Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår precis vad du menar. Förstår du vad vi menar?

Jag tycker det är slarvigt och dåligt att ha så nonchalant uppfattning om att installera värmepump. Jag tycker det är ok att parkera fel i vissa lägen.
Jag tycker också det är ok att parkera fel i vissa lägen. Men jag tycker inte att man i sitt yrke systematiskt ska felparkera för att spara tid och jag tycker också det är kasst att diskussionen bara handlade om vem som ska betala och inget om tredje person som kan drabbas eller för den delen faktumet att man struntar i reglerna.
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker också det är ok att parkera fel i vissa lägen. Men jag tycker inte att man i sitt yrke systematiskt ska felparkera för att spara tid och jag tycker också det är kasst att diskussionen bara handlade om vem som ska betala och inget om tredje person som kan drabbas eller för den delen faktumet att man struntar i reglerna.
Det stör mig något enormt att du omvandlar allt som diskuterats i denna tråd för det har ALDRIG PRATATS OM ETT SYSTEMATISKT FELPARKERANDE för att spara tid så hade du läst ordentligt från början och hållt dig till ämnet så hade inte denna tråden spårat ur fullständigt !! 😉🙈
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det stör mig något enormt att du omvandlar allt som diskuterats i denna tråd för det har ALDRIG PRATATS OM ETT SYSTEMATISKT FELPARKERANDE för att spara tid så hade du läst ordentligt från början och hållt dig till ämnet så hade inte denna tråden spårat ur fullständigt !! 😉🙈
Jag vet att du har svårt med andra som inte håller med dig tillfullo. Men jag har också tolkat delar i tråden som att ”man måste jobba så” samt att det är orimligt att gå och parkera rätt. Kanske inte du specifikt. Men det verkar onekligen som att det sker systematiskt. OM man felparkerar någon enstaka gång per år skulle det nog inte vara en grej som man lägger på fakturan?
 
  • Haha
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag vet att du har svårt med andra som inte håller med dig tillfullo. Men jag har också tolkat delar i tråden som att ”man måste jobba så” samt att det är orimligt att gå och parkera rätt. Kanske inte du specifikt. Men det verkar onekligen som att det sker systematiskt. OM man felparkerar någon enstaka gång per år skulle det nog inte vara en grej som man lägger på fakturan?
Ni är lika dåliga på att öppna ögonen och läsa vad som skrivs för ni är lika jäkla bitska till att bara hugga och hacka på folk... där har du problemet... 😉😂

Var nu snäll och läs nedan inlägg igen och din supporter @Farstatjej90 kan ju också läsa på lite VAD SOM VAR GRUNDEN till denna idiotiska jäkla urspårning så kanske ni kan komma till insikt med att ni svävat ut något makalöst !! 😉😂

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Detta med eventuella p-böter handlar ju inte om alla arbetsdagar i 4v tid utan detta var något de gjorde upp med kunderna om vid rivningstillfälle eller när t.ex material skulle levereras etc. då de mer eller mindre var tvungna att stå parkerade fel om än inte trafikfarligt så klart.
Då fick kunden valet att ta de eventuella böterna eller så skulle entreprenaden bli dyrare för då var företaget tvunget att få in täckning för ifall de ådrog sig böter och då var det billigare för kunden att ta bötesfakturorna om det blev några.
Hoppas nu ni hade lite mer läsförståelse än ni haft tidigare i denna tråden och ni kanske i er iver av att hacka på en hantverkare råkade missa detta inlägg som jag förvisso har citerat och upprepat några ggr. ❤️

Åtminstone så verkar ju alla andra som varit aktiva i tråden utom ni två förstå vad alltihop handlar om. :)


Ha nu en skön kväll för det ska jag försöka ha. :)
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
S
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja du, tro det eller ej men våra bilar är inte gratis att hålla och framföra 😉

Dessutom tvingar Skatteverket oss att debitera rimliga körersättningar för annars betalar de inte ut fulla rotavdrag utan antar att det är inbakat i arbetskostnaderna.

Normalt med ett badrum är runt 20 arbetsdagar för riv, bygg, plattsättning.
VVS & elektriker behöver oftast 3 besök vardera och målaren ett antal vändor för spackling/målning.

