D daVinci skrev:
Det många verkar helt missa eller inte förstå implikationen av, är att kostnaden för nyproduktion gått upp rejält. Och i alla fall för orter där nyproduktion efterfrågas så går inte priserna i successionsmarknaden nedanför, med justering för de renoveringsbehov som föreligger.

Att priserna nu stagnerat gör att nyproduktionen stannar av. Billigare med dagens priser att köpa befintliga bostäder.


I alla fall har man ingen kunskap om kostnad för nyproduktion.

Nja, bostadsbrist har vi väl inte. Det talas om ovanligt mycket ute på hemnet. Snarare ett bostadsöverskott.

Finns orter där bostäder inte kostar så mycket. Kramfors och Filipstad för att nämna några.

Ingen verkar vallfärda dit för att få sig en billig bostad. Allra minst de som klagar över höga bostadspriser. Verkar mer som de senare fått för sig att de skall få en attraktiv bostad till rea-pris. Dom lär nog dö bort innan det händer.
Ja bostadsbristen existerar bara i storstäderna.
Glesbygden blir glesare och hus står tomma.

Det kommer troligen fortsätta och bostadsbristen kommer öka där människor vill bo.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Jag tycker nog allt att mycket har fallit tillbaka rejält.
Tex matpriser har rasat, elpriset är helt annorlunda mm.
Nu bor jag i Norge så har inte 💯pct koll men vilka matpriser har rasat?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu bor jag i Norge så har inte 💯pct koll men vilka matpriser har rasat?
Sist jag handlade reagerade jag på tomater tex, för två årsen kostade dom runt 60kr kilot nu 25kr.
Tex.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Sist jag handlade reagerade jag på tomater tex, för två årsen kostade dom runt 60kr kilot nu 25kr.
Tex.
Att enskilda matvaror varierar kraftigt i pris har väl gällt i alla tider beroende på klimat, missväxt etc.

Men har verkligen snittet på alla matvaror rasat i Sverige?
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
För 3 år sedan hade vi 3,1 ggr årslönen i lån.
Nu är den nere i 1,95 ggr lönerna.

Lönerna upp 30% och bra amortering på lånet under dessa 3år och vi låste på riktigt låg ränta.

Om 3 år (2027) till är lånet nere på under 1,40 ggr våra löner.

Om ytterligare 3år (2030) ligger lånebeloppet under våra löner som det ser ut och då löper 10åriga bindningen ut strax därefter och vi tackar banken för att fått låna så billigt i ett decennium.
 
P Pligg85 skrev:
För 3 år sedan hade vi 3,1 ggr årslönen i lån.
Nu är den nere i 1,95 ggr lönerna.

Lönerna upp 30% och bra amortering på lånet under dessa 3år och vi låste på riktigt låg ränta.

Om 3 år (2027) till är lånet nere på under 1,40 ggr våra löner.

Om ytterligare 3år (2030) ligger lånebeloppet under våra löner som det ser ut och då löper 10åriga bindningen ut strax därefter och vi tackar banken för att fått låna så billigt i ett decennium.
Bara att säga grattis till den löneökningen, ytterst få som haft den ökningen.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Att enskilda matvaror varierar kraftigt i pris har väl gällt i alla tider beroende på klimat, missväxt etc.

Men har verkligen snittet på alla matvaror rasat i Sverige?
Jag tycker matpriserna nästan är nere till nivåer som innan kriget.
Nästan…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
För 3 år sedan hade vi 3,1 ggr årslönen i lån.
Nu är den nere i 1,95 ggr lönerna.

Lönerna upp 30% och bra amortering på lånet under dessa 3år och vi låste på riktigt låg ränta.

Om 3 år (2027) till är lånet nere på under 1,40 ggr våra löner.

Om ytterligare 3år (2030) ligger lånebeloppet under våra löner som det ser ut och då löper 10åriga bindningen ut strax därefter och vi tackar banken för att fått låna så billigt i ett decennium.

ALLA som amorterat sista 40åren istf att köpa aktieinexfond är relativt sett förlorare.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Jag tycker matpriserna nästan är nere till nivåer som innan kriget.
Nästan…
Så raset är ”tyckande ” å kan inte uppbackas med hard facts?
 
Z Zodde skrev:
ALLA som amorterat sista 40åren istf att köpa aktieinexfond är relativt sett förlorare.
Jo jag vet. Därför har jag lånet sedan vi byggde 2019 och inte cashade.

Känner dock stor tillfredsställelse i att äga taket över huvudet en dag. Därför valde vi att belåna 50% av husets värde och betala på 14-15år.

Plats för både amortering, sparande och slösande.
 
P Pligg85 skrev:
Jo jag vet. Därför har jag lånet sedan vi byggde 2019 och inte cashade.

Känner dock stor tillfredsställelse i att äga taket över huvudet en dag. Därför valde vi att belåna 50% av husets värde och betala på 14-15år.

Plats för både amortering, sparande och slösande.
Ok
Äga huset gör du även om det är belånat.

Många i min bekantskapskrets har ordentliga resurser (aktieportföljer på 10tals miljoner) men de allra flesta har ändå bostadslån då detta är den absolut billigaste formen för nån form av leverage
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Så raset är ”tyckande ” å kan inte uppbackas med hard facts?
Inte mer än vad jag jämnför med och våran månadsbudget i matkostnader.

Dessutom växer våra barn så dom äter ju mer…
 
Z Zodde skrev:
Ok
Äga huset gör du även om det är belånat.

Många i min bekantskapskrets har ordentliga resurser (aktieportföljer på 10tals miljoner) men de allra flesta har ändå bostadslån då detta är den absolut billigaste formen för nån form av leverage
De flesta jag känner med åttasiffriga tillgångar har inget huslån iaf.

Mestadels har köpt dem för under miljonen eller ärvt.

Har man hus för större belopp kan det ju vara vettigt men här kostar nybyggt 250 kvm med pool, garage och havsutsikt 5-6M.

Inte så många har värden i hus. Många har villa värd 1,5M och bil för 0,2. Skuldfria men har mark för 5-50M.
 
M Mikaelzii skrev:
Inte mer än vad jag jämnför med och våran månadsbudget i matkostnader.

Dessutom växer våra barn så dom äter ju mer…
Då borde du säga att det är din subjektiva åsikt.
Skriver man i ett inlägg på ett debattforum ”matpriserna har rasat ” när de isjälva verket har stigit med 25pct mister man allt förtroende.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.