M mickeforsberg skrev:
Du menar att så länge man slänger in en smiley så menar man egentligen inte det man skrivit? 🤔

Okej, tyckte du att mitt inlägg till dig var helt okej alltså? 🙂
Smileysar är ju faktiskt till för att förstärka på vilket sätt det sägs vilket inte alltid är så lätt om man inte är face-to-face liksom... det var anledningen till att de uppfanns. :)

Men så klart, vet man inte vad de olika betyder så är det lätt och läsa och tolka det som skrivits på sitt eget lilla vis men då blir det lätt missförstånd också.


Jag blev inte kränkt av ditt meddelande iaf... tyckte mest det var töntigt och omoget då det saknar grund. 👎
Jag är allt annat än lättkränkt och PK ska du veta. 😉😂
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
P pgjo skrev:
Jag har en fråga. Om man har ett längre projekt. Ni skriver 3-4 veckor. Borde det inte gå att placera en byggcontainer på anvisad plats (med tillstånd förstås)? Då har man ytan och en fastställd kostnad för kunden.
Sen när det gäller avdragsgillt. Javisst företagaren får dra av för kostnader och får några procent lägre skatt men samtidigt debiterar företagaren för dessa kostnader och det ger en ökad inkomst som genererar en högre skatt. Det balanserar. Kunden har alltid rätt att jämföra offerter som brukar stämma ganska bra enligt mina erfarenheter, Har både renoverat radhus och byggt ett hus.
I min värld skulle där inte vara någon ekonomi att hyra in en byggcontainer dit jag ska köra en gång för att tömma min bil på verktyg och maskiner in i den och sen 3-4v senare EN gång till för att ta tillbaka mina maskiner in i bilen igen för att köra till nästa jobb.
Kan ju naturligtvis vara skillnad om vi pratar månaders projekt och man inte har några andra jobb under den tiden då man som hantverkare behöver sina saker men det är högst osannolikt att det skulle fungera i verkligheten.
Att sedan få tillstånd till sådant är väldigt svårt. T.o.m avfallscontainers är svårt på många ställen.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
[länk]

Under rubriken, ”utrustning får inte ingå i underlaget”
Tack, där var det mer specificerat än det jag tidigare hittat. 👍
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja du, tro det eller ej men våra bilar är inte gratis att hålla och framföra 😉

Dessutom tvingar Skatteverket oss att debitera rimliga körersättningar för annars betalar de inte ut fulla rotavdrag utan antar att det är inbakat i arbetskostnaderna.

Normalt med ett badrum är runt 20 arbetsdagar för riv, bygg, plattsättning.
VVS & elektriker behöver oftast 3 besök vardera och målaren ett antal vändor för spackling/målning.

Så det blir en hel del körande. 😉

Sen tror jag inte det är gratis att parkera i Stockholm heller 😉🙈


Parkeringsböter är ingen avdragsgill kostnad för ett företag så den får man bekosta av egna skattade privata pengar så de är ganska ointressanta att dra på sig.
Vet kollegor som haft jobb där parkering är stört omöjlig så kunderna har fått valet att betala de eventuella böter de riskerar få eller så tvingas de lägga på den dubbla kostnaden för varje arbetsdag för att ha täckning för ev. böter.
Att ta betalt för ev p böter är rent bullshit.
En kund ska inte behöva ta den kostnaden.
Tull o P-avgift är en sak. I Sthlm anpassar man sina arbetstider efter lediga p platser. Dvs mellan 7.30- 8.00. Ca.
Då finns det alltid lediga platser.
// 25 års erfarenhet
 
  • Wow
  • Haha
mersault och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Smileysar är ju faktiskt till för att förstärka på vilket sätt det sägs
Antar att det är orsaken till att det förstärker dina nedlåtande inlägg 😉
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Men så klart, vet man inte vad de olika betyder så är det lätt och läsa och tolka det som skrivits på sitt eget lilla vis men då blir det lätt missförstånd också.
Tror inte att det finns någon vedertagen förståelse i vad samtliga smileys, eller numera emojis, betyder.
Det är hyfsat fri tolkning och kan ju mycket väl betyda olika beroende på vad som sägs.

