Claes Sörmland
S Spikhasse skrev:
Jaha. Men det är väl förbjudet av en anledning?
Det är förbjudet p g a politik. Ibland ger politik goda utfall ibland dåliga. Ofta finns båda elementen med i spelet samtidigt. I det här fallet var helt klart den okunskap, rädsla och kemofobi som har gripit tag i samhället avgörande för förbudet. Och ja, det är den breda gröna rörelsens historiska bas och livsluft; känslan att människan och naturen blir förgiftad av artificiella kemikalier. Det krävs ingen hemlig konspiration för detta, det är det som de gröna kampanjar om.
 
  • Gilla
  • Älska
Zevv och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är förbjudet p g a politik. Ibland ger politik goda utfall ibland dåliga. Ofta finns båda elementen med i spelet samtidigt. I det här fallet var helt klart den okunskap, rädsla och kemofobi som har gripit tag i samhället avgörande för förbudet. Och ja, det är den breda gröna rörelsens historiska bas och livsluft; känslan att människan och naturen blir förgiftad av artificiella kemikalier. Det krävs ingen hemlig konspiration för detta, det är det som de gröna kampanjar om.
Jag förstår. Men ni låter lite som knarkarna på Flashback som blir förbannad när dom inte får berätta vem som säljer bästa knarket. Knark bra, polis dålig :)

Sorry om jag kidnappade tråden, tyckte bara att det var så oseriöst. Men jag ska låta er forskare jobba vidare :)
 
  • Haha
  • Gilla
errim och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Spikhasse skrev:
Jag förstår. Men ni låter lite som knarkarna på Flashback som blir förbannad när dom inte får berätta vem som säljer bästa knarket. Knark bra, polis dålig :)

Sorry om jag kidnappade tråden, tyckte bara att det var så oseriöst. Men jag ska låta er forskare jobba vidare :)
Jag tycker det är fel av dig att kollektivisera forumet, det blir då bara dina fördomar som du vädrar istället för att respektera åsiktsmångfalden och de enskilda skribenter som finns här. Det finns inte en forumåsikt utan det är just ett utbyte av idéer mellan olika skribenter.

Jag tycker t ex beslutet att förbjuda glyfosatpreparat för konsument så brett som gjordes av föregående regering var felaktigt och berättar varför jag tycker det. Jag tycker t ex inte import från andra länder är en toppenidé och torgför inte det.

Skulle jag tycka min granne var en stor idiot som köpte glyfosatbekämpningsmedel från Polen och använde det för att bekämpa ett parkslidebestånd på sin tomt? Nej, jag skulle se det som i nivå med fortkörning, en rimlig lagöverträdelse i vissa fall. Jag har svårt att relatera till de starkt negativa känslor som jagas upp av detta i vissas huvuden men antar att det handlar om vi alla av naturen har begåvats med olika nivå av behov av regelefterlevnad och känslor av äckel/rädsla inför vad vi upplever som det främmande/farliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
ag tycker det är fel av dig att kollektivisera forumet, det blir då bara dina fördomar som du vädrar istället för att respektera åsiktsmångfalden och de enskilda skribenter som finns här. Det finns inte en forumåsikt utan det är just ett utbyte av idéer mellan olika skribenter.
Jag håller definitivt med dig i detta påstående Claes men det blir något märkligt när du själv gör dig skyldig till samma fel gång på gång.

Om Kemikalieinspektionen med 280 anställda;

"anställda lider av kemofobi"

Fobi är ett mentalt tillstånd där en överdriven rädsla tenderar att bli ett stort handikapp i livet, det finns hjälp att få. Jag tvivlar stort på att samtliga anställda på kemikalieinspektionen lider av fobiska föreställningar om kemikalier.

Om Naturvårdsverkets 750 anställda ang. parkslide;

" generellt kan sägas att det här är människor från kontorsmedelklassen med väldigt liten praktisk kunskap och som är av övertygelsen att "strategier och policydokument" är det som får saker att hända i samhället och i företagen"

Här tillåter du dina fördomar att blomma ut och åsiktsmångfalden du vill värna om i inlägget kan man inte ens ana sig till.

