hobbs hobbs skrev:
Skämt åsido, vad kör ni för minimimått på belägg? Bak på Golfen är det kanske 5mm kvar nu. Dags att byta?
Hade audin inne på ett garantiärende. Verkstaden hörde då av sig och undrade om de skulle byta belägg efter som de snart var "slut". Körde 2 ÅR till på samma belägg och då hade jag väl 2-3mm kvar.

Jag kör tills det är ett par millimeter kvar, men inte så jag riskerar att förstöra skivan om inte den ändå ska bytas. På något mer prestandaorienterat fordon skulle jag lämna mer belägg kvar.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Fegis. Metallen syns ju knappt 😁😁
Blev trött på skrapljudet
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kanske även renovera glidpinnarna om den sliter sådär snett?
Jag bytte skivor och putsade och smorde glidpinnarna. Samt rengjorde oken.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Här i Smålann kör vi tess dä slå gnester ifrå bromsana!!

Skämt åsido igen. 5mm räcker bra länge såvida du inte brukar roa dig med att rulla på friläge och bromsa dig nerför alpsluttningar. Ett bra tips är att kolla beläggen vår och höst när du ändå byter mellan sommar- och vinterdäck, och framförallt jämföra hur mycket de slitits sen sist.
När man sett en röd bromskiva en natt så inser man att det inte alls är något roligt när man är långt hemifrån på en liten landsväg
 
N Niq skrev:
Blev trött på skrapljudet
Öronproppar är billigare än klossar.
N Niq skrev:
När man sett en röd bromskiva en natt
Inte prata politik!
 
  • Haha
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
RoTe
N Niq skrev:
När man sett en röd bromskiva en natt så inser man att det inte alls är något roligt när man är långt hemifrån på en liten landsväg
Hehe jag körde en buss över 5 mil med glödande skiva en gång, det var obra.
 
galento
Tog av och kollade kamremmen på v70,n , har 3k mil kvar men den är snart 4 år för gammal. Tyckte den såg ganska ok när man såg på fler ställen. Hmmm.
Närbild på kamremmen i en Volvo V70 motor med synlig rem och spännrulle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento galento skrev:
Tog av och kollade kamremmen på v70,n , har 3k mil kvar men den är snart 4 år för gammal. Tyckte den såg ganska ok när man såg på fler ställen. Hmmm.
[bild]
Remmen är inget problem på Volvo.
Öppnade kåpan på en som gått 21" mil och 18 år utan byte.
Den remmen var lite torr men satt där, de har ju automatisk sträckare.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Remmen är inget problem på Volvo.
Öppnade kåpan på en som gått 21" mil och 18 år utan byte.
Den remmen var lite torr men satt där, de har ju automatisk sträckare.
Jag skulle ha varit orolig för vattenpumpen
 
galento galento skrev:
Tog av och kollade kamremmen på v70,n , har 3k mil kvar men den är snart 4 år för gammal. Tyckte den såg ganska ok när man såg på fler ställen. Hmmm.
[bild]
Är du rädd om bilen o vill ha kvar den kanske det är dags att byta. V70n är ju ganska enkel så det borde inte vara så dyrt. Eller gör du det själv?
 
RoTe RoTe skrev:
Hehe jag körde en buss över 5 mil med glödande skiva en gång, det var obra.
Hur mycket blev du o byta på den efter det?
 
Isakare Isakare skrev:
Märkligt problem med firmabilen.
När jag startar ringer telefonen upp sitt eget nummer !!
Kollegan med samma bil och telefon har samma problem.
Började i mitten av förra veckan.
Är det en Ford med sync systemet? Min har gjort så länge.
 
galento
N Niq skrev:
Är du rädd om bilen o vill ha kvar den kanske det är dags att byta. V70n är ju ganska enkel så det borde inte vara så dyrt. Eller gör du det själv?
Närmaste Volvohandlare ville ha ca 12k ink vattenpump , en del rekommenderar byte av
pumpen varannan gång isåfall skulle inte denna behöva bytas nu. Får kolla på fler ställen
och höra priset så vi får se framöver.

Ett byte känns kanske inte så akut nu p.g.a åldern när man såg den 🤔

Skulle nog hellre vilja ha en skattebefriad bil att åka med , för mej betyder billigt ägande
mer än låg bränsleförbrukning.
 
Roliga saker i framtiden för nybilsägare (eller den som köper en begagnad bil i framtiden)
 
Redigerat:
galento galento skrev:
Närmaste Volvohandlare ville ha ca 12k ink vattenpump , en del rekommenderar byte av
pumpen varannan gång isåfall skulle inte denna behöva bytas nu. Får kolla på fler ställen
och höra priset så vi får se framöver.

Ett byte känns kanske inte så akut nu p.g.a åldern när man såg den 🤔

Skulle nog hellre vilja ha en skattebefriad bil att åka med , för mej betyder billigt ägande
mer än låg bränsleförbrukning.
12000 är ju sanslöst dyrt. Det är ju ungefär 1-1.5 timmes jobb med byte av vattenpump. Delar för 3-4000 kr. Sist jag bytte på min så fick jag pris på 600€ från en verkstad då skulle dom byta kamrem, vattenpump vevaxeltätning och packningarna till oljepumpen. Delarna ingick.

Det är väl bensinmotor du har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.