Nåväl, tråden handlade ju inte om emojis.
 
  • Arg
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
B Byggtips skrev:
Att ta betalt för ev p böter är rent bullshit.
En kund ska inte behöva ta den kostnaden.
Tull o P-avgift är en sak. I Sthlm anpassar man sina arbetstider efter lediga p platser. Dvs mellan 7.30- 8.00. Ca.
Då finns det alltid lediga platser.
// 25 års erfarenhet
Woooow... du kanske borde läsa på mer vad det handlar om här innan du hackar på detta !! 😉🙏
INGEN debiterar p-böter... det är @Byggis1976 eget hittepå... 🙃
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Nåväl, tråden handlade ju inte om emojis.
Exakt... och inte om parkeringsböter heller !! 😂😂😂
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har ju INGENSTANS nämnt ordet p-böter... det är ju DU som skrev det !
Jag frågade dig om du menade P-böter? DU svarade Ja.
 
  • Skärmbild av ett forum-inlägg om kostnader för bilar, parkeringsböter och skämtsam ton.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
INGEN debiterar p-böter... det är @Byggis1976 eget hittepå... 🙃
Fast indirekt gör man ju då det ibland, OM det är kunden som tagit beslutet att betala för detta istället för parkeringsavgiften och den extra tiden det innebär?
 
  • Arg
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag frågade dig om du menade P-böter? DU svarade Ja.
Han svarar "Ja du,..." och fortsätter... han svarar inte "Ja."
Det är ju en enorm skillnad på enbart ett "Ja" och det han faktiskt skriver.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag frågade dig om du menade P-böter? DU svarade Ja.
JAG hade skrivit en väldigt tydlig mening så att du skulle ändra den till att handla om p-böter är helt ovidkommande i min värld så det hade varit bättre du höll dig till sanningen om vad det handlade om istället för att trolla igång en diskussion om något helt annat än det som allting handlade om från början, nämligen hur en offert kunde se ut !

Jag skrev:
-Körersättningar & ev. parkeringsavgifter till alla inblandade : 12000kr

Hur kan du då vända detta till att handla om ifall jag tar betalt för p-böter om du inte kallar det för trolleri ? 😱

Jag bortsåg fullständigt från detta hittepå med p-böter när jag svarade då det var väldigt ointressant då mitt inlägg handlade om KÖRERSÄTTNINGAR & ev. PARKERINGSAVGIFTER och det var detta jag svarade på med följande mening.

- Ja du, tro det eller ej men våra bilar är inte gratis att hålla och framföra 😉
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Fast indirekt gör man ju då det ibland, OM det är kunden som tagit beslutet att betala för detta istället för parkeringsavgiften och den extra tiden det innebär?
Så klart om det är vid något enstaka tillfälle som det också diskuterats till leda utan att vissa härinne förstått det och fortfarande älter och tjatar om att man inte ska debitera för p-böter och att Jag ska sluta att debitera p-böter... vilket jag ALDRIG gjort i hela mitt liv så det är bara påhopp och lögn ! 😠👎

Men det kan vara ett alternativ för kunden vid väldigt speciella tillfällen som t.ex materialleverans eller liknande och ifall det är möjligt att göra det utan att det är trafikfarligt men underlättar för hantverkarna och blir billigare för kunden.
Är kunden motståndare till detta så är det inga problem för hantverkaren att släpa materialet längre sträckor och debitera den tiden på kunden istället alternativt välja att stå felparkerad ändå och i offerten redan ha tagit höjd för att man riskerar få böter som man då själv får bekosta naturligtvis. 😉
Poängen var ju att det blivit billigare för kunden om de betalade eventuella böter så inte företaget hade behövt lägga på det dubbla i offerten mot vad böterna kan kosta... allt för kunden... 🙏