Så det blir en hel del körande. 😉

Sen tror jag inte det är gratis att parkera i Stockholm heller 😉🙈


Parkeringsböter är ingen avdragsgill kostnad för ett företag så den får man bekosta av egna skattade privata pengar så de är ganska ointressanta att dra på sig.
Vet kollegor som haft jobb där parkering är stört omöjlig så kunderna har fått valet att betala de eventuella böter de riskerar få eller så tvingas de lägga på den dubbla kostnaden för varje arbetsdag för att ha täckning för ev. böter.
Normalt i andra länder är att hantverkaren är lite rapp och försöker göra ett bra jobb.

Här i Sverige är 80-90 % av hantverkarna oerhört såsiga och får inget gjort, alltså ingenting.

Ett badrum eller kök är 4-5 arbetsdagar om man jobbar på, allt annat är mjölkande.
Men om vi får en lågkonjunktur längre fram (alltså lågkonjunkturen är inte här ännu om någon trodde det, detta är ett litet litet hack i kurvan så jag menar en riktig lågkonjunktur) då kanske det kristalliseras ut vilka som är lönt att anlita och vilka som bara såsar runt hela dagarna.

Det är ju snart lönt att göra saker själv fast man förlorar 3-4000 i inkomst per dag bara för att det inte händer något med svenska hantverkare.
Bygg samma sak, otroligt dyrt att bygga i Sverige.

Antingen får hantverkarna rappa på eller så tar jag in från andra länder (lite svårare nu med svag krona men än så länge går det).

Tror sötebrödsdagarna kan vara över för hantverkare och byggjobbare om två tre år när det verkligen är lågkonjunktur.

Hoppas Riksbanken INTE sänker räntorna mer i år för det förlorar hela Sverige på.
 
  • Haha
  • Gilla
DandrO och 2 till
  • Laddar…
S Seaknight skrev:
Normalt i andra länder är att hantverkaren är lite rapp och försöker göra ett bra jobb.

Här i Sverige är 80-90 % av hantverkarna oerhört såsiga och får inget gjort, alltså ingenting.

Ett badrum eller kök är 4-5 arbetsdagar om man jobbar på, allt annat är mjölkande.
Men om vi får en lågkonjunktur längre fram (alltså lågkonjunkturen är inte här ännu om någon trodde det, detta är ett litet litet hack i kurvan så jag menar en riktig lågkonjunktur) då kanske det kristalliseras ut vilka som är lönt att anlita och vilka som bara såsar runt hela dagarna.

Det är ju snart lönt att göra saker själv fast man förlorar 3-4000 i inkomst per dag bara för att det inte händer något med svenska hantverkare.
Bygg samma sak, otroligt dyrt att bygga i Sverige.

Antingen får hantverkarna rappa på eller så tar jag in från andra länder (lite svårare nu med svag krona men än så länge går det).

Tror sötebrödsdagarna kan vara över för hantverkare och byggjobbare om två tre år när det verkligen är lågkonjunktur.

Hoppas Riksbanken INTE sänker räntorna mer i år för det förlorar hela Sverige på.
Tillåt mig skratta åt ditt töntiga inlägg för vilken sten hoppade du upp bakom när du dyker upp som gubben i lådan och påstår att man helrenoverar ett badrum på 4-5 dagar din tomte.

Trodde vi haft nog med troll härinne idag men tydligen inte. 😱😱😱

Ids minsann inte lägga nån tid på dig bara. 🤮
 
  • Gilla
  • Haha
Seaknight och 3 till
  • Laddar…
S Seaknight skrev:
Det är ju snart lönt att göra saker själv fast man förlorar 3-4000 i inkomst per dag bara för att det inte händer något med svenska hantverkare.
Bygg samma sak, otroligt dyrt att bygga i Sverige.
Har en kollega med hög inkomst som tar tjänstledigt för att bygga hus. Blir mycket billigare så, och så får man det byggt på rätt sätt och vet precis hur det är byggt om något går sönder i framtiden...

