D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilket eller vilka av bolagen i koncernen kan man köpa aktier från?
(Jag är ärligt nyfiken, jag har nämligen ingen aning).



Vattenfall förövrigt, är väl inget publikt aktiebolag?
Nej Vattenfall handlas inte på publika handelsplatser, kommentaren gällde EON, där kan du köpa aktier och precis som för alla andra bolag blir man då delägare i koncernens samtliga bolag, det finns också en (1) styrelse och en (1) VD för koncernen, sen finns det såklart fler anställda i olika roller under detta.

Det är uppenbarligen en spridd missuppfattning att elnät och elproduktion i EON inte är samma företag, jag misstänker att det är detta med dotterbolag som ställer till det.
 
Mikael_L
D djac skrev:
... EON, där kan du köpa aktier och precis som för alla andra bolag blir man då delägare i koncernens samtliga bolag, det finns också en (1) styrelse och en (1) VD för koncernen, sen finns det såklart fler anställda i olika roller under detta.

Det är uppenbarligen en spridd missuppfattning att elnät och elproduktion i EON inte är samma företag, jag misstänker att det är detta med dotterbolag som ställer till det.
Är det alltså modermoder-bolaget som har börsnoterade aktier?
Och/eller något annat av bolagen i koncern-strukturen?
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det alltså modermoder-bolaget som har börsnoterade aktier?
Och/eller något annat av bolagen i koncern-strukturen?
Här har du EONs aktie, https://www.google.com/finance/quote/EOAN:ETR?hl=sv

Köp den så blir du både nätägare och elproducent på en gång, med eget kärnkraftverk :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej Vattenfall handlas inte på publika handelsplatser, kommentaren gällde EON, där kan du köpa aktier och precis som för alla andra bolag blir man då delägare i koncernens samtliga bolag, det finns också en (1) styrelse och en (1) VD för koncernen, sen finns det såklart fler anställda i olika roller under detta.

Det är uppenbarligen en spridd missuppfattning att elnät och elproduktion i EON inte är samma företag, jag misstänker att det är detta med dotterbolag som ställer till det.
Man kan ju roa sig med att läsa EON's Q1 rapport så ser man hela bolaget. På sidan 25 beskrivs Sverige.
https://www.eon.com/content/dam/eon...sentations/20240515_Facts_Figures_Q1_2024.pdf
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är uppenbarligen en spridd missuppfattning att elnät och elproduktion i EON inte är samma företag, jag misstänker att det är detta med dotterbolag som ställer till det.
Nej, det är olika företag. Att de sedan har samma ägare ändrar inte på det. De måste enligt lag ha helt separat ekonomisk redovisning.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Man kan ju roa sig med att läsa EON's Q1 rapport så ser man hela bolaget. På sidan 25 beskrivs Sverige.
[länk]
Ja, jag länkade till denna för ett tag sedan, jag brukar roa mig med att skumma årsredovisningarna för bolag som fångar mitt intresse...

Ser att Johan Mörnstam är VD för alla områden i Sverige, så även här har någon ett övergripande intresse, trodde faktiskt att de skulle vara lite mer separerade än så.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är olika företag. Att de sedan har samma ägare ändrar inte på det. De måste enligt lag ha helt separat ekonomisk redovisning.
Jo men vad spelar det för roll mer än att de måste kunna redovisa själva elnätet separat.
Det är ett bolag i slutändan precis som Vattenfall. Så EON är tyskt!
 
D
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är olika företag. Att de sedan har samma ägare ändrar inte på det. De måste enligt lag ha helt separat ekonomisk redovisning.
Japp, det är vanligt i koncerner, att varje aktiebolag har egen redovisning är normalt, tvärtom vore uppseendeväckande.
 
P paralun skrev:
Jo men vad spelar det för roll mer än att de måste kunna redovisa själva elnätet separat.
Det är ett bolag i slutändan precis som Vattenfall. Så EON är tyskt!
Det är just det som spelar roll. Vem som sedan äger bolag spelar däremot inte roll.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Det är just det som spelar roll. Vem som sedan äger bolag spelar däremot inte roll.
Där har du helt enkelt fel, om du sitter som VD så representerar du alla bolag i koncernen och ditt yttersta ansvar är att leverera det sammantagna resultatet och avkastningen till aktieägarna. I detta fallet så innebär det att du bla är ansvarig för både distribution och produktion av el, väldigt enkelt
 
D djac skrev:
Där har du helt enkelt fel, om du sitter som VD så representerar du alla bolag i koncernen och ditt yttersta ansvar är att leverera det sammantagna resultatet och avkastningen till aktieägarna. I detta fallet så innebär det att du bla är ansvarig för både distribution och produktion av el, väldigt enkelt
Man gör ju en "namntvätt" för att få svenskar att tro att det är något svenskt.
Uniper Sverige gör samma sak men tillhör då Uniper Tyskland.
(sen är då Uniper en avknoppning från just EON för deras "fulel", kärnkraft, kol samt fossilgas.)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Man gör ju en "namntvätt" för att få svenskar att tro att det är något svenskt.
Uniper Sverige gör samma sak men tillhör då Uniper Tyskland.
(sen är då Uniper en avknoppning från just EON för deras "fulel", kärnkraft, kol samt fossilgas.)
Detta tycker jag också är normalt, många koncerner går till marknaden under ett otal varu- och bolagsmärken, en del mer kontroversiella och en del älskade, allt under samma tak. Uppmärksamheten runt Mondelez kan väl ingen ha missat tex.

Jag tror det som skiljer synsätten åt är att en del har orubblig tilltro till Energimarknadsinspektionen, trots att den av många konstaterats vara helt maktlös och utlämnad åt nätbolagen, jag tror den är meningslös.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är just det som spelar roll. Vem som sedan äger bolag spelar däremot inte roll.
Jo men nu slår du väl alla rekord.... den som äger ett bolag kontrollerar hela bolaget.
Så i Essen, Tyskland sitter de som bestämmer över EON. Sen finns det "småpåvar" i Sverige som ansvarar för svenska enheter men styrs av EON Tyskland.

https://www.eon.com/en/about-us/management.html
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Utan EI skulle det vara ännu värre. Även om jag håller med om att det inte fungerar bra nu.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Utan EI skulle det vara ännu värre. Även om jag håller med om att det inte fungerar bra nu.
Det hade kunnat lösas med ett autosvar i Outlook, -vi godkänner, hade kunnat svarats på allt från nätbolagen.

För övrigt anser jag det som fullt rimligt, de har ju en pistol mot huvudet, nätbolagen bestämmer i praktiken över landet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.