Hej

Bor i en lägenhet från 1880 typ och skall ha spots i taket(utanpåliggande) men kabel skall gå i putsen i taket…

Nu till min utmaning, det verkar som putsen ev är för tunn på sina ställen för ett 16 flex rör och nej det går inte fräsa djupare. El det går men det är praktiskt omöjligt.

Jag har sett och hört att det är tillåtet att putsa in viss typ av kabel EKK el EKLK el några med Q… men elektrikern stretar emot o argumenterar att det inte är tillåtet.

Fråga, vart står egentligen installationsels regler? Hur övertygar jag elektrikern?

Alternativ 2
Finns det flexslang som är typ 10-12 mm inte 16 som man kan använda för 230?
 
RoTe
Kör 12V och gör vad du vill.
 
Nä, d går inte tyvärr, blir så många trafos som skall döljas o ingenstans att dölja dem… men bra förslag. Hur långt kan man dra en 12v förresten?
 
RoTe
Men du ska väl ändå ha LED och inte Halogen? LED drar ju lite och ingenting.
 
Lägenhet från 1880 och spots i taket, ett råd i all välmening - fundera ett extra varv till först bara 🙂
 
  • Gilla
-MH- och 12 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ja det ska gå bra. Det är typnummer 57 i Tabell 52A.3 i elinstallationsreglerna.

Se även: [länk]
Ok, finns elinstallationsreglerna tillgängliga att läsa pss som säker vatten? Typ?
 
Tänka bara på att använda en kabeltyp som är OK för inputsning.

Fundera också hur du ska undvika att någon i framtiden skruvar/spikar något i kabeln. En kabel i rör har ju ett visst skydd mot detta.

Det som benämns elinstallationsreglerna är Svensk Standard 436 40 00 och kostar en slant om man vill ha den.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
MrJay
I många andra länder används inte flexslang och elkablar putsas direkt in, vad jag vet är det inga speciella kablar man använder. Så var också fallet i en sekelskifteslägenhet vi en gång bodde i
 
MrJay MrJay skrev:
I många andra länder används inte flexslang och elkablar putsas direkt in, vad jag vet är det inga speciella kablar man använder. Så var också fallet i en sekelskifteslägenhet vi en gång bodde i
Jo, men det är en elektriker som skall göra jobbet så han vill ju göra enl regelverk…. Men det verkar ju vara lite kinkigt det där med putsa in och kan förstå det men i det här fallet är det liksom inte praktisk görligt att fräsa in djupare och då vill man ju nyttja regelverket till”max”
 
MrJay
A Andreas Kneg skrev:
Jo, men det är en elektriker som skall göra jobbet så han vill ju göra enl regelverk…. Men det verkar ju vara lite kinkigt det där med putsa in och kan förstå det men i det här fallet är det liksom inte praktisk görligt att fräsa in djupare och då vill man ju nyttja regelverket till”max”
Nu går inte ett applicera ett modernt regelverk rakt av på över 100 år gammal konstruktion vilket han borde fatta. Så antingen kräver du att han gör som man gjorde då eller så river du allt och anpassar till modern standard. Jag misstänker att han inte har någon lösning utan bara krav gentemot dig?
 
A Andreas Kneg skrev:
Jo, men det är en elektriker som skall göra jobbet så han vill ju göra enl regelverk…. Men det verkar ju vara lite kinkigt det där med putsa in och kan förstå det men i det här fallet är det liksom inte praktisk görligt att fräsa in djupare och då vill man ju nyttja regelverket till”max”
Att det inte går att fälla in rör låter mycket konstigt? Att det blir lite jobb och kostar en slant är en annan femma.
 
A Andreas Kneg skrev:
Nä, d går inte tyvärr, blir så många trafos som skall döljas o ingenstans att dölja dem… men bra förslag. Hur långt kan man dra en 12v förresten?
Det finns vanliga LED-system där alla spottar är kopplade i serie med ett enda dimbart drivdon.
 
Det finns ett utbrett motstånd i Sverige mot att putsa/mura in kablar utan rör. Vissa påstår även att det är förbjudet men det har vi undanröjt nu.
I andra länder är det mycket vanligt och fungerar problemfritt.
 
  • Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns ett utbrett motstånd i Sverige mot att putsa/mura in kablar utan rör. Vissa påstår även att det är förbjudet men det har vi undanröjt nu.
I andra länder är det mycket vanligt och fungerar problemfritt.
Det är ju även inte ovanligt med lösa kablar i väggar (så länge man har dragavlastning i dosor m.m.). Det betyder dock inte att det är bästa lösningen alla gånger.

Jag skulle ha lite betänktsamheter kring skydd mot genomskruvning/genomspikning som jag nämnt innan.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.