BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det var en rätt uppseendeväckande förenkling av dig.
Då är vi kvitt då. Båda tycker likadant om den andras åsikt.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Bostadsbrist är svårdefinierat. I Sverige har vi ca 45 kvm per person. Väl tilltaget och 50 % mer än britternas 30 kvm exempelvis. En inte orimlig jämförelse. Men bara hälften av vad australiensare har! Och 20 % mindre än danskarna.

Kulturella skillnader, liksom marktillgång och regleringar spelar roll.
Diagram som visar genomsnittlig användbar golvarea per person i kvadratmeter för olika länder, med Sverige markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För egen del tycker jag att bostadsbrist lämpligen mäts i form av boendekostnad i förhållande till byggkostnad. Finns det en brist märks det då i form av att det är dyrare att bo än det skulle vara att bygga en ny bostad och bo i den, om det hade gått.

På vissa ställen (som gamla stan i Stockholm för att ta ett extremt exempel) kommer det alltid att finnas en brist då fler vill bo där än det finns plats för, men rent generellt finns det brist för att reglerna för att bygga är för stränga och för mycket hänsyn ges åt dem som redan har [bostad/pengar/kontakter/whatnot].
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bostadsbrist är svårdefinierat. I Sverige har vi ca 45 kvm per person. Väl tilltaget och 50 % mer än britternas 30 kvm exempelvis. En inte orimlig jämförelse. Men bara hälften av vad australiensare har! Och 20 % mindre än danskarna.
Är det inte mer relevant att jämföra antalet bostäder med antalet som vill ha ett eget hushåll?
På Järvafältet finns det ju många som bor 3 generationer i en 3:a, 6 personer på 75 kvm (eller så), inte för att de vill bo så utan för att de upplever att det inte finns något alternativ. Då hjälper det liksom inte att det finns stora gårdar i glesbygdsområdena där det bara bor 2 personer.
 
Som @BirgitS säger är medeltal helt meningslösa. Ojämlika samhällen som Sverige, samhällen där många inte bor i städer etc. får missvisande höga siffror.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte mer relevant att jämföra antalet bostäder med antalet som vill ha ett eget hushåll?
Nej, det tycker jag inte. Har man inte råd med en bostad hjälper det ju inte om den fysiskt finns, och då lider man i första hand av fattigdom, medan bostadsbristen så att säga bara är ett symptom. Om man däremot har råd med en bostad, men ingen av olika skäl går att få tag på då råder det bostadsbrist.

Vad som måste göras i de två olika fallen för att avhjälpa problemet är fundamentalt olika.
BirgitS BirgitS skrev:
På Järvafältet finns det ju många som bor 3 generationer i en 3:a, 6 personer på 75 kvm (eller så), inte för att de vill bo så utan för att de upplever att det inte finns något alternativ. Då hjälper det liksom inte att det finns stora gårdar i glesbygdsområdena där det bara bor 2 personer.
Nej, men det lär inte heller hjälpa att det byggs nya lägenheter, då en stor del av problemet sannolikt är fattigdomsrelaterat.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det tycker jag inte. Har man inte råd med en bostad hjälper det ju inte om den fysiskt finns, och då lider man i första hand av fattigdom, medan bostadsbristen så att säga bara är ett symptom. Om man däremot har råd med en bostad, men ingen av olika skäl går att få tag på då råder det bostadsbrist.
Okej, då blir det i stället:
Är det inte mer relevant att jämföra antalet bostäder med antalet som vill ha ett eget hushåll och skulle klara av det ekonomiskt?

Att däremot se något relevant samband mellan bostadsbrist och genomsnittlig bostadsyta per person blir ju däremot jättekonstigt.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men det lär inte heller hjälpa att det byggs nya lägenheter, då en stor del av problemet sannolikt är fattigdomsrelaterat.
Normalt skulle den äldre generationen där klara av att hyra en egen bostad i området, ev. med hjälp av bostadsbidrag.

