Hej,

Kikade på ett hus igår. Badrummet är från 70-talet (original säger dem), men det kan inte jag tro i alla fall. För att vara 70-tal tyckte jag det såg oerhört bra ut, har kikat på andra original från 70-tal som ser ut som tredje världen.
Badrum med vit inredning och blå accenter, duschhörna nära fönster, inga synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det noteras i besiktningen att:
- det finns förhojningsring (Det är väl en bra sak?)
- fönster är olämpligt nära dusch (Jag antar att man riskerar skador på fönster men detta är väl vanligt i äldre hus och praktiskt att få ut fukt efter dusch?)
- Färg och kakelsläpp noteras (jag såg inget kakelsläpp när jag kikade dock, lite färgskrap på fönster).

Del av ett badrum från 70-talet med kakelväggar och ett fönster nära duschen, besiktningsanteckningar syns.

Inga allvarliga fuktvärden har mäts upp utan det döms väl ut mest för att det är gammalt. Jag öppnade golvbrunnen och kikade och den ser ju väldigt gammal ut, oklart hur man ens kan rensa en sådan? Kanske är OK? (men ser ju väldigt gammal och skitig ut.)
Gammal golvbrunn med synliga tecken på åldring och smuts i ett badrum från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Så, kan man lugnt använda detta i ett par år eller är det akut att byta? Kan man göra mindre förbättringar innan man renoverar hela? Typ kan man byta vattenlås eller förbättra golvbrunnen på något sätt om det skulle vara riskfaktorn?

Hoppas på bra tips som vanligt!!
 
  • Gammal golvbrunn i badrum med synlig smuts och slitage, omgiven av kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand öppnar en gammal metallgolvbrunn i badrum med vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Vad är under badrummet?
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vad är under badrummet?
En gäst-WC och en tvättstuga,

tvättstugan är från 2020 (anmärkningar på rörgenomdragningar i golv - men jag uppfattar att det är för att de bara använt rören som fanns? ska prata med besikningsmannen idag)
Tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare, rörgenomföringar synliga i golv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WC är från 70-tal, men det ser mycket bättre ut. Troligen har man uppdaterat några detaljer åtminstone.

Ingen anmärkning på besiktning.
 
  • Gäst-WC med trätoalettsits, handfat, spegel med belysning och blå kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat gäst-WC med toalett, handfat, blå kakelvägg och träskåp, ser modernt ut trots 70-tal ursprung.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Troligen 90-talsrenoverat. Men man har behållit den äldre golvbrunnen från 70-talet och tryckt i en förhöjningsring och lagt en förstärkning på golvet. Troligen för att golvet inte var tillräckligt stabilt för klinker.

Svårt att säga hur länge man kan använda detta badrum. Kan funka 50 år till om inte avloppsrören fallerar. Kan ha pågående läcka. Ska jag sätta pengar på det, så gissar jag att det går utmärkt att använda det i 50 år till. Tätmassorna på 90-talet var bra om de applicerades rätt. Det som talar emot är kakelsläpp? Vad är det för kakelsläpp? Vid fönstret?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen 90-talsrenoverat. Men man har behållit den äldre golvbrunnen från 70-talet och tryckt i en förhöjningsring och lagt en förstärkning på golvet. Troligen för att golvet inte var tillräckligt stabilt för klinker.

Svårt att säga hur länge man kan använda detta badrum. Kan funka 50 år till om inte avloppsrören fallerar. Kan ha pågående läcka.
Tycker att det borde stå att de har renoverat på 90-talet då, men mäklaren sa att det var original. Klart att lite mindre grejer måste man ju ha ändrat. Stod väl kanske något om löpande underhåll osv i objektbeskrivning.

OK, tack! Vi tänker väl att det måste renoveras men funderar lite på om vi helst lägger dessa pengar direkt eller om man vågar klara sig ett par år innan det är dags.
 
Claes Sörmland
M Magnusrex123 skrev:
Tycker att det borde stå att de har renoverat på 90-talet då, men mäklaren sa att det var original. Klart att lite mindre grejer måste man ju ha ändrat. Stod väl kanske något om löpande underhåll osv i objektbeskrivning.
Mäklarna och säljaren har väl inte någon aning. Det är ju korrekt att golvbrunnen är en 70-talsbrunn. Toaletten ser väldigt 90-tal ut.

M Magnusrex123 skrev:
OK, tack! Vi tänker väl att det måste renoveras men funderar lite på om vi helst lägger dessa pengar direkt eller om man vågar klara sig ett par år innan det är dags.
Haha, vi har alla varit där och sen skjuter man på renoveringen. Badrummet fungerar tekniskt bra och sen blir det aldrig renoverat. Småhusägarens öde.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som talar emot är kakelsläpp? Vad är det för kakelsläpp? Vid fönstret?
Ja, jag såg att det står det i protokollet, jag kollade runt och såg ingenting. Kanske var det fönstret man menade? Eller är det att någon kakelplatta skulle sitta lite löst?

Ska ringa besikningsmannen och fråga.
 
