S
raveper raveper skrev:
Vad är det som är bra? Utseendet, tillvägagångsättet. Avståndet mellan trallen eller vad?
Ja. Jag kände mig säker på att jag gjorde hyfsat rätt i konstruktionen och tipsen i tråden gjorde att slutfinishen blev bra. Helheten med andra ord.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Ja. Jag kände mig säker på att jag gjorde hyfsat rätt i konstruktionen och tipsen i tråden gjorde att slutfinishen blev bra. Helheten med andra ord.
Gött. Då är det ju bara plocka fram solstol och ev öl..
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Då är det ju bara plocka fram solstol och ev öl..
Duger inte stolen som redan står där? 😉
 
Alfredo Alfredo skrev:
Duger inte stolen som redan står där? 😉
Ska han beundra hela, behöver ju stolen stå på gräsmattan.
 
  • Haha
  • Gilla
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Vi tänkte lägga ny trall på altanen men behålla befintliga regler eftersom de var i bra skick. Kändes onödigt ett byta bara för att. Det visade sig dock att vi behövde två extra reglar för att få till frisen vi gärna vill ha. Nu till problemet: de nya reglarna är fuktiga och även om de är samma mått som de tidigare är det cirka 0,5cm skillnad i höjd mellan de nya och de gamla (snustorra efter två veckor med sol). Hur ska vi tänka?
Första gången vi slänger oss på ett sånt här projekt och hamstern i hjärnan snurrar som tusan…
Tack för hjälp!
 
Montera dem i höjd med befintliga reglar. Da kanske krymper någon mm eller två men det är inget som kommer märkas 👍
 
  • Gilla
clatol
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Montera dem i höjd med befintliga reglar. Da kanske krymper någon mm eller två men det är inget som kommer märkas 👍
Super, tack för tips!
 
C clatol skrev:
Hej,
Vi tänkte lägga ny trall på altanen men behålla befintliga regler eftersom de var i bra skick. Kändes onödigt ett byta bara för att. Det visade sig dock att vi behövde två extra reglar för att få till frisen vi gärna vill ha. Nu till problemet: de nya reglarna är fuktiga och även om de är samma mått som de tidigare är det cirka 0,5cm skillnad i höjd mellan de nya och de gamla (snustorra efter två veckor med sol). Hur ska vi tänka?
Första gången vi slänger oss på ett sånt här projekt och hamstern i hjärnan snurrar som tusan…
Tack för hjälp!
Hej.
Montera reglarna i samma höjd som dom gamla.
/Estwing
 
  • Gilla
clatol
  • Laddar…
LudvigLindell
Hejsan!

Vi har tänkt bygga en altan i höjd med vår entre. ~68 cm upp. Markarbete är gjort sen innan då vi haft trägolv i markhöjd där tidigare. Storlek ca 12-14 kvm

Vår tanke är
Bärlina i fasad samt altanfötter på mark.
Problemet är ju höjden.
För att få rätt höjd har vi tänkt följande.

Stenplatta 5 cm
Altanfot 10-17 cm (~16 cm)
Bärlina 22 cm
Skruvregel 22 cm
Trall 2,8 cm

Funkar detta?
 
Redigerat:
K
LudvigLindell LudvigLindell skrev:
Hejsan!

Vi har tänkt bygga en altan i höjd med vår entre. ~68 cm upp. Markarbete är gjort sen innan då vi haft trägolv i markhöjd där tidigare. Storlek ca 12-14 kvm

Vår tanke är
Bärlina i fasad samt altanfötter på mark.
Problemet är ju höjden.
För att få rätt höjd har vi tänkt följande.

Stenplatta 5 cm
Altanfot 10-17 cm (~16 cm)
Bärlina 22 cm
Skruvregel 22 cm
Trall 2,8 cm

Funkar detta?
Du kanske ska skapa en egen tråd med din fråga då det inte riktigt är ett tips eller direkt relaterad till tralläggningen..

Var väldigt grova och överdimensionerade skruvreglar i ditt förslag.. Men sett till er lilla storlek så kanske det inte blir så stor extra kostnad mot att köra 95 eller 120 som skruvreglar. Speciellt inte om du vill tjäna in lite på höjden. Det du spontant kan göra för att inte behöva ha så höga fötter eller grova skruvreglar är att lägga två stenplattor på varandra.
 
LudvigLindell LudvigLindell skrev:
Hejsan!

Vi har tänkt bygga en altan i höjd med vår entre. ~68 cm upp. Markarbete är gjort sen innan då vi haft trägolv i markhöjd där tidigare. Storlek ca 12-14 kvm

Vår tanke är
Bärlina i fasad samt altanfötter på mark.
Problemet är ju höjden.
För att få rätt höjd har vi tänkt följande.

Stenplatta 5 cm
Altanfot 10-17 cm (~16 cm)
Bärlina 22 cm
Skruvregel 22 cm
Trall 2,8 cm

Funkar detta?
22 cm skruvregel? Hur långt mellan bärlinorna och vilket c/c mellan skruvreglarna har du tänkt? Hur djup är altanan?
 
LudvigLindell
Det är som sagt en liten altan. Men behovet uppstår pga höjden och att det känns enklast att bygga på det sättet.
Kommer vara ca 1,3-2 m mellan bärlinorna beror på hur många fötter som behövs.

Måtten är ~4,2x3,6 m

Jag funderar mest på det praktiska eller om det blir ostabilt med så höga reglar på varandra. Hålla lär det ju göra.
 
LudvigLindell
K kniv skrev:
Du kanske ska skapa en egen tråd med din fråga då det inte riktigt är ett tips eller direkt relaterad till tralläggningen..

Var väldigt grova och överdimensionerade skruvreglar i ditt förslag.. Men sett till er lilla storlek så kanske det inte blir så stor extra kostnad mot att köra 95 eller 120 som skruvreglar. Speciellt inte om du vill tjäna in lite på höjden. Det du spontant kan göra för att inte behöva ha så höga fötter eller grova skruvreglar är att lägga två stenplattor på varandra.
Nej prismässigt verkar de vara ca 1000kr i skillnad så om det gör livet lite enklare så kan jag leva med det :)

Extra plattor har jag också tänkt på men vet ej vad som är bäst av de båda. Om man struntar i priset.
 
Lägger 28x145 trall och märker att det är stor skillnad i bredden på trallen i mitten jämför med i ändarna.
Har skruvat var 5e bräda och när jag nu ska fylla upp sektionerna med trall har nästan alla åtminstone en springa som är större än de 3 mm jag vill ha.

Ska jag bara lägga ut trallen efter bästa förmåga eller är det något jag ska göra eller tänka på i det här läget?

Alla synpunkter uppskattas!

Tre trallbrädor av trä som ligger intill varandra med ojämna springor. Orange distansverktyg används för att mäta utrymmet mellan brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Faceb00k skrev:
Lägger 28x145 trall och märker att det är stor skillnad i bredden på trallen i mitten jämför med i ändarna.
Har skruvat var 5e bräda och när jag nu ska fylla upp sektionerna med trall har nästan alla åtminstone en springa som är större än de 3 mm jag vill ha.

Ska jag bara lägga ut trallen efter bästa förmåga eller är det något jag ska göra eller tänka på i det här läget?

Alla synpunkter uppskattas!

[bild]
Slå alltid ihop trallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.