Fairlane
P paralun skrev:
Vår miljöhandlingsplan är ju synkad med EU's dito, sen har man då delmål 2030,2040 samt 2050.
År 2050 ska det vara nettonoll.

Här kan du läsa själv
[länk]
Jag kan inte riktigt köpa att det är en trovärdig plan (eller ens att det är en plan alls). Man vill bygga mer kärnkraft, det är väl snudd på det enda konkreta. Man har räknat att utsläppen stiger lite nu efter man dragit ner på reduktionsplikten. Från 2027 kommer utsläppen däremot minska, oklart hur, såvida man inte tror att det finns några nya kärnkraftverk på plats då, men det är det väl ändå inte någon som tror. Så var ligger trovärdigheten?

Kanske blir det reduktionsplikt igen, det man använt när man räknade ut att det ska sjunka 2027.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan inte riktigt köpa att det är en trovärdig plan (eller ens att det är en plan alls). Man vill bygga mer kärnkraft, det är väl snudd på det enda konkreta. Man har räknat att utsläppen stiger lite nu efter man dragit ner på reduktionsplikten. Från 2027 kommer utsläppen däremot minska, oklart hur, såvida man inte tror att det finns några nya kärnkraftverk på plats då, men det är det väl ändå inte någon som tror. Så var ligger trovärdigheten?

Kanske blir det reduktionsplikt igen, det man använt när man räknade ut att det ska sjunka 2027.
Mycket består ju i att elektrifiera fordon med en trovärdig energiförsörjning. Sen tror jag själv även på vätgasdrivna fordon. Det finns väl ingen trovärdighet i att ha en reduktionsplikt och tro att man kan tvinga fram en lösning. Sen är ju målet då 2050 för nettonoll och det borde vara helt realistiskt.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Mycket består ju i att elektrifiera fordon med en trovärdig energiförsörjning. Sen tror jag själv även på vätgasdrivna fordon. Det finns väl ingen trovärdighet i att ha en reduktionsplikt och tro att man kan tvinga fram en lösning. Sen är ju målet då 2050 för nettonoll och det borde vara helt realistiskt.
Så det kommer till 2027? Är det förklaringen till att utsläppen börjar gå starkt neråt då?

Reduktionsplikten är ju det som man räknat med i den "trovärdiga" klimatplanen...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Så det kommer till 2027? Är det förklaringen till att utsläppen börjar gå starkt neråt då?

Reduktionsplikten är ju det som man räknat med i den "trovärdiga" klimatplanen...
Min åsikt är att reduktionsplikten enbart plågar oss/tömmer plånboken.

Under kapitel 7.1.2 har du mer om styrmedel.
 
P paralun skrev:
Norge har just nu inga kärnreaktorer
Man har aldrig haft å kommer högst sannolikt aldrig att ha men du flummar vidare…
 
Z Zodde skrev:
Man har aldrig haft å kommer högst sannolikt aldrig att ha men du flummar vidare…
Filantropen Trond Mohn har ju blivit mycket uppmärksammad och hans önskan om kärnkraft.
https://www.nrk.no/vestland/trond-mohn-og-frp-vil-satsa-pa-kjernekraft-1.16302799

Sen skapades då Norsk kjernekraft och jag kan inte se något "flum"
https://www.norskkjernekraft.com/

Däremot kan Norge nyttja svensk flumhet, eller tysk/dansk och erbjuda elintensiva företag en säker elförsörjning.
Så det finns ju en affärside!
 
P paralun skrev:
Min åsikt är att reduktionsplikten enbart plågar oss/tömmer plånboken.

Under kapitel 7.1.2 har du mer om styrmedel.
De flesta inser att koldioxidutsläppen måste ner.
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Filantropen Trond Mohn har ju blivit mycket uppmärksammad och hans ösnkan om kärnkraft.
[länk]

Sen skapades då Norsk kjernekraft och jag kan inte se något "flum"
[länk]

Däremot kan Norge nyttja svensk flumhet, eller tysk/dansk och erbjuda elintensiva företag en säker elförsörjning.
Så det finns ju en affärside!
I dina resonemang verifierar du påståenden som att ”norrmän tycker” med länkar där enskilda personer uttalar sig.

Trond Mohn (som jag för övrigt haft en business relation med) är en fin människa men absolut inte representativ för norrmänn i alla frågor.

Att intressegrupper skapas är väl heller inte ett bevis på nåt som helst.

Ser du inte felet i din egen argumentation så kan vi visa för alla som läser

Du skriver
”Norge har JUST NU inga kärnreaktor ”

Skriver man JUST NU mer en antyder man att
a) man haft tidigare
b) sannolikt skaffar igen inom inte avlägsen framtid

Både a + b är helfel

Du argumenterar som en politiker (ljuger) å då dina uttalanden i stort sett kritiserar samma politiska riktning hela tiden sp är det inte osannolikt.
 
Z Zodde skrev:
I dina resonemang verifierar du påståenden som att ”norrmän tycker” med länkar där enskilda personer uttalar sig.

Trond Mohn (som jag för övrigt haft en business relation med) är en fin människa men absolut inte representativ för norrmänn i alla frågor.

Att intressegrupper skapas är väl heller inte ett bevis på nåt som helst.

Ser du inte felet i din egen argumentation så kan vi visa för alla som läser

Du skriver
”Norge har JUST NU inga kärnreaktor ”

Skriver man JUST NU mer en antyder man att
a) man haft tidigare
b) sannolikt skaffar igen inom inte avlägsen framtid

Både a + b är helfel

Du argumenterar som en politiker (ljuger) å då dina uttalanden i stort sett kritiserar samma politiska riktning hela tiden sp är det inte osannolikt.
Jo det uppmärksammas även i internationell fackpress att man redan sett ut två platser där djupare studier ska ske. En utanför Bergen och den andra i Halden (där det redan funnits en kärnreaktor).

https://world-nuclear-news.org/Articles/Further-Norwegian-site-identified-for-SMRs
https://world-nuclear-news.org/Articles/Study-to-consider-SMR-deployment-at-Halden

Jo jag känner flera norrmän och samtliga har höga tankar om just Trond Mohn, sen byggde ju han upp sin förmögenhet genom att konstruera samt sälja pumpar till Alfa-Laval.
 
