståndet mellan häcken och växthuset är ca 1m. Nedanför växthuset är två pallkragar. Därav utbuktning I begr.kabeln. Mellan hus(A) o garage (B) är också en pallkrage

I manualen står att LONA-installation kräver följande:

- Installera guidekabeln I alla delar av arbetsområdet

- Vi rekommenderar att guidekabeln placeras I en linje I alla delar av arbetsområdet

Garaget (B) är ca 9x12 meter. Gräsmattan totalt ca 1400m2.



Förklaring:

Röd: byggnader
Grön: träd
Ljusgrön: rabatt
Brun: grusgång
Ljusbrun: altan
Blå: bäck/dike
Ljusblå: växthus
Svart-vit krumelur: laddstation.
 
  • Skiss av trädgård med markerade områden för hus, garage, växthus och pallkragar för planering av kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U ulvesked skrev:
Hej. Har idag inhandlat en 1500 LONA och försöker planera kabeldragning. Tacksam för kommentarer och erfarenheter.

Har ritat skiss med begränsningskabel (bild 1) men är osäker på guidekabeln (ett förslag på bild 2)

Det är en häck längs översta ytterkant (ovanför växthuset) och avståndet mellan häcken och växthuset är ca 1m. Nedanför växthuset är två pallkragar. Därav utbuktning I begr.kabeln. Mellan hus(A) o garage (B) är också en pallkrage

I manualen står att LONA-installation kräver följande:

- Installera guidekabeln I alla delar av arbetsområdet

- Vi rekommenderar att guidekabeln placeras I en linje I alla delar av arbetsområdet

Garaget (B) är ca 9x12 meter. Gräsmattan totalt ca 1400m2.



Förklaring:

Röd: byggnader
Grön: träd
Ljusgrön: rabatt
Brun: grusgång
Ljusbrun: altan
Blå: bäck/dike
Ljusblå: växthus
Svart-vit krumelur: laddstation.
Något sådan borde funka. Iakttag min.avstånd mellan guide/beg.kabel (beskrivet i manual).
 
  • Schematisk ritning av en fastighetslayout med märkta områden A, B, C, D och guidekabel angiven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har precis fått igång min nyinstallerade Sileno Life Lona och undrar över en sak, det går ju att se lite i appen vad klipparen har för sig men jag kan inte se när den har gått tillbaka till laddstationen. Skulle vilja se "laddar" eller "parkerad". Visas aldrig det i appen eller har jag missat någon inställning?
 
E etompau skrev:
Tänk på att om klipparen vid gång längs guiden möter kontakt med begränsningskabel eller stöter emot något, så avbryts körningen och klippning påbörjas.
Kolla så att beg.kabeln inte ligger för nära guiden vid laddstationen.
Stort tack för den informationen, det förklarar nog varför min klippare stannar mitt i min "no cut" zon och säger "utanför arbetsområde". Den stöter emot något när den är på väg igenom och vill då börja klippa men kommer då på att den är i en zon den inte får klippa och stannar istället.
 
Keiller Keiller skrev:
Har precis fått igång min nyinstallerade Sileno Life Lona och undrar över en sak, det går ju att se lite i appen vad klipparen har för sig men jag kan inte se när den har gått tillbaka till laddstationen. Skulle vilja se "laddar" eller "parkerad". Visas aldrig det i appen eller har jag missat någon inställning?
Du får hoppa tillbaka till översikten så ser du information om vad den håller på med. "Parkerad" eller "flyttar till startpunkt" eller "söker laddstation" osv.
 
  • Appgränssnitt som visar översikt med status för enheten SILENO, markerad som parkerad, med temperatur och tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
A AC79 skrev:
Du får hoppa tillbaka till översikten så ser du information om vad den håller på med. "Parkerad" eller "flyttar till startpunkt" eller "söker laddstation" osv.
Tack!
 
  • Gilla
AC79
  • Laddar…
T Toffeandersson skrev:
Tjena! Jag har råkat ut för samma sak nu att min "playknapp" lagt av, fick du någon ordning på det eller fick du skicka in den på repetition? 😊
Missat att du svarat. Men jag fick skicka in min där dom böt hela knappsatsen.
 
Har sökt i denna tråd och läst på om sne-dockning men hittar inga direkt svar. Har ni som haft problem med sne-dockning på en sileno city löst det?

Den kör in i stationen mer eller mindre rakt. Sen girar den vänster och krockar in i laddhuvudet. Sen backar den ur och gör detta tills den failar och ställer sig och surar. Samma procedur varje gång.

Trodde det var att det var fel lutning på infarten så vågade in det nu och la en stenplatta som den kör på. Men fortsatt samma problem. Har helt slut på idéer och svordomar och nu står jag bredvid Kurt och surar. 🥵

Låter som det inte är helt ovanligt och då borde någon ha lyckats löst det? 🤔
 
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Har sökt i denna tråd och läst på om sne-dockning men hittar inga direkt svar. Har ni som haft problem med sne-dockning på en sileno city löst det?

Den kör in i stationen mer eller mindre rakt. Sen girar den vänster och krockar in i laddhuvudet. Sen backar den ur och gör detta tills den failar och ställer sig och surar. Samma procedur varje gång.

Trodde det var att det var fel lutning på infarten så vågade in det nu och la en stenplatta som den kör på. Men fortsatt samma problem. Har helt slut på idéer och svordomar och nu står jag bredvid Kurt och surar. 🥵

Låter som det inte är helt ovanligt och då borde någon ha lyckats löst det? 🤔
Jag har också ungefär samma problem fast i mitt fall går den in snett (alltid från vänster). Oftast lyckas den docka i stationen, men den misslyckas ändå tillräckligt ofta för att det ska vara irriterande.

Jag upplever också att om jag säger åt den att åka till laddstationen så letar den upp guidetråden, men när den är ca 5 meter från laddstationen så slutar den följa kabeln och går ut i någon form av "s"-kurva innan den fortsätter in sista biten mot stationen. Jäkla märkligt beteende.

 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.