M mrsnhp skrev:
Fråga var kaklet är bomt. Om det är i duschen kan det eventuellt vara problem, om det är utanför och inte visar tecken på fukt i fogarna kan det vara okej. Det viktigaste är ju att golvet och golvbrunnen i duschen funkar.

Angående fönstret får man se till att ha draperiet fördraget ordentligt så att det inte skvätter på det när man duschar.

Vattenlåset kan man rengöra med diskborste och fingerfärdighet.

Jag tycker för övrigt också att det ser väldigt 90-tal ut, speciellt kaklet på väggarna. Någon kan såklart bara ha slabbat på nytt kakel ovanpå det gamla och därför betraktat badrummet som ”original” rent tekniskt. Eller så har någon blandat ihop det hela och menat att det är gästtoan som är original.

Det finns inget som säger att ett badrum är i akut renoveringsbehov bara för att det är gammalt och förbi sin ”tekniska livslängd”. Vårt badrum var från 70-talet och hade till och med några spruckna klinkerplattor. Inga fuktskador hittades när det totalrenoverades häromåret. Visserligen fanns det duschkabin, men golvbrunnen under svämmade ofta över för oss och jag misstänker även att det svämmade över även för förra ägaren eftersom det var väldigt svårt att komma åt att rengöra vattenlåset.
Låter tryggt, ska undersöka var kaklet släppt så är det ju kanske lite tryggare ändå. Installerar man en kabin så skvätter det ju inte på fönster heller.

Du säger att det är lätt att rengöra vattenlåset, kanske är så, men i min dusch har jag ju en sån jag kan lyfta upp och plocka ur all skit, så var det inte med denna tror jag. Måste erkänna att jag på visningen försökte känna om man kunde dra upp någon del på denna men det kunde man inte så därför jag känner mig lite lost i hur man kan rensa. (drog dock bara lite lätt för jag vet ju inte hur dessa funkar eller vad de klarar av).
 
Sminkade ett badrum från -65 förra året. Med gjutjärnsrör. Brunnen helt ok. Betalade för en epoxibehandling men inser i efterhand att det kanske inte var värt det.

Satte in ett badkar för att få vattnet rakt ner i brunnen. Slipper tänka på ev tätskiktsproblem.
Målade väggar och golv. Bytte inredningar.

Det jag hade bekymrat mig för vore eventuellt läckage på den horisontella biten av avloppet.

Vi hade hål rakt ner i grunden precis där vasken ansluter. Stort som ett lillfinger.
Så jag fick krypa under och kapa bort så mkt järn som möjligt, från brunn och under hela badrummet. Det blev bra men var ett helvete.

Nu fungerar det några år tills vi gör om det från grunden.
 
  • Renoverat badrum med badkar, toalett, handfat, spegelskåp och fönster med frostglas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med träinredning, kaklade vita väggar, spegel och tvättställ, mörkt golv, duschhörna och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
M Magnusrex123 skrev:
Jag öppnade golvbrunnen och kikade och den ser ju väldigt gammal ut, oklart hur man ens kan rensa en sådan? Kanske är OK? (men ser ju väldigt gammal och skitig ut.)
[bild]
Om du tittar på bilden med golvbrunnen så ser du som en rund ring på upphöjningen i nedre högra delen. Det är en propp som man tar bort och så rensar man röret med en rensvajer/rensband. Nu brukar ju så där gammalt gjutjärn ha rostat så mycket att det inte längre går att få bort proppen och då får man borra bort den och sen sätta dit någon annan sorts propp efter rensningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Du säger att det är lätt att rengöra vattenlåset, kanske är så, men i min dusch har jag ju en sån jag kan lyfta upp och plocka ur all skit, så var det inte med denna tror jag. Måste erkänna att jag på visningen försökte känna om man kunde dra upp någon del på denna men det kunde man inte så därför jag känner mig lite lost i hur man kan rensa. (drog dock bara lite lätt för jag vet ju inte hur dessa funkar eller vad de klarar av).
Nej lätt är det inte jämfört med moderna vattenlås, men det är möjligt 🙂 Det tog väl en halvtimme för min man att rengöra ett riktigt ingrott liknande vattenlås. Det var i sådant skick att jag vägrade röra vid det 🤢

Om man rengör regelbundet går det såklart snabbare. Då kan det räcka med att fiska upp en tvålig hårboll lite då och då samt dra en diskborste över gucklet i kanterna. Helst fångas det mesta av håret upp redan av silen.
 