  • Gilla
Tomas Selander
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Magnusrex123 skrev:
Ja, jag såg att det står det i protokollet, jag kollade runt och såg ingenting. Kanske var det fönstret man menade? Eller är det att någon kakelplatta skulle sitta lite löst?
Viktigast är ju klinkersen på golvet. Om de har bomljud eller släpper så kan det indikera en fuktskada. Men ofta är det bara att man har lagt klinker eller kakel på ett underlag som är för svajigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Viktigast är ju klinkersen på golvet. Om de har bomljud eller släpper så kan det indikera en fuktskada. Men ofta är det bara att man har lagt klinker eller kakel på ett underlag som är för svajigt.
aha, så släppet kanske betyder att det sitter dåligt på golvet? Tänkte inte alls på det, det kan ju vara allvarligt såklart.
 
  • Gilla
Eriklundwcist2
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, vi har alla varit där och sen skjuter man på renoveringen. Badrummet fungerar tekniskt bra och sen blir det aldrig renoverat. Småhusägarens öde.
Jo, det finns väl en risk :) Men jag tänker att man får väl sätta en deadline för sig själv. "Det ska renoveras inom fem år", eller något sånt. Det är mest hårt att ta en sådan kostnad direkt, även om det är möjligt.
 
BirgitS
Färgsättningen i badrummet är typiskt 90-tal så kaklet är från den tiden men det är ju inte kaklet som bestämmer livslängden. I och med att det är en förhöjningsring så kan man på 90-talet ha lagt kakel/klinker ovanpå det gamla ytskiktet och därmed är tätskiktet från 70-talet. På 90-talet skulle alla äldre golvbrunnar bytas för att det blev många vattenskador kring golvbrunnarna och de nya var (är) gjorda för att det ska vara lätt att få det tätt mellan tätskikt och golvbrunn.

En duschkabin som leder ner vattnet direkt ner i golvbrunnen och inte vattenbelastar vare sig golvet runt brunnen eller kring fönstret är bra. Går att köpa billigt på begagnatmarknaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Färgsättningen i badrummet är typiskt 90-tal så kaklet är från den tiden men det är ju inte kaklet som bestämmer livslängden. I och med att det är en förhöjningsring så kan man på 90-talet ha lagt kakel/klinker ovanpå det gamla ytskiktet och därmed är tätskiktet från 70-talet. På 90-talet skulle alla äldre golvbrunnar bytas för att det blev många vattenskador kring golvbrunnarna och de nya var (är) gjorda för att det ska vara lätt att få det tätt mellan tätskikt och golvbrunn.

En duschkabin som leder ner vattnet direkt ner i golvbrunnen och inte vattenbelastar vare sig golvet runt brunnen eller kring fönstret är bra. Går att köpa billigt på begagnatmarknaden.
Tack för bra svar!!

Så en duschkabin skulle således kanske öka livslängden ett par år?

Skulle du eller någon annan kunna förklara vad en förhöjningsring egentligen är för något? Det är något man har satt dit senare?
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
BirgitS
1. Ofta är det så.

2. Det är en ring som man sätter ovanpå golvbrunnen så att dess ovankant hamnar på rätt höjd i förhållande till golvytan. Oftast används de när man lägger på ett nytt ytskikt ovanpå det gamla men visst förekommer det att personen som gör badrummet klantar sig och räknar fel när golvbrunnen ska sättas fast.
Exempel: https://www.gustavsberg-ror.se/prod...llbehor-golvbrunnar/forhojningsring-fyrkantig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Fråga var kaklet är bomt. Om det är i duschen kan det eventuellt vara problem, om det är utanför och inte visar tecken på fukt i fogarna kan det vara okej. Det viktigaste är ju att golvet och golvbrunnen i duschen funkar.

Angående fönstret får man se till att ha draperiet fördraget ordentligt så att det inte skvätter på det när man duschar.

Vattenlåset kan man rengöra med diskborste och fingerfärdighet.

Jag tycker för övrigt också att det ser väldigt 90-tal ut, speciellt kaklet på väggarna. Någon kan såklart bara ha slabbat på nytt kakel ovanpå det gamla och därför betraktat badrummet som ”original” rent tekniskt. Eller så har någon blandat ihop det hela och menat att det är gästtoan som är original.

Det finns inget som säger att ett badrum är i akut renoveringsbehov bara för att det är gammalt och förbi sin ”tekniska livslängd”. Vårt badrum var från 70-talet och hade till och med några spruckna klinkerplattor. Inga fuktskador hittades när det totalrenoverades häromåret. Visserligen fanns det duschkabin, men golvbrunnen under svämmade ofta över för oss och jag misstänker även att det svämmade över även för förra ägaren eftersom det var väldigt svårt att komma åt att rengöra vattenlåset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Magnusrex123 skrev:
Så en duschkabin skulle således kanske öka livslängden ett par år?
T o m 50 år. Det blir ju ingen vatten på golvet.
M Magnusrex123 skrev:
Skulle du eller någon annan kunna förklara vad en förhöjningsring egentligen är för något? Det är något man har satt dit senare?
Vit golvbrunn passande för befintliga installationer med möjlighet att ansluta nytt tätskikt, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den sätts i befintlig brunn och sen kan ett nytt tätskikt anslutas till den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.