Om Länsstyrelsen i Kalmar ca 200 anställda;

Om parkslide...
"I allt väsentligt framgår inte på vilken grund dessa listor har upprättats på myndigheten, vilket forskningsstöd som finns för tabellernas innehåll och vilket lagstöd som finns. Som det ser ut är det bara en produkt av enskildas tyckande och viskningslekar"

Om skogsdöden;

"Allt var byggt på faktoider och man fick bygga hela sin kunskap på uppgifter av typen "trust med bro" eller nån bok från biblioteket som för övrigt också bara innehöll "trust me bro"

Alla dessa människor du misstänkliggör och föraktar har nog inte gjort sig förtjänta av det. Sannolikt finns det någon fobiker bland dessa hundratals yrkesmänniskor, även en och annan byråkrat med dålig kunskap men att ösa alla dessa fördomar över seriöst arbetande människor har ingen verklighetsgrund. Det är enligt mitt sätt att se det oförskämt.

Jag tänker inte polemisera mera med dig om detta, jag äger inte din förmåga att hantera svenska språket och få skrattarna på sin sida men det kändes nödvändigt att säga det jag nu har sagt.
 
  • Gilla
  • Haha
ArneTW och 5 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det är tvärtom, det är byggahus-trådar som piskat upp stämningen.

Glyfosat löser parkslide-problemet på riktigt och det är så den bekämpas i Storbritannien också. Den är bara en växt trots allt, inte ett monster under sängen som väser "feed me"...

Otroligt sorgligt att köparna gått på myten som har spridits även på detta forum.
Ja, helt otroligt vad folk är upprörda över den här växten som kallas Parkslide, vilken är såååååååå lätt att bekämpa. Efter en påbörjad bekämpning, (Sprutning/pensling på växtens blad med Glyfosat) tar det EN växtsäsong, så är den borta! För alltid verkar det som!
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Jag håller definitivt med dig i detta påstående Claes men det blir något märkligt när du själv gör dig skyldig till samma fel gång på gång.

Om Kemikalieinspektionen med 280 anställda;

"anställda lider av kemofobi"

Fobi är ett mentalt tillstånd där en överdriven rädsla tenderar att bli ett stort handikapp i livet, det finns hjälp att få. Jag tvivlar stort på att samtliga anställda på kemikalieinspektionen lider av fobiska föreställningar om kemikalier.

Om Naturvårdsverkets 750 anställda ang. parkslide;

" generellt kan sägas att det här är människor från kontorsmedelklassen med väldigt liten praktisk kunskap och som är av övertygelsen att "strategier och policydokument" är det som får saker att hända i samhället och i företagen"

Här tillåter du dina fördomar att blomma ut och åsiktsmångfalden du vill värna om i inlägget kan man inte ens ana sig till.

Om Länsstyrelsen i Kalmar ca 200 anställda;

Om parkslide...
"I allt väsentligt framgår inte på vilken grund dessa listor har upprättats på myndigheten, vilket forskningsstöd som finns för tabellernas innehåll och vilket lagstöd som finns. Som det ser ut är det bara en produkt av enskildas tyckande och viskningslekar"

Om skogsdöden;

"Allt var byggt på faktoider och man fick bygga hela sin kunskap på uppgifter av typen "trust med bro" eller nån bok från biblioteket som för övrigt också bara innehöll "trust me bro"

Alla dessa människor du misstänkliggör och föraktar har nog inte gjort sig förtjänta av det. Sannolikt finns det någon fobiker bland dessa hundratals yrkesmänniskor, även en och annan byråkrat med dålig kunskap men att ösa alla dessa fördomar över seriöst arbetande människor har ingen verklighetsgrund. Det är enligt mitt sätt att se det oförskämt.

Jag tänker inte polemisera mera med dig om detta, jag äger inte din förmåga att hantera svenska språket och få skrattarna på sin sida men det kändes nödvändigt att säga det jag nu har sagt.
Nej, jag gör inte detsamma. Naturligtvis måste vi kunna prata om kulturer som finns i olika organisationer. Att en kultur finns i en organisation, t ex en myndighet, innebär inte att alla individer i den nödvändigtvis är av samma åsikt eller har samma värderingar, det innebär bara att kollektivt har denna organisation vissa attribut.

Jag förstår inte varför du tycker det är så hemskt att prata om organisationskultur, utan att göra det kan vi aldrig förstå samhället och de olika aktörerna där. Jag antar att det beror på att du politiskt inte gillar vad jag framför och då ger du dig på min person istället för att diskutera sakfrågorna.