För mindre jobb spenderar man mer tid på att ta in offerter än det tar att utföra jobbet själv.
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag vet att du har svårt med andra som inte håller med dig tillfullo. Men jag har också tolkat delar i tråden som att ”man måste jobba så” samt att det är orimligt att gå och parkera rätt. Kanske inte du specifikt. Men det verkar onekligen som att det sker systematiskt. OM man felparkerar någon enstaka gång per år skulle det nog inte vara en grej som man lägger på fakturan?
Återigen, man lägger aldrig, aldrig, aldrig en felparkering på fakturan om man inte kommit överens om det.

Ett exempel kom om att det vid något tillfälle var helt omöjligt att parkera nära utan att riskera böter. Man frågade då kunden om kunden kunde tänka sig att ta en eventuell parkeringsbot.
Nu kan kunde välja, ja, jag betalar böter om det blir så eller, nej, åk och parkera bilen långt bort, jag betalar hellre för tiden.

Varför ska inte kunden få betala parkeringsboten om de kommit överens om det?
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
S Seaknight skrev:
Normalt i andra länder är att hantverkaren är lite rapp och försöker göra ett bra jobb.

Här i Sverige är 80-90 % av hantverkarna oerhört såsiga och får inget gjort, alltså ingenting.

Ett badrum eller kök är 4-5 arbetsdagar om man jobbar på, allt annat är mjölkande.
Men om vi får en lågkonjunktur längre fram (alltså lågkonjunkturen är inte här ännu om någon trodde det, detta är ett litet litet hack i kurvan så jag menar en riktig lågkonjunktur) då kanske det kristalliseras ut vilka som är lönt att anlita och vilka som bara såsar runt hela dagarna.

Det är ju snart lönt att göra saker själv fast man förlorar 3-4000 i inkomst per dag bara för att det inte händer något med svenska hantverkare.
Bygg samma sak, otroligt dyrt att bygga i Sverige.

Antingen får hantverkarna rappa på eller så tar jag in från andra länder (lite svårare nu med svag krona men än så länge går det).

Tror sötebrödsdagarna kan vara över för hantverkare och byggjobbare om två tre år när det verkligen är lågkonjunktur.

Hoppas Riksbanken INTE sänker räntorna mer i år för det förlorar hela Sverige på.
Kan du inte titta in hos @Drben88 och kolla om han håller med dig om att deras s.k hantverkare är snabba och duktiga. 😉😂
Betvivlar att han håller med dig för de har legat sömnlösa utan badrum i typ 6-7v vid detta laget och ännu ingen ljusning så jag lider verkligen med dem. 😢❤️

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-loeser-firman-detta.518273/page-25#post-5760766
 
  • Gilla
  • Haha
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ni är lika dåliga på att öppna ögonen och läsa vad som skrivs för ni är lika jäkla bitska till att bara hugga och hacka på folk... där har du problemet... 😉😂

Var nu snäll och läs nedan inlägg igen och din supporter @Farstatjej90 kan ju också läsa på lite VAD SOM VAR GRUNDEN till denna idiotiska jäkla urspårning så kanske ni kan komma till insikt med att ni svävat ut något makalöst !! 😉😂



Hoppas nu ni hade lite mer läsförståelse än ni haft tidigare i denna tråden och ni kanske i er iver av att hacka på en hantverkare råkade missa detta inlägg som jag förvisso har citerat och upprepat några ggr. ❤️

Åtminstone så verkar ju alla andra som varit aktiva i tråden utom ni två förstå vad alltihop handlar om. :)


Ha nu en skön kväll för det ska jag försöka ha. :)
Du fortsätter förminska och trycka ned. Det är inte friskt att ta till sig en normal diskussion på det sättet. Detta med felparkering verkar vara ett litet problem i sammanhanget.🤔
 
  • Arg
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du fortsätter förminska och trycka ned. Det är inte friskt att ta till sig en normal diskussion på det sättet. Detta med felparkering verkar vara ett litet problem i sammanhanget.🤔
Sluta nu vara så himla lättkränkt och öppna ögonen istället och inse att du haft fel hela tiden och även nu för jag är inte alls ute efter att förminska och trycka ner någon utan vill bara att ni ska inse att ni omvandlat allting det handlade om till något helt annat och dessutom var mitt inlägg skrivet med glimten i ögat om du sett och förstått smileyna på slutet av meningen. 😱😎
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför ska inte kunden få betala parkeringsboten om de kommit överens om det?
Jag gillade detta för jag håller i princip med. Dock börjar detta närma sig ett juridiskt gungfly då avtal om brott normalt ej anses giltiga. Pratar vi däremot om en kontrollavgift och inte om böter så... 😎
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tillåt mig skratta åt ditt töntiga inlägg för vilken sten hoppade du upp bakom när du dyker upp som gubben i lådan och påstår att man helrenoverar ett badrum på 4-5 dagar din tomte.