Man kan ju också tänka på vad det leder till för samhället när tonåringarna inte kan träffas hemma hos varandra utan bara på torget etc. och då också lätt dras in i kriminalitet.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Som @BirgitS säger är medeltal helt meningslösa. Ojämlika samhällen som Sverige, samhällen där många inte bor i städer etc. får missvisande höga siffror.
Jag tror medeltal säger rätt mycket oavsett ojämlikhet (Sverige är för övrigt ett av världens mest jämlika länder) då den stora massan kommer ligga relativt nära varandra, medan de få riktigt rika påverkar statistiken relativt lite.

Australien, Storbritannien och Danmark som jag jämförde med är för övrigt ungefär lika urbaniserade och rika som vi. Att Australien sticker ut med yta per person skulle jag tippa beror mer på klimatet än något annat.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att däremot se något relevant samband mellan bostadsbrist och genomsnittlig bostadsyta per person blir ju däremot jättekonstigt.
Tja, förutsättningar föder beteenden. I många städer är det vanligt att unga bor med kompisar innan de bildar fasta relationer då det är så dyrt att bo själv. I Sverige skulle jag säga att det ör relativt ovanligt då bostadspriser på hyresmarknaden i våra städer hålls artificiellt låg.

Då blir problemet istället att få tag på en bostad snarare än att ha råd med den.

Så min poäng är att när vi har relativt mycket yta per person, men det ändå upplevs finnas en brist på bostäder, då är det sannolikt regleringarna vi ska titta på i första hand.
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt skulle den äldre generationen där klara av att hyra en egen bostad i området, ev. med hjälp av bostadsbidrag.

Man kan ju också tänka på vad det leder till för samhället när tonåringarna inte kan träffas hemma hos varandra utan bara på torget etc. och då också lätt dras in i kriminalitet.
Jag har tyvärr(?) dålig insyn i omständigheterna hos dem som väljer att bo sex personer i en trea, men att de inte skulle vara relativt fattiga håller jag för uteslutet. Och fattigdom hänger förstås ihop med många andra problem.
 
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, förutsättningar föder beteenden. I många städer är det vanligt att unga bor med kompisar innan de bildar fasta relationer då det är så dyrt att bo själv. I Sverige skulle jag säga att det ör relativt ovanligt då bostadspriser på hyresmarknaden i våra städer hålls artificiellt låg.

Då blir problemet istället att få tag på en bostad snarare än att ha råd med den.
Bostadsbrist alltså.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så min poäng är att när vi har relativt mycket yta per person, men det ändå upplevs finnas en brist på bostäder, då är det sannolikt regleringarna vi ska titta på i första hand.
Som sagt det hjälper inte att det finns enormt mycket oanvänd yta i glesbygden när jobben inte finns där.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bostadsbrist alltså.
Ja, om man inte är ute efter att förstå eller lösa problemet kan man förstås se det så. Hyresgästföreningen har väl exempelvis sett på saken så i snart hundra år.
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt det hjälper inte att det finns enormt mycket oanvänd yta i glesbygden när jobben inte finns där.
Och det hjälper inte heller nämnvärt mycket att det finns oanvänd yta i stan, då de flesta av oss inte vill ha inneboende och är rika nog att inte tvingas till det.

Trots det säger yta per person något, om än inte allt.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bostadsbrist alltså.

Som sagt det hjälper inte att det finns enormt mycket oanvänd yta i glesbygden när jobben inte finns där.
Varför kika på glesbygden? Det finns väl både jobb och bostad i Solna för den som så önskar och har råd att bo där.

Egnahems rörelse förutsätter väl att det finns byggbar tomtmark lämplig för ändamålet som den byggande har råd att köpa (det lär knappast bli möjligt i Sthlms närhet)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då blir problemet istället att få tag på en bostad snarare än att ha råd med den.

---

Jag har tyvärr(?) dålig insyn i omständigheterna hos dem som väljer att bo sex personer i en trea, men att de inte skulle vara relativt fattiga håller jag för uteslutet. Och fattigdom hänger förstås ihop med många andra problem.
Jag tycker ditt resonemang är rimligt.

En ny egnahemsrörelse kan underlätta för en "normalfamilj" med två arbetande vuxna som ser till att spara ihop lite pengar innan de skaffar första barnet, typiskt, pluggar och lever billigt 5 år, sparar 5 år och vid 30 är det barn och villa. Detta är familjer som kan lägga ett litet sparkapital, få ta lån och kommer kunna betala ett boende med egna pengar.