(Och lite billigt av dig att smälla till med ett försök till moraliskt indignerat nedgörande av min internetpersona med citat tagna ur sin kontext och sen skriva att det är sista ordet. Det är väl om något ett fult sätt att få skrattarna med sig. Du agerar som en mobbare.)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Zevv och 5 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Om Naturvårdsverkets 750 anställda ang. parkslide;
Att en myndighet har många anställda är inget argument för något, snarare tvärtom.
Det är en liten klick människor som arbetar med invasiva arter, det är inte alla på myndigheten.
A Abies koreana skrev:
Om Länsstyrelsen i Kalmar ca 200 anställda;
Samma där, och där har väl Claes rätt i att det saknas information om grunderna för listorna?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Om jag mindes rätt
S Spikhasse skrev:
Jag förstår. Men ni låter lite som knarkarna på Flashback som blir förbannad när dom inte får berätta vem som säljer bästa knarket. Knark bra, polis dålig :)

Sorry om jag kidnappade tråden, tyckte bara att det var så oseriöst. Men jag ska låta er forskare jobba vidare :)
Kidnappade tråden kan man inte ens med bästa vilja säga. Du ställde några frågor och du fick svar. Du får gärna fortsätta ställa frågor. både dumma som bra.

Dock tycker jag det var tråkig jämförelse med flashback. Det här är ett forum som ofta håller en väldigt hög kvalitet än många andra ställen. Men du ställer frågor om glyfosat som är väl underbyggda. Är inte det ganska långt ifrån flashback? Visst några har tipsat om att köpa glyfosat från Polen.
Om du tyckte det var fel så säg det istället.
eller så anmäler du dessa inlägg. Jag föredrar att man säger till i tråden.
Här kan fråga folk efter källa. Och ofta kan du få seriösa källor.

Flashback är ett forum som fyller sin funktion. Man kan hoppa över de trådar som tycker att polis är skit. kvaliteten på inläggen varierar kraftigt. Men av naturliga orsaker så.brukar trådar om knark kanske inte vara de bästa.
Att glorifiera glyfosat Vilket inte görs helt oemotsagt. Är ändå ganska lågt jämföra med knark och polis.

Ditt inlägg var helt felaktigt. Men av olika anledningar.
Du kidnappade inte tråden. Det handlade dessutom om något som diskuteras.

Den andra var tråkig. Jag själv tycker att det här forumet oftast håller mycket högre klass på svaren än vad Facebook ellet förstås flashback.

Fortsätt att ställa frågor eller komma med inlägg. Alla är välkomna!
 
  • Gilla
Hemmakatten_1 och 4 till
  • Laddar…
Okej Claes, mobbare vill jag inte vara så nu lockar du in mig - bra där!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår inte varför du tycker det är så hemskt att prata om organisationskultur, utan att göra det kan vi aldrig förstå samhället och de olika aktörerna där.
Jag har aldrig uttryckt att det är hemskt att prata om organisationskultur för det är inte det du gör. Du generaliserar grovt och utrycker ett förakt för anställda inom olika myndigheter. Någon diskussion har jag inte sett.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag antar att det beror på att du politiskt inte gillar vad jag framför och då ger du dig på min person istället för att diskutera sakfrågorna.
Du får ha vilken politisk åsikt du vill men du har ingen rätt att nedvärdera, göra narr av och klumpa ihop alla dessa anställda som varje morgon går upp ur sin säng och utför det arbete som dom anställts för. Dessutom kallar du dem för fobiker och sätta dumstruten på deras huvud.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Okej Claes, mobbare vill jag inte vara så nu lockar du in mig - bra där!
Agera inte som en sån då.

A Abies koreana skrev:
Jag har aldrig uttryckt att det är hemskt att prata om organisationskultur för det är inte det du gör. Du generaliserar grovt och utrycker ett förakt för anställda inom olika myndigheter. Någon diskussion har jag inte sett.
Klart jag generaliserar, det måste man göra om man diskuterar samhället - det handlar om att se mönster och struktur. Sådan är all diskussion kring kultur. Alternativet är att inte diskutera samhället. Vill man inte förstå varför t ex Naturvårdsverket landar i en viss bedömning så behöver det naturligtvis inte diskuteras, man lyder bara okritiskt order och håller käften.

Jag förstår verkligen inte varför du menar att man ska visa sån vördnad inför myndigheter och deras anställda. Jag tycker den synen är mycket obehaglig och detta lärde vi oss under 1900-talet, man ska hålla sig kritisk till myndigheter och makthavare som arbetar där och styr våra liv ned på detaljnivå. Annars hamnar man ju i lägervaktens "jag lydde bara order". Det vore ett stort misstag att repetera och det finns element i vår svenska kultur av just detta och det är djupt problematiskt.

