C
DennisCA DennisCA skrev:
Ja det sög verkligen, jag var så full av avsky på minuttaxan och full av avund på amerikanerna som fick ringa hur länge som helst.

ATDT 10631063 för att ringa upp ISPn i Telix, sen starta winsock. Om jag kommer ihåg rätt
Ja, flatrate lokalsamtal försvann långt innan Hayes-kommandon, Internet, TCP/IP och Windows 🙂
Utan det var ju terminalsession och Xmodem eller Kermit för filöverföringar som gällde.
Numret fick man slå själv på telefonen och när man fick "bärvåg" satte man modemet on line och lade på luren 🙂

Hade ett sånt här 300 bps Maplin-modem:
Gammalt Maplin 300 bps modem på ett stengolv med kablar och reglage för duplex och lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://forum.amiga.org/index.php?action=gallery;sa=view;pic=1988
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, flatrate lokalsamtal försvann långt innan Hayes-kommandon, Internet, TCP/IP och Windows
Vet någon exakt när det försvann? Jag har glömt bort det. 😀
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Vet någon exakt när det försvann? Jag har glömt bort det. 😀
Hittade 1985 års Teleförordning: https://lagen.nu/1985:765
Och där verkar det vara borta iallafall. Som jag minns det försvann det där i krokarna, så det kan har varit i och med denna. Kul att se priserna som gällde på den tiden, och att de var lagstadgade... 😀
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vi med modem väntade tills klockan slog över innan vi satte igång. Vill minnas att det kostade 6kr i timmen på kvällen och 12kr på dagen.
23 öre minuten dagtid, dvs 13,80 kr/h. Vilket i dagens penningavärde är ungefär det dubbla.

Plötsligt framstår tele2:s hutlöst dyra bredband inte fullt så dyrt.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
B
Horder av cyklande gubbar vid lunchtid.

Under min uppväxt bodde jag i en bruksort med flera industrier. En av industrierna hade hundratals tjänstemän som stämplade ut klockan 11.30 för en timmes lunch. Några minuter senare var det cyklande gubbar överallt, cyklande tanter fanns också men gubbarna var i klar majoritet. De flesta gubbarna cyklade hem för att äta lunch som den hemmavarande frun hade lagat. Nu är det flera decennier sedan jag flyttade från orten ifråga, men jag tvivlar starkt på att det är vanligt med samma slags luncharrangemang nuförtiden.

Gubbarna, från 25-årsåldern och uppåt, var för det mesta klädda i kostym och trenchcoat, sommartid bara kostym.
 
Redigerat:
  • Gilla
possum77 och 8 till
  • Laddar…
Är det någon som minns reklamflyg, med stora banderoller. Idag ganska ovanligt, men 30-50 år sedan nästan daglig syn under sommaren.

Ett litet flygplan drar en banderoll med text över en sjö och skogbevuxet landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
possum77 och 10 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Horder av cyklande gubbar vid lunchtid.

Under min uppväxt bodde jag i en bruksort med flera industrier. En av industrierna hade hundratals tjänstemän som stämplade ut klockan 11.30 för en timmes lunch. Några minuter senare var det cyklande gubbar överallt, cyklande tanter fanns också men gubbarna var i klar majoritet. De flesta gubbarna cyklade hem för att äta lunch som den hemmavarande frun hade lagat. Nu är det flera decennier sedan jag flyttade från orten ifråga, men jag tvivlar starkt på att det är vanligt med samma slags luncharrangemang.

Gubbarna, från 25-årsåldern och uppåt, var för det mesta klädda i kostym och trenchcoat, sommartid bara kostym.
Jag spinner vidare på det, jag är uppvuxen (och bor fortfarande här) i en bruksort, dock av det mindre slaget, typ endast en större industri.
Fram till för ca 30 år sedan när 7-16-tider slutade dominera hade man här en mistlur som markerade tidpunkterna under arbetsdagen. Hördes långt och väl utanför 50-skyltarna.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Horder av cyklande gubbar vid lunchtid.