P paralun skrev:
Jo det uppmärksammas även i internationell fackpress att man redan sett ut två platser där djupare studier ska ske. En utanför Bergen och den andra i Halden (där det redan funnits en kärnreaktor).

[länk]
[länk]

Jo jag känner flera norrmän och samtliga har höga tankar om just Trond Mohn, sen byggde ju han upp sin förmögenhet genom att konstruera samt sälja pumpar till Alfa-Laval.
Varför kan du inte, som de flesta andra, hålla dig till saker du har koll på? Istället skriver du om precis allt och du har alltför ofta direkt fel, som nu.
a) Trond byggde inte upp en förmögenhet, han ärvde firman av sin far Frank Mohn.
b) man sålde inte pumpar till Alfa Laval, man sålde till skeppsbyggare.
Att AL för 10 år sen köpte Mohns företag för att få en komplett produktkatalog hade du tydligen inte koll på.

Återigen blandar å ger du för att du ser ditt eget skrivande som viktigare än sanningshalten du levererar till forumet.

Ransonera ditt skrivande å uttala dig bara där du har kompetens så blir BH bättre för alla som läser.
 
Z Zodde skrev:
Varför kan du inte, som de flesta andra, hålla dig till saker du har koll på? Istället skriver du om precis allt och du har alltför ofta direkt fel, som nu.
a) Trond byggde inte upp en förmögenhet, han ärvde firman av sin far Frank Mohn.
b) man sålde inte pumpar till Alfa Laval, man sålde till skeppsbyggare.
Att AL för 10 år sen köpte Mohns företag för att få en komplett produktkatalog hade du tydligen inte koll på.

Återigen blandar å ger du för att du ser ditt eget skrivande som viktigare än sanningshalten du levererar till forumet.

Ransonera ditt skrivande å uttala dig bara där du har kompetens så blir BH bättre för alla som läser.
Jo men bakom betalvägg
https://www.di.se/artiklar/2014/4/7/miljardarens-son-skams-pappa/

De norrmän jag frågat om Trond Mohn och kärnkraft säger alla att det är Alfa-Lavalpengar. (det finns att antal miljardärer i den sfären) Men nu var det trovärdigheten och Trond har mycket hög trovärdighet.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Min åsikt är att reduktionsplikten enbart plågar oss/tömmer plånboken.
Ja, givetvis kan man anse att reduktionsplikten är dålig, det är inte det jag vänder mig emot, liksom jag inte vänder mig emot ny kärnkraft. Jag vänder mig emot att sen så kallade klimatplanen i stort inte innehåller några konkreta planer. En plan utan konkreta aktiviteter är ingen plan, och ändå så hyllas den som trovärdig. Extra intressant att du är emot reduktionsplikten samtidigt som du hyllar klimatplanen, där man visar att man ska minska koldioxidutsläppen (att man ska, men inte hur). Man visar till och med en graf över den tänkta minskningen utan att förklara hur. Det är först när man pressar på som regeringen svarar att uträkningen är gjord med att reduktionsplikten är 2027 är samma som den var tills nyligen.
P paralun skrev:
Under kapitel 7.1.2 har du mer om styrmedel.
Där finns inte något som förklarar hur koldioxidutsläppen kan minska 2027. Det finns faktiskt inte mycket konkret alls i "planen". Skulle man komma till något företag och säga "Det här är planen för vi ska uppnå X" och visa upp ett dokument som det där så får man nog göra om. Man har skrivit vad man vill uppnå, men inte konkret hur.

Du kan jämföra med bankernas förslag på hur antalet bedrägerier ska minska. Där finns det tydligt specificerade saker de vill göra, inte bara ett mål.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men bakom betalvägg
[länk]

De norrmän jag frågat om Trond Mohn och kärnkraft säger alla att det är Alfa-Lavalpengar. (det finns att antal miljardärer i den sfären) Men nu var det trovärdigheten och Trond har mycket hög trovärdighet.
Tronds sålde sitt mogna och ärvda företag till Alfa Laval så du hade 2 fel i samma mening.
Du låtsas hela tiden kunna/veta mycket mer än du faktiskt gör och det finns läsare som inte ifrågasätter vilket leder till att dina fake news tyvärr kan tas som sanning.

Trond är Socialdemokrat. Kul att du anser dessa har hög trovärdighet, det har du inte gett uttryck för tidigare🤣
 
Z Zodde skrev:
Tronds sålde sitt mogna och ärvda företag till Alfa Laval så du hade 2 fel i samma mening.
Du låtsas hela tiden kunna/veta mycket mer än du faktiskt gör och det finns läsare som inte ifrågasätter vilket leder till att dina fake news tyvärr kan tas som sanning.

Trond är Socialdemokrat. Kul att du anser dessa har hög trovärdighet, det har du inte gett uttryck för tidigare🤣
Jo och han är pragmatiker och ingen verkar tro att Störe (S) överlever nästa val i Norge.
Så han tror det är genomförbart.
 
P paralun skrev:
Jo och han är pragmatiker och ingen verkar tro att Störe (S) överlever nästa val i Norge.
Så han tror det är genomförbart.
Du undviker å omtala dina sakfel? Varför?
Gidder du inte korrigera p tappa ansiktet🤣
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.