A Abies koreana skrev:
Du får ha vilken politisk åsikt du vill men du har ingen rätt att nedvärdera, göra narr av och klumpa ihop alla dessa anställda som varje morgon går upp ur sin säng och utför det arbete som dom anställts för. Dessutom kallar du dem för fobiker och sätta dumstruten på deras huvud.
Jag har all rätt i världen att nedvärdera och göra narr av våra makthavare om jag vill det. Jag har t o m en plikt att göra det när de styr oss i en galen riktning. Sverige är banne mig en demokrati!

(Sen har du ju citerat mig utan att ange sammanhanget och därmed varit bedräglig i vad jag har försökt framföra. Fult av dig.)
 
  • Gilla
mnils och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har all rätt i världen att nedvärdera och göra narr av våra makthavare om jag vill det. Jag har t o m en plikt att göra det när de styr oss i en galen riktning. Sverige är banne mig en demokrati!
Detta kunde inte ha sagts bättre.
/B
 
  • Gilla
gaia och 7 till
  • Laddar…
C Canutos skrev:
Ja, helt otroligt vad folk är upprörda över den här växten som kallas Parkslide, vilken är såååååååå lätt att bekämpa. Efter en påbörjad bekämpning, (Sprutning/pensling på växtens blad med Glyfosat) tar det EN växtsäsong, så är den borta! För alltid verkar det som!
Jag föreslår att du läser om tråden igen.
Därefter kan du börja raljera. Eller har du egna erfarenheter? Så säg säg det.
Men åsikterna här går isär. Vissa har även egen erfarenhet av att bli av med Parkslide

De är väl ganska bra inlägg? Jag tror att den här sidan jobbar med att ta bort monster stämpeln. Det är en växt. Däremot växer den väldigt effektivt och sprider sig bra.
Det finns många växter som kan växa in hus och genom asfalt.
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är en växt. Däremot växer den väldigt effektivt och sprider sig bra.
Det är väl precis tvärtom, den har svårt att sprida sig och behöver hjälp med det. Det är bara det ena könet som finns i Sverige…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns många växter som kan växa in hus och genom asfalt.
Jaså, parkslide växer inte genom väggar och golv, möjligen kan de lyckas komma in underifrån i en torpargrund, vad den nu skulle göra det för.

De är inte farligare än många andra växter.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Okej Claes, mobbare vill jag inte vara så nu lockar du in mig - bra där!


Jag har aldrig uttryckt att det är hemskt att prata om organisationskultur för det är inte det du gör. Du generaliserar grovt och utrycker ett förakt för anställda inom olika myndigheter. Någon diskussion har jag inte sett.


Du får ha vilken politisk åsikt du vill men du har ingen rätt att nedvärdera, göra narr av och klumpa ihop alla dessa anställda som varje morgon går upp ur sin säng och utför det arbete som dom anställts för. Dessutom kallar du dem för fobiker och sätta dumstruten på deras huvud.
Du missar rn detalj. Det är en sak att tala illa om en myndighet, klaga på hur den styrs.

Men det är inte samma sak som att tycka att alla anställda är usla. Alla beslut på en myndighet tas av människor. Om jag tycker att det var ett dåligt beslut Får jag inte säga vad jag tycker om de som fattade beslutet?
Observera att ingen stans har det stått vilka som är tröttmössor

Men ska vi då vända på det hela. Om jag får rösta hur jag vill. Då kommer frågan får jag tycka att andra partier är dåliga? Får jag klaga på de människor?
Vi bor i en demokrati vi har yttrandefrihet.
Varför får man då inte klaga på myndigheter? Och de beslut som tas?
Hur ska myndigheterna kunna bli bättre om man inte får klaga?

Vi har fri demokrati vi har även yttrandefrihet. Vi får tycka och säga nästan vad som helst.
Det är därför du får klaga på det vi tycker.
Respektera det.
Och vi får tycka det vi gör

Jag tycker att Parkslide inte är ett monster jag tycker det är en jätte drake. Jag får även tycka att den sprider sig bara man tittar på den Därför tycker jag att man borde få spöstraff om man råkade titta på den.

Jag får tycka det. Men det är inte rätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl precis tvärtom, den har svårt att sprida sig och behöver hjälp med det. Det är bara det ena könet som finns i Sverige…

Jaså, parkslide växer inte genom väggar och golv, möjligen kan de lyckas komma in underifrån i en torpargrund, vad den nu skulle göra det för.

De är inte farligare än många andra växter.
Jag utelämnade Parkslide. Det innebär inte att den inte kan växa genom hus.
Självklart kan den växa in genom hus.Men det är många andra som kan det.

Parkslide växer ganska bra på egenhand utan att vi stör den.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.