Under min uppväxt bodde jag i en bruksort med flera industrier. En av industrierna hade hundratals tjänstemän som stämplade ut klockan 11.30 för en timmes lunch. Några minuter senare var det cyklande gubbar överallt, cyklande tanter fanns också men gubbarna var i klar majoritet. De flesta gubbarna cyklade hem för att äta lunch som den hemmavarande frun hade lagat. Nu är det flera decennier sedan jag flyttade från orten ifråga, men jag tvivlar starkt på att det är vanligt med samma slags luncharrangemang nuförtiden.

Gubbarna, från 25-årsåldern och uppåt, var för det mesta klädda i kostym och trenchcoat, sommartid bara kostym.
Nu ser man de morgon och kväll klädda i lycra...
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Horder av cyklande gubbar vid lunchtid.

Under min uppväxt bodde jag i en bruksort med flera industrier. En av industrierna hade hundratals tjänstemän som stämplade ut klockan 11.30 för en timmes lunch. Några minuter senare var det cyklande gubbar överallt, cyklande tanter fanns också men gubbarna var i klar majoritet. De flesta gubbarna cyklade hem för att äta lunch som den hemmavarande frun hade lagat. Nu är det flera decennier sedan jag flyttade från orten ifråga, men jag tvivlar starkt på att det är vanligt med samma slags luncharrangemang nuförtiden.

Gubbarna, från 25-årsåldern och uppåt, var för det mesta klädda i kostym och trenchcoat, sommartid bara kostym.
Har en bekant i södra Tyskland, precis så funksr det där, förutom att den obligatoriska lunchen är 1,5h
 
Jonas Persson
Diskhandskar, innan diskmaskinen var vanlig och diskmedel något som torkade ut händerna. Tror det var på 80-talet som mildare, men samtidigt bättre diskmedel lanserades.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Diskhandskar, innan diskmaskinen var vanlig och diskmedel något som torkade ut händerna. Tror det var på 80-talet som mildare, men samtidigt bättre diskmedel lanserades.
Det är väl ändå rätt vanligt fortfarande? Jag använde det precis. Använder det dock mestadels när man städar med rengöringsmedel då det är riktigt kass att få på huden.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Jonas Persson
R Rkarlsson skrev:
Det är väl ändå rätt vanligt fortfarande? Jag använde det precis. Använder det dock mestadels när man städar med rengöringsmedel då det är riktigt kass att få på huden.
Precis, men inte som förr för den vanliga disken.
 
F
Förr var det mycket vanligt (åtminstone sommartid i Sthlm) med varmluftballonger i olika skepnader och utseenden.
T.ex. som en pressbyråkiosk,
CocaCola-burk, fotboll m.fl.
Dessutom körde man under en tid med zeppelinare som var stationerade på dåvarande Barkarby flygfält.
 
Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
F
trähandtag trähandtag skrev:
Är det någon som minns reklamflyg, med stora banderoller. Idag ganska ovanligt, men 30-50 år sedan nästan daglig syn under sommaren.

[bild]
Absolut, mycket vanligt.
Ett ställe som användes för upphämtning och släpp av reklamsläp var Barkarby flygfält (bodde intill..)
Ibland när de hade hård motvind gick det väldigt segt framåt..
 
F frasen_36 skrev:
Förr var det mycket vanligt (åtminstone sommartid i Sthlm) med varmluftballonger i olika skepnader och utseenden.
T.ex. som en pressbyråkiosk,
CocaCola-burk, fotboll m.fl.
Dessutom körde man under en tid med zeppelinare som var stationerade på dåvarande Barkarby flygfält.
Ja, det är något jag undrat över. Vart har alla varmluftbalonger tagit vägen? (Eller har de ens tagit vägen?)

Någon som vet? Jaja, det går säkert att googla fram, men jag orkar inte... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.