  • Gilla
Magnusrex123
  • Laddar…
MultiMan
Mitt badrum är från 1977 och med original duschkabin från tiden. Bott här i mer än 25 år och inte behövt göra någonting mer tvingande än att byta en packning i toalettstolen (Gustavsberg också från 1977). Kostade 30 kr tror jag.

Däremot bytte jag handfat efter några år eftersom jag ville ha engreppsblandare och det gamla hade en skada i emaljen. Även gjort underhåll såsom smörja och byta packning till kranavstängningen till tvättmaskinen. Valde även att sätta en (gratis) begagnad FMM-blandare av samma utförande som befintlig i kabinen då backventilen började ge upp och skickade varmvatten på fel håll. Någon annan var tvungen att ha en nyare, men den gamla från 1984 var felfri, så den tog jag emot med glatt humör och skruvade dit.

Brunn, avlopp mm är helt ok (plast ner till huvudstammen under huset där det ligger cementrör, sedan plast igen från husväggen och ut till anslutningspunkt. Häller 1 dl klorin i kabinens avlopp via röret till brunnen ibland och borstar runt så släpper all smuts och det luktar rent igen.

Med andra ord, gamla badrum som är rätt gjorda från början kan hålla länge om man inte känner att allt måste förnyas estetiskt. Urgamla duschkabinen är gjort i mönstrad plast, med ram i stränggjuten aluminium, där handtag, skruvar och kopplingsbitar är i rostfritt stål. Superstabilt. Jag väger 125 kg och det märks inte på något sätt, kabinen står där den står utan svikt eller skjuvningar. Följde t o m med en trekantig sittplats i furu/gran-brädor som verkar vara fabrikstillbehör då den passar exakt med fäste till inre rör och med stöd i botten.

Även VVB sitter ovanför tvättmaskinen och är från tiden. 3-fas på 3*1000W på 80L och funkar ua fortfarande. Svensktillverkad av ASEA eller något sådant, lite osäker på märket.

Glömde nästan: Orange plastmatta på golvet och grön våtrumstapet. 🤓
 
  • Gilla
Kustvägen och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du tittar på bilden med golvbrunnen så ser du som en rund ring på upphöjningen i nedre högra delen. Det är en propp som man tar bort och så rensar man röret med en rensvajer/rensband. Nu brukar ju så där gammalt gjutjärn ha rostat så mycket att det inte längre går att få bort proppen och då får man borra bort den och sen sätta dit någon annan sorts propp efter rensningen.
Misstänkte att det var något med den men jag vågade inte stå och skruva hur länge som helst i avloppet :D Tack! Det går säkert att få upp, annars får man väl hitta på något som du säger.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Mitt badrum är från 1977 och med original duschkabin från tiden. Bott här i mer än 25 år och inte behövt göra någonting mer tvingande än att byta en packning i toalettstolen (Gustavsberg också från 1977). Kostade 30 kr tror jag.
...

Glömde nästan: Orange plastmatta på golvet och grön våtrumstapet. 🤓
Låter lovande, och underbart härligt badrum :)
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Misstänkte att det var något med den men jag vågade inte stå och skruva hur länge som helst i avloppet :D Tack! Det går säkert att få upp, annars får man väl hitta på något som du säger.
Med ett rensband går det lätt ändå. Finns på t ex Biltema där du kan rotera hela bandet.
 
Är man medveten om åldersproblemet kan man förmodligen klara ett antal år med försiktighet och med att man torkar/skrapar efter duschningen dvs inte kör på som en tvåtusentalsmänscha. Som tidigare nämnts är det inte heller fel att hålla lite extra rent i avloppet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Hej,

Kikade på ett hus igår. Badrummet är från 70-talet (original säger dem), men det kan inte jag tro i alla fall. För att vara 70-tal tyckte jag det såg oerhört bra ut, har kikat på andra original från 70-tal som ser ut som tredje världen.
[bild]

Det noteras i besiktningen att:
- det finns förhojningsring (Det är väl en bra sak?)
- fönster är olämpligt nära dusch (Jag antar att man riskerar skador på fönster men detta är väl vanligt i äldre hus och praktiskt att få ut fukt efter dusch?)
- Färg och kakelsläpp noteras (jag såg inget kakelsläpp när jag kikade dock, lite färgskrap på fönster).