För att lösa att det bor 3 generationer i en trea i Rinkeby behövs något annat. Det tror jag beror på andra saker. Ofta tror jag tyvärr många i dessa sammanhang står utanför arbetsmarknaden, iallafall några i den familjen. Och får bidrag av olika slag. Det är inte rimligt att man kan få bidrag och samtidigt köpa sig ett egnahem. Så för egnahemsdebatten är det inte relevant.

Jag vet inte hur social housing funkar, men det vore betydligt bättre att det fanns insprängt i dyrare områden billigare hyresrätter. För att minska segregation.

Det finns nämligen ingen anledning att hålla nere hyrorna i 6or på östermalm men ha dyra hyror på nybyggen i farsta.

För bostadsmarknaden som helhet är däremot bristen på hyresrätter ett problem då det gör att de som har resurser inte kan skaffa en hyresrätt om de tex ska plugga några år eller ta ett tillfälligt arbete eller "prova" en ny ort. De måste köpa en bostad. Då drivs priserna på köpta bostäder upp. Och de med resurser "släpper inte" billiga hyreslägenheter i bra lägen.

Ombildningen från hyresrätter till bostadsrätter var galen, det var att ge bort skattebetalarnas tillgångar till några få som först fått bo med articifiellt låga hyror och därefter få köpa en bostadsrätt till halva priset.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F fribygg skrev:
Varför kika på glesbygden? Det finns väl både jobb och bostad i Solna för den som så önskar och har råd att bo där.
Börjar man prata om genomsnittligt antal kvm/person för hela Sverige så blir det väl rätt relevant att tala om situationen är väldigt olika i olika delar av Sverige. Det finns ju massor med kommuner som inte ens enligt deras egen (luddiga) uppfattning anser att det råder bostadsbrist just där.
 
BirgitS
J JohanLun skrev:
Jag vet inte hur social housing funkar, men det vore betydligt bättre att det fanns insprängt i dyrare områden billigare hyresrätter. För att minska segregation.
Det varierar enormt mellan olika länder har jag förstått i alla fall. Nu kommer jag inte längre ihåg vilken europeisk storstad det gällde, kanske Berlin, där hälften av alla hyresrätter var "social housing"-bostäder. I Nederländerna gäller detta:
Approximately 75% of the 3 million rental homes in the Netherlands belong to housing associations. These associations are responsible among other things for letting social housing, defined as homes for which the initial monthly rent is under the then rent limit for liberalised tenancy agreements (private sector) (in Dutch). The current limit (2024) is € 879.66, for tenancy agreements that start in 2024. Each year, housing associations must let 92.5% of their vacant social housing to people with an income of up to € 47,699 (one-person household) or € 52,671 (multi-person household) and no more than 7.5% to people with higher incomes than € 47,699 and € 52,671 respectively (2024). In some regions the housing shortage is too high for a 7.5% free allocation to suffice. In that case are housing associations allowed to agree to a locally higher percentage of free allocation with the municipality and tenant’s association, up to a maximum of 15%.
https://www.government.nl/topics/housing/rented-housing

https://www.expatguide.nl/housing/social-housing-free-sector/

Alltså inkomst under ung. 500 000 kr/hushåll, hyra under 9 000 kr, gäller 75 % av hyresmarknaden, bostadsbrist med långa köer i stora delar av landet om jag förstod det rätt.
 
Jag kan fundera över om man efter många år fortfarande står utanför arbetsmarknaden ska ha rätt till bidrag för att bo tex i Stockholmsområdet (till en om det vore marknadshyror) dyrare kostnad för skattebetalarna än om man skulle skaffa en billigare lägenhet där det fanns och man hade råd.

Det är som sagt en annan diskussion än egnahem. Men ändå relevant, då jag tror många i storstäderna är långtidsbidragsberoende.

Lägg ned Hyresgästföreningen, sätt igång social housing, släpp på marknadshyror, låt folk få bo ännu billigare i områden som idag avfolkas och hus står tomma eller rivs.

Social housing borde de som har fast anställning men låg lön prioriteras. Rimliga hyror på bra lägen för dem med lågbetalda jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.