Vi renoverar vårt badrum som är ca 10m2. Vi installerar golvvärme eftersom det verkar väntade också när vi säljer, men jag har svårt att tänka mig vi kommer att använda det med tanke på elpriserna här i Skåne. Byggfirman tog för givit vi inte ville ha kvar elelementen, men någon värme behöver vi. Nu är jag osäker.

Hur skulle ni göra? Vore det bra med elelement som alternativ till golvvärme eller tycker ni det är onödigt? Vilken är billigare och vilken är mer effektiv? Tacksam att höra era tankar kring det

När golvet är varmt läcker det ut mer värme genom det. En skillnad som blir mer påtaglig ju sämre isoleringen är. Så golvvärmen blir alltid dyrare i drift än element så länge vi pratar direktel. Sedan får man kanske fundera på hur stor del av husets värme som går till just badrummet. Är elementet fungerande och inte sitter i vägen är det ju ingen kostnad att spara det. Jag skulle se det som en ganska liten fråga. Mitt badrum har bara golvvärme.

• Gilla
Swedam
  • Laddar…
Ganska så stort badrum med 10 m2. Behövs absolut värme. Många idag lägger vattenburen golvvärme som på vinterhalvåret kan värmas med t.ex. någon värmepump och på sommaren har en inbyggd el-patron som kan ge värme när värmepumpen är avslagen.

J Josth skrev:
Ganska så stort badrum med 10 m2. Behövs absolut värme. Många idag lägger vattenburen golvvärme som på vinterhalvåret kan värmas med t.ex. någon värmepump och på sommaren har en inbyggd el-patron som kan ge värme när värmepumpen är avslagen.
Jag ska kolla med firman Tack för svar

A Avemo skrev:
När golvet är varmt läcker det ut mer värme genom det. En skillnad som blir mer påtaglig ju sämre isoleringen är. Så golvvärmen blir alltid dyrare i drift än element så länge vi pratar direktel. Sedan får man kanske fundera på hur stor del av husets värme som går till just badrummet. Är elementet fungerande och inte sitter i vägen är det ju ingen kostnad att spara det. Jag skulle se det som en ganska liten fråga. Mitt badrum har bara golvvärme.
Verkar förnuftigt, tack för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.