Jag är lite halvskeptisk till VS svar att det har med gängningen att göra. Detta är dock i högsta grad en killgisning, med viss hållfasthetslära i ryggen.
Problemet vid svällning bör rimligen vara sträckning uppåt. Skjuvkraft i sidled bör vara ett mindre problem. Om brädan då sväller och drar skruven uppåt, så kan jag inte se att det skall göra en så stor inverkan på att 7mm gängång ligger i den övre brädan. Vissa trallskruv har ju en gängning som är avsedd just att bita i den övre brädan. Vissa har en gängning i överkant, men tex fisher har en extra gängning mellan den vanliga och skaftet. Jag tror snarare att den korta ogängade delen gör att man kan få ett glapp mellan trall och regel, då skruven inte kan tvinga ner brädan o den inte redan låg hårt pressad mot regeln. Och trall är ju sällan helt plan. Det i sin tur kan ju tillåta mer vatten mellan trall och regel som kan expandera vid frysning.

Dragspänningen i längsled bör rimligen intialt vara ganska jämn i hela skruven. och gå av där den är svagast. Skallen kan säkert ha viss betydelse, om den utgör en skillnad att skruven pga ytan går in i trät, dvs brädan pressas genom skruven. Mina vanliga trallskruvar visar inte sådan tecken. Jag borde uppleva någon form av glapp i skruvarna, ha massa som krupit ner i brädan när det är riktigt blött, istället för att ligga jämns med obrutna fibrer. Min teori är att detta fullt ut handlar om skruvens härdning, och möjligen om is har lättare att komma in under trallbrädan och expandera, pga att det inte går att skruva ihop trallen 100% pga gängningen.

Nedan är en bild på ett bildurval på google. Om det avr viktigt att inte trallbrädan är infäst så hade många av dessa skruvar inte existerat. Dom går ju helt ut på att fixera trallen, på ett sätt som i mina ögon ser uta tt bli fastare än ett 3mm större huvud.
Samling av olika trallskruvar med varierande gängor och huvuden som visas för diskussion om fäststyrka.
 
Redigerat:
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Amen broder Jonas! Det är en balansakt som allt annat! :)

Spännande att man härdar trallskruven lite mindre än motsvarande träskruv - det är ju svinbra tycker jag. Har du data på hur mycket man härdar den? Eller ännu bättre vad brottöjningen är i trallskruven? Mvh nörd.
Men varför kan du inte komma med din teori om varför vilken skruv som är rätt? Du har arbetat i hela ditt yrkesliv med liknande frågor. Då är det väldigt intressant med din teori. För teorier är det vi har
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Jag är lite halvskeptisk till VS svar att det har med gängningen att göra. Detta är dock i högsta grad en killgisning, med viss hållfasthetslära i ryggen.
Problemet vid svällning bör rimligen vara sträckning uppåt. Skjuvkraft i sidled bör vara ett mindre problem. Om brädan då sväller och drar skruven uppåt, så kan jag inte se att det skall göra en så stor inverkan på att 7mm gängång ligger i den övre brädan. Vissa trallskruv har ju en gängning som är avsedd just att bita i den övre brädan. Vissa har en gängning i överkant, men tex fisher har en extra gängning mellan den vanliga och skaftet. Jag tror snarare att den korta ogängade delen gör att man kan få ett glapp mellan trall och regel, då skruven inte kan tvinga ner brädan o den inte redan låg hårt pressad mot regeln. Och trall är ju sällan helt plan. Det i sin tur kan ju tillåta mer vatten mellan trall och regel som kan expandera vid frysning.

Dragspänningen i längsled bör rimligen intialt vara ganska jämn i hela skruven. och gå av där den är svagast. Skallen kan säkert ha viss betydelse, om den utgör en skillnad att skruven pga ytan går in i trät, dvs brädan pressas genom skruven. Mina vanliga trallskruvar visar inte sådan tecken. Jag borde uppleva någon form av glapp i skruvarna, ha massa som krupit ner i brädan när det är riktigt blött, istället för att ligga jämns med obrutna fibrer. Min teori är att detta fullt ut handlar om skruvens härdning, och möjligen om is har lättare att komma in under trallbrädan och expandera, pga att det inte går att skruva ihop trallen 100% pga gängningen.

Nedan är en bild på ett bildurval på google. Om det avr viktigt att inte trallbrädan är infäst så hade många av dessa skruvar inte existerat. Dom går ju helt ut på att fixera trallen, på ett sätt som i mina ögon ser uta tt bli fastare än ett 3mm större huvud.
[bild]
Gängningen på trallskruv varierar efter modell och hos tillverkare. Vissa har bara gängor nedre hälften. Andra har lite blandat
Så för min del har jag svårt att se gängningen som en viktig spelare.
Det kanske är ett tecken på att ingen undersökt problemet närmare. Det skulle stämma bra med att det inte finns någon ordentlig information att hitta.
 
Köpte rostfria skruvar på byggmax för 14 år sedan. Ingen har gått av och ingen har krupit upp.
 
