D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det jag diskuterade var skallens storlek. inte materialet på spiken
Vill påstå att en skruvskallen är betydligt styvare en en spikskalle - flänsen på en skikskalle kan du böja, det kan inte sägas om en skruvskallen.

Dessutom kan du böja en spik väldigt kraftigt innan den går av.
 
TRJBerg
Det är inte ofta det är popcorn time när det gäller skruvar.
 
  • Gilla
  • Haha
plåtrickard och 3 till
  • Laddar…
T Themen skrev:
Väntar på ett svar och en förklaring. Återkommer såklart med detta 👍
Jag fick till svar att jag hade använt dom fel.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du ser du tror att skallen har betydelse. Men du vet inte. Men varför delar du inte med dig av dina teorier? Du ifrågasätter våra teorier berättar om din kunskap. Är det inte för mycket begärt? Det är ett forum man får ta saker med en nypa salt.

Hela din arbetskarriär! Du kanske precis blivit torr bakom öronen 😋😉
En slät cylindrisk pinne utan skalle kan väl inte funka?
Därifrån kan man sedan jobba sig vidare med en allt större skalle och se när man skulle vilja säga stopp.

Vad händer om en 4mm dia pinne har en 10 mm skalle? Eller varför inte 50 mm!
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Trallskruv är notoriskt hårda och de går av när trä rör på sig. Vet inte om det finns några som är mjukare än standard?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
K
J Joakimm skrev:
Trallskruv är notoriskt hårda och de går av när trä rör på sig. Vet inte om det finns några som är mjukare än standard?
Rostfritt är mjukare än härdat stål
 
  • Gilla
Sernando och 3 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Rostfritt är mjukare än härdat stål
Skall vi vara petiga så beror det på kvaliteten på det rostfria och kvaliteten på stålet och hur det härdade stålet efterbehandlats. Sen kan man härda vissa kvaliteter av rostfritt och är det då härdat stål eller rostfritt? 😀
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
En slät cylindrisk pinne utan skalle kan väl inte funka?
Därifrån kan man sedan jobba sig vidare med en allt större skalle och se när man skulle vilja säga stopp.

Vad händer om en 4mm dia pinne har en 10 mm skalle? Eller varför inte 50 mm!
Nu har du nog svarat fel person. Jag gör ingen skillnad på storleken. Du verkar däremot vara intresserad
 
J Joakimm skrev:
Trallskruv är notoriskt hårda och de går av när trä rör på sig. Vet inte om det finns några som är mjukare än standard?
Jag tror att du har notorisk dålig erfarenhet av trallskruvar.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vill påstå att en skruvskallen är betydligt styvare en en spikskalle - flänsen på en skikskalle kan du böja, det kan inte sägas om en skruvskallen.

Dessutom kan du böja en spik väldigt kraftigt innan den går av.
Okej tack för att du berättade om spikar.
Nu var det skruvar vi pratade om och skallens storlek. spikens skalle var bara ett exempel
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är inte ofta det är popcorn time när det gäller skruvar.
Däremot blir det lätt skruvat
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Ppopcorn är gott?😊
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej tack för att du berättade om spikar.
Nu var det skruvar vi pratade om och skallens storlek. spikens skalle var bara ett exempel
Tack för att du förtydliga detta. Svaret om spikens skalle var bara ett exempel.
 
En uppdatering av ärendet för de som är intresserade. Har lämnat ett krav på återbetalning till säljaren av virke, skruv och 5 dagars arbetstid. Senaste är att säljaren tillsammans med VSB ska komma hit nästa vecka och titta över problematiken och hitta en lösning. Lite intressant då VSB redan bekräftat att jag fått fel skruv. Men vi får se vad de säger 👍
 
  • Gilla
Robert-san01 och 8 till
  • Laddar…
Jag hann inte bygga klart innan vinter kom så jag fortsatte på våren och såg att några skallar stack upp lite
Försökte då skruva ner dom men de snurrade bara, och över vintern gick ca 50% av
Svar från Nils Ahlgrens

Tråkigt att höra att trallskruven gått av.



I vår rekommendation vi har i katalog, hemsida skriver vi att

”Skruvskallen ska alltid försänkas minst 2-3mm i materialet”

När du köper trall har den en fuktighet på ca: 20-35%

Beroende på var i trall högen du har plockat och hur länge trallen har

Legat på brädgården.

Om man mäter en trall 120x28 så har den ett mått mellan 123-125x30-32mm

med 25% fuktighet i trallen.

Efter ett tag börjar trallen att torka och har, beroende på väder, en fuktighet på max 10%.

När den har en fuktighet på 5% så är måttet ca: 118-120x26-28mm.

Det som händer med skruven som är iskruvad är att träfibrerna omsluter gängorna så hårt

att det är samma sak som att sätta en skruv i ett skruvstäd. Den knäcks av efter ett kvarts varv på

maskinen. Det spelar ingen roll vilken dimension som användes du får samma resultat med tex. 6mm skruv.



Måste ge dej en eloge att du tagit fram batch nummer så att vi kan kolla närmare på batchen och se om vi har haft några reklamationer.

Den tillverkades i 3 934 000 st. Den tillverkades i Januari 2021 och levererades direkt till Bolist Centrallager i September samma år.

Och vi har inte haft några reklamationer på denna batch.



Min rekommendation till dej är att skruva ner skruven i trallen. Efter 2-3 månader har träfibrerna gått ihop så man ser knappt skruvhålet.

Det enda att göra där skruven gått av är att skruva ner ny skruv på sidan eller skrå skruva så att du missar skruven som redan sitter i regeln.

Har du skruv som inte är nerdragna så vattna trallen ordentligt och försök att ”smyga” upp skruven.



Jag hoppas att mitt svar förklarar vad som hänt och att du får njuta på din altan i sommar.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.