INGEN har någonsin påstått att man debiterar kunder för parkeringsböter heller utan som sagt är det ett hittepå från trollfabriken. 😂
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Tar du betalt för framtida p-böter, eller vad är 12000kr i kö och parkeringsavgifter? 😂
Fast pris så behöver du lägga tid på att fundera.
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja du, tro det eller ej men våra bilar är inte gratis att hålla och framföra 😉

Dessutom tvingar Skatteverket oss att debitera rimliga körersättningar för annars betalar de inte ut fulla rotavdrag utan antar att det är inbakat i arbetskostnaderna.

Normalt med ett badrum är runt 20 arbetsdagar för riv, bygg, plattsättning.
VVS & elektriker behöver oftast 3 besök vardera och målaren ett antal vändor för spackling/målning.

Så det blir en hel del körande. 😉

Sen tror jag inte det är gratis att parkera i Stockholm heller 😉🙈


Parkeringsböter är ingen avdragsgill kostnad för ett företag så den får man bekosta av egna skattade privata pengar så de är ganska ointressanta att dra på sig.
Vet kollegor som haft jobb där parkering är stört omöjlig så kunderna har fått valet att betala de eventuella böter de riskerar få eller så tvingas de lägga på den dubbla kostnaden för varje arbetsdag för att ha täckning för ev. böter.
Våra bilar går på luft. Gratis att köpa in, gratis service, gratis parkering överallt. Så det bli inga extra kostnader för oss och indirekt till kund. 👍
 
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Avdrag 🙈🤔

Jag tror inte du har riktig vetskap om hur det fungerar som företagare och vilka kostnader som är förknippade med en bil som är att av hantverkarens viktigaste arbetsredskap för man ska kunna frakta allt material, maskiner, verktyg till kunderna.

PARKERINGSBÖTER :
De här 12000kr jag tog ur luften har ingenting att göra med parkeringsböter.
Får företagaren eller dess anställda böter för de parkerat fel får de betala de ur egen ficka med skattade pengar precis som vem som helst och det är ingen avdragsgill kostnad.

PARKERINGSAVGIFTER :
Det kostar att parkera på många ställen och billigt är det inte heller.
Fundera på vad det kostar att stå parkerad på vissa ställe ca. 30 hela arbetsdagar för det är det vi pratar om när det gäller ett badrumsprojekt.
20 dagar för riv,bygg,plattsättning, 3 för vvs, 3 för el, och typ 4 för målaren.
Inte bara heldagar för de 3 sistnämnda men ändå.

KÖRERSÄTTNINGAR :
En bil kostar ex antal tusen varje månad i leasing, försäkringar, skatter, slitage, underhåll/service och inte minst bränsle.
De 30 arbetsdagarna blir snabbt 150 mil om man räknar med att alla hantverkarna har 5mil ToR till dig som kund och dessa kostnader måste ju täckas upp på något sätt.

Förut kunde dessa kostnader vara inbakade i arbetet men det får inte vara så längre utan måste specas om inte Skatteverket ska gå bananas.

Om du nu reagerar så starkt på denna kostnaden kan du väl förklara hur man skulle kunna trolla bort den. 😉🙏🏼

...och NEJ... tro det eller ej men det kostar att äga, köra och parkera med en bil i princip oavsett var i landet kunden befinner sig. 😉
Parkeringsavgifterna kan man ha tur och slippa i de flesta villaområden men överallt annars kostar det slantar att stå parkerad. 🙈
Hej
Varför inte vara 2 i bilen ? När ni kommer till adressen ni ska utföra jobbet så hjälps åt att lasta ur verktyg och eventuellt material sedan kör kollegan iväg till kontoret, fikarummet, hämta saknat material, verktyg eller till nästa jobb? Vid behov ring en kollega!
.mvh Björn
 
  • Haha
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.