Trodde vi haft nog med troll härinne idag men tydligen inte. 😱😱😱

Ids minsann inte lägga nån tid på dig bara. 🤮
Kan, eftersom vi precis gjort det, meddela att våra två badrum tog totalt 67h. Dock exkl. montage av inredning, men inkl. helkakling.
 
  • Haha
  • Gilla
Seaknight och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är egentligen ett sidospår men jag tycker parkeringsfrågan är intressant.

Jag bor själv i Stockholm (utkanten) och arbetar i city. Jag har två jobb, dels ett där jag är anställd och dels ett där det är mitt eget företag. Jag kör sällan bil till det jobb där jag är anställd av följande skäl:
1. Trängselskatt, typiskt 70 kr per dag
2. Parkering som kostar 20 kr/timme dvs 180 för en dag inklusive lunch och oftast finns ett eller två kvarter bort
3. Tidsvinsten är inte så stor jämfört med SL eller cykel, i rusningstrafiken tar det ungefär lika lång tid.
Allt detta får jag betala själv med skattade pengar.

I mitt eget företag jobbar jag utanför ordinarie arbetstid och då är det lägre eller ingen trängselskatt och ibland ingen P avgift samt mindre trafik. Då tar jag ibland bilen men får oftast parkera en bit från kunden, ofta en km eller mer. Skulle aldrig få för mig att ta upp frågan om p böter med kunden. Fast pris så mina omkostnader drabbar inte kunden utan bara mig själv.

Jag förstår att hantverkare har verktyg och materiel som man inte tar på SL eller cykeln. Men fraktas detta varje dag i 20 dagar? Om arbetet är planerat borde prylarna kunna skickas till en kostnad mycket lägre än hantverkarens timpris plus bilkostnad plus parkeringsavgift (för att inte tala om böter vilket för mig inte bara handlar om pengar utan trafikfarlig parkering).

Så varför inte åka till arbetsplatsen på det mest kostnadseffektiva sättet? Kan vara som idag om det fungerar, eller SL, eller taxi sista biten från parkeringen. Finns många stora byggarbetsplatser i city där de som arbetar där inte har någonstans att parkera i närheten och jag ser på tunnelbanan hantverkare iförda arbetskläder som tyder på att de är allt från målare till snickare.

Det verkar vara väldigt konservativt i branschen utom om jag tar in utländsk arbetskraft, då kommer material och verktyg första dagen och sedan kommer hantverkarna med bussen varje morgon.
Jesus. Jag måste bara in och kommentera.
Anledning till att man tar bilen till arbetsplatsen just inom bygg är enkel, du behöver ha med dig 500 000 prylar, skruv, etc. Varje dag kostar denna bilen i leasing + bensin, eventuella parkeringsavgifter, skatter mm. På detta har en byggare igång 2-5 byggen för att få det effektivt då andra kategorierer såsom målare, elektriker mm måste kunna komma till.
Dessa 500 000 sakerna måste åka med till nästa bygge. Ska de packas om och skickas med helikopter medans byggaren cyklar 17 mil?


Någon måste betala och rimligtvis kunden, annars kan kunden skaffa sig en egen bil och fixa allt själv.
650kr per dag exmoms, är normen iaf i Skåne att debitera, aldrig under mina 12 år har någon ifrågasatt det
 
  • Älska
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Kan, eftersom vi precis gjort det, meddela att våra två badrum tog totalt 67h. Dock exkl. montage av inredning, men inkl. helkakling.
Kul för er ju... blev säkert skitbra men frågan är vad som ingick i de 67h 😉
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.