Varför kan inte punkteringsspray vara en permanent lösning till en mindre pyspunka på ett bildäck?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Kan det inte? Är det av samma anledning som enkla pluggar påstås inte kunna vara det. Däckbranschen vill ha inkomster.
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kan det inte? Är det av samma anledning som enkla pluggar påstås inte kunna vara det. Däckbranschen vill ha inkomster.
Misstänker det. I nästan alla beskrivningar står det att den kan användas om till närmaste verkstad. Och sen?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Anledningen är att man vill veta om det skett någon separation i däcket eller inte.
Pyspunkor beror oftast antingen på ventilen eller läckage mellan däck och fälg. Det kan räcka med att dra ventilkäglan en aning, eller så måste det till en ny ventil. Läckage mellan däck och fälg kan bero på korrosion eller skadad fälg.
En spik i ett däck ger ett obligatorium att ta av däcket och leta efter separation, är däcket helt i övrigt så reparera hålet.
Min riskanalys utesluter punkaspray och köra vidare.
Det geggiga skit punkaspray ger i däcket att jobba med utesluter min användning av punkaspray överhuvutaget.

Sen vill naturligtvis däckbranschen ha inkomster som alla andra, skaffa en bra däcknisse att vara stamkund hos.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det handlar nog om att friskriva sig från ansvar. Om det skulle börja läcka igen och leda till en olycka skulle nog någon kunna skylla på tillverkaren av punkteringsspray annars.
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Det går bra att plugga däcket utifrån, du får bara inte garanti på att det håller.

Har kört ett antal däck pluggat på det viset och de har hållt sin livslängd utan problem.

Sprayen är ju för att hålla det tätt så du antingen kan sätta plugg, byta ventil eller då ta av däcket för att rengöra fälg om de läcker där.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Jag hade ett gammalt gräsklippardäck med pyspunka. Jag var inne på att lägga i en slang, men gummiverkstaden rekommenderade punkteringsspray i stället. Det tycks fungera där i alla fall.
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
E Eli G skrev:
Varför kan inte punkteringsspray vara en permanent lösning till en mindre pyspunka på ett bildäck?
Pga det lägger sig som någon deciliter vätska i hjulet och skapar obalans.
I nyare däck med extra isolering eller seal däck förstör sprayen däcket.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
RoTe
M Mikaelzii skrev:
Pga det lägger sig som någon deciliter vätska i hjulet och skapar obalans.
I nyare däck med extra isolering eller seal däck förstör sprayen däcket.
Rådet är väl ändå att köra direkt så att vätskan INTE gör det du beskriver.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
På ex grävmaskiner som går på byggen är det ganska vanligt att dom har fyllt i spray från början.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Rådet är väl ändå att köra direkt så att vätskan INTE gör det du beskriver.
Spelar ingen roll om du kör 50 meter eller 50 mil det ligger ändå kvar en vätska i däcket.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
På ex grävmaskiner som går på byggen är det ganska vanligt att dom har fyllt i spray från början.
Jo, men vilken fart kör en grävmaskin? Dessa däck saknar också seal eller ljuddämpning
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Vad är det för säl och ljuddämpning du syftar på? Är det något som förekommer särskilt frekvent?

Är vätska i däcket ett problem?
 
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
G
Hade punkteringsvätska, vw orginal, som blivit för gammal och i stället för att slänga pumpade jag in lite i ett skottkärredäck med pyspunka. Det va för två eller tre år sedan och däcket blev tätt.
Härom veckan sprack däcket då corden gick sönder, ja billiga kinesiska skottkärredäck har rätt dålig kvalitet, vätska va fortfarande flytande.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag hade ett gammalt gräsklippardäck med pyspunka. Jag var inne på att lägga i en slang, men gummiverkstaden rekommenderade punkteringsspray i stället. Det tycks fungera där i alla fall.
Det är som att jämföra en spade med en grävskopa, det krävs rejäla infästningar ( läs bra däck utan avvikelser) i en grävskopa för att sitta fast i en grävmaskin ( läs däcken mot marken ), utan sprickor och himpavimpalagningar. Och då iaf jag kör mina vagnar fortare än ett gräsklippardäck så ska det vara intakt. Spray är en räddning i nöden medan ett rätt diagnoserat däck med plugg är en permanentlagning.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.