4 353 läst · 77 svar
4k läst
77 svar
Punkteringsspray permanent?
Seal däck är som ett kletig tjära som sitter i däcket. Om du tex får en spik i däcket så kör du däcket varmt plockar bort spiken sen liksom skall detta smälta ut i hålet och laga det.D Daniel 109 skrev:
Funkar inte så ofta men tanken är god.
Vätskan skapar obalans i hjulet.
Det finns ju lösningar med lösa kulor i däcket för att balansera. Ger verkligen lös vätska obalans?
Så märker man den här obalansen? Vibrationer gissar jag? Då kanske man kan köra så länge den inte uppträder? Eller skakar bilen sönder utan att det märks innan man blivit Fred Flinta? Annars blir det ju som att ta av sig skon på promenaden och skaka den för att man kanske fått en sten i den.M Mikaelzii skrev:
Alla upplever obalans olika, vissa är verkligen känsliga medans vissa kan köra runt med lösa hjul utan att upptäcka något förrens hjulet lossnar.J Jocke Best skrev:
Punkasprayen är verkligen en nödlösning som bara skall hjälpa dig till närmsta verkstad.
Och ej användas på tidigare nämnda däck.
Finns ingen däckverkstad som egentligen vill ta hand om sörjan så att tro att det bara är något däckverkstan säger för att tjäna pengar är lögn.
Däcket måste/ska plockas av vid en punktering för att inspekteras på insidan efter ev skador.
Är det punkaspray i måste hjulet tvättas ut och torkas upp.
Vätskan klassas som miljöfarligt avfall så skall egentligen hanteras som en sådan.
Det är inte alls säkert att du ens märker något överhuvudtaget av sprayen. Har provat en gång, och det kändes inget alls.J Jocke Best skrev:
Och det här med dämpningen och sealen är fortfarande väldigt ovanligt. Finns inte en enda lite verkstad som kläggar in något och än mindre lägger in isoleringen.
Men sprayen ska man ju rekommenderat köra max 20 mil med sen in och laga på riktigt.
Alla verkstäder tar hand om däck du lagat på det viset, men du kan säkerligen få betala nån påhittad summa för det, de är ju redan så äckligt dyrt idag..
Naturligtvis påstår branschen det. Personligen har jag börjat göra som de gjorde fört. Stoppar i en plugg själv.M Mikaelzii skrev:Alla upplever obalans olika, vissa är verkligen känsliga medans vissa kan köra runt med lösa hjul utan att upptäcka något förrens hjulet lossnar.
Punkasprayen är verkligen en nödlösning som bara skall hjälpa dig till närmsta verkstad.
Och ej användas på tidigare nämnda däck.
Finns ingen däckverkstad som egentligen vill ta hand om sörjan så att tro att det bara är något däckverkstan säger för att tjäna pengar är lögn.
Däcket måste/ska plockas av vid en punktering för att inspekteras på insidan efter ev skador.
Är det punkaspray i måste hjulet tvättas ut och torkas upp.
Vätskan klassas som miljöfarligt avfall så skall egentligen hanteras som en sådan.
Är dämpningen ovanlig? Sitter i princip alla Teslor som är väll den mest sålda bilen för att nämna några.R Rkarlsson skrev:Det är inte alls säkert att du ens märker något överhuvudtaget av sprayen. Har provat en gång, och det kändes inget alls.
Och det här med dämpningen och sealen är fortfarande väldigt ovanligt. Finns inte en enda lite verkstad som kläggar in något och än mindre lägger in isoleringen.
Men sprayen ska man ju rekommenderat köra max 20 mil med sen in och laga på riktigt.
Alla verkstäder tar hand om däck du lagat på det viset, men du kan säkerligen få betala nån påhittad summa för det, de är ju redan så äckligt dyrt idag..
Och nej dämpningen får inte verkstäder sätta in själva utan det görs på fabrik.
Sealen blev standard på vw passat typ 2013 och vw är ganska duktiga på att sälja bilar också.
Numera i vissa dimensioner bara.
Men finns i fler bilmodeller som tex Audi, vw id4 mm.
Tycker du det är dyrt att laga ett däck? Vad brukar det kosta 500kr?
Är det dyrt? Vad arbetar du med?
Skönt med alla ”experter” som inte har praktiskt erfarenhet eller utbildning inom produkten.D Daniel 109 skrev:
Ungefär som alla hemmasnickare som tror dom gör arbetet lika bra som en duktig snickare 😅
Vilket inte sällan är fallet. Det går dock inte lika fort.
Orginalmonterade däck är sällan den typen som monteras vid byte.
Orginalmonterade däck är sällan den typen som monteras vid byte.
Det är väl att rulla på det punkterade räcket som förstör det. Så om man vet säkert att det inte rullat en meter utan luft kan det repareras med punkaspray eller plugg utifrån. Med punkaspray kan det dock bli omöjligt att balansera hjulet. Och för att minska risken att folk chansar när det ändå har rullat platt så blir rekommendationen att alltid kolla inifrån efter en punktering.
Det tycks finnas en helt annan uppfattning om det.
https://esco.net/product/esco-liquid-truck-balancer/
https://esco.net/product/esco-liquid-truck-balancer/