[bild]

Inga allvarliga fuktvärden har mäts upp utan det döms väl ut mest för att det är gammalt. Jag öppnade golvbrunnen och kikade och den ser ju väldigt gammal ut, oklart hur man ens kan rensa en sådan? Kanske är OK? (men ser ju väldigt gammal och skitig ut.)
[bild]



Så, kan man lugnt använda detta i ett par år eller är det akut att byta? Kan man göra mindre förbättringar innan man renoverar hela? Typ kan man byta vattenlås eller förbättra golvbrunnen på något sätt om det skulle vara riskfaktorn?

Hoppas på bra tips som vanligt!!
-@Färg och kakelsläpp noteras (jag såg inget kakelsläpp när jag kikade dock, lite färgskrap på fönster).”

Förhoppningsvis vet den som gjorde besiktningen att kakel sitter på vägg och klinker på golv, därför borde kakelsläppet vara på vägg.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
-@Färg och kakelsläpp noteras (jag såg inget kakelsläpp när jag kikade dock, lite färgskrap på fönster).”

Förhoppningsvis vet den som gjorde besiktningen att kakel sitter på vägg och klinker på golv, därför borde kakelsläppet vara på vägg.
Hahaha :) Tack!

Mäklaren visste inte heller.
 
Jag skulle säga att eventuellt största problemet med huset är avloppet. Lever säljaren så är det intressant att fråga om avloppet fungerar felfritt eller om det förekommer stopp mer än normalt eller vad man ska säga.

Badrummet i sig är inte akut, däremot hade jag allt eftersom jag renoverar huset tagit samtliga rör i beaktning och bytt dom. Beroende på planlösning och husets konstruktion kan det ibland bli krångligt att göra stambyte utan att göra en totalrenovering.

Jag förutsätter att avloppet är original, men delar kan vara bytt vid t ex en köksrenovering så det är värt att kolla upp.
 
C Chokladmonster skrev:
Jag skulle säga att eventuellt största problemet med huset är avloppet. Lever säljaren så är det intressant att fråga om avloppet fungerar felfritt eller om det förekommer stopp mer än normalt eller vad man ska säga.

Badrummet i sig är inte akut, däremot hade jag allt eftersom jag renoverar huset tagit samtliga rör i beaktning och bytt dom. Beroende på planlösning och husets konstruktion kan det ibland bli krångligt att göra stambyte utan att göra en totalrenovering.

Jag förutsätter att avloppet är original, men delar kan vara bytt vid t ex en köksrenovering så det är värt att kolla upp.
Pratade med mäklaren och det är oklart om golvbrunnen är original eller inte. Det är åtminstone från 90-00tal, de bytte plastmatta och la nytt kakel på mattan (hon sa kakel :)). Hon sa att detta gjordes "15-20 år sedan".

Frågade om de bytte golvbrunnen då och hon sa att de gjorde alla saker som behövdes göras och hon trodde att det var bytt. Men den ser ju äldre ut än så tycker jag.

Säljarna lever som jag förstår det. Men de har bott där sedan 84.
 
BirgitS
Jag tror inte att man satte in gjutjärnsgolvbrunnar ens på slutet av 80-talet.

Det är inte en godkänd lösning att sätta kakel/klinker på våtrumsmattor, förutom de mattor som är godkända för det och sådana fanns inte förrän för typ 10 år sen. Fixen som man använder kan skada mattan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte att man satte in gjutjärnsgolvbrunnar ens på slutet av 80-talet.
Tack Birgit! Du är så bra! :)

Då kan vi ändå komma till slutsatsen att man har använt samma golvbrunn som original när man renoverade. Dvs att golvbrunnen är 70-tal. Ser ju onekligen ut som gjutjärn för mig.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte en godkänd lösning att sätta kakel/klinker på våtrumsmattor, förutom de mattor som är godkända för det och sådana fanns inte förrän för typ 10 år sen. Fixen som man använder kan skada mattan.
Mäklaren säger att de renoverade ca 15-20 år sedan, så det är väl möjligt att det var godkänt då alltså?

Säljarna verkar vilja poängtera att badrummet behöver renoveras så att de inte ska få något problem från mig men jag funderar mest om det verkligen är så himla dåligt. Jag fattar att det är gammalt och skröpligt men 10 år till på nacken kanske det har.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.