D docboy skrev:
Ingen har gått av
Hur tusan vet du det? Har du känt på varenda skruv? 🤔😲
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men varför kan du inte komma med din teori om varför vilken skruv som är rätt? Du har arbetat i hela ditt yrkesliv med liknande frågor. Då är det väldigt intressant med din teori. För teorier är det vi har
Det har jag gjort i tidigare inlägg. :)

Det verkar för övrigt som att ditt påstående om att trallskruv och träskruv härdas olika stämmer. Hatten av!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur tusan vet du det? Har du känt på varenda skruv? 🤔😲
Man märker ju att brädan inte sitter fast?
 
D docboy skrev:
Man märker ju att brädan inte sitter fast?
Om någon enstaka skruv har gått av? Det skulle då knappast jag märka i alla fall.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Förstår till fullo att du inte vill dela know-how. Bläddrade i några specar från Essve och Arvid Nilsson men ingen publicerade någon data jag sökte. Får skriva upp dragprovmaskin på villhöver-listan så återkommer jag med materialkurvor på detta. 🙂
Normalfallet är i allafall att de flesta ligger över 1100-1200N/mm2. Jämför man med rostfritt så ligger de ju på runt 600N/mm2 innan kallformningen och får väl en aning högre värden efter just i gängdelen och skallen. Den ogängade delen är bara tråddiameter in i tillverkningsmaskinen. Tråden förvärms lite innan dragning till rätt diameter så den brukar hålla 600 även efter.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tack för att du frågar!
Jsg har liksom du själv eller några andra här i tråden någon analys att luta mig emot. Eller någon relevant erfarenhet. Jag antar att du ifrågasätter alla här som har en annan teori.

Stor eller liten skalle utseende eller inte?

Jag har en klätterställning som är ihop skruvad med skruvar med stora skallar.
Den har inte trillat ihop ännu. Borde den inte gjort det?
När man spikade trall var det också stora skallar.
Är teorin när det gäller trall det är att allting rör sig kring skruven? Så måste det vara .

För intr har det med att mindre skalle syns mindre?



Problemet med skruvar är det är svårt att hitta några tester som talar för det ena eller andra. Så om du har det blir jag glad!
Spikar du så används spik av icke härdat stål, som då är betydligt mer böjbart innan brott. Samt att du inte har samma hållkraft i underliggande regel. Det var väl i princip standard att varje vår gå och banka ner spik som krupit upp under höst/vinter.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Den tråden handlade om essve-skruv vill jag minnas och det var rätt många som vittnade om liknande problem.
Jag hade deras kassa skruv som gick av efter ett tag oxå
 
U Utdelning skrev:
Sa de varför de rekommenderade 5x70 träskruv C4 till dig? Jag skulle säga att anledningen till att de gått av är som många andra påstår, att de inte är rostfria. Utöver det så har träskruven en rätt så mycket större skalle och flackare fasning så när virket rör sig så orkar inte metallen i skruven. Riktigt tråkigt när du ändå fått hjälp av dom. Finns ju trallskruv 4,7 a2 - a4 för din tralldimension av den anledningen..

Jag hade begärt nya skruv.
Väntar på ett svar och en förklaring. Återkommer såklart med detta 👍
 
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Spikar du så används spik av icke härdat stål, som då är betydligt mer böjbart innan brott. Samt att du inte har samma hållkraft i underliggande regel. Det var väl i princip standard att varje vår gå och banka ner spik som krupit upp under höst/vinter.
Det jag diskuterade var skallens storlek. inte materialet på spiken
 
Roffe K Roffe K skrev:
Det stämmer väl inte!

Oavsett A2 eller A4 så är dessa skruvar hårdare än vanlig stålskruv oavsett vilken ytbehandlingsklass den har. Sträckgränsen på en rostfri skruv är högre än för motsvarande av kolstål. Lika så gäller brottgränsen, har aldrig sett någon hållbarhetsklassning på träskruv, liknande den som finns på skruv med metrisk gänga. Så vi kan väl anta att den inte är bättre eller ens reglerad på samma sätt.

Skruven vi säljer på mitt jobb, C4 har en sämre hållfasthet än motsvarande storlek i A4. Vi säljer inte A2, men dess mekaniska egenskaper skall vara i princip samma.

Tråkigt med trallen förresten, hoppas det löser sig.
Fel, fel fel. A2 och A4 ligger runt 600Mpa (N/mm2) i brottgräns, sträckgränsen är c:a 60% av det. Härdad skruv tillverkas av kolstål med c:a 250-300Mpa i brottgräns men härdas upp över 1000-1200Mpa, problemet ligger i att sträckgränsen hamnar på c:a 90% av brottgräns vilket inte ger en hård skruv som inte kommer flexa som en rostfri, vilket är önskvärt i en trall. Speciellt om den ligger för tätt. Så om man vill översätta till klassning för metrisk gänga så hamnar man över 12.9 kvalitet.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det jag diskuterade var skallens storlek. inte materialet på spiken
Absolut, men skallens storlek spelar ju ingen roll om inte spiken orkar sitta kvar i underliggande regel. Därför går inte spikars skalle av. (samt att de är sega och skulle töja sig en aning om regeln mot förmodan håller kvar spiken)
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.